Cuvîntul Nou, mai 1984 (Anul 17, nr. 3815-3840)

1984-05-01 / nr. 3815

TRĂIASCĂ 1 MAI 45 DE ANI DE LA MARILE MANIFESTAŢII DIN 1 MAI, 1939 Momente înscrise cu litere de aur în istoria patriei Anul asta, sărbătorirea zilei de 1 Mai coincide cu aniversarea a 45 de ani de la marile demonstraţii patriotice, antifasciste şi antirăzboinice care au "avut loc in ţara noastră şi a 40 de ani de la constituirea Frontului Unic Muncitoresc. Momente de referinţă în istoria ţării pentru apărarea independenţei şi integrităţii naţionale în faţa primejdiei fasciste, aceste memorabile evenimente constituie o elocventă mărturie a unităţii de luptă a clasei muncitoare, a tuturor forţelor revoluţionare, patriotice, democratice, a maturităţii politice a clasei muncitoare. O trăsătură caracteristică a demostraţiilor şi manifestărilor de 1 Mai a reprezentat-o afirmarea unităţii de acţiune a clasei muncitoare, a colaborării dintre comunişti, socialişti şi social-democraţi, a luptei unite pentru Frontul Unic Muncitoresc. Experienţa dobîndită pe linia realizării unităţii de acţiune pe scară loială şi regională din perioada 1929—1933, unificarea mişcării sindicale în 1936 au avut un mare rol în întărirea capacităţii de luptă a clasei muncitoare. Marile demonstraţii antifasciste şi antirăzboinice de la 1 Mai 1939, unele dintre puţinele manifestaţii de masă de o asemenea amploare din Europa aflată sub grava ameninţare a fasismului în ofensivă şi cu numai patru luni înainte de izbucnirea războiului mondial este o strălucită afirmare a forţei şi a capacităţii revoluţionare şi organizatorice a P.C.R., aflat în fruntea forţelor celor mai înaintate din societatea românească a vremii. El a găsit orientarea tactică cea mai potrivită, reuşind pe baza colaborării cu socialiştii şi social-democraţii să transforme întrunirile şi demonstraţiile dim ziua de 1 Mai 1939 in puternice manifestaţii de protest contra fascismuluişi războiului, pentru apărarea vn~ (Continuare în pag 23) Grafică de DUDÁS ANTAL Adunarea populară din Capitală, organizată cu prilejul sărbătoririi Zilei de 1 Mai Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, tovarăşa Elena Ceauşescu, ceilalţi tovarăşi din conducerea partidului şi statului au participat, luni după-amiază, la adunarea populară organizată de Comitetul municipal Bucureşti al P.C.R., cu prilejul sărbătoririi Zilei de 1 Mai, ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. Celebrarea acestei zile, intrată in tradiţia sărbătorilor scumpe ale poporului nostru, dobindeşte, astăzi, o semnificaţie deosebită, ea desfăşurindu-se sub semnul a două memorabile evenimente: împlinirea a 400 de ani de la marile demonstraţii antifasciste şi antirăzboinice, de la 1 Mai 1939, strălucită zi de luptă a clasei muncitoare împotriva fascismului şi războiului, pentru democraţie, unitate şi independenţă naţională, precum şi a patru decenii de la crearea Frontului Unic Muncitoresc, actuolitic de excepţională însemnătate, care a determinat întărirea rolului clasei muncitoare în lupta pentru eliberare socială şi naţională — momente istorice premergătoare marii victorii de la 23 August 1944, iniţiate, organizate şi conduse de Partidul Comunist Român. Sărbătorind Ziua de 1 Mai, toţi cetăţenii patriei aduc un fierbinte omagiu gloriosului nostru partid comunist, continuatorul celor mai înalte tradiţii de luptă ale poporului nostru, care s-a angajat, încă de laînceputurile sale, să servească neobosit interesele fundamentale ale clasei muncitoare, ale tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, ale întregii naţiuni. In acelaşi timp, toţi ceice trăiesc şi muncesc pe pămîntul României — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — aduc, in aceas(Continuare în pag. a 4-a) Kft Succese de prestigiu Recent distinsă cu ORDINUL MUNCII, CLASA I pentru deosebitele rezultate obţinute în întrecerea socialistă şi, respectiv, pentru ocuparea locului I pe ţară, întreprinderea de Morărit şi Panificaţie Covasna se prezintă şi acum la raportul muncitoresc dedicat sărbătoririi celor ce muncesc cu rezultate remarcabile. Bilanţul primelor trei luni justifică în modul cel mai concret această afirmaţie. Şi cum limbajul laconic al cifrelor — indicatori sintetici ai muncii, ai bunei organizări a acesteia, a încadrării în cerinţele actuale — rămîne cel mai sugestiv, vom apela la el. Reţinem astfel că planul la producţia marfă a fost îndeplinit în proporţie de 104,2 la sută, la producţia" netă 104,7 la sută. pro(C.N.) fContinuare ’In pag. 2—$ Proletari din toate ţările ,uniti vet Organ al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului popular judeţean ANUL XVII, Nr. 3815, MARJI, 1 MAI, 1984 4 PAGINI, 50 BANI Armindeni Mai de aur, MAI din floare, ,MAI — răscolitor simbol ! Omenirea te slăveşte peste mări, peste oceane. Tu preschimbi la faţă lumea, eşti el înnoirii sol, înscriind podoaba trudei pe-ale timpului cadrane ! ... Zi de Armindeni, de elanuri, ţel înalt, statornic ţel. Trainic visul te-nsoţeşte cu-a sa nobilă văpaie. Braţele se string puternic, inimile bat la fel, Nu se vor tîrîte-n haos prin atomice războaie!... I'ie cerul Ţării noastre, veşnic cer de lună MAI, Fiarbă munca înfrăţirii, in virtutea ei plenară. Noi sintem uniţi în cuget, în simţire nu în grai. Şi ne ctitorim prezentul, ici, pe Viatra milenară! ... ION BURCA A devenit, o frumoasă tradiţie ca în cea de-a doua zi a lui florar să-i sărbătorim pe reprezentanţii tinerei generaţii, pe muncitorii, ţăranii, elevii şi studenţii care formează viitorul de aur al naţiunii. Şi este firesc să fie aşa, de vreme ce ei, tinerii, se află, prin tot ceea ce fac şi gîndesc, alături de întregul nostru popor, depun aceleaşi eforturi pentru continua ridicare a patriei, demonstrind încă de pe-acum marile lor disponibilităţi, faptul că sunt apţi să continue cu aceeaşi strălucire opera începută de părinţii lor. Este un sentiment deosebit de tonic să-i priveşti în eforturile lor de a se instrui cit mai temeinic, de a acumula cunoştinţe cit mai complexe şi profunde în toate domeniile vieţii social-economice cu scopul declarat de a se ridica la înălţimea aşteptărilor. Ii privim cu justificată mîndrie, cum, în fabrici, pe ogoare, pe şantiere şi în mine se află mereu în primul plan al bătăliei pentru mai mult, mai bine, mai eficient. Se dovedesc, ei, uteciştii de azi, demni urmaşi ai tinerilor revoluţionari din acei ani grei ai luptei pentru libertate socială şi naţională Nu poate fi ştearsă din conştiinţa tinerei generaţii pilda celor care, în urmă cu 45 de ani, în ciuda tinereţii lor, s-au aflat în fruntea acelora care au pregătit şi condus marea demonstraţie pentru pace, libertate şi bunăstare de la 1 Mai 1939. Urmînd pilda exemplară oferită prin întreaga sa luptă şi activitate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, conducătorul nostru înţelept şi incercat, stimat şi preţuit pe toate meridianele, tineretul revoluţionar din judeţul nostru se dovedeşte un demn continuator al tradiţiei înaintaşilor. Cei peste 35.000 de utecişti covăsneni înscriu, zi de zi, noi succese, pretutindeni unde-şi desfăşoară activitatea, fie că este vorba, deocamdată, de sălile de clasă sau de acel cîmp al muncii care poate fi la strung, în abataj, lîngă sondă, pe schelă, ori pe ogor. Este de necontestat contribuţia lor la obţinerea tuturor succeselor judeţului Covasna, la transformarea sa într-o tot mai puternică citadelă a industriei şi agriculturii româneşti. Ba, putem afirma că uteciştii covăsneni îşi aduc o contribuţie şi mai însemnată prin participarea lor, în cadrul unor şantiere naţionale, judeţene sau locale de muncă patriotică, la înfăptuirea unor obiective de seamă ale economiei româneşti. De asemenea, nu poate fi omis nici aportul uteciştilor covăsneni, la îndeplinirea sarcinilor ce revin unităţilor economice din judeţ prin numeroasele ore de muncă patriotică în sprijinul producţiei ori al recuperării unor materiale refolosibile. Este și acesta un mod de a (Continuare in pag. 2—3) ZIUA TINERETULUI