Cuvîntul Nou, octombrie 1970 (Anul 3, nr. 146-162)

1970-10-27 / nr. 158

Pag. 2 SPORT SPORT SPORT SPORT divizia C Rezultatul „partidei - derby“ de la Făgăraş îi nedreptăţeşte pe textilişti CHIMIA GOLTUL: 3-1 (1-1) Dispută dinamică, spectaculoasă, de un bun nivel tehnic, cu o evoluţie neaşteptată a scorului, întâlnirea de fotbal dintre cele două protagoniste ale seriei a VIII-a a diviziei C, a întrunit aprecieri favorabile din partea iubitorilor de sport din localitate, prezenţi la acest meci. A meritat Chimia Făgăraş să cîştige şi, mai ales, la acest scor ? Vom fi de acord că echipa făgărăşană a manifestat o valoare tehnică de ansamblu mai bună. Nu vom trece însă cu vederea nici cele 30 de minute, din repriza secundă, de presiune accentuată a „chimiştilor“ spre poarta apărată de Fülöp, dar nu putem omite nici gravele greşeli de arbitraj, care au influenţat proporţiile scorului şi chiar rezultatul meciului, defavorizîndu-i pe textilişti. Lovitura de începere o au fotbaliştii echipei gazdă. Dornici de a „puncta“ chiar din start, făgărăşenii se năpustesc spre poarta apărată de Fülöp şi în minutul 2 obţin două cornere consecutive, rămase însă fără rezultat. Patru minute mai tîrziu, ei reuşesc chiar să înscrie un gol, prin Ioniţă, neacordat însă deoarece în faza precedentă înscrierii golului fusese ofsaid, sancţionat cu întîrziere de către arbitru. Din acest moment cursul jocului se schimbă, cei care domină teritorial, pînă la sfîrşitul primei reprize, fiind textiliştii. Apărarea noastră cîştigă în siguranţă datorită dublărilor oportune ale fundaşilor cit şi marcajului strict la care sînt supuşi Fehér şi Boantă — cei mai periculoşi atacanţi ai Chimiei. Mijlocaşii Bozina şi Bokor acoperă o mare zonă de teren, participînd atît la fazele de apărare cit şi la cele de atac, iar Goga — acest excelent tehnician şi conducător de joc, dirijează cu fantezie atacul textilist, care creează în repetate rînduri adevărate breşe în sistemul defensiv al gazdelor. Combinaţiile în 2 - 3 oameni — Goga — Bozin sau Goga — Georgescu — Bozin din minutele 10 şi respectiv 13, dau „bătaie de cap“ apărătorilor Chimiei, care resping în extremis. In minutul 18, Goga şutează dintr-o poziţie favorabilă peste poartă, iar peste două minute, şutul puternic expediat de Georgescu este respins cu dificultate de către Torz. Superioritatea evidentă a textiliştilor din această repriză se concretizează prin golul înscris de Georgescu, în minutul 25, în urma unei reuşite combinaţii pe traiectul Bozin — Georgescu — Goga — Georgescu, la care apărătorii Chimiei au fost simpli spectatori ! După ce în minutul 29, Bokor ratează din interiorul careului o mare ocazie de gol, la o excelentă pasă primită de la Bozina, asistăm, în minutul 37, la „cadoul“ făcut de arbitrul Caramitru, localnicilor : de la circa 35 metri Csutak şutează năpraznic la semiînălţime, Fülöp se interpune pe traiectoria balonului, care ricoşează din braţele lui, indreptîndu-se spre plasă. Portarul nostru revine însă şi culege balonul înainte ca acesta să ajungă pe linia porţii. Spre stupefacţia jucătorilor şi nedumerirea spectatorilor, arbitrul acordă... gol ! Repriza a II-a începe, aşadar, de la rezultatul de 1-1 şi nu de la o diferenţă de două goluri în favoarea textiliştilor, cum ar fi dictat-o fizionomia de pînă atunci a partidei. Ofensiva susţinută a gazdelor, timp de 30 de minute, din această repriză, se soldează cu înscrierea a două goluri : Lancer în minutul 73 la o învălmăşeală în careu, şi Feher în minutul 87 care reia o centrare de pe stingă, în urma ratării intercepţiei balonului de către Körincz şi Fülöp. In această repriză Oltul a neglijat complet ofensiva, retragîndu-se în propria jumătate de teren, ceea ce a îngreunat sarcina apărătorilor, care au cedat în două rînduri. Arbitrajul prestat de Caramitru Constantin, ajutat la tuşă de Suciu Nicolae şi Sintec Emanuil — toţi din Bucureşti — a fost foarte slab, viciind rezultatul meciului. T. COPREAN FOTBAL divizia A Etapa echipelor gazdă O etapă cu foarte multe goluri, o etapă a gazdelor. De cînd a intrat în linie dreaptă campionatul nu ne mai oferă surprize și, într-un fel, bine face. Surprizele sînt, de cele mai multe ori, nu atît rezultatul jocului bun desfășurat de echipele oaspete, cu urmarea slabei comportări a gazdelor. Ori, decit aşa, mai bine victorii clare chiar dure (ca scor, bineînţeles) ale gazdelor. Au fost prea adesea supralicitate calităţile surprizelor, supralicitate pînă-ntratît incit au ajuns să fie considerate „sarea şi piperul“ fotbalului. Sarea şi piperul acestui joc pe care-l vedem în ciuda frigului sau a nasturilor rupţi la intrările stadioanelor („din păcate“ tot mai puţini în ultima vreme), sarea şi piperul fotbalului deci, e dată de jocul în sine, adică de ceea ce se petrece pe dreptunghiul de iarbă şi mai puţin de tabela de marcaj. Surprizele nu au sprijin şi substanţă decit în măsura în care se realizează după un joc care să miroase a fotbal. Altfel... U.T.A. s-a răzbunat pe propriile slăbiciuni de la Belgrad, agravînd şi mai mult deruta complexatei echipe timişorene. Numai că o astfel de victorie e departe de a fi tonică. Pînă la data returului cu „Steaua Roșie“ trebuie să mai avem răbdare, nu de alta, dar am auzit un doctor zicînd că celula nervoasă e singura care, odată uzată, nu se mai regenerează. Codreanu, cu cele două goluri marcate ieri în poarta „bancarilor“ a adus soartei acestora o notă de claritate. Nu mă bucur de răul nimănui, dar realitatea este că „Progresul“ aduce mai mult, ca „valoare“ cu C.F.R.-ul din Timişoara decît cu cel din Cluj. Acesta din urmă a luat două puncte de la cea mai puţin ambiţioasă dintre echipele studenţeşti, golul al 2-lea, decisiv, marcîndu-l dintr-o greşală a lui Solomon care a început să ajungă la o vîrstă la care ar avea mai degrabă nevoie de privniţe decît de fotbal. „Petrolul“ şi-a mai dat curaj învingând un „Steagu Roşu“ tot mai puţin convingător. „Stegarii“ vor găsi totuşi resurse să termine turul în prima jumătate a clasamentului. Au de unde. La Iaşi „Politehnica“ a obţinut un fel de victorie. Fiind ajutată de autogolul lui Bîtlan şi de... ratările oltenilor, „cîştigul“ celor din Iaşi pare a fi prevestitorele înfrîngeri. Victoriile „Jiului“ şi „Farului“, erau, chiar şi la diferenţă de trei goluri, de aşteptat. Dobrin a făcut-o, nu pentru prima, şi probabil, nici pentru ultima oară lată, fiind scos, cel puţin pentru meciul cu Jiul, din echipă. Motiv în plus pentru ca, între Fănuş Neagu şi Ţopescu, să-l cred pe cuvînt pe cel de-al doilea. Foarte bun jocul de duminică a lui „Dinamo“ care vrea în sfîrșit să participe la anul în „Cupa campionilor europeni“... Numai de n-ar cădea cu „Liverpool“ ... IOAN CORNEANU REZULTATE TEHNICE Rapid—Progresul 2—0 (1—3) Dinamo—Steaua 3—0 (2—0) Farul—Sport Club Bacău 4—2 (2—0) U.T.A.—C.F.R. Timişoara 6—0 (1—0) Politehnica—„U" Craiova 2—0 (0—0) Jiul—F. C. Argeş 4—1 (1—0) C.F.R. Cluj—„U“ Cluj 2—1 (1—1) Petrolul—Steagul Roşu 4—0 (2—0) CLASAMENTUL 1.Dinamo 852 114— 712 2.U.T.A. 851 213— 411 ETAPA VIITOARE(1 noiembrie) F.C. Argeş—Farul Dinamo—U.T.A. C.F.R. Cluj—Politehnica Universitatea Craiova—Steaua Sport Club Bacău—„U“ Cluj C.F.R. Timişoara—Rapid Steagul roşu—Jiul Progresul—Petrolul 3.Politehnica 842 215—310 4.Rapid 834 1 6— 310 5.Petrolul 842 212—1010 6.Farul 842 215—1410 7.Univ. Craiova 841 3 6— 89 8.Steaua 832 313—138 9.Steagul Roşu 832 3 4— 78 10.„U“ Cluj 831 411—107 11.Jiul 831 4 9—107 12.C.F.R. Cluj 831 4 9—137 13.S. C. Bacău 830 516—146 14.Progresul 822 4 6—106 15.F. C. Argeș 813 410—156 16.C.F.R. Timiş 810 7 4—146 Campionatul republican de juniori la fotbal „Oltul“ Sf. Gheorghe — „Steagul Roşu“ Braşov 0-1 (0-0) Terenul desfundat şi vîntul au influenţat negativ asupra calităţii jocului. După o primă repriză echilibrată, în care sporul de tehnicitate al braşovenilor este compensat de dăruirea şi puterea de luptă a gazdelor, a doua repriză aduce golul victorios al oaspeţilor, marcat de Golan, în urma unui schimb de pase cu Moldovan şi Goaia. Bunele ocazii de a egala au fost apoi ratate de Mihály, Fejes, Karoly şi Kiss, astfel că finalul meciului consfinţeşte victoria meritată a oaspeților. Şcoala sportivă Sf. Gheorghe „Colorom“ Codlea 2-2 (1-1) Elevii antrenaţi de profesorul Alexandru Domokos s-au descurcat greu, în faţa unui adversar venit să-şi apere cu orice preţ şansele. Prima repriză ia sfîrşit cu scorul de joi, prin punctele înscrise de Fazakas (min. 7) şi respectiv Şincan (min. 38). După autogolul „realizat“ de Magyari (min. 54), gazdele îşi organizează mai bine jocul, reuşind să egaleze în minutul 63 prin Szakacs. Moment de tensiune la poarta textiliştilor. „ Un meci al ratărilor11 Chimia Or. Victoria — Forestierul Tg. Secuiesc 5-1 (3-0) Aşteptată cu mult interes, întîlnirea dintre Chimia oraşul Victoria şi Forestierul Tg. Secuiesc, a dat cîştig de cauză localnicilor, care, încă de la începutul partidei, au ştiut ce vor. La fluierul arbitrului bucureştean Retezan, s-au aliniat următoarele formaţii : Chimia Oraşul Victoria : — Tăutu, Popa, Raţa, Mareş, Pascu, Staicu (Bărbat), Constantinescu (Ciumoş), Deneş, Dumitrescu, Vasile, Enache, Forestierul , Lupu (Szabó I) — Molnár, Antal, Simon II, Kertesz, Barabaş, Ardeleanu, Iacob, Kelemen, Pasca, Szabó II. Meciul a început printr-o dominare accentuată a jucătorilor de la Chimia, care, de altfel, în minutul 13, au reușit să deschidă scorul prin Dénes. Jucătorii de la Forestierul trec de două ori pe lingă „etalare“ în minutele 32 și 35 a primei reprize, dar Pasca, singur cu portarul advers, ratează cu seninătate. In minutul 38 este 2—0 pentru Chimia. Profitînd de greșeala portarului Lupu, care, vrînd să degajeze cu piciorul, a nimerit cu mingea un jucător advers, Dumitrescu, atacantul Chimiei, șutind imparabil, a înscris. Trec doar două minute şi scorul la proporţii , este 3-0 pentru Chimia. Acelaşi Dumitrescu profită de o neînţelegere a apărătorilor de la Forestierul, ţîşneşte printre ei şi de la aproximativ 14 metri înscrie. Repriza întîi se termină în nota de dominare certă a gazdelor, în repriza a doua Forestierul iese la atac şi din nou se ratează. Acelaşi Pascu „dă cu piciorul“ în două ocazii clare de a înscrie. In minutul 55, Vasile trece printre apărători şi ridică scorul la 4—0. In minutul 41, dintr-o pasă excelentă primită de la Antal, Pascu marchează. Este 4—1. Tot el mai ratează încă două situaţii „cu roata carului“ în minutele 66 şi 67, ca apoi Dumitrescu, (min. 72) să stabilească scorul partidei . 5—1.1 Fluierul final al arbitrului găseşte echipele în atacuri succesive ... Un scor „sever“ în meciul ratărilor copilăreşti. „Forestierii“ au jucat fără însufleţire, fără convingere şi destul de indisciplinat. Practicând un joc încîlcit în apărare şi la mijlocul terenului, ratînd nepermis de mult, ei au părăsit terenul învinşi, la un scor categoric. ÁROS KAROLY CUVlNTUL NOU BASCHET „Universitatea“ Cluj — „Ştiinţa“ Sfîntu Gheorghe 56-29 „Ştiinţa“ a întîlnit duminică la Cluj pe lidera clasamentului căreia i-a revenit victoria în urma unei partide echilibrate. Baschetbalistele noastre au deschis scorul, au luat conducerea, dar n-au putut să-şi menţină avantajul pînă la sfîrşit.  fiii O aruncare sigură şi Mariela Lepădătescu de la Liceul nr. 2 Sf. Gheorghe înscrie un nou coş. Academia Militară — Ştiinţa Sfîntu Gheorghe 83-51 (34-25) Dacă am pierdut din nou — şi la un asemenea scor, — nu ne mai poate nici mira, nici impresiona. Discutînd despre această situaţie cu antrenorul Keresztes mi s-a spus, printre altele, că evoluţia slabă a echipei se datoreşte în mare parte , lipsei de antrenamente şi a absenţelor motivatelor mai puţin motivate — ale elevilor săi. Ce se poate face cînd există numai bunăvoinţă ? Nimic sau aproape nimic, cînd e vorba de obţinerea unor rezultate bune Au mai rămas din fericire două speranţe, cam relative ce-i drept : meciurile cu Rapid-Galaţi şi Comerţul-Timişoara, codaşele clasamentului. Şi, cum o vorbă spune că nici în ceasul al 11-lea nu-i încă tîrziu, nu ne rămîne decît să aşteptăm, să nădăjduim. REZULTATE TEHNICE ÎNREGISTRATE IN ETAPA a 9-a A SERIEI a VIII-a A DIVIZIEI C Chimia F.—Oltul 3—1 Chimia Or. V.—Forestierul 5—1 Carpați Br.—Viitorul 2—0 C.F.R.—Lemnarul 4—0 Carpați—Tractorul 2—1 Minerul—Colorom 2—1 Vitrometan—Caraimanul 0—1 16. Vitrometan 9 2 0 711—164 Torpedo—Unirea 3—1 CLASAMENT 1. Chimia 95 23— 816 2. Oltul 9 6 0 318—912 3. Lemnarul 9 4 4 118—1112 4. Caraimanul 9 6 0 314—1312 5. C.F.R. 9 4 3 217—1011 6. Viitorul 9 4 2 3 8—1010 7. Tractorul 9 3 3 321— 99 8. Carpați Br. 9 4 1422—139 9. Chimia 9 2 4 3 15—158 10. Torpedo 9 3 2 4 10—218 11. Minerul 9 4 0 510—238 12. Carpați 9 3 1514—167 13. Unirea 9 2 3 412—207 14. Forestierul 9 3 0 613—206 15. Colorom 9 2 16 8—215 LIPSA LA APEL. NOTA : Duminică, popicarii de la Asociaţia sportivă „Constructorul“ Sfîntu Gheorghe, urmau să-i aibă ca adversari pe cei de la „Mobila“. S-au făcut pregătiri, au venit şi ceva spectatori dar... pauză ! Popicarii de la „Mobila“ — nicăieri. I-o fi apucat astenia de toamnă, sau au preferat să ţintească niscaiva sticle de bere ? Nimeni nu ştie. Ce ştim însă foarte bine, este că asemenea practici trebuiesc cit mai grabnic desfiinţate. N-au nimic comun cu sportul. G. B. ANUL III. nr. 158 Pe cînd o secţie de box în oraşul Sfîntu Gheorghe Iubitorii boxului din Sfintu Gheorghe nu-şi mai amintesc cu precizie în ce an a avut loc o gală oficială in localitate. Pentru aducere aminte arăt că ultima gală oficială de box pe un ring instalat in oraşul nostru a avut loc in primăvara anului 1904, cu care ocazie s-a disputat campionatul individual faza de regiune. De atunci şi pînă astăzi pe meleagurile covăsnene nu s-a mai vorbit de box, acesta intrînd intr-un complet anonimat. Unii dintre cei care practicau acest sport au renunţat la el, dorul alinindu-şi-l cu cite o gală vizionată în faţa micului ecran. Cei mai curajoşi, însă, nu s-au lăsat înfrînţi. Au luat drumul Braşovului pentru a se antrena pe la diferite secţii. Amintesc doi dintre aceşti ,,navigatori“ solitari : Arpad Gal şi Karoly Racz, fac zilnic naveta Sfîntu Gheorghe — Braşov, pentru a se antrena la „Dinamo“ şi, respectiv „Tractorul“. Mai este oare nevoie să amintim caracterul de masă al galelor de box pe cînd în localitate mai exista încă o secţie, de marea afluenţă de public la meciuri, de dragostea cu care spectatorii îi încurajau pe tinerii boxeri ? De ce suntem nevoiţi să vorbim despre box la timpul trecut ? Dar să vedem care sunt cauzele care au generat această stare de lucruri. Din discuţiile purtate cu cîţiva dintre iubitorii „scrimei pugilistice“ se desprinde faptul că lipsa de antrenor (după retragerea din activitate a maestrului Ambruş), a fost urmată de alte obstacole ca: lipsa de sală, lipsa de echipament precum şi lipsa de sprijin din partea organelor locale competente, ceea ce a dus la situaţia de astăzi , adică la inexistenţa în oraşul Sfîntu Gheorghe a unei secţii pugilistice de performanţă. Este timpul ca organele şi persoanele răspunzătoare de destinele sportului din judeţul Covasna, în speţă C.J.E.F.S., să privească cu toată seriozitatea redeschiderea unei secţii de box în oraşul nostru. Aceasta cu atît mai mult cu cit suntem singurul judeţ din ţară care nu avem o secţie de box afiliată ca avînd activitate la F. R. Box. Posibilităţi în această direcţie sunt mari, iar tineri dornici să practice, acest frumos sport sunt mulţi. Ar fi indicat şi aceasta cit mai urgent, ca fosta secţie de box de pe lingă asociaţia sportivă „Mobila“ să fie revitalizată, mai ales că in conducerea acesteia se află tovarăşi cu vaste cunoştinţe în ale pugilatului şi cu mare dragoste pentru box. Tineretul, toţi iubitorii boxului din oraşul Sfîntu Gheorghe, aşteaptă sprijinul concret al forurilor competente. Sperăm că el nu va întîrzia. arbitru de box ION HATOS HANDBAL divizia „ Chimia“ Dr. Victoria — „Oltul“ Sf. Gheorghe 14-10 (9-4) Un meci dominat de gazde. Replica handbalistelor noastre a fost destul de puţin concludentă, ele reuşind să stăvilească cu greutate desele atacuri ale jucătoarelor echipei gazdă. Cele 7 lovituri libere de la 7 metri, de care gazdele au beneficiat, explică în bună măsură această stare de lucruri. Principalele realizatoare : Bogdan Ii, Ștefânescu 3, Nicodin 3, respectiv Pappne 8, R. A. Fază la poarta echipei Chimia Or. Victoria, în meciul cu Oltul. Sport cu... într-una din aceste zile, ne-am deplasat la Liceul industrial din oraşul Sfîntu Gheorghe, să vedem „pe viu“ cum se desfăşoară o oră de sport,, fiindcă auzisem că aici se face sport nu glumă. Aşadar, iată-ne în sala de gimnastică a liceului. O sală curată, parchetată, într-un cuvînt, o bijuterie. Cînd am sosit, elevii făceau „încălzirea“. A urmat apoi ora de sport propriu-zisă: înviorare, alergări, flotări, alergări şi iar flotări, „capra“ şi... pauză ! Atît, şi nimic mai mult. 11 întrebăm pe profesorul de educaţie fizică Benedek Francisc : — Aceste „mişcări“ le faceţi cu elevii, la fiecare oră de sport? — Da. Ce să facem ? ! N-avem nici un fel de material didactic pentru sport — ne mărturiseşte el. Inelele pe care le vedeţi sînt luate cu împrumut de la Liceul nr. 2, mingea este a unui elev... (şi asta cînd o, aduce ! !). — De ce ? — Pentru că nu s-a cumpărat nimic din fondurile alocate materialului didactic sportiv, cu toate că există un asemenea fond. Nu s-a procurat nici măcar o minge de oină ! ! ! Ne-am adresat tovarășei Borosa Olga, contabila șefă a liceului, care ne-a informat că școala nu are nici o posibilitate să cumpere materiale sportive ( ! ? !)— Le-am cerut celor de la Inspectoratul şcolar, dar n-am primit nici pînă acum un răspuns precis, şi-apoi nu avem bani destinaţi pentru aşa ceva ( ! ?) Aşa că la Liceul industrial ora de sport se reduce la alergări, flotări şi... „capră“. Nu există într-adevăr nici o posibilitate de a procura material sportiv, după cum afirmă contabila şefă a şcolii ? Să vedem. In „Cadrul comun al clasificaţiei cheltuielilor buget de stat şi indicatorul de încadrare a principalelor categorii de cheltuieli în articolele bugetare“ din ianuarie 1970, se arată la capitolul nr. 22 că pe lingă obiectele de inventar cu caracter func-ţional sau de uz gospodăresc, cu o valoare individuală sub 500 lei, sunt incluse şi „obiecte de inventar de mică valoare“ sau scurtă durată, echipament sportiv, lenjerie şi accesorii de pat Situaţia este clară. Bugetul şcolii a prevăzut la acest capitol, o sumă de 26.000 lei, din care s-au cheltuit pe diferite obiecte pentru înzestrarea atelierelor 17.500 lei. Un lucru foarte bun. Deci, sunt bani. Atunci, de ce nu s-a cumpărat din acest fond, măcar o minge pentru sport ? Există aici un „lanţ al slăbiciunilor“, începînd cu directorul şcolii şi pînă la profesorul de educaţie fizică. Fiecare se acuză reciproc. De ce n-a venit la mine să-mi spună ce-i trebuie ? — face nedumerită contabila şefă. „Eu nu ştiam că nu există material sportiv“ , declară tovarăşul director . „Le-am spus că am nevoie de material didactic sportiv ..." precizează la rîndul său profesorul. Toţi se scuză dar practic, nimeni nu ia măsuri pentru remedierea situaţiei. Credem mai degrabă că e vorba de indiferenţă, de neglijenţă din partea tuturor factorilor de răspundere din şcoală, care, probabil au uitat că în programa şcolară este prevăzută şi ora de sport. .Totuşi, sperăm că în urmă acestor rînduri, situaţia se va rezolva grabnic şi că elevii vor beneficia de materialul sportiv co- respunzător desfăşurării în condiţii bune a orelor de sport, mai ales că liceul are o echipă de handbal în campionatul judeţean (seniori) care trebuie susţinută nu numai... moral ! I. NEGURA