Cuvîntul Nou, martie 1974 (Anul 7, nr. 1195-1221)

1974-03-29 / nr. 1219

Fag. 2 LUCRĂRILE SESIUNII MARII ADUNARI NATIONALE PREŞEDINTELE Republicii Socialiste România Decret presidential privind unele modificări in componenţa Consiliului de Miniştri PREŞEDINTELE REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA decretează: " ART. 1. Tovarăşul Manea Mănescu se eliberează din funcţiile de vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri şi preşedinte al Comitetului de Stat al Planificării, primind alte însărcinări. ART. 2. Tovarăşul Ilie Verdeţ se eliberează din funcţia de prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri şi se numeşte în funcţia de preşedinte al Consiliului Central de Control Muncitoresc al Activităţii Economice şi Sociale. ART. 3. Tovarăşul Miron Constantinescu se eliberează din funcţia de preşedinte al Consiliului Central de Control Muncitoresc al Activităţii Economice şi Sociale, primind alte însărcinări. ART. 4. Tovarăşul Virgil Trofin se eliberează din funcţiile de vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, ministru al comerţului interior şi preşedinte al Comitetului pentru Problemele Consiliilor Populare, primind alte însărcinări. ART. 5. Tovarăşul Emil Drăgănescu, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, se eliberează din funcţia de ministru al transporturilor şi telecomunicaţiilor şi se numeşte în funcţia de preşedinte al Comitetului de Stat al Planificării. ART. 6. Tovarăşul János Fazekas, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, se numeşte în funcţia de ministru al comerţului interior. ART. 7. Tovarăşul Gheorghe Oprea se numeşte în funcţia de vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri. ART. 8. Tovarăşul Traian Dudaş, se eliberează din funcţia de ministru secretar de stat la Ministerul Industriei Construcţiilor de Maşini Grele şi se numeşte în funcţia de ministru al transporturilor şi telecomunicaţiilor. ART. 9. Tovarăşul Ion Crăciun se eliberează din funcţia de ministru al industriei uşoare,din motive de sănătate. ART. 10. Tovarăşul Gheorghe Cazan se eliberează din funcţia de ministru secretar de stat la Ministerul Industriei Uşoare şi se numeşte în funcţia de ministru al industriei uşoare. Preşedintele Republicii Socialiste România, NICOLAE CEAUŞESCU Cuvintul tovarăşului Ştefan Voitec Mult stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, preşedinte al Republicii Socialiste România, Cu solemnitatea cuvenită marilor momente din viaţa ţării, cu satisfacţia de a fi consacrat prin votul unanim al Marii Adunări Naţionale voinţa unui întreg popor, vă adresez, în numele tuturor celor care v-au acordat această supremă învestitură, pe care-i reprezentaţi strălucit şi pe care îi conduceţi ferm şi inspirat, fierbinţile şi respectuoasele noastre felicitări. Cu adîncă emoţie, stăpîniţi de sentimentul că am fost martorii unui moment de seamă al istoriei noastre naţionale, am ascultat vibrantul dumneavoastră legămînt izvorît din înălţătoarea dragoste faţă de popor, din credinţa — mereu şi mereu pilduitor afirmată prin faptele luptei şi vieţii dumneavoastră — că suprema satisfacţie, supremul ideal al dumneavoastră — mare fiu al ţării — este să slujiţi neabătut, cu exemplară devoţiune, ideile de progres şi prosperitate ale patriei, demnitatea şi libertateaei. De mai bine de patru decenii, încă din anii cei mai tineri, v-aţi integrat în mişcarea revoluţionară, în lupta clasei muncitoare împotriva exploatării, v-aţi identificat cu aspiraţiile celor mulţi, aţi luptat pentru libertate şi dreptate socială, pentru eliberarea naţională a poporului român, aţi militat pentru promovarea intereselor fundamentale de progres şi prosperitate a naţiunii,, pentru ca adevărul şi dreptatea să ajun ■ gă la lumină, pentru ca oamenii muncii din ţara noastră, fără deosebire de naţionalitate să devină stăpîni pe munca şi destinul lor, pentru triumful cauzei socialismului şi comunismului. Sub steagul glorios al Partidului Comunist Român, dăruindu-vă exemplar cauzei partidului, v-aţi afirmat încă, din anii ilegalităţii ca patriot înflăcărat, ca un eminent militant revoluţionar. Flacăra vie a încrederii în justeţea politicii partidului, în clasa muncitoare, în izbînda ideilor socialiste a făcut ca întreaga dumneavoastră viaţă, să devină un impresionant şi puternic exemplu de spirit revoluţionar, de curaj şi omenie comunistă. De peste patru decenii în rîndurile partidului, îndeplinind misiunea de înaltă răspundere, dumneavoastră, mult stimate preşedinte Nicolae Ceauşescu, v-aţi dobîndit un inegalabil prestigiu, de militant clarvăzător, curajos, dîrz, de conducător al partidului, aţi devenit — aşa cum gindeşte, aşa cum simte întreaga ţară cel mai de seamă, cel mai iubit fiu al ţării. Ne-aţi învaţat pe toţi că nimic nu poate fi mai înălţător pentru un activist al partidului, pentru un conducător decit conştiinţa ca devotîndu-se poporului din care face parte, slujirii pilduitoare a intereselor supreme ale acestuia, va merita preţuirea şi stima lui, se va putea înfăţişă cu fruntea sus la marele examen al istoriei. Dumneavoastră, iubite, tovarăşe Nicolae Ceauşescu, urmaţi cu fidelitate acest crez, nu precupeţiţi nimic pentru ca patria noastră socialistă, minunatului nostru popor să-şi îndeplinească luminosul său destin. Poporul român a ştiut dintotdeauna să-şi preţuiască pe mari săi fii, pe marii săi oameni. Astăzi, prin votul său, prin investiera dumneavoastră ca preşedinte al Republicii, Marea Adunare Naţională nu face altceva decit să consacre votul unanim al tuturor conştiinţelor naţiunii noastre. • De sprijinul dumneavoastră revoluţionar, stimate tovarăşe secretar general al Partidului Comunist Român, preşedinte al Republicii, se leagă întregul nostru drum, Congresul al IX-lea şi al X-lea ale partidului, conferinţele sale naţionale, momente de convîrşitoare importanţă, de înnoire a întregii noastre vieţi social-politice şi de stat, de perfecţionare a conducerii şi organizării societăţii, începutul şi continuarea amplificată al unui nou avînt material şi spiritual. In toate zidirile României de azi trăiesc marea dumneavoastră capacitate de a uni şi mobiliza energiile creatoare ale întregului popor şi înalta dumneavoastră rvnă ; în toate conştiinţele , vin exemplul dumneavoastră de dragoste pentru oameni, pentru patrie, pentru socialism, pentru pace. Numele dumneavoastră se identifică astăzi cu ascensiunea politică, social-economică şi spirituală a României socialiste. De acest nume, de această politică se va lega în istorie şi un alt lucru măreţ: proiectul, atit de omenesc în esenţa lui, şi atit de curajos, de a crea trăsăturile unui om nou, luptător pentru fericirea poporului său, pentru progresul patriei, pentru dreptate în lume, un om harnic şi curajos, un om demn, omenos şi ferm, un comunist de omenie. Dumneavoastră aţi adus o inestimabilă contribuţie la creşterea prestigiului internaţional al României socialiste, a politicii sale externe de prietenie şi solidaritate cu toate ţările socialiste, de colaborare şi pace cu toate ţările lumii, fără deosebire de orînduirea socială. Dumneavoastră aţi luat pieptiş cîteva probleme de mare însemnătate ale planetei. Aţi adus, tovarăşe preşedinte al Republicii Socialiste România, o contribuţie remarcabilă la dezvoltarea cursului spre destindere în viaţa internaţională, la promovarea unor relaţii noi între state, bazate pe dreptul sacru al fiecărui popor de a-şi hotărî singur destinele, pe egalitate in drepturi şi neamestec în treburile interne, pe independenţă şi suveranitate naţională, pe avantaj reciproc, pe abolirea forţei şi ameninţării cu forţa din relaţiile dintre state. V-aţi consacrat eforturile intăririi solidarităţii partidului nostru cu toate detaşamentele clasei muncitoare din întreaga lume, cu forţele progresiste de pretutindeni, pentru coeziunea mişcării comuniste şi muncitoreşti, a întregului front antiimperialist mondial. Dumneavoastră tovarăşe preşedinte ne-aţi dat şi ne daţi tuturor exemplul conducătorului care nici un moment nu uită pe cei mulţi şi harnici, pe cei care sunt poporul însuşi. De aceea, poporul v-a ales. Să trăiţi şi să-l conduceţi spre fericirea pe care o merită, să trăiţi pentru această ţară — bărbat al cutezanţei şi al omeniei, comunist dîrz, conducător clarvăzător şi neînfricat! Trăiască Republica Socialistă România, trăiască Infiiul preşedinte al României, tovarăşul Nicolae Ceauşescu ! CUVINTUL NOU Cuvintul tovarăşului Manea Mănescu Mult stimate tovarăşe preşedinte al Republicii Socialiste România, Stimaţi tovarăşi deputaţi, Ingăduiţi-mi să vă mulțumesc pentru sarcina de mare răspundere pe care mi-aţi conferit-o prin votul dumneavoastră, la propunerea preşedintelui Republicii Socialiste România, făcută în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român şi a Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste. In legătură cu modificările introduse in Constituţie, doresc să subliniez importanţa istorică pe care o are alegerea tovarăşului Nicolae Ceauşescu ca preşedinte al Republicii Socialiste România. Conducător încercat, tovarăşul Nicolae Ceauşescu — prin viziunea sa politică şi ştiinţifică — a deschis largi perspective dezvoltării economico-sociale a patriei noastre, militînd cu fermitate pentru promovarea colaborării dintre state, şi-a atras atit dragostea profundă a poporului român, cit şi sentimentele de adîncă stimă şi respect ale opiniei publice internaţionale. Alegerea în mod solemn de către Marea Adunare Naţională a preşedintelui ţării — pentru prima dată în istoria seculară a poporului român — exprimă voinţa unanimă a naţiunii noastre socialiste. Intr-un cadru constituţional îmbunătăţit şi sub îndrumarea personală a şefului statului, Consiliul de Miniştri va urmări cu fermitate continuarea neabătută a cursului dinamic imprimat întregii dezvoltări economico-sociale a ţării de către Congresele al IX-lea şi al X-lea, ca şi de Conferinţele Naţionale ale Partidului Comunist Român pentru edificarea societăţii socialiste multilateral dezvoltate. In spiritul consecvenţei principiale, care caracterizează întreaga politică a partidului nostru, guvernul va milita pentru adîncirea, în continuare, a colaborării multilaterale cu toate ţările socialiste, cu ţările în curs de dezvoltare, cu toate statele lumii, pe baza principiilor deplinei egalităţi în drepturi, respectului independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului in treburile interne şi avantajului reciproc Vă rog să fiţi siguri că guvernul va urmări, zi de zi, să răspundă încrederii cu care este învestit, punind întreaga sa capacitate de muncă în slujba îndeplinirii exemplare a atribuţiilorce-i revin, pentru traducerea în viaţă a politicii interne şi externe a partidului şi statului. In centrul activităţii noastre stă obiectivul politic — aprobat de clasa muncitoare şi de, întregul popor— realizarea înainte de termen a planului cincinal şi accelerarea dezvoltării economico-sociale, in scopul ridicării nivelului de trai material şi spiritual al tuturor oamenilor muncii. Înfăptuirea liniei generale a partidului impune promovarea spiritului de iniţiativă şi de răspundere in muncă, în toate domeniile de activitate, întărirea ordinii şi a disciplinei economice, in fiecare unitate socialistă. în acest sens, trebuie asigurată îndeplinirea integrală a indicatorilor cantitativi şi calitativi ai planului — realizarea exemplară a sarcinilor de producţie, ridicarea productivităţii muncii şi a calităţii mărfurilor, reducerea consumurilor materiale şi a costurilor, creşterea rentabilităţii în activitatea economică, asigurarea bunei aprovizionări a populaţiei respectarea riguroasă a obligaţiilor asumate pentru export, a cooperării economice şi tehnico-economice stabilite pe plan extern. Trebuie să acţionăm energic pentru Înfăptuirea întregului program de investiţii, prin intrarea la termen, în funcţiune a tuturor capacităţilor planificate — latură esenţială a politicii noastre de sporire a potenţialului economic al ţării. Realizarea sarcinilor din domeniul producţiei materiale reprezintă o condiţie hotărîtoare pentru promovarea în continuare a cercetării ştiinţifice şi a învăţănintului, a culturii şi ocrotirii sănătăţii, ca şi pentru ridicarea sistematică a nivelului de viaţă ,al tuturor cetăţenilor, potrivit cerinţelor repartiţiei după muncă şi ale echităţii socialiste, îndeplinirea acestor obiective, sub conducerea partidului, a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, va sta ferm în centrul activităţii Consiliului de Miniştri. Consiliul de Miniştri se va strădui să-şi fundamenteze cit mai temeinic deciziile pe care este chemat să le ia, să găsească cu operativitate soluţii viabile problemelor complexe cu care unităţile sunt confruntate în procesul realizării planului, să perfecţioneze în continuare activitatea organelor administraţiei de stat, potrivit cerinţelor actualei etape de dezvoltare a societăţii noastre. Soluţionarea marilor probleme pe care le pune progresul economic şi social al ţării ne impune mobilizarea tuturor energiilor creatoare ale poporului, valorificarea deplină a rezervelor existente, o munca devotata, plină de abnegaţie şi elan revoluţionar La recenta Plenară a Comitetului Central, tovarăşul Nicolae Ceauşescu a reliefat îndatorirea care ne revine de a munci, fiecare în sectorul său de activitate şi toţi in comun. —■ ca un organism unic, ce trebuie sa funcţioneze in strinsă unitate. Vreau să asigur pe preşedintele ţării, pe membrii Marii Adunări Naţionale, partidul nostru, clasa muncitoare şi întregul popor, că guvernul va lucra neşovăitor in acest spirit, profund convins că este singura cale pa care va putea să-şi îndeplinească in bune condiţiuni atribuţiile ce-i revin în marea operă istorică de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe pămîntul României. Cuvintul tovarăşului Miron Constantinescu Mult stimate tovarăşe preşedinte al Republicii Socialiste Româ-Tovarăşe şi tovarăşi deputaţi, Preţuind, din însărcinarea Comitetului Central al Partidului Comunist Român şi prin votul Marii Adunări Naţionale, sarcina de preşedinte al Marii Adunări Naţionale, ţin să va exprim sincerele şi profundele mele mulţumiri şi, în acelaşi timp, să vă asigur că mă voi strădui, împreună cu ceilalţi tovarăşi din Biroul Marii Adunări Naţionale, să ne îndeplinim cu cinste sarcina ce ne-a fost încredinţată. Am trăit astăzi, împreună cu întregul popor, aici în aula Marii Adunări Naţionale, vibrantul şi emoţionantul moment al alegerii şi învestiturii primului preşedinte al Republicii Socialiste România şi am ascultat cuvîntul de răspuns al tovarăşului Nicolae Ceauşescu, la omagiul pe care i l-a adus, prin tovarăşul preşedinte Ştefan Voitec, Marea Adunare Naţională. Acest discurs al preşedintelui Republicii Socialiste România are un caracter programatic şi reprezintă un document politic de însemnătate istorică, cu o deosebită semnificaţie naţională şi internaţională. Sunt convins că exprim opinia unanimă a tuturor deputatelor şi deputaţilor Marii Adunări Naţionale, a întregului nostru popor, a românilor, precum şi a maghiarilor, germanilor şi tuturor naţionalităţilor din Republica Socialistă România, mărturisind, de la această înaltă tribună, puternica emoţie care ne-a însufleţit şi profunda noastră admiraţie pentru acest strălucit document programatic, care ne va călăuzi în toatăactivitatea noastră. După măreţul eveniment la care am participat împreună cu întreaga ţară — alegerea şi învestirea primului preşedinte al Republicii Socialiste România —, ceremonie care a fost întîmpinată cu entuziasm de către, întreaga naţiune — vom trece acum, în continuare, la lucrările curente ale sesiunii Marii Adunări Naţionale. HOTARIREA MARII ADUNĂRI NAŢIONALE CU PRIVIRE LA ELIBERAREA TOVARĂŞULUI ION GHEORGHE MAURER, DIN FUNCŢIA DE PREŞEDINTE AL CONSILIULUI DE MINIŞTRI Marea Adunare Naţională, luînd act de cererea tovarăşului Ion Gheorghe Maurer, l-a eliberat din funcţia de preşedinte al Consiliului de Miniştri, fiind pensionat. Marea Adunare Naţională exprimă cu acest, prilej vi mulţumiri şi recunoştinţă tovarăşului Ion Gheorghe Maurer pentru întreaga sa activitate desfăşurată în fruntea guvernului, precum şi in alte importante munci de partid şi de stat. în tot acest timp, tovarăşul Ion Gheorghe Maurer şi-a adus o contribuţie de seamă, alături de ceilalţi membri ai conducerii partidului şi statului, la realizarea politicii partidului, la înfăptuirea sarcinilor stabilite de Congresele al IX-lea şi al X-lea, de Conferinţele Naţionale ale partidului. Apreciind activitatea şi merilele pe care tovarăşul Ion Gheorghe Maurer le are faţă de poporul nostru, faţă de partid şi cauza socialismului, în semn de deosebită preţuire, la împlinirea vîrstei de 70 de ani, i s-a conferit înaltul titlu de „Erou al Republicii Socialiste România". Marea Adunare Naţională exprimă speranţa că, în limita posibilităţilor sale, finind seama de starea sănătăţii, punind în valoare bogata sa experienţă, tovarăşul Ion Gheorghe Maurer va participa şi în viitor la viaţa social-politică a ţării, contribuind în continuare la înfăptuirea politicii partidului şi statului nostru de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Marea Adunare Naţională adresează tovarăşului Ion Gheorghe Maurer urarea fierbinte de viaţă lungă, sănătate şi fericire. (Urmare din pag 1) în sală domneşte o atmosferă de mare însufleţire. Participanţii la sesiune ovaţionează îndelung, exprimîndu-şi profunda bucurie şi mîndrie patriotică faţă de acest act istoric, care dă expresie în fapt voinţei unei naţiuni întregi, hotăririi tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, a poporului român, de a urma şi înfăptui neabătut politica Partidului Comunist Român, în frunte cu secretarul său general, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU. In aclamaţiile asistenţei, preşedintele Marii Adunări Naţionale invită pe preşedintele Republicii Socialiste România la înalta tribună a forului legislativ suprem al ţării noastre. Adresîndu-se preşedintelui Republicii Socialiste România, tovarăşul Ştefan Voitec a spus : In aceste momente solemne ale învestiturii dumneavoastră în înalta funcţie de preşedinte al Republicii Socialiste România şi comandant suprem al forţelor armate, în numele Marii Adunări Naţionale, vă rog să primiţi simbolurile demnităţii şi prestigiului, ale puterii de stat, ale autorităţii suverane a poporului român, ale voinţei sale de a se dezvolta liber şi independent, pe calea socialismului şi comunismului. Urale nesfîrşite, aclamaţii puternice marchează acest moment deosebit de solemn şi de mare semnificaţie al înmînării acestor simboluri naţionale. Pe umerii preşedintelui Republicii Socialiste România este petrecută o eşarfă în culorile drapelului naţional pe care străluceşte stema ţării. Tovarăşului Nicolae Ceauşescu îi este înmînat, în acelaşi timp, însemnul prezidenţial al puterii de stat şi de comandant suprem al forţelor armate. Ora 11,40. Tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, cu mina pe Constituţie, depune jurămîntul în faţa reprezentanţilor naţiunii române. Deputaţii Marii Adunări Naţionale, într-o atmosferă înălţătoare, sunt martorii acestui jurămînt rostit de şeful statului român, jurămînt care devine crez şi nobil ţel al poporului nostru. Fiecare cuvînt rostit solemn de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU reprezintă în sine tăria pietrei de granit pe care partidul, statul nostru le aşază la temelia României socialiste de astăzi şi a celei de mîine. Jurămîntul rostit este consfinţit de preşedintele Republicii Socialiste România prin înalta sa semnătură depusă pe acest act istoric, în faţa Marii Adunări Naţionale. Se intonează Imnul de Stat al Republicii Socialiste România. La această solemnitate, sînt arborate drapelele de partid şi de stat, care încadrează stema Republicii Socialiste România. în numele Marii Adunări Naţionale, tovarăşul Ştefan Voitec a rostit apoi cuvîntul omagial. Primit cu cele mai vii sentimente de dragoste, cu ovaţii nesfirşite, în acest moment culminant al ceremoniei de Învestitură ia cuvîntul tovarăşul Nicolae Ceauşescu. In repetate rînduri, cuvintarea preşedintelui Republicii Socialiste România este salutată cu puternice aplauze, la sfirşit deputaţii ovaţionează minute in şir. Cuvintarea preşedintelui Republicii Socialiste România — prima cuvintare în această calitate de supremă învestitură — va rămîne în memoria naţiunii române ca un document de maximă importanţă ce sintetizează semnificaţia excepţională a momentului istoric pe care l-a trăit astăzi întreaga ţară, gîndurile şi aspiraţiile conducătorului partidului şi statului nostru fiind înseşi gîndurile şi aspiraţiile întregului popor. Şedinţa solemnă a Marii Adunări Naţionale, consacrată alegerii şi învestirii tovarăşului Nicolae Ceauşescu în înalta funcţie de preşedinte al Republicii Socialiste România, a fost transmisă în direct de Radioteleviziunea română, întreaga ţară fiind astfel martoră la acest act istoric. Alegerea preşedintelui Republicii Socialiste România a fost precedată de adoptarea Proiectului de lege privind modificarea Constituţiei Republicii Socialiste România şi a Proiectului de lege privind modificarea unor prevederi ale Regulamentului de funcţionare a Marii Adunări Naţionale. In legătură cu Proiectul de lege, privind modificarea Constituţiei, a luat cuvîntul tovarăşul Emil Bodnaraş. Raportul Comisiei constituţionale, al Comisiei juridice ale Marii Adunări Naţionale şi Consiliului legislativ, referitor la Proiectul de lege privind modificarea Constituţiei, a fost prezentat de deputatul Ion Ceterchi. S-a trecut, apoi, la discuţia şi votarea pe articole a Proiectului de lege privind modificarea Constituţiei Republicii Socialiste România. Deputatul Constantin Stătescu, secretar al Consiliului de Stat, a dat citire Proiectului de lege, articol cu articol. Marea Adunare Naţională a adoptat în unanimitate, prin vot secret, cu bile, Legea privind modificarea Constituţiei Republicii Socialiste România. Marea Adunare Naţională a adoptat, de asemenea, prin vot secret, legea privind modificarea unor prevederi ale regulamentului de funcţionare a Marii Adunări Naţionale. Acest act a fost elaborat de Biroul Marii Adunări Naţionale, împreună cu un grup de 42 de deputaţi, ca urmare a modificărilor aduse Constituţiei Republicii Socialiste România. Raportul comun al Comisiei constituţionale şi al Comisiei juridice a fost prezentat de deputatul Tudor Drăganu. Tot în cadrul şedinţei de dimineaţă, Marea Adunare Naţională a validat alegerea deputaţilor: Octavian Fodor — în circumscripţia electorală nr. 5, Institutul Agronomic, judeţul Cluj; Sebastian Jilmeanu — circumscripţia electorală nr. 5, Mangalia, judeţul Constanţa; Gheorghe Stoica — circumscripţia electorală nr. 5, judeţul Vâlcea. La amiază, la redeschiderea şedinţei, Marea Adunare Naţională a aprobat includerea pe ordinea de zi a celei de-a XII-a sesiuni, adoptată anterior, a următoarelor puncte : 1. Eliberarea tovarăşului Ion Gheorghe Maurer din funcţia de preşedinte al Consiliului de Miniştri ; 2. Alegerea preşedintelui Consiliului de Miniştri; 3. Eliberarea unui vicepreşedinte al Consiliului de Stat; 4. Eliberarea preşedintelui Marii Adunări Naţionale; 5. Alegerea unui vicepreşedinte al Consiliului de Stat; 6. Alegerea preşedintelui Marii Adunări Naţionale; 7. Proiectul de Lege a presei din Republica Socialistă România; 8. Proiectul de Lege privind atribuţiile şi răspunderile consiliillor de conducere, preşedinţilor, inginerilor şefi, contabililor şefi, ale celorlalte cadre tehnice şi economice din cooperativele agricole de producţie, precum şi ale direcţiilor generale judeţene pentru agricultură, industria alimentară şi ape; 9. Proiectul de Lege privind atribuțiile și răspunderile comitetelor oamenilor muncii, directorilor, inginerilor șefi, contabililor șefi, șefilor de ferme și ale celorlalte cadre tehnice și economice din unitățile agricole de stat, precum și ale organelor de conducere colectivă și directorilor din trusturile județene de întreprinderi agricole de stat; 10. Proiectul de Lege privind principalele atribuţii ale consiliilor populare în domeniul agriculturii; 11. Proiectul de Lege cu privire la realizarea, exploatarea, întreţinerea şi finanţarea amenajărilor de irigaţii şi a celorlalte lucrări de îmbunătăţiri funciare; 12. Proiectul de Lege a apelor; 13. Proiectul de Lege privind controlul financiar preventiv; 14. Proiectul de Lege privind ■rechiziţiile; 15. Proiectul Legii remunerării după cantitatea şi calitatea muncii; 16. Proiectul Legii privind sistematizarea teritoriului şi a localităţilor urbane şi rurale; 17. Proiectele de legi pentru aprobarea decretelor cu putere de lege emise de Consiliul de Stat. Supusă votului, completarea ordinii de zi a fost adoptată în unanimitate de Marea Adunare Naţională. Cunoaşteţi — a arătat preşedintele Marii Adunări Naţionale — că recenta plenară a C.C. al P.C.R. şi plenara Consiliului Naţional al Frontului Unităţii Socialiste au aprobat cererea de eliberare din funcţia de preşedinte al Consiliului de Miniştri a tovarăşului Ion Gheorghe Maurer, exprimată în scrisoarea adresată secretarului general al Partidului Comunist Român. Biroul Marii Adunări Naţionale propune eliberarea tovarăşului Ion Gheorghe Maurer, la cererea sa, din funcţia de preşedinte al Consiliului de Miniştri. Supusă votului, cererea tovarăşului Ion Gheorghe Maurer de eliberare din funcţia de preşedinte al Consiliului de Miniştri a fost aprobată de Marea Adunare Naţională. In legătură cu aceasta, Marea Adunare Naţională a adoptat o hotărire prin care se exprimă înalta apreciere a forului legislativ suprem faţă de activitatea tovarăşului Ion Gheorghe Maurer. Adresîndu-se Marii Adunări Naţionale, tovarăşul Ion Gheorghe Maurer a mulţumit pentru cuvintele atît de elogioase cuprinse în hotărîrea adoptată. în încheierea alocuţiunii sale, tovarăşul Ion Gheorghe Maurer a spus: Vă mulţumesc încă o dată pentru gîndurile bune exprimate în această hotărîre. Este inutil să vă asigur că tot ce îmi va sta în putinţă voi face pentru a servi cauza pe care am slujit-o pînă acum. S-a trecut apoi la următorul punct de pe ordinea de zi, privind alegerea preşedintelui Consiliului de Miniştri. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a propus, în numele Comitetului Central al Partidului Comunist Român şi Consiliului Naţional al Frontuluii Unităţii Socialiste, în funcţia de preşedinte al Consiliului de Miniştri pe tovarăşul Manea Mănescu. Marea Adunare Naţională a ales în unanimitate pe tovarăşul Manea Mănescu în funcţia de preşedinte al Consiliului de Miniştri. în faţa deputaţilor a luat apoi cuvîntul preşedintele Consiliului de Miniştri. In continuarea lucrărilor, Marea Adunare Naţională a aprobat prin vot recomandările Plenarei C.C. al P.C.R. in legătură cu eliberarea tovarăşului Miron Constantinescu din funcţia de vicepreşedinte al Consiliului de Stat, in vederea îndeplinirii altor sarcini, şi al tovarăşului Ştefan Voitec din funcţia de preşedinte al Marii Adunări Naţionale, în vederea îndeplinirii altor sarcini. Apoi, Marea Adunare Naţională, însuşindu-şi propunerile Plenarei C.C. al P.I..R., a ales în unanimitate pe tovarăşul Ştefan Voitec în funcţia de vicepreşedinte al Consiliului de Stat şi pe tovarăşul Miron Constantinescu în funcţia de preşedinte al Marii Adunări Naţionale. După pauza, lucrările sesiunii sunt prezidate de tovarăşul Miron Constantinescu, care a luat cuvîntul mulţumind pentru încrederea acordată. Marea Adunare Naţională a trecut apoi la dezbaterea proiectului de Lege a presei din Republica Socialistă România. Tovarășul Cornel Burtică,, membru supleant al Comitetului Executiv, secretar al C. C. al P. C. R, a prezentat proiectul de lege din însărcinarea C.C. al P.C.R. In continuare, deputatul Mihail Ghelmegeanu, vicepreședinte al Comisiei juridice, a prezentat raportul acestei comisii asupra proiectului de lege. La discuţia generală au luat cuvîntul deputaţii: Alexandru Ionescu, Titus Popovici, Anton Breitenhofer, Ştefan Voicu şi Suto András. După discuţia pe articole, Marea Adunare Naţională a votat în unanimitate Legea presei din Republica Socialistă România. La următorul punct de pe ordinea de zi a luat cuvîntul tovarăşul Aldea Militaru, preşedintele Uniunii Naţionale a Cooperativelor Agricole de Producţie, ministru secretar de stat la Ministerul Agriculturii, Industriei Alimentare şi Apelor, care a prezentat proiectul de Lege privind atribuţiile şi răspunderile consiliilor de conducere, preşedinţilor, inginerilor şefi, contabililor şefi, ale celorlalte cadre tehnice şi economice din cooperativele agricole de producţie, precum şi ale direcţiilor generale judeţene pentru agricultură, industria alimentară şi apei. Raportul comisiilor permanente care au avizat proiectul de lege amintit a fost prezentat de deputatul Dumitru Coliu, preşedintele comisiei pentru agricultură şi silvicultură a Marii Adunări Naţionale. La discuţia generală au luat cuvîntul deputaţii: Iosif Uglar, Anghel Mircea Dan, Petru Glăvan. Marea Adunare Naţională, după discuţia pe articole, a adoptat în unanimitate Legea. Lucrările Marii Adunări Naţionale se reiau vineri, 29 martie. ANUL VI. Nr. 1219 . Felicitări adresate tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU După şedinţa solemnă de învestitură, în salonul de onoare al Palatului Marii Adunări Naţionale, preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, a primit călduroase felicitări din partea tovarășilor Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraş, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Lina Ciobanu, Florian Dănălache, Constantin Drăgan, Emil Drăgănescu, Janos Fazekas, PetreLupu, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Dumitru Popescu, Gheorghe Rădulescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, Vasile Vîlcu, Ştefan Voitec, Iosif Banc,Constantin Băbălău, Petre Blajovici, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Aurelia Dănilă, Miu Dobrescu, Mihai Gere, Magdalena Filipaş, Ion Iliescu, Ion Ioniţă, Vasile Patilineţ, Ion Păţan, Ion Stănescu, Mihai Telescu, Iosif Laglar, Richard Winter, Ştefan Andrei. Au adus, de asemenea, omagiul lor vicepreşedinţi ai Consiliului de Stat, Consiliului de Miniştri şi ai Marii Adunări Naţionale, membri ai C.C. al P.C.R., prim-secretari ai comitetelor judeţene de partid, membri ai Consiliului de Stat şi ai guvernului, conducători ai unor instituţii centrale şi organizaţii obşteşti, militanţi din ilegalitate ai partidului şi ai mişcării muncitoreşti din ţara noastră, reprezentanţi ai cultelor. Ciocnind o cupă de şampanie cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşa Elena Ceauşescu, toţi cei de faţă au urat preşedintelui Republicii Socialiste România multă sănătate şi putere de muncă, viaţă Îndelungată, spre binele patriei şi fericirii poporului.