Cuvîntul Nou, ianuarie 1983 (Anul 16, nr. 3403-3408)

1983-01-04 / nr. 3403

ANUL XVI, Nr. 3403 I MESAJUL lui Anul nou adresat întregului nostru popor, la posturile de radio si televiziune, de tovarăşul NICOLAI CEAUSESCU 2 7 . (Urmare din pag. 1)mân, in ridicarea gradului de civilizaţie al patriei, in creşterea forţei economice şi politice, in întărirea independenţei şi suveranităţii României socialiste. La sfîrşitul acestui an am sărbătorit cea de-a 35-a aniversare a proclamării Republicii, care a marcat de fapt trecerea la revoluţia şi construcţia socialistă in patria noastră. Măreţele realizări obţinute in anii construcţiei socialiste demonstrează cu putere justeţea politicii partidului nostru care aplică în mod creator adevărurile generale la condiţiile concrete din ţara noastră, reprezintă o expresie a forţei creatoare a clasei muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, a întregului nostru popor, care, stăpîn pe destinele sale, îşi făureşte în deplină libertate propriul său viitor socialist şi comunist. Acum, la încheierea unui an de muncă eroică, plină de dăruire pentru progresul şi propăşirea patriei, adresez clasei noastre muncitoare, ţărănimii, intelectualităţii, tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, întregului popor cele mai calde felicitări şi urarea de noi şi strălucite victorii în măreaţa operă de făurire a societăţii socialiste multilateral dezvoltate şi de înaintare a României spre comunism ! Dragi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai României socialiste, Intrăm în noul an 1983 cu un program clar de muncă privind dezvoltarea armonioasă economico-socială a ţării, în vederea înfăptuirii neabătute a hotărîrilor Congresului al Xll-lea, a programelor şi hotărîrilor Conferinţei Naţionale a partidului în centrul activităţii din anul viitor se află realizarea obiectivului strategic, economic şi politic, de trecere a patriei noastre la un nou stadiu de dezvoltare, de realizare a unei noi calităţi a muncii şi vieţii în toate domeniile. Planul unic de dezvoltare economico-socială pe 1983 prevede dezvoltarea producţiei industriale intr-un ritm mai inalt decit in primii doi ani ai actualului cincinal, creşterea mai puternică a producţiei agricole vegetale şi animale, realizarea programului privind autoconducerea şi autoaprovizionarea, ridicarea pe această bază a nivelului de trai material şi spiritual al poporului - ţelul suprem al politicii partidului, esenţa societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Deşi condiţiile economice internaţionale continuă să fie grele, avem în vedere să acţionăm cu toată hotărîrea pentru diminuarea tot mai mult a influenţelor crizei economice mondiale, pentru îmbunătăţirea activităţii în toate sectoarele, asigurind astfel dezvoltarea, in continuare, economico-socială a patriei. în înfăptuirea acestor obiective va trebui să punem pe primul plan realizarea programelor privind dezvoltarea mai puternică a bazei energetice şi de materii prime, recuperarea şi refolosirea materialelor, reducerea consumurilor energetice şi materiale, a cheltuielilor de producţie in general, creşterea mai puternică a productivităţii muncii, ridicarea nivelului tehnic şi al calităţii produselor, perfecţionarea mecanismului economic, creşterea eficienţei economice şi întărirea autoconducerii muncitoreşti. O atenţie deosebită trebuie să acordăm ştiinţei, învăţămîntului şi culturii, ridicării nivelului de pregătire profesională şi tehnică, pregătirii politice, educării şi formării omului nou. Este necesar ca toate colectivele de oameni ai muncii, consiliile de conducere, adunările generale, organele centrale de stat şi organismele democratice naţionale să acţioneze într-o deplină unitate, cu întreaga răspundere, pentru realizarea neabătută a planului in toate sectoarele de activitate. Vom acţiona pentru perfecţionarea continuă a cadrului democratic al societăţii noastre socialiste, asigurind participarea tot mai activă a oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, a întregului popor, la conducerea tuturor unităţilor economico-sociale, a întregii societăţi. Dispunem, dragi tovarăşi şi prieteni, de tot ce este necesar pentru realizarea programului de înflorire continuă a patriei noastre socialiste. Acum hotărtoare sunt activitatea organizatorică, întărirea ordinii şi disciplinei, creşterea răspunderii în îndeplinirea sarcinilor în toate domeniile. Să facem totul ca anul 1983 să asigure depăşirea unor greutăţi vremelnice, să ducă la realizarea in cele mai bune condiţii a planului de dezvoltare economico-socială, de ridicare a bunăstării materiale şi spirituale a poporului, de înaintare mai fermă a patriei noastre spre plicurile tot mai inalte ale civilizaţiei comuniste. Dragi tovarăşi şi prieteni. Cetăţeni ai României socialiste, în anul 1982 viaiţa politică internaţională s-a agravat şi complicat şi mai mult. S-a accentuat criza economică mondială, au avut loc manifestări ale politicii de forţă, de amestec în treburile interne ale altor ţări, s-au agravat unele conflicte militare şi au izbucnit altele noi, s-a intensificat cursa înarmărilor, a crescut pericolul de noi războaie, inclusiv al unui nou război mondial nuclear. O caracteristică importantă a vieţii politice mondiale o constituie mişcarea uriaşă a popoarelor împotriva înarmărilor, a armelor nucleare, pentru pace. Trebuie să spunem insă deschis că anul care a trecut nu a îndreptăţit aşteptările şi speranţele maselor populare, ale popoarelor. O analiză realistă, lucidă a vieţii mondiale demonstrează că s-a ajuns la un asemenea stadiu cînd nivelul înarmărilor, uriaşele arsenale nucleare pun grav in pericol însăşi civilizaţia, existenţa, pacea, însăşi viaţa întregii omeniri. în asemenea împrejurări, problema fundamentală a epocii noastre este împiedicarea războiului nuclear, a războiului in general, asigurarea păcii pe planeta noastră. Acum considerăm că există posibilitatea reală, că popoarele dispun de forţa necesară pentru a schimba cursul eve- nimentelor, pentru a obţine in 1983 oprirea cursului politicii spre catastrofă. Este necesar ca toate forţele progresiste, antiimperialiste, popoarele de pretutindeni să-şi întărească unitatea, solidaritatea şi colaborarea, să acţioneze cu toată fermitatea - pînă nu este prea tirziu, pină nu au început să cadă bombele nucleare - pentru realizarea dezarmării generale, şi în primul rind a dezarmării nucleare, pentru o lume fără arme, fără războaie, a colaborării paşnice, egale, între toate naţiunile lumii. Este necesar ca toate statele, guvernele, şefii de state, toate forţele politice să acţioneze cu întreaga răspundere în faţa propriilor popoare, în faţa întregii omeniri, pentru asigurarea dreptului suprem al oamenilor la libertate, la independenţă, la existenţă, la viaţă, la pace. Considerăm că trebuie să facem totul ca, în 1983, să se încheie in cel mai scurt timp reuniunea de la Madrid prin adoptarea hotăririi de convocare a unei conferinţe consacrate dezarmării şi încrederii in Europa şi continuitatea reuniunilor începute la Helsinki. Să facem astfel incit în anul 1983 să fie oprită amplasarea rachetelor cu rază medie de acţiune şi să se treacă la retragerea şi distrugerea celor existente. Să se acţioneze pentru noi măsuri privind încrederea şi cooperarea în Europa, pentru realizarea unei Europe fără nici un fel de arme nucleare, a colaborării şi păcii . Anul 1983 să ducă la dezvoltarea colaborării între toate ţările balcanice în vederea realizării unei regiuni a colaborării paşnice, fără arme nucleare ! Este necesar să se acţioneze cu toată hotărirea incit, în noul an, să se treacă la măsuri concrete privind lichidarea subdezvoltării, întărirea colaborării şi solidarităţii ţărilor in curs de dezvoltare, realizarea unor înţelegeri corespunzătoare între ţările sărace şi ţările bogate in vederea realizării unui sprijin mai puternic pentru ţările in curs de dezvoltare, pentru făurirea unei noi ordini economice şi politice internaţionale. Fie ca anul 1983 să ducă la întărirea conlucrării şi mai puternice a tuturor statelor, fără deosebire de mărime sau orinduire socială, să crească rolul Organizaţiei Naţiunilor Unite şi al altor organisme internaţionale în soluţionarea tuturor problemelor complexe în interesul tuturor naţiunilor, al păcii şi colaborării . Fie ca noul an să ducă la încetarea conflictelor existente şi trecerea la soluţionarea tuturor problemelor litigioase dintre state numai şi numai pe calea tratativelor ! Acum, la începutul noului an, doresc să reafirm hotărîrea României socialiste, a poporului nostru de a dezvolta relaţiile cu toate ţările socialiste, cu ţările in curs de dezvoltare, cu toate statele lumii, fără deosebire de orinduire socială, în vederea realizării unei lumi mai drepte şi mai bune pe planeta noastră. Reafirm hotărîrea poporului român de a conlucra activ cu toate forţele antiimperialiste şi realiste, cu popoarele de pretutindeni, avînd convingerea că stă în puterea unită a acestor forţe, a popoarelor de a da un nou curs evenimentelor mondiale spre destindere, spre colaborare, spre întărirea independenţei naţionale şi asigurarea păcii. Dragi compatrioţi, Intrînd în noul an de muncă şi luptă pentru dezvoltarea economico-socială a patriei, pentru pace, să ridicăm paharul pentru clasa muncitoare, ţărănime, intelectualitate, pentru toţi oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, pentru întregul nostru popor, pentru noi împliniri pe drumul socialismului, al bunăstării şi fericirii, pentru scumpa noastră patrie,, pentru libertatea, independenţa şi măreţia Republicii Socialiste România. Vă urez tuturor, dragi tovarăşi şi prieteni, un an nou de muncă şi împliniri, de succese şi satisfacţii tot mai mari, multă sănătate şi fericire. LA MULŢI ANI Intr-un viitor luminos, demn, trăit în pace şi prosperitate de tinerii de pe întreaga planetă. Textiliştii covăsneni - oamenii muncii de la întreprinderea textilă „Oltul" Sfintu Gheorghe — s-au întîlnit în noaptea de anul nou la Clubul „Gheorghe Doja", unde au petrecut ceasuri de sărbătoare, de destindere, într-o atmosferă plină de voie bună, de mulţumire şi încredere în forţa pe care o poate demonstra un colectiv, centenar. Şi alte colective de oameni ai muncii din judeţ au petrecut Revelionul în cadrul sărbătoresc organizat cu pricepere, talent şi... inventivitate. De la întorsura Buzăului am aflat că muncitorii, inginerii şi tehnicienii de la unităţile economice din oraş au sărbătorit Anul nou la casa orăşenească de cultură. Au fost, acolo, aproape 200 de oameni, care s-au bucurat, au cîntat şi au dansat acompaniaţi de orchestra condusă de Adrian Negrilă. N-a lipsit Pluguşorul, n-a lipsit nici taragotistul Adrian Petrescu, care a încîntat, din nou, mulţimea de invitaţi prezenţi la Casa de cultură. S-au aflat, printre aceştia, Nicolae Popica şi Ioan Bularca, de la întreprinderea pentru piese de tractor, Gheorghe Hermeneanu, maistru la S.M.T.C.F., Gheorghe Tohăneanu, de la U.F.E.T., Mariana Boriceanu, de la Fabrica de scaune, alţi oameni ai muncii din întreprinderile tînărului oraş de la poalele Ciucaşului, întorsura Buzăului. Locuitorii Tîrgului Secuiesc au avut suficiente motive să aleagă: • revelionul 1983 s-a petrecut în acest oraş, în şase locuri. Unul dintre cele mai reuşite a fost revelionul tineretului, care s-a desfăşurat la „Crama" din localitate. Au fost, aici, prezenţi tinerii de la întreprinderi şi instituţii din Tîrgu Secuiesc, majoritatea constituind-o cei de la întreprinderea mecanică, au venit şi invitaţi din Tîrgu Mureş şi Sfîntu Gheorghe. S-a petrecut într-un climat cald, prietenesc, familial. Frumos a fost şi la cantina-restaurant a întreprinderii mecanice, unde s-au întîlnit peste 230 de oameni ai muncii de la întinderii pentru măte şi a familiilor şi sănătatea . La Covasna celelalte loc a judeţului, turism a care rări exact înci citeşte ne la revelionilor o mie a nerale. Cela- Covasna au acest an, de nut să petreac nou în condiţi de organizare întregii acţiur fost o atmosfrită de Plugi Voineşti, obic resc, care nu in ultime „Căpriocielionul nr, e existenţă” ,np turişti, român la odihnă, tra simplu, chem aceste frumot Oţelea, dire „Căprioara ", absolut toţi c panţi la revel maipomenit, un motiv să Minerii Bartorit cum noul an frate în care au , realizări rem„, înfrăţite, urgii şi „Noroc ”u (Urmare din pag 1) CU