Cuvîntul Nou, octombrie 1983 (Anul 16, nr. 3634-3659)

1983-10-01 / nr. 3634

Proletari din toate ferite, uniti-vâ . 35»;*1 5 an al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean ML XVI, Nr. 3634, SÎMBĂTĂ, 1 OCTOMBRIE, 1983 4 PAGINI, 50 BANI „Faptul ca veniturile sunt neplafonate nu poate decit să-i determine pe oameni sâ muncească cu mai multă rinna" Decretul Consiliului de Stat privind aplicarea retribuirii în acord global este de acum cunoscut. Trebuie spus că prevederile sale, care asigură o mai bună materializare a principiului repartiţiei după cantitatea, calitatea şi importanţa socială a muncii depuse, nu reprezintă pentru toată lumea o noutate, aşa cum nu reprezintă, bunăoară, pentru colectivul întreprinderii Textile „Oltul“ din municipiul Sfîntu Gheorghe. Inginerul Nicolae Papuc, din cadrul compartimentului de organizare a producţiei şi a muncii, îşi aminteşte că primele încercări privind introducerea acordului global s-au făcut în urmă cu aproape 11 ani, începutul a fost modest. Atunci, în 1972, noua formă de organizare a producţiei şi a muncii includea doar circa 15 la sută din personalul secţiei de filatură. Avantajele pe care le oferă i-au exterminat însă pe textilişti s-o extindă. Treptat, acordul global s-a extins şi in secţie de ţesătorie, la finisaj, apoi la atelierul mecano-energetic, ajungînd ca azi să cuprindă nu mai puţin de 90 la sută din totalul personalului muncitor al întreprinderii. — Practic, îmi spune inginerul Nicolae Papuc, în momentul în care am luat cunoştinţă de conţinutul noului, decret în întreprinderea noastră doar cei din categoria personalului TESA şi câţiva dintre muncitorii angrenaţi în activităţile auxiliare — foarte puţini la număr — nu lucrau în acord global. Incepînd cu 1 octombrie îl vom extinde însă şi asupra lor. Ţin să precizez că decretul dat recent publicităţii a fost supus dezbaterii în sedinile grupelor sindicale, aşa încît, la această oră, toată lumea e în temă cu prevederile sale. De reţinut că pînă acum dimensionarea fondului de retribuire cuvenit unei formaţii de lucru în acord global o făceam ţinînd seama de trei indicatori: producţia fizică, calitatea produselor fabricate şi consumul specific. Din octombrie, conform noului act normativ, acestora li se adaugă şi producţia pentru export, a cărei promovare şi susţinere sunt stimulate de un alt decret al Consiliului de Stat, şi el, ca şi cel despre care vorbim, de dată recentă. .— In cei 10—11 ani de ciad NICOLAE STOIAN (Continuare In pag 2—31 Intensificarea ritmului semănatului impune executarea neintirziata a lucrărilor Deşi în ultimele zile ritmul executării însămînţării orzu-ului şi griului de toamnă a crescut, el se situează încă în numeroase unităţi agricole sub posibilităţi. Aşa incit pînă in seara zilei de 29 septembrie griul a fost pus în brazdă,in unităţile agricole cooperatiste din judeţul nostru pe doar 48 la sută din suprafaţa planificată, iar în cele ale Trustului I.A.S. pe numai 33 la sută din suprafaţă. Printre cauzele ritmului necorespunzător înregistrat la semănat, se numără nerealizarea vitezei zilnici planificate la pregătirea terenului, ceea ce duce evident la neasigura- rea unui front de lucru corespunzător, necesar utilizării la întreaga capacitate a parcului de maşini de semănat existent. Totodată, în unele unităţi agricole o parte din terenurile cre urmează să fie însăminţate nu au fost încă arate, deoarece nu sunt eliberate de culturile premergătoare. O asemenea stare de lucruri am întîlnit în cursul raidului întreprins deunăzi, la C.A.P. Aita Mare, unde din cele 150 hectare prevăzute a fi însăminţate cu orz de toamnă pînă joi. 29 septembrie fuseseră însăminţate 90 de hectare. Mult rămas în urmă este ■ semănatul griului, care fusese încheiat pe doar 110 hectare din cele 400 planificate. Dacă în cursul zilei de joi s-a însămînţat cu toate cele trei semănători ale secţiei de mecanizare, ieri, în schimb, la semănat s-a lucrat cu doar două semănători. Aceasta deoarece, după cum ne-a informat tovarăşul Simon Ferenc preşedintele C.A.P., terenul pregătit nu a fost suficient pentru utilizarea tuturor semănătorilor. Menţionăm faptul că aici arăturile pentru insămînțări au fost efectuate pe numai :s’b hectare din cele 550 planificate. Scăzînd din A. GOLCTU (Continuare In pag 2—3) Deplină concordanţă între existenţa şi conştiinţa socialistă Făcînd o amplă analiză , a transformărilor revoluţionare din societatea noastră, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU a subliniat, în repetate rînduri, că formarea conştiinţei socialiste, a omului nou, constituie unul din principalele obiective ale partidului şi că această sarcină este, din numeroase puncte de vedere mai complexă chiar decit realizarea obiectivelor din sfera existenţei sociale. Iată de ce politica culturală promovată de partidul şi statul nostru se concentrează în opţiunea fundamentală pentru făurirea omului nou, personalitate multilateral dezvoltată la nivelul cuceririlor revoluţionare ale clasei muncitoare, al civilizaţiei socialiste, pe măsura evoluţiei forţelor şi relaţiilor de producţie. Amplul program iniţiat de partid, de secretarul său general, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, pentru îmbunătăţirea muncii de formare a conştiinţei socialiste a maselor relevă preocuparea constantă, continuă, pentru a se asigura un nivel ridicat al cunoaşterii, al atitudinii faţă de muncă şi viaţă, participarea conştientă a tuturor oamenilor muncii la făurirea societăţii socialiste şi comuniste. . Din această perspectivă, secretarul general al partidului a subliniat că activitatea ideologică, politico-educativă şi rodul ei — conştiinţa socialistă — s-au transformat intr-oputernicit forţă de unire a eforturilor oamenilor muncii, ale întregului popor, in opera de făurire a societăţii socialiste, au exercitat o puternică influenţă in dezvoltarea forţelor de producţie, în perfecţionarea relaţiilor socialiste, într-un cuvînt in dezvoltarea existenţei socialiste. Aceasta este semnificaţia îndemnului formulat de secretarul general al partidului in magistrala Expunere la Plenara lărgită a C.C. al P.C.R. din 12 iunie 1982 : „Să transformăm activitatea teoretică, ideologică, politicoeducativă intr-o forţă care să determine dezvoltarea continuă a forţelor de producţie, perfecţionarea structurii relaţiilor sociale.“ (Continuare în pag. 2—3) • CURIER MEDICAL (în pag. 2—3) O TIMPUL PROBABIL ÎN LUNA OCTOMBRIE (în pag. a 4-a) BIBLIOTECA JJOuţin*. .4 — (.viVbpe.A — SF. GHZO 'Gr'iil —. Telefon 1 33 09 lai mult ca oricînd, trebuie să facem tutu! pentru a bara cafea războiului! „Ceiarmare, pace — voinţa noastră supremă1’ Ieri, 30 septembrie, pe plaftoul de la intrarea în întreprinderea ^ de Maşini-Agregat şi Subansamble Auto din Sfîntu Gheorghe s-au adunat peste 2.500 de oameni ai munţii, cei care au ieşit din schimbul de dimineaţă de la cea mai mare întreprindere constructoare de maşini din judeţul Covasna, răspunzîndastfel chemării adresate în apelul pentru dezarmare şi fpace al F.D.U.S. Mitingul deschis de cătretovarăşul Kozák Coloman, preşedintele Consiliului municipal al F.D.U.S., a prilejuit oimpresionantă manifestare a voinţei nestrămutate de pace a constructorilor de maşini de la această întreprindere cunoscută şi recunoscută atît în ţară, cît şi în multe alte ţări de pe toate meridianele globului. Sub soarele blind al acestei toamne de aur, au răsu- Inat din miide piepturi vibrantele chemări la lupta pentru pace: „Ceauşescu — f’ate !“ „Dezarmare — Pace .Vom munci şi vom lupta pacea o vom apăra", „Să triumfe libertatea, pacea şi rsecuritatea !“. Exprimînd, în numele comuniştilor, al tuturor oamenilor muncii de la I.M.A.S.A., adeziunea deplină la Apelul pentru dezarmare şi pace al F.D.U.S., Susţinînd cu înflăcărare nobilele idealuri de pace ale poporului român, di- Irectorul general al întreprinderii, inginerul Mircea Moresen, spunea în cuvîntul său: „Ne pronunţăm cu hotârîre împotriva amplasării rachetelor de orice tip în Europa şi vrem ca uriaşele sume cheltuite pentru înarmare să fie folosite în scopuri paşnice, la fel ca şi cele mai noi descoperiri ştiinţifice. Considerăm că este o nedreptate şi o lipsă de raţiune politică să se cheltuiască sume fabuloase pentru înarmare în timp ce sărăcia, foametea şi bolile fac ravagii în rândul a milioane şi milioane de oameni, în acest moment de maximă încordare şi tensiune să ne unim forţele cu toţi oamenii muncii de pe planeta noastră pentru a apăra pacea !". Cu adevărat emoţionante au fost şi cuvintele rostite de la tribuna adunării de subinginera Natalia Şargu, preşedinta comisiei de Cruce Roţie: „Oameni ai lumii! Lăsaţi-vă puţin timp şi pentru a asculta miile de glasuri ale copiilor. Ascultaţi-le rugăminţile înduioşătoare, ascultaţi-le rîsetele, priviţi-le ochii şi ocrotiţi-le copilăria ! Lăsaţi-le părinţii să muncească şi să tră(Continuare în pag. 2—3) @ La Focşani se organizează în această toamnă salonul interjudeţean de Caricatură MILCO-VERITAS '83. Anunţăm pe cei interesaţi că pentru participarea la concurs se trimit trei lucrări pe adresa Consiliul Municipal al Sindicatelor Focşani, str. M. Kogălniceanu nr. 19, cod. 5300, pînă pe data de 10 noiembrie a.c. Specificaţi pe plic, pentru secţiunea artiştilor profesionişti (amatori), după caz. (M. M.) „ Aflăm de la I.D.M.S. Bucureşti că se pot efectua transferări de opţiune la autoturisme]: „Oltcit“ pentru solicitanţii care au banii depuşi la C.E.C. in cont pentru autoturismele * * 1 „Dacia 1300“ anterior datei de 31 martie 1980. Cu alte cuvinte, față de anunțul de săptămîna trecută .... .(Continuare in pag. a -4-a)