Cuvîntul Nou, noiembrie 1982 (Anul 15, nr. 3350-3375)

1982-11-01 / nr. 3350

Organ al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean ANUL XV, Nr. 3350, LUNI, 1 NOIEMBRIE, 1982 4 PAGINI, 50 BANI Tovarăşul Nicolae Ceauşescu s-a reintilnit cu ) tovarăşul Yasser Arafat Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, s-a reintilnit, sîmbătă, cu tovarăşul Yasser Arafat, preşedintele Comitetulului Executiv al Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei. Cu acest prilej, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşul Yasser Arafat au continuat schimbul de păreri cu privire la dezvoltarea relaţiilor dintre Partidul Comunist Român şi Organizaţia pentru Eliberarea Palestinei, precum si in legătură cu situaţia din Orientul Mijlociu, cu alte probleme actuale ale vieţii politice internaţionale. In timpul convorbirilor, conducătorul partidului şi statului nostru şi preşedintele Comitetului Executiv al O.E.P. au reafirmat hotărîrea de a extinde şi întări prietenia, solidaritatea şi colaborarea dintre Partidul Comunist Român şi Organizaţia pentru Eliberarea Palestinei, potrivit orientărilor şi înţelegerilor convenite. A fost exprimată convingerea că promovarea largă a bunelor relaţii dintre P.C.R. şi O.E.P. corespunde dorinţei şi aspiraţiilor popoarelor român şi palestinian, este în folosul şi spre binele lor, reprezentînd, totodată, o contribuţie importantă la eforturile generale pentru soluţionarea politică, pe calea tratativelor, a conflictului din Orientul Mijlociu, pentru rezolvarea problemei palestiniene, pentru instaurarea păcii in regiune. Reluînd examinarea ultimelor evoluţii ale situaţiei din Orientul Mijlociu, tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşul Yasser Arafat au subliniat că, în actualele condiţii internaţionale se impune, mai mult ca oricînd, să fie intensificate acţiunile politice şi diplomatice pentru realizarea unei reglementări globale, juste şi durabile a conflictului din zonă, pentru statornicirea unei păci trainice, bazată pe retragerea Israelului din toate teritoriile arabe ocupate în urma războiului din 1967, pe recunoaşterea dreptului poporului palestinian la autodeterminare, la constituirea unui stat palestinian independent. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşul Yasser Arafat şi-au manifestat satisfacţia faţă de noile convorbiri purtate afirmindu-şi încrederea că ele vor contribui, prin rezultatele lor, la adîncirea, pe mai departe, a relaţiilor prieteneşti dintre Partidul Comunist Român şi Organizaţia pentru Eliberarea Palestinei, in spiritul stimei şi respectului reciproc, în interesul amplificării şi aprofundării raporturilor dintre cele două popoare, al solidarităţii şi unităţii forţelor revoluţionare, antiimperialiste de pretutindeni, al cauzei păcii, înţelegerii şi cooperării internaţionale. Sîmbătă seara, tovarăşul Yasser Arafat, preşedintele Comitetului Executiv al Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei, care la invitaţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a făcut o vizită în ţara noastră, a părăsit Capitala. 3 UIMPLADI Cum şi ce Tamás Imre şi Csűrös Csaba, ambii şoferi la U.M.T.C.F. Tîrgu Secuiesc, coloana Sfîntu Gheorghe, „studiază“ intr-una din trecutele nopţi posibilităţile de a intra în posesia lemnelor Consiliului popular Boroşneu Mare, drept pentru care fac o „recunoaştere“ a... locului. Convinşi fiind că totul este în ordine, cei doi se întorc la locul cu pricina, dar nu cu mîna goală ci cu autobasculantele de 16 tone, pe care le încarcă „ochi“ cu lemne. In timp ce trebăluiau ei de zor la încărcatul lemnelor, apare pădurarul, căruia însă i-a fost teamă (motivul este lesne de înţeles să se apropie de cei doi hoţi de lemne şi singurul lucru care i s-a părut lui a fi oarecum mai rezonabil, a fost de a pune bariera.... după care alertează organele în drept. Cei doi amintiţi şoferi îşi văd în continuare liniştiţi de ne- DOREL ANDRAŞ (Continuare in pag. a 4-a) A Proletari din toate țârile, uniți- vâ / Imagine dintr-un nou cartier al oraşului Baraolt Foto: L. KOVÁCS A intrat în funcţiune abatorul de pasări întreprinderea avicolă de stat din Sfîntu Gheorghe şi-a întregit profilul, prin intrarea în funcţiune pe platforma de sud din municipiul Sfîntu Gheorghe, a unui nou obiectiv — abatorul de păsări. Citeva detalii ne-au fost furnizate de către directorul întreprinderii, ing. Anton Huniade : — încă din timpul construcţiei obiectivului, printr-o analiză exigentă a posibilităţilor concrete de îmbunătăţire a parametrilor iniţiali, au fost luate o serie de măsuri prin care au fost aduse unele modificări, astfel că s-a îmbunătăţit linia tehnologică de tăiere a păsărilor, îmbunătăţire în sensul dublării capacităţii. Adică, de la o capacitate proiectată iniţial pentru 1.000 capete păsări pe oră, s-a ajuns la 2.000 capete păsări pe oră. Este PREDA NIŢA (Continuare în pag. a 4-a) De la bun început precizăm că programul de producere şi achiziţii a plantelor medicinale nu a fost realizat, in ciuda faptului că din flora spontană a judeţului nostru se pot culege mari cantităţi de plante medicinale, într-un bogat sortiment. Pînă în prezent, s-a valorificat o cantitate de 234 tone, faţă de 361 tone cît este prevăzut în program. Trebuie însă să arătăm că faţă de anii trecuţi situaţia este mult mai bună, astfel că există toate garanţiile ca anul viitor prevederile programului să fie realizate exemplar. Nu ne vom referi la plantele medicinale cultivate — mentă, chimion — unde problema producerii acestora este rezolvată, unele unităţi agricole avînd prin plan sarcina de a le produce, ci la plantele medicinale din flora spontană. După cum am mai menţionat, în judeţul nostru în flora spontană există o mare varietate de plante medicinale, dar din păcate, nu se depun suficiente eforturi pentru recoltarea şi valorificarea acestora. Unităţile care au sarcină să achiziţioneze plante medicinale — „Plafar“ şi cooperaţia de consum — invocă faptul că lipseşte forţa de muncă necesară, iar şcolile şi organizaţiile de tineret nu au izbutit să-şi organizeze in cele mai bune condiţii activitatea de stringere a plantelor medicinale. Intr-adevăr, puţini se încumetă să strîngă plante medicinale spre a le valorifica, şi aceasta din cauză că, perioada de „explozie“ vegetală a majorităţii plantelor medicinale coincide cu perioada executării lucrărilor agricole. De asemenea, menţionăm că datorită preţurilor scăzute la care se achiziţionează plantele medicinale, veniturile obţinute din această activitate sunt mult mai mici decît in agricultură, de pildă. Dar, plantele medicinale au o mare valoare economică şi trebuie făcut totul pentru a culege cantităţi cît mai mari. In această privinţă considerăm că unităţile „Plafar“ trebuie să întreprindă o serie de măsuri pentru revitalizarea acestei actităţi. In primul rînd, considerăm necesar ca să se stabilească cu precizie bazinele cu plante medicinale, întocmindu-se, totodată un calendar judeţean, în care să se prevadă perioadele optime de strîngere a acestora. De regulă, din necunoaştere, se recoltează numai plantele medicinale foarte uzitate — muşeţel, tei, sunătoare —, dar sortimentul acestora este mult mai bogat. De aceea, propunem ca să se editeze, la nivel judeţean, un ghid al culegătorului de plante medicinale. Avînd în vedere că şcolile şi organizaţiile de pionieri cu sarcini deosebite în strîngerea şi valorificarea plantelor medicinale, se impune organizarea unor scurte pregătiri a profesorilor, care să aibă drept scop cunoaşterea de către aceştia a plantelor medicinale, bazinelor judeţului, perioadele optime de recoltare etc. încă de pe acum, ar fi bine să se studieze posibilitatea organizării, în timpul vacanţelor, a unor tabere pentru elevi, în vederea culegerii plantelor medicinale. Finanțarea acestor tabere ar urma să fie făcută de către „Plafar“, care are posibilitatea să-şi recupereze cheltuielile din valorificarea plantelor medicinale culese de elevi, D TOMA Plantele medicinale — o bogăţie insuficient valorificată SITUAȚIA LUCRĂRILOR AGRICOLE LA DATA DE 31 OCTOMBRIE, 1982 RecoltatTrans-Ogoare Asig. sfeclă de portat de furaje CONSILIUL zahăr din prodtoamnă sucul. Vo recolt. Vo V. Vo Baraolt 100 93 36 69 Bodoc 100 77 49 91 Covasna 94 79 24 71 Sfintu Gheorghe 90 30 23 115 Tîrgu Secuiesc 92 18 26 107 Sînzieni 89 26 39 83 Media pe C.A.P. 94 45 31 90 Trust I.A.S.— — 21 105 BIBLIOTECA JUDEȚEANĂ — COVASNA _ n- T? r~. I" P5HE __ , 1 - -~ r IMPORTANTE DEPĂŞIRI DE PLAN De la începutul anului pină în prezent, harnicii mineri din bazinul carbonifer al Baraoltului au dat economiei naţionale, peste plan, mai bine de 79.000 tone de lignit, depăşind astfel cu aproape 30.000 de tone angajamentul anual asumat în întrecerea socialistă. Demn de evidenţiat este faptul că aceste realizări remarcabile au fost obţinute în condiţiile în care cheltuielile materiale pe 9 luni au fost cu peste 9.000.000 lei mai mici decit cele planificate. Valoarea producţiei nete suplimentare obţinute în aceeaşi perioadă s-a cifrat la peste 15 milioane lei. (A.G.) • EXCURSIE. O.J.T. Covasna vă invită să participaţi, în perioada 1—13 decembrie, la excursia organizată în U.R.S.S., cu avionul şi trenul, pe trsacul Kiev — Minsk — Leningrad — Moscova. Preţ informativ 4.786 lei, din care 96 ruble bani de buzunar. (A.G.) .ARCTIC. Magazinul universal ŞUGAŞ, precum şi cel de electrotehnice din zona gării, ambele aparţinind de I.C.S.M.I. Sfîntu Gheorghe, au pus în vînzare ARCTIC. Frigiderele au o capacitate de 240 litri, iar preţul de vînzare este de 5.240 lei. (R.I.)