Cuvîntul Nou, aprilie 1982 (Anul 15, nr. 3168-3193)

1982-04-01 / nr. 3168

Organ al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean ANUL XV, Nr. 3163, JOI, 1 APRILIE, 1982 4 PAGINI, 50 BANI Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român Sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretargeneral al Partidului Comunist Român, miercuri, 31 martie a avut loc plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român. Plenara a adoptat, în unanimitate, următoarea ordine de zi: 1 Raportul privind situaţia economico-financiară pe ansamblul economiei naţionale, rezultată pe bază de bilanţ, în anul 1981. 2. Raportul privind realizarea programului de producere a energiei în cincinalul 1981—1985 şi dezvoltarea bazei energetice a ţării pînă în 1990. 3. Raportul privind rezultatele recensămîntului animalelor domestice, de la 1 februarie 1982 şi unele măsuri pentru realizarea programului de întărire a autoconducerii şi autoaprovizionării teritoriale precum şi asigurarea aprovizionării în bune condiţii a populaţiei. 4. Raportul cu privire la efoctivul, compoziţia şi structura organizatorică a partidului la 31 decembrie 1981. 5. Raportul cu privire la activitatea desfăşurată în anul 1981 de către organele de partid, de stat şi organizaţiile de masă pentru înfăptuirea politicii de cadre a partidului. 11. Raportul privind activitatea de rezolvare a propunerilor sesizărilor, reclamaţiilor si cererilor oamenilor muncii in 1981. 7. Raportul privind activitatea internaţională a partidului şi statului în 1981 şi principalele orientări în politica externă în anul 1982. La plenară au participat, ca invitaţi, prim-secretari ai comitetelor judeţene de partid cadre de conducere din ministere, instituţii centrale, organizaţii de masă şi obşteşti, redactori şefi ai presei centrale care nu sunt membri ai C.C. al P.C.R. în cadrul dezbaterilor au luat cuvîntul tovarășii: Pavel Aron, Ion Sîrbu, Alexandrina Găinuşe, Vasile Sechei, Ferdinand Nagy, Constantin Crișan, Miu Dobrescu, Dan Surulescu, Ioan Avram, Lina Ciobanu, Ion Lăzărescu, Trandafir Cocârlă, Gheorghe Vlad, Ion Teşu, Paraschiv Benescu. 1. In cadrul plenarei a fost examinat şi aprobat în unanimitate Raportul privind situaţia economico-financiară pe ansamblul economiei naţionale, rezultată pe bază detailant, în anul 1981. Comitetul Central al Partidului Comunist Român, a apreciat că în anul 1981 au fost obţinute rezultate importante în dezvoltarea economică şi social-culturală a ţării, în creşterea potenţialului productiv şi tehnico-ştiinţific al economiei naţionale, în lărgirea şi modernizarea forţelor de producţie, în ridicarea eficienţei economice şi perfecţionarea conducerii economico-sociale, în sporirea avuţiei naţionale şi, ca urmare, s-a asigurat înfăptuirea Programului partidului de ridicare continuă a nivelului de trai material şi spiritual al tuturor cetăţenilor. Realizarea de către unităţile economice a unei creşteri cu 12,3 la sută a beneficiului net, a unui excedent de peste 8,5 miliarde lei la bugetul statului, precum şi a unui excedent de peste 300 milioane dolari la balanţa comercială a României constituie succese importante in măsură să asigure înfăptuirea în continuare a Programului partidului de ridicare continuă a nivelului de trai material şi spiritual al poporului. Rezultatele înregistrate confirmă realismul şi justeţea politicii partidului, care aplică în mod creator adevărurile generale, legităţile socialismului, la condiţiile istorice concrete ale României şi la a cărei fundamentare un rol important îl are secretarul general al partidului, preşedintele republicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Plenara a evidenţiat că succesele obţinute ilustrează elanul şi abnegaţia cu care oamenii muncii de la oraşe şi sate — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — întregul popor au acţionat în strînsă unitate, sub conducerea partidului, a secretarului său general, pentru înfăptuirea sarcinilor actualului plan cincinal, a obiectivelor stabilite de Congresul al XlI-lea al P.C.R. Dînd o înaltă apreciere succeselor deosebite obţinute, Comitetul Central a apreciat că în anul 1981 se puteau obţine rezultate şi mai bune la toate domeniile de activitate, dacă o serie de unităţi şi-ar fi îndeplinit mai bine sarcinile. In legătură cu aceasta, s-a subliniat faptul că nu în toate sectoarele s-a acţionat, cu exigenţa şi responsabilitatea necesare, pentru aplicarea fermă a noului mecanism economico-financiar, pentru creşterea eficienţei la toate locurile de muncă şi îndeplinirea integrală a tuturor indicatorilor de plan. Comitetul Central al P.C.R. a cerut guvernului, ministerelor, centralelor industriale şi întreprinderilor să acţioneze cu fermitate în vederea recuperării rămînerilor în urmă şi înlăturării grabnice a tuturor neajunsurilor, prin organizarea superioară a muncii şi a producţiei, folosirea integrală a capacităţilor de producţie, a maşinilor şi utilajelor din dotarea întreprinderilor. Plenara a stabilit ca obiectiv prioritar ridicarea nivelului calitativ al producţiei, creşterea eficienţei economice, încadrarea tuturor unităţilor producătoare în normele de consum stabilite, şi reducerea continuă a consumului de energie şi materii prime, perfecţionarea şi generalizarea tehnologiilor moderne, de mare randament şi eficacitate, valorificarea superioară a materiilor prime şi materialelor refolosibile, reducerea continuă a cheltuielilor de producţie, in vederea satisfacerii cerinţelor de forţă de muncă la toate sectoarele de activitate, plenara a stabilit ca guvernul să ia măsuri urgente pentru folosirea raţională, cît mai judicioasă a forţelor de muncă prin redistribuirea lor în funcţie, de nevoile economiei naţionale şi reducerea în continuare a personalului neproductiv. O importanţă deosebită s-a acordat sarcinilor ce revin ministerelor, centralelor şi întreprinderilor pentru perfecţionarea aplicării noului mecanism economico-financiar. Comitetul Central al P.C.R. a cerut ministerelor, organelor centrale de sinteză, organelor şi organizaţiilor de partid să ia imediat, toate măsurile necesare pentru a se asigura îndeplinirea integrală şi în mod ritmic a tuturor sarcinilor de plan. Plenara a aprobat măsurile adoptate de Comitetul Politic Executiv privind recuperarea integrală a nerealizărilor la export din anul trecut, la producţia pentru care au existat contracte, valorînd circa 1 miliard de dolari. Trebuie să se facă totul pentru îmbunătăţirea comerţului exterior, îndeosebi pentru creşterea exportului, in vederea realizării obiectivului stabilit de con- • ducerea partidului şi statului privind echilibrarea balanţei de plăţi şi lichidarea datoriei externe. Plenara şi-a exprimat încrederea că întreaga noastră clasă muncitoare, ţărănimea, intelectualitatea, toţi oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, vor acţiona şi în viitor cu abnegaţie şi energii sporite pentru realizarea exemplara a planului de producţie pe anul în curs şi pe întregul cincinal, asigurind astfel o bază tot mai temeinică pentru progresul neîntrerupt al economiei noastre naţionale, pentru înflorirea continuă a patriei, pentru îmbunătăţirea permanentă a calităţii vieţii întregului popor. 2. Comitetul Central al P.C.R. a analizat şi aprobat în unanimitate Raportul privind realizarea programului de producere a energiei in cincinalul 1981—1985 şi dezvoltarea bazei energetice a ţării pînă în 1990. Plenara a dat o înaltă apreciere contribuţiei hotărîtoare a tovarăşului Nicolae Ceauşescu la elaborarea şi fundamentarea întregii politici energetice a ţării şi a planurilor de dezvoltare în acest domeniu, care pornesc de la necesitatea de a asigura creşterea puternică şi buna gospodărire a tuturor resurselor energetice in vederea progre(Continuare in pag. a 4-a) . ACELEAŞI PRIORITĂŢI ŞI ÎN TRIMESTRUL II: Realizarea exemplară a producţiei fizice şi a exportului Rezultatele cunoscute înainte de încheierea bilanţului pe primul trimestru al anului 1982, dovedesc elocvent că majoritatea colectivelor de muncă din industria judeţului Covasna au înţeles şi aplicat cu consecvenţă priorităţile acestui an : realizarea ritmică şi integrală a producţiei fizice şi a exportului. In multe cazuri, planul pe primul trimestru a fost realizat. înainte de termen, exista posibilitatea suplimentării producţiei, astfel că şi angajamentele asumate pe această perioadă sunt onorate. Să amintim întreprinderea minieră Căpeni, întreprinderea textilă „Oltul“, Întreprinderea de piese pentru tractoare. Obiectivul prioritar stabilit de conducerea partidului — realizarea producţiei fizice şi a exportului , pentru asigurarea condiţiilor materiale pentru echilibrarea balanţei de plăţi şi lichidarea datoriei externe a jalonat activitatea de producţie în toate colectivele de muncă. Problema realizării şi depăşirii exportului a devenit o problemă a fiecărui lucrător, fapt demonstrat de acele unităţi care au majorat volumul livrărilor sau au asigurate contracte suplimentare la producţia pentru export, tocmai printr-o ofertă mult îmbunătăţită. în paralel cu acţiunile pentru realizarea exportului au fost puse în aplicare noi iniţiative de redu(Continuare în pag. 2—31) PRODUSELE CU MARCA I.A.M.E. IN MAGAZINELE I.D.M.S. întreprinderea de aparataj și motoare electrice din Sfîntu Gheorghe a contractat cu I.D.M.S. București un produs nou, omologat anul trecut, care din trimestrul doi va putea fi cumpărat din magazinele de specialitate. Este vorba de lampa de serviciu de 12 volţi, echipată cu o fişă adaptabilă la bricheta electrică. Are, de asemenea, un cablu lung de 7,8 m, fapt ce-i extinde utilizarea atît pentru iluminat în cort, cît şi pentru efectuarea unor remedieri şi mici intervenţii la autoturism pe timp de noapte. Urmează ca in cursul lunilor martie-aprilie să fie omologat un nou tip de brichetă pentru Dacia 1300. (P.N.) „Vom contracta avea mai cinci discuţi despre contractările de animale cu ţăranii, vezi că fruntaşii nu prea au ce să-ţi spună, ei îşi fac datoria cu prisosinţă şi bine ar fi ca ei să facă şi ceilalţi cetăţeni ai satului. Ne aflam în comuna Reci, unde am poposit la sediul Consiliului popular comunal. Aici stăm de vorbă cu primarul comunei, Rácz Géza, care ne mărturiseşte între altele, că este „prins“ intr-o sumedenie de treburi, la ordinea zilei fiind campania agricolă de primăvară şi nu în ultimul rind acţiunea deosebit de importantă , contractările de animale cu statul, precum şi achiziţiile de la populaţie. Intrucît despre modul în care au demarat lucrările din actuala campanie de primăvară, s-au consemnat unele aspecte in ziarul nostru cu alte ocazii, mai mult, vom mult“ insistăm asupra modului în care se acţionează pentru realizarea şi depăşirea planului la contractările de animale şi achiziţii, iată ce ne-a spus tovarăşul Rácz Géza, în acest sens : „Aş menţiona de la bun început faptul că am luat o serie de măsuri menite să contribuie la realizarea planului la contractări şi achiziţii. Cetăţenilor li s-au prezentat în nenumărate rînduri avantajele deosebite pe care le au, încheind contracte de animale cu statul. Așa se face că pînă la prezent din planul de 176 capete tineret bovini, respectiv 65 tone, am încheiat contracte pentru 152 capete și sîntem convinși că nu peste DOREL ANDRAŞ (Continuare in pag. 2-3} ✓ LA RELUAREA ÎNSAMÎNŢARILOR Ritmuri zilnice intense de lucru pentru lichidarea restanţelor • Reluarea însămînţărilor imediat ce timpul permite OReglarea maşinilor agricole • Pe prim plan, calitatea lucrărilor • Din nou despre densitatea culturilor • Eliminarea apei de pe culturi şi terenurile agricole. Ploile dia ultimele două zile au întrerupt cursul lucrărilor agricole din actuala campanie de primăvară, fapt ce a determinat acumularea unor mari restanţe la însămţaţat. Imediat ce timpul va permite, se impune o amplă mobilizare de forţe umane şi mecanice în vederea reluării însămţaţărilor, astfel ca la toate culturile să se respecte timpul optim de semănat. In aceste zile, în care încă nu se poate lucra pe cimp, mecanizatorii şi specialiştii au datoria să se preocupe pentru reglarea corespunzătoare a semănătorilor şi celorlalte maşini agricole, în aşa fel tacit reluarea lasămintatului să se facă cu maximum de operativitate. Totodată, pentru a se cîştiga timp, este bine să se sorteze cartofii, uratărindu-se, în mod deosebit, asigurarea unui ma D. TOMA (Continuare in pag. 2—3)