Cuvîntul Nou, iunie 1981 (Anul 14, nr. 2909-2934)

1981-06-01 / nr. 2909

Organ al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean ANUL XIV, Nr. 2909. LUNI, 1 IUNIE, 1981 4 PAGINI, 30 BANI RITMICITATE, CALITATE, EFICIENŢA Calitatea — obiectiv prioritar în construcţiile de locuinţe Se ştie, ritmurile înalte obţinute in dezvoltarea economiei municipiului Sfintu Gheorghe au impus asigurarea condiţiilor pentru creşterea nivelului de trai material şi spiritual, ceea ce înseamnă, între altele şi construirea unui număr sporit de apartamente şi obiective social-culturale. De pildă, numai în cincinalul trecut pe lingă o serie de obiective de interes social, în Sfintu Gheorghe au fost construite 7.783 apartamente. In acest an, mai mult poate decât în perioadele anterioare, trebuie să se pună un accent deosebit, de către toţi factorii răspunzători, pe ridicarea calităţii în construcţiile de locuinţe. Pentru înfăptuirea integrală şi calitativă a programelor de investiţii, ne-am propus ca, în colaborare cu consiliul popular municipal, să întreprindem o serie de acţiuni menite să contribuie la îmbunătăţirea activităţii pe şantiere. Fără să lăsăm la o parte rezultatele bune, pe care le vom face cunoscute cititorilor, vom insta mai mult asupra unor deficienţe care şi-au făcut şi-şi fac joc în activitatea desfăşurată pe şantiere din activitatea proiectanţilor şi a beneficiarilor. Dorim ca aceste acţiuni să atragă un număr cit mai mare de cetăţeni, specialişti şi alţi factori, ale căror păreri, sugestii, propuneri etc. să contribuie la ridicarea muncii şi producţiei la nivelul maxim de calitate şi eficienţă cerut de realizarea planului fizic şi valoric în construcţiile de locuinţe. „Pentru început, ne propunem să organizăm o masă rotundă la care vor participa factori competenţi din partea proiectantului, constructorului şi beneficiarului, reprezentanţi ai asociaţiilor de locatari şi ai unor organizaţii de masă şi obşteşti, alţi specialişti şi cetăţeni direct interesaţi Ne propunem ca această analiză să urmărească, în principal, aspecte legate de calitate, fapt pentru care vom da citeva direcţii în care vor fi canalizate discuţiile : 0 Colaborarea între proiectant, constructor şi beneficiar, pentru realizarea unor lucrări de bună calitate pe şantierele de construcţii. Din centrul atenţiei proiectantului — sporirea confortului de locuit. 0 Pentru a obţine lucrări de calitate superioară sunt necesare, desigur, materii prime şi materiale de bună calitate. Ce fac constructorii pentru ridicarea calităţii lucrărilor ? Mai concret, care sunt preocupările pentru îmbunătăţirea organizării muncii pe şantiere, calificarea, perfecţionarea pregătirii profesionale a muncitorilor şi întărirea disciplinei pe şantiere. Tot calitate şi eficienţă pe şantierele de construcţii se numeşte şi atunci cînd locatarii, odată cu primirea cheii de la apartament beneficiază şi de utilităţile necesare : energia electrică, furnizarea apei calde şi potabile, canalizare, telefonizare, căi de acces. Pe baza acestei problematici, a celei care va apare in continuare la această rubrică, în coloanele ziarului nostru, cit şi în legătură cu diferite aspecte de larg interes cetăţenesc aşteptăm din partea cititorilor, la redacţia ziarului Cuvintul nou şi la Consiliul popular municipal, păreri, sugestii, propuneri, dar şi răspuns din partea factorilor vizaţi. V. BOANCA O.J.T. Covasna organizează excursii in grup in : ■ R.D.G.—R.P.P cu avionul, in perioada 19-28.08.1981, pe traseul Bernin-Varşovia—Cracovia. Preţ informativ : 5 700 lei, din care 125 mărci -1 650 zloţi bani de buzunar. ■ R.P.P.—U R.S.S. cu avionul, in perioada 26.07-07.08.1981. Pe traseul Varşovia-Cracovia-Leningrad-Moscova. Preţ informativ: 7 299 lei, din care 780 zloţi ~i- 56 ruble bani de buzunar. ■ O.J.T. Covasna oferă bilete de tratament reumatologie la : - Balta Albă — 27 iunie, 16 iulie ; - Bazna — 16 iunie, 4 iulie; - Geoagîu - 20 iunie ; - Herculane — 26 iunie ; - lacu Sărat — 15 iunie, 3 iulie ; - Pucioasa — 24.06, 12.07, ; - Săcelu - 19.06, 7.07 ; - Techirghiol — 19.06, 7.07 ; - Vaţa-Băi - 17.06, 5.07. 0 în colecţia „Pregătirea forţei de muncă a cincinalului“ a apărut „ORIENTAREA ŞCOLARA ŞI PROFESIONALA A ELEVILOR", editată de revista ..Tribuna şcolii”, 1981. Broşura cuprinde: perfecţionarea, reciclarea, definitivarea şi gradele didactice. Ea se adresează atît elevilor, pentru alegerea profesiunii preferate, cit şi cadrelor care predau în învăţămintul tehnic şi profesional. (GH, BR.) Proletari din toate tarile,unîfi va . Alei produse in curs de omologări Permanenta căutare pentru înnoirea şi modernizarea producţiei şi adaptarea ei mai rapidă la nevoile reale ale pieţei interne şi externe îşi găseşte teren fertil şi în colectivul Întreprinderii de maşini-agregat şi subansamble auto din Sfintu Gheorghe. In cadrul acţiunilor de diversificare a producţiei cutiilor de viteze, se poate menţiona un nou tip de cutie de viteze aflată la ora actuală în curs de omologare. Este vorba de cutia de viteze S 5-35 sincronizată, destinată exportului. Primele două bucăţi montate se află în testare pentru probe de anduranţă la Centrul de cercetări ştiinţifice şi inginerie tehnologică pentru automobile. In ziua de 27 mai, in prezenţa beneficiarului străin au fost montate alte 10, iar pentru verificarea acestora, in colaborare cu C.C.S.I.T.A. a fost modificat şi realizat un nou banc de probă în sarcină şi pentru cutia de viteze AK 5-35, respectiv cea sincronizată S 5-35. (N.P.)  Rugă la toţi copiii lumii a fiecare început de iunie sîntem datori să ne privim copilul in ochi şi să-i spunem, gînd şoptit, să nu-l mirăm, să nu-l speriem, cuvinte pe care nu le rostim decit lui : iartă-ne, copile, pentru planeta explozivă pe care ţi-o lăsăm şi pe care am creat-o cu mintea şi braţele noastre, uitind să gindim, atunci, că nu sintem nemuritori ; iartă-ne, copile, pentru toţi copiii flămînzi ai Pămîntului, pentru cei care dorm sub stele, la care nu ne gindim cum şi cînd ar trebui ; iartă-ne, copile, pentru tot ce am fi putut face pentru tine şi n-am făcut. Iartă-ne pentru toate acestea, chiar dacă aici, la noi, Pămîntul nu e sfirtecat de explozii şi nici un copil nu ştie ce inseamnă să rabzi de foame. La mulţi ani, copile, de ziua ta ! MITREL MANOLACHESCU Poem pentru rodul iubirii Dintre timpuri s-a ivit un bărbat cu pruncul in braţe. Femeia era alături de ei. Bărbatului ii şiroia oboseala pe chip. Şi pruncul trecu in braţele mamei. Îşi juca miinile prin faţa ochilor. - Mai mergem ? - Da, mergem ! Acum şi copilul mergea alături, pe jos. Picioarele ii deveneau puternice, in minte i se săpau marginile drumului, cu arbori, case, garduri, oameni, şi cu părinţii, care-l învăţau să păşească ... Nu se opreau. Mergeau odată cu timpul. Bărbatul devenea cărunt, femeia se făcea măicuţă, iar prunculse-nfiripa flăcăui ... Mergeau ... - Să bem de la izvor, fiule ! - Da, taică ! Şi iar mergeau. - Să culegem fructe ! - Da, maică ! Mergeau mereu, sub zarea liniştii de azi. Apoi bărbatul - alb şi girbav - s-a oprit, femeia cu virstele anilor tipărite pe obraz i-a stat alături : - Noi pinâ aici am avut de mers, pruncule. Acum, poartă-ţi tu fiul mai departe, te-am învăţat ce sâ-i arăţi in viaţă ... Şi bărbatul a luat pruncul in braţe, femeia era alături de ei... Mergeau, sub zarea liniştii de azi... VASILE ARTENIE Adunarea festivă consacrată împlinirii a 100 de ani de la înfiinţarea corului din Zagon Mii de locuitori ai comunei Zagon şi numeroşi invitaţi din alte localităţi ale judeţului şi din ţară au participat la o adevărată sărbătoare a muncii, prieteniei şi frăţiei, prilejuită de împlinirea a 100 de ani de la înfiinţarea corului din Zagon, formaţie culturală de mare prestigiu, care se mindreşte cu o bogată activitate în munca de educaţie a maselor. La împlinirea unui secol de existenţă, corul din Zagon a fost sărbătorit printr-o adunare festivă la care au participat membri ai Biroului Comitetului judeţean Covasna al P.C.R., ai Comitetului executiv al Consiliului popular judeţean, numeroşi locuitori din comună, invitaţi din alte localităţi ale judeţului şi din ţară. Adunarea festivă a fost deschisă de tovarăşul Portik László, secretarul Comitetului comunal de partid, primarul Zagonului, care a adresat un cald salut şi felicitări formaţiei culturale sărbătorite. S-a dat apoi citire mesajului adresat de Biroul comitetului judeţean Covasna al P.C.R. şi Comitetul executiv al Consiliului popular judeţean, în care se arată că manifestarea prilejuită de aniversarea corului capătă noi valenţe şi semnificaţii prin faptul că are loc în climatul de puternică efervescenţă creatoare generat de marele jubileu al Partidului Comunist Român - moment de referinţă în cartea de aur a istoriei naţiunii noastre socialiste, in condiţiile în care toţi oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate acţionează plenar angajaţi pentru realizarea exemplară a tuturor sarcinilor şi obiectivelorstabilite de Programul partidului, de cel de-al Xll-lea Congres, pentru înălţarea patriei noastre pe noi culmi de progres şi civilizaţie. Despre istoricul şi evoluţia corului din Zagon in bogata sa activitate de un secol au vorbit tovarăşii Grigorescu Argentina şi dr. Duka Dezső. Vorbitorii au subliniat meritele acestei prestigioase formaţii care in decursul anilor a obţinut cele mai inalte aprecieri, printre care Ordinul „Meritul Cultural" clasa a ll-a, înaltul titlu de laureată a Festivalului naţional „Cîntarea României". Un moment de profundă semnificaţie l-a constituit inminarea noului drapel al corului pe care stă scris, în limba română și maghiară, „Mișcarea corală din Zagon 1881—1981 — Cintecul in(Continuare în pag. a 4 a) SiAKNaJ JUKTÎiÂia — tOVASKA — SF. GMlOr'GHG — Telefon 136 09