Cuvîntul Nou, ianuarie 1980 (Anul 13, nr. 2472-2496)

1980-01-03 / nr. 2472

Organ al Comitetului judeţean Covasna al PSD.R. şi al Consiliului popular judeţean ANUL XIII, Nr. 2472, JOI, 3 IANUARIE, 1980 4 PAGINI, 30 BANI Mesajul de Anul nou adresat întregului nostru popor, la posturile de radio şi televiziune, de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU ! » Drag, tovarăşi şi prieteni. Cetăţeni ai Republicii Socialiste România, Anul 1979, pe care îl încheiem peste cîteva minute, a marcat un nou pas înainte in dezvoltarea şi modernizarea bazei tehnico-materiale a societăţii noastre, în sporirea avuţiei naţionale şi ridicarea nivelului de trai al poporului, in înfăptuirea obiectivelor edificării socialismului şi comunismului pe pămîntul României. La 23 August am sărbătorit împlinirea a 3 decenii şi ,jumătate de la victoria revoluţiei de eliberare naţională şi socială, trecînd în revistă victoriile epocale obţinute de clasa noastră muncitoare, de întregul popor, sub conducerea Partidului Comunist, in înfăptuirea revoluţiei şi construcţiei socialiste, în lichidarea înapoierii ţării şi făurirea unei civilizaţii materiale şi spirituale noi, în afirmarea României ca ţară liberă, prosperă şi independentă. In acest an a avut loc, de asemenea, Congresul al XII- lea al partidului, care a făcut bilanţul realizărilor dobîndite în actualul cincinal, a analizat stadiul actual al dezvoltării societăţii româneşti şi a stabilit obiectivele şi sarcinile pentru următoarea etapă istorică. Toate marile înfăptuiri în transformarea revoluţionară a societăţii, în creşterea potenţialului ei material şi spiritual, sunt rezultatul politicii partidului nostru, care aplică neabătut ideile socialismului ştiinţific, adevărurile universal valabile, la condiţiile concrete ale României, al elanului întregului popor care înfăptuieşte programul partidului ce exprimă interesele şi aspiraţiile supreme ale întregii naţiuni. Aceste realizări pun în evidenţă superioritatea orînduirii noastre socialiste care asigură manifestarea plenară a energiei şi capacităţii creatoare a poporului nostru Pentru succesele de seamă realizate pe toate planurile în (Continuare în pag. a 4-a) A trecut şi ultima, cea mai lungă noapte a anului, cea care a făcut trecerea din ’79 în ’80, prilej de rememorare a tot ceea ce a fost, a bucuriilor şi împlinirilor, pe calea edificării socialismului şi comunismului în scumpa noastră patrie. Nutrim cu toţii speranţa că noul an va însemna pentru toţi oamenii acestei ţări viaţă mai bună, fericire şi pace, că el va aduce întregului nostru popor, noi izbînzi pe calea progresului şi bunăstării prin înfăptuirea marilor sarcini ce ne stau în faţă în acest ultim an al unui cincinal plin de succese, fiind, totodată, o temelie trainică pentru îndeplinirea măreţelor hotărîri ale Congresului al XII-lea. La cumpăna anilor, conform tradiţiei, oamenii muncii din judeţul nostru s-au aflat în jurul meselor îmbelşugate, închinînd cîte un pahar pentru viitor. Mulţi, foarte mulţi oameni ai muncii din judeţul nostru şi-au petrecut noaptea de revelion alături de colegii lor de muncă. Multe revelioane au fost organizate chiar de către întreprinderi. Peste tot a domnit o atmosferă de optimism, de profundă încredere în viitorul strălucit al patriei noastre socialiste. 1756 La Sfîntu Gheorghe, „cel mai mare revelion“ a fost organizat la cantina întreprinderii de maşini-agregat şi subansamble auto, locul unde s-au întîlnit oameni ai muncii de pe întreaga platformă industrială a municipiului. La fel, au fost alături şi muncitorii, tehnicienii, maiştrii şi inginerii de la I.J.C.M., întreprinderea textilă „Oltul“, întreprinderea de industrializare a cărnii şi I.J.G.C.L. Au toastat cu acest prilej pentru noi izbînzi oamenii muncii de la I.M.A.S.A. care de puţine zile au pus îrn funcţiune o nouă linie pentru fabricarea cutiilor de viteză A.R. 680, cei de la I.J.V.L.F. care şi-au îndeplinit planul fizic la toţi indicatorii, precum şi cei de la U.J.C.M. care au raportat o depăşire de 50 milioane lei la producţia marfă şi 53 milioane lei la producţia globală. La Tîrgu Secuiesc, trecerea pragului noului an a fost sărbătorită în colectiv la între(Continuare in pag 2—3) OQurelion 1980 Cifre, oameni, simboluri în 1968 întorsurenii au devenit orăşeni. S-a schimbat dintr-o dată o stare cu alta, fără însă ca schimbarea să fie vizibilă imediat. Aceeaşi comună — e drept arătoasă, cu oameni harnici şi aspri, acelaşi Buzău, care se-ntoarce aici brusc, dinspre nord spre sud — dar se vedea pe chipul oamenilor că starea de orăşean i-a făcut mai preocupaţi de inevitabila schimbare. Şi-au început să se ridice blocuri, magazine, fabrici ... Au trecut mai bine de zece ani. Multe s-au schimbat în peisajul fostei aşezări rurale. Dar oricît le aşteptai, oricît le bănuiai, rămîi totuşi surprins cînd, ieşind din bezna tunelului, dai de mulţimea luminilor din noul centru al noului oraş. Blocuri gindite bine şi construite di frumos, cu acoperişuri înalte cum stă bine unor case de munte, unele cu fel de fel de magazine la parter, case particulare cu etaj, concepute după noi exigenţe urbane; străzi asfaltate şi curate, du-te-vino-ul maşinilor spre şi de la vreun şantier; coşuri de întreprinderi industriale vechi de... doi-trei ani; şi peste toate aerul înmiresmat şi înţepător cum a fost întotdeauna pe aici — aşa arată oraşul întorsura Buzăului. în holul noului sediu al Comitetului orăşenesc de partid se află o mică expoziţie, în faţa căreia se opreşte oricine intră în această incintă. Este pre- S. TRUŞCA (Continuare In pag. 2-3) ------------------- ------------------. BALADĂ Stăpînea Zamolxe Cerul şi pămîntul, Apele şi munţii, Casa şi cuvîntul Şi-ntr-o zi de pace Zeul peste zei, A rostit poruncă Pentru moşii mei: — Pe-un picior de plai. Pe-o gură de rai. Voi să-mi înălţaţi Pe culmi de Carpaţi, Pe un ţărm de mare. Ţară mîndră tare Făr-asemănare. Numele să-i fie. Pentru veşnicie Dulcea Românie. Pe-un picior de plai. Pe-o gură de rai, . Oameni s-au luptat Cîmpul şi-au arat Şi-au născut din noapte Mii de spice coapte Legate cu dor De-un brîu tricolor. Iar pe munţi, în sus Soare n-a apus Şi mai sus de soare Chiar pe bolta mare Stă Luceafăr veşnic Pavăză şi sfetnic Luminind cărarea Pentru înălţarea Bravului popor Către viitor. Pe-un picior de plai. Pe-o gură de rai, Creşte-o mîndră ţară Vatră legendară, Din Carpaţi în zare Pină la hotare Dunăre şi Mare, Unde veşnic treji Stau oşteni viteji Să apere-o glie Singura moşie, Dulcea Românie ! MIHAI BOBUŢANU Copiii - speranţele şi visul nostru frumos Grija permanentă a conducerii partidului şi statului nostru, personal a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al partidului, preşedintele republicii, prietenul drag al copiilor şi tinerilor din întreaga ţară, faţă de oamenii de mîine ai patriei, s-a manifestat, o dată în plus, prin alocarea a 60.000.000 lei din bugetul de stat, pentru organizarea sărbătoririi pomuluide iarnă, la care se adaugă 94.359.000 lei din contribuţii prevăzute în bugetele sindicatelor, cooperativelor agricole de producţie, meşteşugăreşti şi de consum, precum şi din acţiunile iniţiate de către organizaţiile de tineret, de masă şi obşteşti, în scopul strîngerii de fonduri. Din această sumă — peste 154 milioane lei, cu aproape 12.000.000 lei mai mare decât anul trecut — s-au procurat şi s-au oferit, cu prilejul sărbătoririi pomului de iarnă, daruri tradiţionale pentru 4.193.000 de copii ai ţării. în afara acestor daruri, prin grija Consiliului Naţio-DUMITRU MANOLAflIESCU (Continuare în pag. 23) ___________________________