Cuvîntul Nou, februarie 1983 (Anul 16, nr. 3433-3433)

1983-02-08 / nr. 3433

Organ al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean ANUL XVI, Nr. 3433, MARŢI, 8 FEBRUARIE, 1983 4 PAGINI, 50 BANI LA F.P.L. COVASNA Problemă prioritară: acoperirea producţiei cu comenzi Producţia de mobilă realizată anul trecut în cadrul secţiei de profil a Fabricii de Prelucrare a Lemnului din Covasna a fost sub aşteptări. Programul de fabricaţie stabilit n-a putut fi materializat în întregime din cauză că în intervalul ianuarie-februarie furnizarea energiei electrice s-a făcut cu intermitenţe, desele întreruperi ale lucrului — pe întregul an, durata lor s-a ridicat la 600 de ore !?! — punîndu-şi amprenta asupra ritmului producţiei, calităţii asteia, întîrziind onorarea unora dintre contractele încheiate. Efectele acestui neajuns puteau fi înlăturate pînă la urmă, restanţele acumulate la început puteau fi lichidate. în ultimele două luni ale anului ■ însă, o parte din producţia fizică programată nu şi-a mai urmat cursul, motivul constituindu-l lipsa comenzilor. Rezultatul ? Secţia de mobilă din Covasna a contribuit cu mai puţin decit ar fi putut la creşterea producţiei Combinatului de Prelucrare a Lemnului din Sfîntu Gheorghe, de care aparţine, şi cu foarte puţin la exportul de produse al acestuia. Nici acum, după ce a trecut mai bine de o lună din noul an, 1983, lucrurile nu stau mai bine. Sunt probleme cu asigurarea materialelor şi combustibililor, care nu sosesc la timp şi în cantităţile solicitate. în plus, producţia anului 1983 nu este acoperită decât în mică măsură cu contracte, deşi n-ar putea nimeni zice că nu s-a făcut chiar nimic în acest scop. — Am conceput şi realizat câteva produse noi — dormitoare, camere de zi, camere pentru tineret, piese unicat —, pe care le-am prezentat în vederea contractării, îmi spune inginerul Csegezi Ştefan, şeful compartimentului producţie al F.P.L. Numai că, rezultatele au fost destul de modeste, comenzile primite acoperind mai puţin de jumătate din producţia marfă pe care trebuie s-o livrăm la fondul pieţei. Pe trimestrul I stăm bine, totuşi. E adevărat, C.P.L. Sfîntu Gheorghe ne-a cedat o parte din contractul pentru camera de zi ..Anca", produs solicitat la export. Evident, ne străduim NICOLAI- STOIAN (Continuare . in pag 23) O colaborare mai mult decit necesară în ziarul nostru de luni, 1 februarie am publicat articolul Repararea la timp şi la un înalt nivel calitativ a tractoarelor şi maşinilor agricole pentru campania de primăvară în care, pentru reuşita deplină a acestei acţiuni de maximă importanţă opinam pentru o mai strînsă colaborare între factorii răspunzători, respectiv între Trustul S.M.A., Baza de Aprovizionare Tehnico-Materială pentru Agricultură și I.T.S.A.I.A. în cele ce urmează relatăm punctul de vedere al I.T.S.A. I.A. exprimat de tovarășul Mihai Peligrad, directorul unităţii: „Suntem de acord că pentru încheierea la termenul stabilit a reparaţiilor tractoarelor, uneltelor şi maşinilor agricole între I.T.S.A.I.A. şi R.A.T.M.A. Valea Crişului trebuie să existe o colaborare mai strînsă. Trebuie să vă spun că în ceea ce ne privește am făcut tot ce a fost posibil pentru ca acest beneficiar să aducă piesele de schimb necesare Trustului S.M.A. Cred, totuși, că din partea R.A.T.M.A. nu a existat în permanență un interes deosebit în această problemă. Cînd spun aceasta mă refer în special la faptul că această unitate nu ne-a prezentat în timp util programele lunare de transport aşa cum prevăd instrucţiunile în vigoare, în speţă ordinele M.A.I.A. nr. 6 şi 11 din 1981. Concret, vă spun că, deşi suntem deja în februarie, nu am primit programul de transport pentru a- MIHAI BOBUŢANU (Continuare in pag. a 4-a) „Suntem mineri că trăim în acest timp socialist al patriei, se menţionează in telegrama Comitetului Sindicatului întreprinderii Textile „Oltul" — Sfîntu Gheorghe, şi că vă avem în fruntea noastră pe dumneavoastră, mult stimate şi iubite tovarăşe Nicolae Ceauşescu, militant revoluţionar, patriot şi internaţionalist consecvent, omul care întruneşte virtuţile poporului român, a cărei viaţă s-a împletit strîns cu năzuinţele locuitorilor acestui pămînt, cu aspiraţiile lor de progres social, demnitatea şi independenţa naţională, cu măreaţa cauză a edificării socialismului în România. Aniversarea a cinci decenii de activitate revoluţionară ca şi a zilei dumneavoastră de naştere - sărbătoare scumpă întregului nostru partid şi popor, ne oferă minunatul prilej ca, în numele tuturor oamenilor muncii, al celor peste 3000 de membri de sindicat din întreprindere să vă adresăm, cu deosebită stimă şi aleasă consideraţie, cele mai calde felicitări pentru modul strălucit in care slujiţi cu nesecată energie şi pasiune revoluţionară, cu neţărmurită credinţă cauza nobilă a socialismului în patria noastră, a păcii, colaborării și progresului social în lume. Reînnoim în această zi de mare sărbătoare angajamentul solemn al tuturor oamenilor muncii din întreprindere, ca urmînd neabătut strălucitul dumneavoastră exemplu să muncim fără preget, cu răspundere comunistă, pentru înfăptuirea exemplară a hotărîrilor Congresului al Xll-lea al partidului şi ale Conferinţei Naţionale din 16-18 decembrie 1982.Din telegrama adresată de Consiliul judeţean Covasna al Organizaţiei Pionierilor, printre altele, se menţionează : „Noi, cei care,in deplină unitate şi strinsă frăţie, pionieri români şi maghiari, trăim, învăţăm şi mun (Continuare In pag 2—3) FORUM ECONOMIC Calitatea produselor — Calitatea muncii Amplu şi permanent abordată, problema înnoirii şi modernizării produselor reprezintă în strategia dezvoltării industriei româneşti un obiectiv dintre cele mai de seamă, un factor hotărîtor in realizarea unei noi calităţi. Noua calitate defineşte cîteva laturi primordiale ale amplei activităţi desfăşurate pentru înnoirea şi modernizarea produselor: competitivitatea mai înaltă a produselor ; îmbunătăţirea parametrilor tehnicofuncţionali ; reducerea consumurilor materiale şi energetice şi creşterea gradului de valorificare a materiilor prime şi materialelor ; utilizarea superioară a potenţialului tehnic, de forţă de muncă ; sporirea nivelului de pregătire al oamenilor muncii. Sunt jalonate astfel cîteva din căile de promovare a progresului tehnic corespunzător gradului de înzestrare tehnică a industriei, a imensului potenţial de creativitate şi inovare tehnică, a unui nou mod de a gîndi economic, indicatori care exprimă gradul de „civilizaţie tehnică“ al unei economii. In atenţia organelor şi organizaţiilor de partid, a conducerilor şi colectivelor de muncă din economia judeţului Covasna, a stat, ca o acţiune susţinută, promovarea progresului tehnic, fabricarea de noi produse cu consumuri materiale şi energetice mai reduse. Pentru că, de la bun început, trebuie să arătăm faptul că realizarea unei noi calităţi este înţeleasă la justa ei valoare, adică în cele trei ipostaze : criteriu, rezultat şi condiţie a progresului. De aceea, munca fiecărui om, indiferent de importanţă, complexitate este condiţie hotărîtoare în promovarea a ceea ce este nou şi eficient, în organizare şi conducere, în ridicarea eficienţei economice, în dezvoltarea mai rapidă a economiei naţionale, ca finalitate socială şi politică a preocupării continue a partidului nostru pentru binele ,şi , prosperitatea poporului român, pentru afirmarea tot (Continuare în pag. 2—3) „Este necesar ca toate consiliile de conducere, toţi oamenii muncii, în calitate de proprietari, producători şi beneficiari, să acţioneze cu cea mai mare răspundere pentru desfăşurarea ritmică a întregii activităţi economice, pentru realizarea producţiei fizice, creşterea calităţii, productivităţii şi eficienţei în întreaga economie naţională.“ NICOLAE CEAUŞESCU, Raport la Conferinţa Naţională din Jbi—18 decembrie 1982 Gînduri şi sentimente din aleasă stimă şi preţuire, hotărire fermă de a înfăptui neabătut politica partidului Cu cele mai alese sentimente de stimă şi respect, de fierbinte recunoştinţă, oamenii muncii din judeţul nostru - români şi maghiari, înfrăţiţi in muncă şi idealuri - adresează in numeroase telegrame şi mesaje, calde felicitări şi urări de mulţi ani luminoşi, celui mai iubit fiu al poporului, secretarul general al partidului, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, putere de muncă, viaţă îndelungată şi fericită, spre binele poporului nostru, al cauzei edificării socialismului și comunismului pe pâmintul scumpei noastre patrii — România socialistă. Pentru sondorii Ghelinţei nu există decit un singur anotimp: cel al producţiei. Foto: KOVÁCS LÁSZLÓ Briilliff _ jj Afc&WBCuA — p. o H - G gre — ____Telefon 1SQ03 • Astăzi, 8 februarie, de la ora 17, la Casa de cultură a sindicatelor din Sfîntu Gheorghe are loc şedinţa de lucru a membrilor Cenaclului literar-artistic „Orizontul“ din localitate. Vor citi din creaţiile loi Radu Dobre şi Ion Petriţa. Cu această ocazie membrii Cenaclului se vor întîlni cu scriitorii braşoveni Daniel Drăgan, Dan Orghidan şi Anatol Ghermanschi. (M.B.) • Noutăţi in librării: Julien Green, jurnal; Manuale de conversaţie în limba italiană; Limba germană — curs practic. (M. B.) • La atelierul „Optica" al Cooperativei meşteşugăreşti Lemn-Metal din piața Gábor Aron din Sfîntu Gheorghe a fost creată o secţie care execută reparaţii şi încărcări de (Continuare în pag 2#3)