Cuvîntul Nou, septembrie 1981 (Anul 14, nr. 2988-3013)

1981-09-01 / nr. 2988

Organ a! Comitetului judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean ANUL XIV, Nr. 2988, MARŢI, 1 SEPTEMBRIE, 1981 4 PAGINI, 30 BANI PENTRU TRANSPUNEREA ÎN VIAŢA A INDICAŢIILOR SECRETARULUI GENERAL AL PARTIDULUI, TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Acţiuni concrete, eficiente, mobilizarea tuturor forţelor satelor pentru buna desfăşurare a campaniei agricole de toamnă A început campania agricolă de toamnă. Mai mult ca oricînd, aşa cum s-a subliniat la Consfătuirea de lucru pe problemele agriculturii, se impune ca, în această perioadă, cînd intr-un timp scurt, se execută un volum mare de lucrări, să se acţioneze intr-un spirit de ordine şi disciplină, în vederea asigurării strângerii, la timp şi fără pierderi, a recoltei de toamnă, ca şi pentru însăminţarea culturilor de toamnă la un înalt nivel agrotehnic. Unităţile agricole din judeţul nostru au de strîns recolta de cartofi de pe o suprafaţă de peste 8.000 ha, de sfeclă de zahăr de pe 4.300 hectare, la care se adaugă porumbul, porumbul pentru siloz, rădăcinoasele furajere etc. Aşa cum a indicat tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în cuvîntarea rostită la recenta Consfătuire de lucru pe problemele agriculturii „la toate lucrările trebuie să se muncească în formaţiuni mari, mecanizate, cu toate mijloacele necesare de stringere, depozitare și transport, asigurindu-se păstrarea corespunzătoare a recoltei". Pentru recoltarea cartofilor, îndeosebi în unitățile mari producătoare, cum ar fi C.A.P. Cernat - 900 ha, Turia - 700, Sînzieni — 500 ha, Mărtineni — 450 ha, Trustul I.A.S. — 1.400 ha etc. — munca este organizată în formaţii mari, dotate cu combine de recoltat Z 609, 610, E 684 şi instalaţii de separat impurităţile din cartofi, acestea aflîndu-se în stare de funcţiune. De asemenea, s-a asigurat un număr sporit de mijloace de transport, astfel ca producţia să fie transportată la bazele de preluare în ziua recoltării. In mod deosebit, este necesar să se ia toate măsurile pentru strîngerea recoltei fără nici o pierdere. în mod obligatoriu, în fiecare unitate trebuie să se organizeze şi cel de-al doilea şi chiar al treilea „cules", astfel ca în pămînt să nu rămînă nici un tubercul. in acest an, în unităţile agricole de stat şi cooperatiste din judeţ, se va depozita pentru săminţă o cantitate de 44 000 tone, fapt ce impune asigurarea unor silozuri corespunză- D. TOMA (Continuare In pag 2—35 CARNET DE REPORTER Chipul de fiecare zi al oraşului In 1975, proiectanţii şi edilii oraşului executau schiţa de sistematizare a municipiului Sfîntu Gheorghe, vizînd perioada cincinalului 1975—1980, cu perspectivă pină in anul 1990. Petele de diferite culori ale schiţei însemnau tot atîtea propuneri de noi ansambluri de locuit, platforme industriale, scheme ale circulaţiei majore etc. La vremea respectivă, schiţa de sistematizare propunea pentru finele anului 1980 o populaţie de 50 mii locuitori. Azi, majoritatea acelor „pete colorate" s-au transformat în mari platforme industriale ori în ansambluri de locuit, recunoscute ca atare: cele din zona Gării, zona Lenin, zona Magazinului General, a Casei de cultură, zona Sud-Est, ori în platforma industrială Est, Nord şi altele. Tot astăzi, populaţia municipiului nostru este de aproximativ 60 mii, din care 57 mii reprezintă populaţia stabilă. Pe marginea acestor transformări, demonstrînd înfăptuirea programului de sistematizare a teritoriului municipiului nostru, a programului de accelerare a procesului de urbanizare în corelare cu dezvoltarea sa economică și socială — se impun cîteva adnotări. Cu atit mai mult cu cit Comisia municipala de sistematizare și Oficiul de arhitectură și sistematizare au prezentat zilele acestea un raport C. MIHAI {Continuare in pag. 2-3) Recoltarea furajelor - acţiune ce trebuie neîntîrziat încheiată în unităţile agricole din judeţ, in aceste zile, se acţionează intens pentru recoltarea şi depozitarea furajelor pentru perioada de stabulaţie. îndeosebi se pune un accent sporit pe recoltarea porumbului pentru siloz, care ocupă o suprafaţă de peste 3.700 hectare, în unităţile cooperatiste şi peste 1.000 hectare în I.A.S. Cu toată dotarea corespunzătoare — 53 combine de recoltat furaje şi 100 combine de siloz universale — ritmul zilnic este încă scăzut. Normal ar fi ca zilnic să se recolteze şi însilozeze 6-7.000 tone, dar, în ultimele cinci zile, viteza medie de lucru a fost de doar 2.370 tone, aceasta demonstrînd existenţa unor carenţe de ordin organizatoric. În unele consilii rezultatele la recoltarea şi insilozarea porumbului sunt necorespunzătoare; astfel, în unitățile din Consiliul unic agroindustrial Baraolt, in timp de cinci zile, nu s-au însilozat decit 110 tone, în timp ce în cooperativele învecinate s-a însuolat o cantitate de 10 ori mai mare. URBANOVICI ERNEST (Continuare in pag. 2-3) LUCRĂRILE CELUI DE AL XVI-LEA CHS minium de istorie « sutei ■» şi Luni au continuat lucrările celui de-al XVI-lea Congres internaţional de istoria ştiinţei, prestigioasă manifestare ce reuneşte în aceste zile în capitala României un mare număr de savanţi de pe diferite meridiane ale globului. Nobila deviză „Ştiinţă şi tehnologie, umanism şi progres", sub care se desfăşoară congresul, prilejuieşte fructuoase schimburi de informaţii şi opinii, o cuprinzătoare trecere in revistă a celor mai de seamă realizări ale geniului uman în cele mai diverse domenii, a modului în care progresele ştiinţei şi tehnicii se regăsesc în plan social. Folosirea cuceririlor ştiinţei in slujba omului, exclusiv în scopuri paşnice, a constituit tema dominantă a simpozioanelor din cea de-a 4-a zi a lucrărilor congresului. Este vorba de cele intitulate „Tehnologie, umanism şi pace - aspecte istorice" şi „Rolul instrumentelor ştiinţifice în dezvoltarea ştiinţei" - care continuă şi marţi, precum şi de dezbaterea consacrată protejării şi valorificării moştenirii culturale şi naturale. Politica consecventă a României de pace, prietenie, de largă colaborare internaţională, inclusiv în domeniile pe care le dezbate reuniunea de la Bucureşti. Ideile generoase, de largă recunoaştere şi apreciere internaţională ale preşedintelui Nicolae Ceauşescu au reţinut şi de această dată atenţia prin sublinierile făcute în referatele oamenilor de ştiinţă din ţara noastră, care au evidenţiat necesitatea umanizării relaţiilor internaţionale, condiţie a dezvoltării sociale in epoca afirmării revoluţiei ştiinţifice şi tehnice, a integrării problemelor educaţiei pentru pace în ansamblul acţiunilor vizînd cristalizarea personalităţii umane. Tot luni s-au desfăşurat simpozioane consacrate publicaţiilor privind istoria ştiinţei şi a acusticii muzicale. De ce nu o expoziţie cu caracter permanent ? în a doua parte a lunii august, la Casa de cultură a sindicatelor din municipiu! Sfîntu Gheorghe a fost organizată o expoziţie menită să ilustreze preocupările colectivelor de oameni ai muncii din industria covăsneană pentru promovarea progresului tehnic, asimilarea şi introducerea în fabricaţie a unor produse noi. Dintre participante n-au lipsit I.A.M.E., I.M. A.S.A., întreprinderea mecanică, I.F.E.T. şi I.T. „Oltul", adică unităţile fanion ale economiei judeţului. Celor care au vizitat-o, această expoziţie, cuprinzînd noutăţi mai deosebite, in materie de tehnică, tehnologie sau sortimentaţie le-a întărit, fără îndoială, convingerea că are căutări asidue, .punerea în «a- NICOLAE STOIAN (Continuare In paa 2—31 Promovarea tehnologiilor moderne La întreprinderea de maşini-agregat şi subansamble auto din municipiul Sfintu Gheorghe se desfăşoară o susţinută activitate pentru înnoirea producţiei şi introducerea de noi şi moderne tehnologii de fabricaţie. Printre tehnologiile care s-au înscris pe lista noutăţilor menţionăm modernizarea celor de la tratament termic prin dotarea secţiei cu utilaje realizate prin autoutilaje, extinderea tehnologiei de şeverutire de la 2 la 14 repare, precum şi trecerea operaţiei de broşare pe maşini verificate cu mai multe posturi acţionate simultan. Tot ca noutate amintim şi extinderea frezorii şi mortezării simultane a danţurilor la roţile trenului mobil din cutiile de viteze, iar pentru sporirea parametrilor calitativi, prin mărirea durabilităţii pieselor, s-a trecut la tratarea pieselor prin metalizare. Aceste tehnologii asigură îmbunătăţirea calităţii pieselor şi reperelor executate aici, garantind astfel satisfacerea cerinţelor şi exigenţelor partenerilor străini la produsele destinate exportului în componenta cărora intră. (P.N.) întreprinderea „Amidex“, una din unităţile economice de pe platforma industrială a oraşului Tîrgu Secuiesc. Foto: A. SOROS BIBLIOTECA - CUYASMA — SF. GHEORGHE — Telefon 1 3609 9 La magazinul Romarta-bărbaţi din Sfîntu Gheorghe, s-au pus în vinzare cămăşi „Extra", mărimile 36-40 (113 lei bucata) şi 41-45 (118 lei bucata), precum şi pulovere bărbăteşti din P.N.A. mărimile 44-50 (preţ 330 lei bucata), tot din categoria mărfurilor „Extra". (R.I.) O Unitatea Romarta-copii, confecţii (de lingă hotelul Bodoc) a fost aprovizionată cu un nou lot de uniforme şcolare, pardesie, costumaşe, cămăşi şi bluze pentru copii, necesare începerii unui nou an şcolar, precum şi sezonului rece. (R.I.) 9 La magazinul „Electrotehnice" (strada Lenin din municipiul Sfîntu Gheorghe), precum şi la raionul de profil din zona Gării, s-a pus în vinzare un nou produs: radiocasetofonul staţionar „Univers". Produsul este realizat de întreprinderea „Tehnoton" Iaşi şi costă 4.445 lei. Tot la această unitate s-au pus (Continuare In pag. 2—3)