Cuvîntul Nou, iunie 1982 (Anul 15, nr. 3220-3245)

1982-06-01 / nr. 3220

urgan al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean ANUL XV, NR. 3220, MARŢI, 1 IUNIE, 1982 4 PAGINI. 509 ANI şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Sub preşedinţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, luni, 31 mai, a avut loc şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C . L-o şedinţă au participat ca inviaţi membrii guvernului. Comitetul Politic Executiv a examinat şi aprobat raportul privind cifrele de şcolarizare pentru anul şcolar şi universitar 1982—1983 la învăţămîntul preşcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional, de maiştri, superior şi postuniversitar, elaborate în conformitate cu prevederile Legii educaţiei, şi învăţămîntului şi pe baza propunerilor ministerelor, instituţiilor centrale şi comitetelor executive ale consiliilor populare- S-a apreciat că propunerile au fost făcute în strînsă concordanţă cu cerinţele vieţii economico-sociale din ţara noastră, asigurând necesarul de cadre cu o temeinică pregătire, pentru toate domeniile de activitate, înclinit pentru acţiunile de cooperare în străinătate, în conformitate cu planurile de perspectivă ale dezvoltării economiei noastre naţionale în anii următori. In spiritul politicii partidului nostru, de pregătire pentru muncă şi viaţă a tinerei generaţii, au fost adoptate măsuri privind dezvoltarea Învăţămîntului preşcolar, primar şi liceal. S-a stabilit ca marea majoritate a elevilor clasei a IX-a să fie pregătiţi în liceele industriale, de chimie industrială, agroindustriale şi silvice, pentru a se asigura cadrele necesare acestor importante ramuri ale economiei ţării. Comitetul Politic Executiv a indicat să fie luate măsuri ca, în viitorul an şcolar, pregătirea celor care promovează clasa a VllI-a din unităţile şcolare din mediul rural să se asigure, în cea mai mare parte, în comunele de domiciliu ale elevilor şi, cu precădere, în specialităţile industrial-agricole — mecanică electrotehnică, mine, petrol, construcţii, materiale de construcţii, prelucrarea lemnului, pentru industriile uşoară şi alimentară. Măsurile stabilite asigură şcolarizarea integrală a copiilor de vîrsta claselor I—X. De asemenea, pentru pregătirea unui număr mai mare de cadre de muncitori cu o înaltă calificare, s-a indicat ca îrganul şcolar viitor să sporească numărul elevilor în învăţămîntul profesional, atît la cursurile de zi, cît şi la cele serale. Totodată, pentru a da posibilitatea absolvenţilor liceelor, încadraţi în producţie, să-şi continue studiile, va creşte numărul locurilor la învăţămîntul superior — seral şi fără frecvenţă Comitetul Politic Executiv a aprobat, de asemenea, numărul burselor ce se vor acorda în viitorul an şcolar elevilor şi studenţilor, asigurîndu-se în continuare, în spi(Continuare în pag. a 4-a) 9 Magazinele şi raioanele de profil ale I.C.S. mărfuri industriale din Sfîntu Gheorghe — inclusiv cele de vânzare a articolelor de menaj — colectează de la populaţie becurile şi bateriile uzate. Acţiunea — la nivelul ţării — are o mare importanţă economică avînd în vedere materialele care se recuperează : wolfram, metal, sticlă (becuri) și zinc, grafit, bioxid de mangan (baterii). Răspunzînd pozitiv acestor, imperative, cetățenii contribuie, totodată, la mai buna aprovizionare a lor cu amintitele produse. (R.I ) • La Magazinul universal „Sugas“ s-a pus în vînzare un nou lot de frigidere „Arctic“ de 140 litri (3.650 lei), veioze, candelabre precum şi un bogat sortiment de lampadare(R.I.) . Astăzi, marţi, 1 iunie, ora, 20, la Casa de cultură a sindicatelor din municipiiulSfîntu Gheorghe va avu loc un concert de muzică de cameră, susţinut de trio-ul instrumental al instituţiei organizatoare. Programul concertului cuprinde piese de Haendel, Bach, Mozart, Doppler, Hindemith şi Enescu. (P.S.) 9 In suita de manifestări consacrate aniversării zilei de (Continuare in pag. 2-3) La invitaţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, o delegaţie de partid şi de stat condusă de tovarăşul Wojciech Jaruzelski, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Uenit Polonez, preşedintele Consiliului de Miniştri şi al Consiliului Militar pentru Salvare Naţională ale R.P. Polone, va efectua o vizită oficială de prietenie în Republica Socialistă România la începutul lunii iunie a-c. E ZIUA TA COPILE! E ziua ta, copile, gingiaşă mlădiţă a viitorului ce creşte-n pacea lumii, cum creşte-n zborul liber alba porumbiţă, cum creşte griul din căldura lumii. E ziua ta, copile, puişor de om, e ziua noastră şi-a viitorului care-l durăm, să creşti la lumina ţării ca sub pom, ca el să te înalţi, şi noi să te nălţăm. E ziua ta, copile, floarea vieţii născută-n anii noştri purpurii, ca ţara, mereu în anii tinereţii, cu gînduri comuniste, visuri vii. VASILE ARTENIE GIuLIUJTijA J-—‘ ' '.'..A— Ci.'. Mii A — nF. gh: v ■:•:■■)£ — Tolsfcn 1 'V-CG LA F.N.C. SFÎNTU GHEORGHE ACTIVITATE SUSTltIĂ PENTRU REDUCEREA CONSUMULUI DE ENERGIE Creşterea eficienţei economice pe baza reducerii cheltuielilor materiale la mia de lei producţie marfă constituie pentru colectivul de muncă al Fabricii de nutreţuri combinate din Sfîntu Gheorghe, un obiectiv a cărui materializare s-a aflat încă din primul an al actualului cincinal în centrul preocupărilor sale. „Analizele temeinice ale tuturor căilor care să conducă la atingerea lui, efectuate în cadrul adunărilor generale ale organizaţiei de partid, ai dezbaterilor din consiliul oamenilor muncii, au pus în evidenţă — ne spunea deunăzi tovarăşul Tasnádi Árpád, secretarul biroului organizaţiei de bază — numeroase soluţii practice a căror aplicare a fost şi este urmărită cu consecvenţă de biroul organizaţiei de partid. de conducerea întreprinderii Majoritatea soluţiilor propuse au vizat reducerea consumului de energie electrică. Astfel, incepînd din trimestrul IV 1981 — în perioada remontului — s-a trecut la modernizarea cu forţe proprii a morilor , a căror capacitate de măciniş a crescut de la 4 tone la 9 tone pe oră, în condiţiile în care, consumul de energie electrică a rămas acelaşi. La operaţia de descărcare a vagoanelor cu cereale au fost înlocuite 8 transportoare melc şi cu bandă, cu numai două elevatoare, prevăzute cu distribuitor de separare pe reţete, fapt care a redus numărul motoarelor electrice utilizate pentru antrenare de la 8, la 2. Acolo unde descărcarea s-a putut realiza prin cădere liberă am introdus acest procedeu, regişind astfel să scoatem din uz 5 transportoare cu melc, trei în anul trecut şi două în perioada scursă din acest an“. Ca urmare a tuturor acestor transformări , în primele patru luni ale acestui an, faţă de un consum specific normat de 17,05 KW pe tona de nutreţ combinat, s-a A. GOLCIU (Continuare în pag. 23) Grafică de DUDÁS ANTAL’ la mulţi ani, copii ai planetei albastre ! S e spun atîtea vorbe, se fac atitea gesturi frumoase de Ziua copilului incit mie, care trebuie să zic pe hîrtie ce gîndesc, ce simt toţi părinţii din lumea asta, toţi oamenii mari ai Pămîntului, în această zi care-i sărbătoreşte pe cei mici, mie mi-e teamă să nu fiu sentimental, spre desuet, cum foarte uşor e să fii cînd, scriind, ai în ochi rouă privirii copilului tău-La 1 iunie îi sărbătorim pe copii, le facem — sau ne fac ei nouă serbări —, ne spun poezii, ne invită la expoziţii de pictură naivă, naivă în cel mai exact înţeles al cuvintului, noi, mai vârstnicii, cumpărăm jucării, dulciuri şi cărţi cu poze colorate, la 1 iunie se întîmplâ o mulţime de lucruri frumoase, se-ntîmplă, de fapt, o adevărată sărbătoare a vieţii-Dar dacă in această zi-simbol a vieţii, a trecutului, prezentului şi viitorului oamenilor pe Pămint, dacă în această zi copiii mai rabdă de foame şi frig, se mai învelesc cu pietrele străzilor, mai privesc ceruri luminate de bombe, mai plîng la căpătîiul părinţilor ucişi, dacă mai există copii- Biafra şi copii-Sahel, imagine cutremurătoare a neputinţei sau neştiinţei, sau nevoinţei noastre, dacă ceva din toate acestea se mai intîmplă în această zi a copilului, înseamnă că noi, oamenii maturi, înţelepţi şi drepţi, n-am învăţat nimic din ce viaţa a vrut şi trebuia să ne-nveţe, înseamnă că trăim puţin inutil pe planeta Pămint, înseamnă că ne e foarte, foarte greu să fim mulţumiţi de noi în această zi a copilului. Cu toate acestea, dragii mei, dragii noştri, iubirea noastră pentru voi fiind nesfârşită, noi avem curajul să vă spunem, de ziua voastră, sănătate şi fericire, dacă fericire e cuvîntul care vă spune vouă ceva. Să creşteţi mari, să fiţi mai buni, mai înţelepţi şi mai drepţi decât noi, să fiţi ceea ce noi n-am reuşit întotdeauna să fim , să fiţi OAMENI. La mulţi ani, copii ai planetei albastre! DUMITRU MANOLACHESCU