Cuvântul Libertății, iunie 2019 (Anul 31, nr. 8909-8927)

2019-06-10 / nr. 8914

2 / cuvântul libertății___________________________SCIUSMtficC________ luni, 10 iunie 2019 Pagină realizată de MARGA BULUGEAN Conferința Internațională a Detectivilor Particulari, la Craiova Timp de patru zile, în perioada 5 - 8 iunie, la Craiova, s-a desfășurat Conferința Internațională a Detectivilor Particulari, un eveniment deosebit de important, care constituie o premieră națională. Inițiatorii acestui demers curajos, reprezentanții Patronatului Detectivilor din România, au prezent publicului prezent la manifestare misiunea, viziunea și valorile acestei activități. Aceștia se constituie într-o structură reprezentativă pentru o profesie cu un rol esențial pe atât de multe planuri, de la simplul nivel al vieții private până la aspecte strategice. Distinșilor oaspeți, din țară și din afara granițelor, le-au fost adresate mesaje de bun venit din partea conducerii Consiliului Județean Dolj, Primăriei municipiului Craiova, Instituției Prefectului județului Dolj, Inspectoratul de Poliție, Curtea de Apel Craiova și nu în ultimul rând, din partea Baroului de Avocați Dolj. Cea de-a doua parte a evenimentului a fost dedicată Comunicăriilor științifice. Astfel, Matthias Willenbrink, președintele Asociației Mondiale a Detectivilor (WAD), cu lucrarea „ Serviciile contrafraudă pentru industria asigurărilor”, prof.univ.dr Iulian Fota - „ Relația dintre securitate privată și securitate națională”, conf.univ.dr Florin Păsătariu - „ Investigațiile private și provocări și necesități in materie de guvernanță, în domeniul securității” și gl.bg.dr Constantin Florea - „ Consecințele socio-economice și juridice ale comerțului ilicit cu țigarete care afectează interesele financiare ale UE și ale României” , în prezidiu s-a aflat și Dan Rusu viitor președinte al WAD-ului, iar în sală, președintele de onoare a Patronatului Detectivilor Particulari din România, chestorul Virgil Ardelean. „Acest eveniment urmărește să facă cunoscută activitatea detectivilor particulari din România, a organizațiilor internaționale din acest domeniu, de a dezbate și de a schimba idei. Iar pe de pe altă parte, de a fi promovată și cunoscută această profesie. Patronatul Detectivilor din România este membru al Federației Europene a Detectivilor Europeni. WAD-ul este înființat în 1921 și își are sediul la Las Vegas, iar Federația Europeană în 1964 își are sediul la Viena”, a precizat George Cioacă, detectiv particular cu experiență. „Susținem direct interesele membrilor” Președintele Patronatului Detectivilor Particulari din România, Constantin Sîrbu, a precizat că această conferință internațională s-a desfășurat la Craiova, pentru că în aici, Bănie este și sediul Patronatului, începând cu data de 17 iunie 2018. Prin acest evenimentul de amploare se urmărește să se pună bazele Patronatului și asta pentru că până acum au existat multe fluctuații, dar în ultima perioadă numărul membrilor a crescut. „Doresc acest moment să constituie un prim pas în relansarea Patronatului. Vorbim astăzi și de prima Conferință Internațională din România, ceea ce este foarte important. Așadar, susținem direct interesele membrilor prin asigurarea de servicii, facilități furnizarea de informații și asistență de specialitate. Conducerea Patronatului înțelege perfect realitățile și transformările cu care se confruntă colegii noștri, detectivii particulari și îi felicităm pentru eforturile depuse, asigurându-i de tot sprjinul nostru”, a explicat Constantin Sîrbu, președintele Patronatului Detectivilor Particulari din România. I Matthias Willenbrink, președintele WAD: “în termeni practici, dacă te uiți la majoritatea sistemelor legale din întreaga lume, avem o organizație solidă de investigare a criminalității, ” Oricum, când vine vorba despre drepturile omului, nu prea există căi de investigare și susținere a acestora. Oamenii de obicei merg la un avocat și îi roagă să îi ajute, dar un avocat are nevoie de probe de informații, altfel nu poate ajuta oamenii. Din moment ce nu este vorba de un caz penal, nu există altă instanță care să îi ajute. Detectivii particulari umplu o gaură importantă din multe sisteme internaționale care nu pot fi de folos când vine vorba despre drepturile omului” . Prof.univ.dr Iulian Fota, fost consilier prezidențial: „Ce faceți dumneavoastră aici este foarte important, pentru că această componentă a detectivilor este un sector din ceea ce se numește astăzi, industria privată de securitate. Iar în occident această industrie este considerată critică. Chiar dacă este privată, ea este considerată critică în ceea ce privește securitatea unei țări și a cetățeanului. Noi în decembrie vom marca 30 de ani de când s-a prăbușit comunismul în România și atunci ar trebui să tragem o linie și să vedem cum s-a dezvoltat țara noastră. Cum ne-am mișcat, în ce direcție ne-am dus și din punct de vedere economic, dar și politic. După părerea mea dezvoltarea industriei private de sectate, inclusiv această componentă de detectivi particulari, era efectiv o chestiune obligatorie. Și dacă nu o făceam noi, o făceau alții pentru noi, pentru că suntem într-o interdependență economică, afacerile se dezvoltă mult dincolo de granițele naționale și dacă noi nu am fi oferit astfel de servicii, prin oamenii noștri, ele ar fi fost servite inevitabil mai devreme sau mai târziu de către entități private din alte state” Cristian Șovăilă, subprefectul județului Dolj: „Deși profesia de detectiv reprezintă o adevărată tradiție în alte state, în România aceasta a fost recunoscută și reglementată abia în anul 2003, prin promulgarea Legii 329, când s-a creat pentru prima dată un cadru ilegal pentru desfășurarea în România a acestei activități. Alături de calități precum onestitatea, corectudinea, pasiunea, munca, dorință și talen, un alt aspect important al acestei profesii este ca detectivul să acționeze doar în condițiile legii și să fie un adevărat profesionist atunci când își desfășoară activitate” Lucian Dindirică, reprezentantul Consiliul Județean Dolj: „Vă urez un bun venit la Craiova, în județul Dolj, cu speranța că lucrurile pe care le veți descoperi pe parcursul șederii dumneavoastră vă vor produce o impresie frumoasă și vă vor determina să reveniți cu plăcere, cât mai curând. Veți găsi oameni ospitalieri, iar una dintre principalele noastre preocupări instituționale a fost să asigurăm o cât mai largă deschidere și o cât mai bună conexiune cu lumea întreagă, ceea ce CJ I Dolj a și reușit, prin modernizarea și dezvoltarea Aeroportului Internațional Craiova și prin stabilirea unor curse directe către metropole din Europa și din afara ei. Consiliul Județean Dolj gestionează multiple alte domenii, printre care și cel cultural, și sperăm că, în aceste zile, vețim aveam ocazia de a vizita câteva dintre obiectivele emblematice care au fost puse în valoare în ultimii ani, obiective precum Palatul Jean Mihail - sediul Muzeului de Artă sau Muzeul Olteniei, cu toate cele 3 secții ale sale” . Stelian Bărăgan, viceprimarul municipiului Craiova: „Trăim într-o realitate a schimbărilor extrem de dinamice și ne bucurăm de confortul fără precedent oferit de tehnică și tehnologie, ceea ce se restrânge pozitiv în calitatea vieții imediat, dar și de durată. Vorbim în termeni noi despre un mediu de securitate privit ca un complex de condiții, procese și fenomene din toate zonele de existență interne și internaționale, informaționale, politice, militare, sociale. Ele condiționează nivelul de protecție a cetățeanului, a comunității, a statului la un moment dat, făcând necesare demersurile ample de prevederii și de apărare cu scopul de a menține starea de normalitate care garantează interesele naționale de securitate”