Cuvîntul Nou, ianuarie 1973 (Anul 6, nr. 837-860)

1973-01-04 / nr. 837

Pag. 2 REVELION 73 (Urmare din pag .) György, de la Teatrul de stat din localitate, au stîrnit adevărate cascade de rîs, încălzind cu încă cîteva „grade“ atmosfera de voioşie. Şi pentru că un Revelion fără periniţă nu mai e Revelion, chiar şi cei mai timizi participanţi s-au prins în joc... Profitînd de un moment de destindere prilejuit de o pauză „acordată“ de orchestră, ne-ara apropiat de-o masă şi-am solicitat primul interviu al anului ’73, soţilor Eva şi Andrei Csősz, muncitori la Fabrica de ţigarete, care ne-au mărturisit bucuria lor de-a fi participat activ la realizarea cu opt zile mai devreme a sarcinilor de plan ale întreprinderii în care muncesc şi ne-au rugat să transmitem tuturor tinerilor din oraşulSfîntu Gheorghe, din judeţul Covasna, multă sănătate şi fericire, împlinirea tuturor dorinţelor. Aceleaşi sentimente de bucurie le-au trăit şi Darko János — tehnician-proiectant la Î.J.P., Ambrus Ilonka — muncitoare textilistă, Szebeni Ioan — tîmplar la I.I.L. „Mobila“, care au ridicat odată cu noi şi toţi ceilalţi colegi de generaţie, români şi maghiari, înfrăţiţi acum în voie bună ca şi la muncă, paharul pentru roadele anului ce a trecut, pentru cele pe care le vom înfăptui în cel care a început, spre binele și propășirea noastră, a tuturor, a scumpei noastre patrii, România socialistă, la^lllp ..... îL r m s____m .... Ca în fiecare noapte de Anul Nou facem un popas la spita- ^ lul din Sfîntu Gheorghe. Ne întîmpină medicii de gardă Nagy Vasile, Brenzan Orest şi veteranul Malik István care în cei 33 de ani de activitate ai săi, a purtat primul pe braţe peste 15.000 de pui de om şi cărora în ultima zi a lui ’72 li s-au mai adăugat încă doi — o fetiţă şi un băiat. Toţi cei trei „oameni în halate albe“ mi-au vorbit cu bucurie despre satisfacţiile profesionale pe care le-au trăit în anul ce se încheie. — „Nu e puţin să ştii că ai redat sănătatea cîtorva sute de oameni“ — îmi mărturisea medicul internist Brenzan Orest. Cea mai mare dorinţă a noastră — anul trecut — era să vedem începute lucrările de construcţie ale noii clădiri a spitalului. Acum cînd au început dorim, firesc, să le vedem încheiate. Am vrea însă ca în anul care vine şi în cei care vor urma să avem din ce în ce mai puţin de lucru — adică mai puţini bolnavi. Revenind în zorii primei zile a noului an, am aflat că nici de data aceasta tradiţia nu a fost dezminţită. Un băieţel cu lj numele de Szabó Szylveszter din Sfîntu Gheorghe în greu-I late de 3.300 grame „a ţinut" ţ ) să fie primul născut al anului in 1973. La mulţi ani, Szylveszter, într-o ambianţă tinerească, în acordurile unei orchestre de muzică uşoară şi populară, surprizele au constituit momente plăcute de „suspans“. „Lozul cel mare“ al tombolei organizată cu acest prilej, un tort de ciocolată purtat ca un trofeu de preţ de către cîştigător, s-a dovedit, a fi din ... mămăligă ! Plină de farmec, a fost de asemenea apariţia la miezul nopţii a unui grup de tineri care au prezentat tradiţionalul dans al „caprei“ cu elemente folclorice specifice acestei zone. Peste 150 de oameni ai muncii din unităţile productive ale Baraoltului şi-au dat întîlnire pentru a petrece după datină, sosirea noului an, la restaurantul din localitate. Participanţii au închinat tradiţionala cupă cu şampanie pentru succesele obţinute în decursul anului care a trecut. Rememorînd, în cuvîntul său, cîteva din cele mai semnificative succese obţinute de locuitorii acestor meleaguri, primarul oraşului, Ion Grad a urat noi succese în activitatea profesională şi în viaţa personală, tuturor participanţilor. Şi în localităţile subordonate oraşului, sosirea noului an a fost întîmpinată aşa cum se cuvine. Astfel la RODOŞ în sala căminului cultural, peste 350 de locuitori în marea lor majoritate tineri, au sărbătorit Revelionul într-o atmosferă tinerească, de bună dispoziţie. A fost prezentată o piesă de teatru pregătită pentru această ocazie de membrii formaţiei de teatru a căminului cultural. în aceeaşi atmosferă sărbătorească a fost întîmpinată sosirea noului an şi în satele BIBORŢENI şi RACOŞUL DE SUS, unde peste 800 de locuitori ai acestor meleaguri au petrecut Revelionul în sălile celor două cămine culturale. ATILLA ZAKARIAS, corespondent Pe la orele 16—17, în tot orașul se așternuse o atmosferă de calm, de liniște aparentă. Zăreai sau auzeai însă, în spatele geamurilor ce prinseseră a se lumina, glasuri agitate, rîsete, veselie. Pe la 7 seara a început mișcarea. Străzile s-au umplut cu oameni grăbiţi, purtînd în mîini plase, sacoşe, genţi încărcate. Vorbe aruncate-n şoaptă, înjumătăţite, iscau ca din senin cascade de rîsete. în faţa Casei orăşeneşti de cultură luminată feeric era mare agitaţie. Tineri, mulţi tineri intrau, ieşeau se opreau în grupuri, discutau, rîdeau, gesticulau. Aşteptau privindu-şi mereu ceasurile, un semn, o chemare pornită de oriunde pentru a ridica primul pahar din această seară. în sala, împodobită de tineri, orchestra de muzică uşoară a Casei de cultură începuse prima melodie şi prima invitaţie la dans. Peste 130 de tineri luau parte la acest „Revelion al tineretului“ şi după primii paşi pe ringul de dans şi primele pahare ridicate pentru izbînzile din ’72 şi viitoarele succese din viitorul an, sărbătoarea Revelionului era pornită. Este inutil să încercăm a descrie atmosfera ce domnea în sala casei de cultură. Revelionul tineretului. Revelioane colective au fost organizate şi la cele două restaurante din oraş. Sala restaurantului noului hotelturistic, frumos împodobită, a adăpostit aproape 150 de oameni, veniţi să petreacă Revelionul în oraşul mofetelor. PORTIK LÁSZLÓ, corespondent Covasna — In primele clipe ale lui ’73, Szabó Szilveszter era cel mai tînăr cetăţean al oraşului. — ...Şi unde lumea ca la... teatru“ — Dako Gyöngyi, pe post de „Miss Sugâş’73‘‘. — Momente vesele cu actori ai Teatrului din Sfîntu Gheorghe. Cei de la Fabrica de confecţii „Secuiana“, fideli tradiţiei lor au organizat şi sărbătorit şi de astă dată Revelionul anului 1972, în cadrul întreprinderii, în sala de mese a fabricii, peste 70 de persoane au ridicat paharul, la cumpăna dintre ani, pentru sănătate, noroc, fericire şi pentru succesele noului an. Pentru locuitorii oraşului, Revelionul a fost organizat la restaurantul „Parc“. Orchestra de muzică uşoară şi populară, surprizele şi tombola, au contribuit din plin la întreţinerea atmosferei specifice unei astfel de sărbători. P. MARTHA, corespondent ^•1 2 * 1 * « T » »1 * 1 /* 1 * ))Cale lungă drum de fier Un obicei devenit tradiţie îndeamnă reporterul să adreseze primul la mulţi ani, ceferiştilor, celor care pe drumurile de fier ale patriei, strunesc miile de cai putere, ai locomotivelor, sau în faţa tablourilor de comandă ale instalaţiilor de siguranţa circulaţiei veghează ca oameni şi bunuri materiale să ajungă deopotrivă, cu bine la destinaţie. Deşi e foarte greu să abordezi în timpul programului de lucru un ceferist, totuşi, norocul a făcut să ajungem în staţia C.F.R. Sfîntu Gheorghe, într-un moment în care între două trenuri ce erau aşteptate, impiegatul de mişcare Gabor Mihály — pe care cu un an în urmă l-am întîlnit sărbătorind Revelionul tot la post — ne-a acordat cîteva minute, întrerupte nu de puţine ori de telefon. — Anul trecut tovarăşe Gabor cînd abia fusese montată moderna instalaţie pentru siguranţa circulaţiei doreaţi să-i pătrundeţi cît mai repede toate tainele. Aţi reuşit ? Da, dar asta nu înseamnă că în anul care vine nu mai am nimic de făcut pe „linia“ perfecţionării profesionale. Pot însă să vă spun că deşi traficul a crescut simţitor în 1972, datorită instalaţiei de centralizare electrodinamică timpul de primire al trenurilor s-a redus de la 10 minute la numai 10 secunde, două cifre care spun totul despre condiţiile optime de lucru pe care le are acum staţia C.F.R. Sfîntu Gheorghe. Tot la capitolul modernizări să mai adăugăm şi punerea în funcţiune a unor coloane de convorbire. — Ce vă doriţi în acest an ? — Sănătate şi putere de muncă, în rest toate vin de la sine. (( Prezentat la staţia de radioficare a oraşului, tradiţionalul „Pluguşor buzoian“, creaţie a rapsodului popular Ghiţă Baciu, a cuprins şi în acest an urări de sănătate şi de fericire, îndemnuri de îndreptare a unor aspecte „nesărbătoreşti“ din activitatea locuitorilor de pe aceste meleaguri. Acesta a fost doar începutul sărbătoririi Revelionului, care a continuat la casa de cultură, gazdă a celor 100 de tineri şi tinere, muncitori, ţărani şi intelectuali, care au ţinut să-şi serbeze împreună rezultatele unui an întreg de muncă, de realizări. V il'i • W 1» u wJANUL VI. Nr. 837 La poarta oraşului a trecut de ora 11. Ne îndreptăm spre „poarta“ oraşului. Pe şoseaua care duce la Braşov, cîteva autoturisme aleargă grăbite. Probabil, sunt ultimele. Ne apropiem de staţia de benzină PECO, ce în bezna nopţii pare o insulă de lumină. .. ..în prag ne întîmpină tînârul şef de staţie, Vásárhelyi Pall. — Bună seara şi la mulţi ani. Aveţi de lucru ? — Nu prea. Probabil că automobiliştii s-au grăbit să ajungă mai devreme la destinaţie. Sau cei care mai trec şi-au făcut „plinul“ din timp. Oricum noi chiar dacă pînă dimineaţa nu vor trece decît una sau două maşini, sîntem prezenţi. — Ce vă doriţi pentru anul care vine ? — Multă sănătate. HANDBAL Sala de gimnastică a Liceului din oraşul Covasna a găzduit întrecerea feminină şi masculină de Ştiinţa Covasna — Şcoala sportivă 15—21 (7—10). Echipa şcolii sportive în care au evoluat mulţi jucători noi, s-a dovedit mai bine pregătită. Au înscris Dalnoki (5), Kovács (3), Rúzsa (4), Vida (5), Albu (2). Constructorul — Şcoala sportivă I Sfîntu Gheorghe 13—17 (6-9). Şcoala sportivă II Sfîntu Gheorghe — Constructorul 20—10 (6—6). Ştiinţa Covasna — Şcoala sportivă I — 10—20 (4—10). Jucătorii de la şcoala sportivă handbal, la care au luat parte echipe din judeţ. Iată rezultatele înregistrate : s-au dovedit mai bine puşi la punct din toate punctele de vedere. Şcoala sportivă II — Şcoala sportivă I Sfîntu Gheorghe 10—9 (2-4). După un început bun în prima repriză, care s-a terminat cu 2 goluri avantaj pentru prima formaţie, în partea a doua a jocului echipa a doua ia conducerea şi în final cîştigă la o diferenţă de numai un gol, în urma unui joc de toată frumuseţea. Constructorul — Ştiinţa Covasna 18—14 (8—4). Masculin Feminin Şcoala sportivă II — Carpaţi Covasna 6—4 (2—2). După o repriză egală, handbalistele de la Şcoala sportivă din Sfîntu Gheorghe se impun şi în final obţin victoria la o diferenţă de două puncte. Şcoala sportivă I Sfîntu Gheorghe — Şcoala sportivă III 12—13 (3—9). Prima echipă a şcolii sportive şi-a subapreciat adversarele şi ca urmare a fost nevoită să părăsească terenul de joc învinsă la un punct diferenţă. Şcoala sportivă I — Carpaţi 9—5 (5—2). Echipa locală nu a fost în formă. Ea a pierdut şi această confruntare la o diferenţă destul de concludentă. Şcoala sportivă III Sfîntu Gheorghe — Carpaţi Covasna 5—7 (5—4). Diferenţa de un gol după prima repriză dădea speranţa că handbalistele localnice vor obţine prima victorie. în final însă, jocul se termină cu scorul de 7—5 în favoarea oaspetelor. Şcoala sportivă III Sfîntu Gheorghe — Şcoala sportivă II Sfîntu Gheorghe 6—8 (3—4). De data aceasta handbalistele aflate cu o „treaptă“ mai sus şi-au spus cuvîntul şi au obţinut victoria, dar la o diferenţă mică. Şcoala sportivă II — Şcoala sportivă I Sfîntu Gheorghe 10—14 (7—6). După jocul din prima repriză se credea că și finalul va fi de partea handbalistelor din echipa a doua, dar jocul a luat o altă turnură în repriza secundă. Echipa I a cîștigat la o diferență de patru puncte. SAH A luat sfîrşit campionatul de şah masculin, încheiat cu următoarele rezultate : locul 1 Szakács Emil (A.S. Oltul) 9 puncte; locul 2 Kelemen Béla (Oltul) 7,5 puncte; locul 3 Seceleanu Iosif (Autosport) 7 puncte; locul 4 Vásárhelyi Árpád (A.S. Unirea) 6,5 puncte; locul 5 Bagoly Levente 6 puncte; locul 6 Torra Vilmos 6 puncte; locul 7 Barabás József 5.5 puncte; locul 8 Nemes Antal 5 puncte; locul 9 Veress Gábor 5 puncte; locurile 10—12 Baricz Miklós, Luffi Jenő, Tankó Béla 2.5 puncte. Primii patru clasaţi vor participa la faza sferturilor de finală. La concursul de şah pe echipe, dotat cu „Cupa Covasna“, după trei runde, conduce A.S. Autosport cu 11 puncte. Iată rezultatele din runda a IlI-a : Dinamo — Drumuri 3,5—0,5; Oltul II — Spartacus A 1—3; Amidon Tîrgu Secuiesc — Liceul Sfîntu Gheorghe 4—0; Oltul I — Cooperaţia 3—1; Spartacus B — Autosport 1—3. PUSKÁS ATTILA CONCURSUL PIONIERILOR Consiliul orăşenesc al Organizaţiei Pionierilor Sfîntu Gheorghe a organizat un concurs de şah şi tenis de masă, faza orăşenească, dotat cu „Cupa 30 Decembrie“. Concursul de şah, care s-a desfăşurat la clubul muncitoresc „Gheorghe Doja“ a revenit la fete elevei Nicola Adela, de la Liceul de cultură generală nr. 2, iar la băieţi, lui Csikós Barna, Şcoala generală nr. 1, urmat de Vargha Almos, Liceul nr. 1, Deák László, Liceul nr. 2 şi Lőrincz Zoltán Liceul nr. 1. Concursul de tenis de masă, care a avut loc în sala Liceului nr. 1 a întrunit pe cei mai buni jucători din şcolile oraşului. Locul I la fete a revenit lui Gheaţă Emilia, Şcoala generală nr. 3; locul II. Albert Eva, Şcoala generală nr. 1. La băieţi locul I l-a ocupat Zsidó József, Şcoala generală nr. 3; locul II. Damian Ion, Şcoala generală nr. 3; locul IV. Szabó József, Școala generală nr. 4, locul IV. Bitai István, Liceul nr. 1. Prof. SIKLODI FRANCISC Din activitatea asociaţiei sportive „Venus“ Tenisul de masă mult îndrăgit la Zăbala în cadrul asociaţiei sportive „Venus“ Zăbala, fiinţează de doi ani secţia de tenis de masă, patronată de Preventoriul de copii din localitate şi condusă de doctorul Mihnea Dudescu, directorul Preventoriului. Unii sportivi şi sportive din Zăbala participaseră şi mai înainte la diferite competiţii de tenis de masă în cadrul judeţului. Succesele pe care le-au obţinut au constituit o încurajare pentru înscrierea lor în campionatul judeţean, după ce secţia fusese constituită (8 jucători sunt legitimaţi în cadrul Federaţiei Române de Tenis de Masă). Astfel, secţia, cu cele două echipe ale sale — de băieţi şi de fete — a păşit în primul campionat judeţean de tenis de masă în luna martie 1971. Baza materială era destul de redusă — o sală şi o masă de tenis — paletele şi mingile apărţinînd jucătorilor, totul era însă compensat de un mare entuziasm şi de mult elan tineresc. La sfîrşitul campionatului din anul trecut, echipa de băieţi ocupa locul 5 (din 10 echipe), iar echipa de fete cîştiga titlul de campioană judeţeană. In anul 1972, echipa masculină a fost considerabil întărită prin transferarea jucătorului Turoczy Andrei de la asociaţia „Secuiana“ din Tîrgu Secuiesc. în luna aprilie anul trecut, cu sprijinul organelor de partid, a organizaţiei U.T.C. şi a Consiliului judeţean pentru educaţie fizică şi sport a luat fiinţă în comuna Zăbala un centru de instruire şi antrenament pentru copii, instructor fiind sportivul Turoczy Andrei. Acest centru activează cu succes şi în prezent, a selecţionat într-o primă fază un număr de 12 copii (băieţi şi fete), de 8—11 ani, în campionatul judeţean din acest an echipele din Zăbala au înregistrat succese şi mai mari ca în anul 1971. Astfel, echipa de fete, compusă din Rosner Clara, Dudescu Rucsandra a cîştigat pentru a doua oară locul I în campionatul judeţean, totalizînd 23 de puncte din 24 posibile. Echipa de băieţi, compusă din Turoczy Andrei, Dudescu Răzvan, Simon István şi Feyer Barna s-a comportat şi ea remarcabil, totalizînd 23 de puncte din 24 posibile şi un meciaveraj de 79—29, cu puţin inferior ocupantei locului I, echipa Constructorul din Tîrgu Secuiesc. Cu alte cuvinte, ea ocupă un merituos loc II în campionatul judeţean, la egalitate de puncte cu ocupanta primului loc, departajată doar de medaveraj. M. BUCUREŞTEANU