Cuvîntul Nou, iulie 1979 (Anul 12, nr. 2316-2341)

1979-07-02 / nr. 2316

Pro te fari din toate fârite ,uniti-vâ ! Organ al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean ANUL XII, Nr. 2316, LUNI, 2 IULIE, 1979 4 PAGINI, 30 BANI Şedinţa comună a Comitetului Politic Executiv al G.G. al P.C.R., Biroului Permanent al Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale şi a Guvernului Republicii Socialiste România Sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, sîmbătă, 30 iunie, a avut loc în staţiunea Neptun şedinţa comună a Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., Biroului Permanent al Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale şi a Guvernului Republicii Socialiste România. în cadrul şedinţei a fost examinat proiectul de Directive ale Congresului al XII-lea al Partidului Comunist Român cu privire la planul cincinal 1981—1985 și liniile directoare ale dezvoltării economico-sociale a României până în 1990. Comitetul Politic Executiv, Biroul Permanent al Consiliului Suprem și guvernul au apreciat că direcţiile principale şi orientările dezvoltării economice şi sociale a ţării pentru anii viitori, cuprinse în documentele supuse dezbaterii, sunt în conformitate cu prevederile Programului Partidului Comunist Român de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi înaintare a României spre comunism, ele jalonind o etapă nouă, calitativ superioară, în opera de industrializare socialistă a ţării, de ridicare pe o treaptă mai înaltă a agriculturii, de dezvoltare şi modernizare a forţelor de producţie pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii. Continuind în ritm susţinut procesul dezvoltării şi modernizării economiei naţionale, prevederile proiectului de Directive vizează ridicarea la un nivel calitativ superior a întregii activităţi economice, valorificarea intensivă, complexă a resurselor materiale şi umane de care dispune societatea noastră. In acelaşi timp, se urmăreşte asigurarea unei maxime eficienţe economice în toate domeniile de activitate în vederea sporirii necontenite a avuţiei naţionale şi a venitului naţional. Pe această bază, proiectul de Directive prevede un cuprinzător program de creştere in continuare a nivelului de trai material şi spiritual al întregului nostru popor , ţelul suprem al politicii partidului, esenţa întregii opere de construcţie socialistă din patria noastră. Comitetul Politic Executiv, Biroul Permanent al Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale și guvernul apreciază că prevederile proiectului de Directive sunt pe deplin realiste, ele asigurînd dezvoltarea armonioasă a tuturor ramurilor și sectoarelor de activitate, a tuturor judeţelor, progresul economico-social al întregii ţări pe calea socialismului şi comunismului. Comitetul Politic Executiv, Biroul Permanent al Consiliului Suprem şi guvernul au dat o înaltă apreciere aportului nemijlocit al secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, la elaborarea şi fundamentarea prevederilor proiectului de Directive, relevînd contribuţia sa esenţială la elaborarea şi înfăptuirea întregii politici a partidului, care asigură înaintarea fermă a patriei noastre pe calea edificării societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi a comunismului. In continuarea lucrărilor, a fost luat în dezbatere proiectul Programului de cercetare ştiinţifică, dezvoltare tehnologică şi introducere a progresului tehnic pînă in 1990 şi orientările principale pînă în anul 2000. Elaborat în concordanţă cu strategia dezvoltării economico-sociale a ţării. Programul asigură orientarea fermă a activităţii de cercetare şi proiectare tehnologică în direcţii esenţiale pentru progresul în ritm înalt al economiei naţionale şi al întregii societăţi, pe baza afirmării tot mai puternice a revoluţiei tehnico-ştiinţifice în toate domeniile construcţiei socialiste din ţara noastră. Programul prevede sporirea puternică a rolului şi contribuţiei cercetării ştiinţifice la lărgirea bazei de materii prime şi energie şi valorificarea lor superioară, reducerea consumurilor de materii prime şi materiale, de combustibili şi energie, modernizarea susţinută şi creşterea gradului de tehnicitate a mijloacelor de producţie, ridicarea calităţii produselor, a competitivităţii lor, sporirea contribuţiei ţării noastre la schimbul mondial de valori. In acelaşi timp, Programul acordă un rol deosebit cercetării teoretice şi fundamentale. Comitetul Politic Executiv, Biroul Permanent al Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice şi Sociale şi guvernul au dezbătut, de asemenea, proiectul Programului de cercetare şi dezvoltare în domeniul energiei pînă în 1990 şi orientările principale pînă în anul 2000. Programul orientează eforturile in direcţia punerii în valoare de noi surse clasice furnizoare de energie, precum şi a celor neclasice — energia solară, eoliană, geotermică şi altele — în scopul satisfacerii cerinţelor de consum în creştere impuse de dezvoltarea în ritm accelerat a economiei naţionale, de ridicare continuă a nivelului de trai al întregului popor. De asemenea, Programul pune un accent deosebit pe gospodărirea cu maximum de eficienţă a resurselor energetice ale ţării, pe introducerea unui regim sever de economisire a energiei şi combustibilului — condiţie esenţială pentru asigurarea progresului în ritm înalt al economiei naţionale, al ridicării nivelului de trai al poporului. Comitetul Politic Executiv, Biroul Permanent al Consiliului Suprem al Dezvoltării Economice și Sociale și guvernul Republicii Socialiste România au aprobat proiectul de Directive ale Congresului al XII-lea al Partidului Comunist Român cu privire la planul cincinal 1981—1985 şi liniile directoare ale dezvoltării economico-sociale a României pînă în 1999, proiectul Programului de cercetare ştiinţifică şi dezvoltare tehnologică pînă în 1990 şi orientările principale pînă în anul 2000 şi proiectul Programului de cercetare şi dezvoltare în domeniul energiei pînă in 1990 şi orientările principale pină în anul 2000 şi au hotărît ca, pe baza observaţiilor şi propunerilor făcute în cadrul şedinţei, acestea să fie îmbunătăţite, urmînd ca apoi să fie supuse dezbaterii Plenarei Comitetului Central al partidului. In cadrul şedinţei, primul ministru al guvernului, tovarăşul Ilie Verdeţ, a prezentat o informare cu privire la şedinţa jubiliară a sesiunii Consiliului de Ajutor Economic Reciproc. Comitetul Politic Executiv a luat act cu deosebită satisfacţie de primirea călduroasă şi înalta apreciere de care s-a bucurat mesajul adresat de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, participanţilor la şedinţa jubiliară a C.A.E.R. Totodată, a fost aprobată activitatea delegaţiei române la lucrările celei de-a 33-a şedinţe a sesiunii Consiliului de Ajutor Economic Reciproc, activitate care a corespuns intru totul mandatului încredinţat de Comitetul Politic Executiv. Comitetul Politic Executiv a apreciat însemnătatea deosebită a activităţii desfăşurate de C.A.E.R., de-a lungul celor trei dece(Continuare în pag. a 4-a) Să transformăm cantitatea intr-o . J» , . -V'nouă calitate ! Diminuarea de energie şi Unul din principalele obiective ale colectivelor de muncă, în urma introducerii noului mecanism economico-financiar, îl reprezintă sporirea producţiei nete. Soluţia sigură şi eficientă pentru creşterea valorii nou create este diminuarea cheltuielilor materiale. Aceasta din urmă implică, printre altele, şi reducerea consumurilor de energie şi combustibili. Despre preocupările şi măsurile iniţiate în acest scop de colectivul de muncă de la întreprinderea de maşini-agregat şi subansamble auto din Sfîntu Gheorghe, ne-a vorbit tovarăşul Alexandru Preda, secretar al comitetului de partid din unitate. „ Sub conducerea comitetului de partid şi a consiliului oamenilor muncii, personalul muncitor acţionează în sensul transpunerii în practică a programului de măsuri stabilit pentru gospodărirea judicioasă a energiei şi combustibililor. Pentru diminua consumului combustibili rea consumului de energie, avem în vedere, în principal, următoarele aspecte: • recuperarea resurselor secundare şi reciclarea acestora • perfecţionarea sistemului de instalaţii termice • determinarea corectă a consumului de energie pe fiecare produs în parte sau produs reprezentativ • efectuarea unui studiu privind capacitatea tehnico-economică a întreprinderii pentru trecerea la cooperare cu institutul de specialitate din București, în vederea valorificării resurselor energetice secundare. — Cum se acţionează la nivelul compartimentelor de specialitate şi al secţiilor pentru reducerea consumului de energie ? — Insuficienta izolare a conductelor de aburi şi a cuptoarelor constituie cauzele VASILICA BOANCA (Continuare în pag. a 4-a) ÎN AVANS FAŢĂ * DE PLAN In cadrul Programului naţional de amenajare a cursurilor de apă, program iniţiat de secretarul general al partidului, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, in judeţul nostru, pe Olt, se execută mari lucrări, ce au drept scop regularizarea rîului în vederea apărării localităţilor din zonă şi a terenurilor agricole, de inundaţii. In actuala etapă, s-au atacat lucrările în sectorul Racoşul de Sus — Sînpetru, ele aflîndu-se deja într-un stadiu avansat. Pe multe porţiuni, Oltului i s-a creat o albie nouă — s-au tăiat numeroase coluri, s-au consolidat malurile, s a recalibrat albia , lucrări executate de Grupul de şantiere Transilvania, aparţinînd de Trustul de lucrări hidrotehnice speciale. In cinstea zilei de 23 August, colectivul de muncitori, ingineri şi tehnicieni care lucrează pe acest mare şantier, obţine noi succese in întrecerea socialistă, materializate în depăşirea sarcinilor de plan, în condiţiile realizării unor importante economii de carburanţi şi lubrifianţi. Pînă în prezent, s-au atacat lucrările de îndiguire în raza localităţilor Racoşul de Sus, Baraolt, Căpeni, Micloşoara, Aita Mare şi Belin, ca şi pe malul opus, în judeţul limitrof — Braşov. Tovarăşul Teodor Carameţ, directorul Oficiului pentru gospodărirea apelor, care ne-a însoţit pe şantier, remarca buna calitate a lucrărilor, mai ales a celor de consolidare a malurilor, ca şi ritmul alert de lucru. Dealtfel, şantierului care execută lucrările de îndiguire ale Oltului, i s-a acor(Continuare în pag. a 4-a) 0 PREMISA A EFICIENTEI: Sărbătorirea Zilei constructorului de maşini Harnicii constructori de maşini din unităţile economice din judeţul nostru, care au încheiat primul semestru de activitate productivă cu rezultate remarcabile, au sărbătorit sîmbâtă, 30 iunie, într-un cadru festiv, Ziua constructorului de maşini. Astfel, pe platforma industrială a oraşului Sfîntu Gheorghe, colectivele de la întreprinderea de aparataj electric auto şi motoare electrice şi de la întreprinderea de maşini-agregat şi subansamble auto s-au întrunit la sediul I.M.A.S.A., prilej cu care şi-au exprimat din nou hotărîrea de a munci neprecupeţit pentru a contribui la amplificarea rezultatelor obţinute pînă în prezent şi de a realiza întocmai hotărîrile Congresului al XI-lea şi Conferinţei Naţionale ale partidului. La întreprinderile din Tîrgu Secuiesc momentul sărbătoresc al constructorilor de mașini de la întreprinderea (Continuare în pag. a 4-a)