Cuvîntul Nou, iunie 1984 (Anul 17, nr. 3841-3866)

1984-06-01 / nr. 3841

). W iunie, la Bi- . înă din Sfintu ) ioc vernisajul fírte pe tema l a copiilor în/ Cu acest pri-J grădinița In- \ extile ,,Oltul“ or prezenta un t i dedicat par-i păcii. I de 2—3 iunie în organizatorilor şi Soin Baraolttrars orienprwtsională ectoratul Scointem infornţii promoţiianului 1984, ;s la examerat sint rugaţi liceele unde rerile, pentru tante. ita v de ani, bă^fVotă, omul şi-a suferit ii, omul care cinstea şi odată, mulţi, scările îă cu noi şi-a I un cuvînt iicăji? a spus line* . ui a aîmbărbătare. I I două săptă- / ziua în care , ani, n-a mai i scările redac- / intuit Intr-un \ mai părăsit, i ori, fără ca ! bet să-i mai ) ța. lăsind un t ■ îl va umple, ? I și vorba sa j c printre noi, ^ sind sufletul i nevoie de lu- j isionar Gheor- t st. este și va ? ioî Bădița, ca mc și pios o- ț '' -—.— i mul 1 15,05 Copiii, 15,15 Repere Flori intră- 15,50 La voiune în limba 16,30 Inchidei; 20,00 Teleb semnul anu-0. 20 Actualitae, 20,30 Din dragoste şi reiii, primăvara un artistic litografic (c) ; tic — Alarmă roducţie a Ca’rei; 22,20 Te-22,30 închide-1. ----------------- | LICITATE \ -T ' \ nație de ser- i de I.A.M.E. I ., pe numele ț . Declar nu- ^ Măsuri ferme, operative (Urmare din pag. 1) comuniştii care au participat la dezbateri, lipsa unor măsuri severe împotriva celor indisciplinaţi, insuficienta preocupare pentru ridicarea nivelului de pregătire profesională (în cadrul aceleiaşi echipe există diferenţe mari de nivel profesional între oameni), calitatea necorespunzătoare a unor scule primite de la I.M.U. Bucureşti (cuţite de strung şi pastile pentru aceste cuţite), întreprinderea de Scule Rîşnov (freze, cuţite) sau „Napochim“ din Cluj-Napoca (pietre de dispozitiv). Au criticat cu asprime, dovedind preocupare şi răspundere muncitorească pentru producţie, pentru calitatea produselor pe care le execută, calitatea necorespunzătoare a pieselor pe care le primesc de la turnătorie, cauza principală a multor rebuturi. Oameni ca Ion Damian, Iile Coleanu sau János Bede, au arătat că datorită neaplicării riguroase a prevederilor acordului global nu se realizează sarcinile de plan, calitatea este necorespunzătoare şi retribuţia, în raport direct proporţional cu realizările. Dovedind înalta răspundere comunistă faţă de plan, faţă de sarcinile mari şi importante care stau în faţa economiei naţionale, sarcini subliniate încă o dată în cuvîntarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu şi in Hotărîrea-Apel a Plenarei Consiliului Naţional al Oamenilor Muncii, comuniştii nu s-au mulţumit să constate şi să critice cu asprime lipsurile existente, ci au făcut propuneri concrete pentru eliminarea lipsurilor, pentru redresarea situaţiei. Astfel, în vederea ridicării continue a calităţii produselor s-a propus introducerea controlului interfazic, pe tot fluxul de fabricaţie , de la recepţia pieselor la turnătorie, pînă la predarea lor la montaj. Propusă luni, miercuri, 30 mai, măsura se aplica de acum cu toată răspunderea de către controlorii de calitate. Tot pentru creşterea calităţii produselor, pentru ca toţi muncitorii să atingă un nivel de calificare profesională care să le asigure posibilitatea îndeplinirii normelor şi condiţiilor de calitate superioare s-a propus şi s-a trecut la organizarea cursurilor de ridicare a calificării pentru toţi oamenii muncii din secţie. In cadrul adunărilor generale de partid, sindicat, U.T.C., în cadrul învăţămintului politico-ideologic, în convorbirile individuale ale B.O.R. cu comuniştii se vor dezbate teme legate direct de condiţiile realizării planului la toţi indicatorii pentru creşterea nivelului de conştiinţă a tuturor muncitorilor, în vederea lichidării oricăror acte de indisciplină, a absenţelor nemotivate, pentru folosirea integrală a timpului de lucru. S-au mai făcut propuneri cu privire la îmbunătăţirea calităţii materiei prime, a s.d.virilor, la introducerea mai hotărîtă, pe scară largă a progresului tehnic, condiţie obligatorie a creşterii productivităţii muncii şi a calităţii pieselor executate în această secţie. Aşa cum bine exprima unul din participanţii la dezbateri punctul de vedere al tuturor comuniştilor, al tuturor muncitorilor, pe baza preţioaselor indicaţii şi orientări date de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, la Plenara Consiliului Naţional al Oamenilor Muncii : „Trebuie să muncim în aşa fel incit din secţia noastră să iasă numai piese de cea mai bună calitate. Să fim conştienţi că de munca noastră, de calitatea pieselor noastre depinde realizarea planului nu numai de către uzina noastră, ci şi de către tovarăşii noştri de la uzina de autocamioane şi de la cea de tractoare din Braşov, de la toate întreprinderile care folosesc cutiile noastre de viteze şi a căror producţie la export şi internă este nemijlocit legată de felul cum ne achităm noi de sarcini. Să urmăm înaltul exemplu de abnegaţie şi dăruire, pe care ni-l oferă secretarul general al partidului, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, şi să facem din prestigiul întreprinderii noastre o chestiune de onoare, de maximă răspundere muncitorească și comunistă". Asigurarea spaţiilor de cazare a animalelor (Urmare din pag. 1) matcă, grijii deosebite acordate creşterii tineretului femei pentru reproducţie. Ca urmare, la data de 22 mai, C.A.P. Chilieni avea un efectiv de bovine de 1.275 capete cu 75 mai mare decit efectivul planificat pentru finele anului in curs.„Rezultatele, ne spune interlocutoarea noastră, puteau fi insă şi mai bune dacă la capitolul pierderi nu am fi înregistrat 21 de viţei din categoria de vîrstă 0—6 luni. Aceasta datorită utilizării în furajarea vacilor a unei cantităţi prea mari de suculente. Iată de ce pentru a evita repetarea unei astfel de situaţii, in acest an am luat măsuri pentru îmbunătăţirea bazei furajere sub aspectul structurii acesteia, Insămînţînd 50 ha cu trifoi, pentru echilibrarea balanţei proteice şi asigurarea necesarului de furaje fibroase, în speţă a finului“. Conducerea C.A.P. Chilieni se confruntă însă cu o problemă care trebuie soluţionată grabnic de factorii responsabili. După cum menţionam, efectivul de bovine se situează deja peste prevederile planului pe acest an, dar capacitatea de cazare existentă la ora actuală nu asigură adăpostirea în perioada de stabulaţie decit a 980 bovine. In planul de investiţii al unităţii este prevăzută darea în folosinţă, în această toamnă, a unui grajd, dar constructorul, I.J. C.M. Sfintu Gheorghe, după ce a montat acoperişul, a deplasat echipa care a lucrat la Chilieni, la un alt punct de lucru. Colac peste pupăză, la aceasta se mai adaugă şi faptul că un alt adăpost, situat în zona Simeria Veche din municipiul Sfintu Gheorghe, a fost demolat, pe terenul respectiv, aflîndu-se în construcţie o serie de obiective pentru mărirea capacităţii de producţie a întreprinderii Avicola. Aceasta are insă obligaţia să reconstruiască pe un alt teren adăpostul pe care l-a demolat. Pînă la data raidului nostru in această unitate, amintita întreprindere însă nu făcuse nici măcar un pas in acest sens. Iată de ce este necesar ca atit conducerea sus-amintitei întreprinderi, cit şi cea a I.J.C.M. să ia deîndată măsurile ce se impun pentru asigurarea dării in funcţiune, pînă la 1 septembrie, a celor două, adăposturi, altfel ca animalele C.A.P. Chilieni să poată fi cazate în cele mai bune condiţii. Ar fi păcat ca eforturile pe care lucrătorii din sectorul zootehnic al acestei unităţi ie-au întreprins pentru îndeplinirea acestui indicator să fie anulate de o asemenea situaţie, pe care suntem convinşi, nu o doresc nici cei care pot şi trebuie să o prevină. • Unităţile şi magazinele de prezentare aparţinînd Cooperaţiei de Consum a judeţului Covasna, vor organiza intre 1—3 iunie expoziţii culinare, de artizanat, confecţii, tricotoaje ş.a. în localităţile Ozun, Breţcu, Intorsura Buzăului, Zagon şi Sînzieni. • Clubul Sportiv Muncitoresc din municipiul Sfintu Gheorghe a iniţiat pentru luna iunie cursuri de gimnastică de întreţinere (Aerobic) pentru femei. Cursurile se vor desfăşura în zilele de marţi şi joi, de la orele 19 şi 20 în Sala Sporturilor din oraşul reşedinţă de judeţ. Că alcoolul nu face casă bună cu volanul, cu circulaţia rutieră in general, este un adevăr unanim recunoscut, un adevăr repetat aproape zilnic prin toate mijloacele de informare in masă şi nu numai aici. Cu toate acestea asistăm şi in continuare la evenimente rutiere care au aceeaşi şi aceeaşi cauză - consumul de alcool. Iată in cele ce urmează citeva exemple de dată recentă ... ZI CU GHINION Intr-adevăr, aşa a fost duminica de 13 mai a.c. pentru Vizi Imre în vîrstă de 20 de ani - conducător auto profesionist la I.T.S.A.I.A. şi pentru unul dintre prietenii săi. Fiind zi de odihnă, V.I. se urcă la volanul autoturismului părinţilor săi (1-CV- 8005) şi-şi începe promenada duminicală colindînd mai întîi municipiul şi făcînd mici „halte de ajustare" prin cîteva localuri de alimentare publică. Se întîlneşte cu cîţiva prieteni şi face un prim drum spre Şugaş- Băi. Revine şi după un scurt periplu prin municipiu purcede la un al doilea drum tot la Şugaş. La întoarcere, în jurul orei 19, în dreptul kilometrului 5+900 m, pierde controlul volanului şi „aterizează" în şanţul din stingă sensului său de mers. Din accident rezultă accidentarea foarte gravă a lui G.Z. In vîrstă de 16 ani care după 10 zile, în ciuda intervenţiilor medicilor, decedează în spital la Tîrgu Mureş. Un prea scump preţ plătit „teribilismului", inconştienţei chiar, a celui de la volan ! AFLAM Kk SI TOT DUMINICĂ De astă dată in 27 mai, un alt caz. „Eroul" este Calobragiu Ionel, ajutor de şofer la I.U.G. T.C. Braşov, Secţia Sfintu Gheorghe. Fiind de serviciu la garajul din Lunca Oltului a amintitei secţii, aflăm din declaraţia lui că „am jucat volei cu nişte prieteni şi am băut ceva bere" (sic !). Cum şi-a respectat atribuţiile de serviciu se vede, dar asta-i treaba şefilor lui să-i aprecieze „zelul în activitate". Important este altceva , respec-. tiv faptul că în jurul orei 21 ţine morţiş să ajungă la sediul secţiei din strada Braşovului. Zis şi făcut , se urcă la volanul autobasculantei 31-BV-1333 şi o porneşte spre propusa destinaţie. Pe strada Braşovului însă este oprit (la timp) de un echipaj al miliţiei şi ce se mai constată ? C.I. nu avea permis de conducere ! restul se poate deduce ... PAG. 2-3 O NOUĂ DOVADĂ A GRIJII PARTIDULUI ŞI STATULUI NOSTRU PENTRU CREŞTEREA BUNĂSTĂRII POPORULUI . Oamenii muncii din comerţ şi turism vor beneficia, de la 1 iunie, de majorarea retribuţiilor Dezvoltarea continuă a comerţului şi turismului din ţara noastră face ca numărul lucrătorilor din aceste importante sectoare ale economiei noastre să crească an de an. Noile unităţi comerciale, modernele magazine date in folosinţă în ultimii ani, în judeţul Covasna, au contribuit laconsolidarea continuă a bazei materiale, la mărirea substanţială a volumului de mărfuri oferite populaţiei prin sistemul comerţului nostru socialist. Pentru satisfacerea cerinţelor de consum ale oamenilor muncii din întreaga ţară s-au luat măsuri ca în acest an să se desfacă — pe ansamblul comerţului socialist —■ un fond de mărfuri în valoare de 270,1 miliarde lei, cu circa 11 miliarde lei mai mult decit în anul precedent, aceasta fiind o dovadă grăitoare a creşterii put°rii de cumpărare, a ridicării nivelului de trai al celor ce muncesc. Aşadar, desfăşurarea activităţii comerciale în acest an va fi influenţată în mod favorabil, atît de ritmurile de creştere datorate sporirii producţiei de bunuri de consum, cît şi de transpunerea în viaţă a măsurilor privind majorarea retribuţiilor şi ridicarea nivelului de trai material şi spiritual, expresie elocventă a grijii partidului şi statului nostru faţă de creşterea bunăstării poporului. Şi în domeniulturismului, în ţara noastră s-au făcut şi se fac eforturi mari pentru consolidarea şi dezvoltarea bazei materiale, pentru sporirea continuă a calităţii prestărilor de servicii turistice pentru oamenii muncii din ţară şi pentru turiştii de peste hotare. In judeţul Covasna, în ultimii ani, activitatea turistică a cunoscut o continuă ascensiune. Au fost construite şi date în folosinţă noi spaţii de cazare — hoteluri şi vile — restaurante, baruri, cantine. Au fost reamenajate o serie de construcţii, baze de tratament etc. S-au făcut, ca şi un comerţ eforturi serioase în scopul ridicării continue a nivelului pregătirii profesionale a tuturor lucrătorilor. O dovadă grăitoare a realizărilor din domeniul turismului covăsnean este şi obţinerea de către Oficiul Judeţean de Turism a Drapelului de fruntaş pentru obţinerea locului al III-lea pe ţară in întrecerea socialistă. De la 1 iunie circa 55.000 de oameni ai muncii din activitatea de turism din întreaga ţară vor beneficia de majorarea retribuţiei. între ei se numără şi agenţii de turism, recepţionerii de hoteluri, lucrătorii operativi din unităţile de alimentaţie publică, precum şi personalul Oficiului de Turism din judeţul nostru. Iată şi cîteva exemple: un vinzător încadrat la nivelul II de calificare, treapta a III-a de retribuire, care a avut retribuţia tarifară de 1940 lei, va beneficia de la 1 iunie de 2040 lei; un şef de magazin încadrat în treapta a III-a de rulaj, gradaţia a III-a, clasa a XVIII-a cu o retribuţie actuală de 2.310 lei, va beneficia de o retribuţie tarifară de 2.425 lei. Un bucătar dintr-o unitate a turismului, încadrat la nivelul III de calificare, treapta a III-a de retribuire va avea o retribuţie majorată de 2.355 lei, faţă de 2.240 lei cit a avut pînă la 1 iunie, iar un agent de turism principal încadrat la gradaţia a VI-a, clasa 20, care a avut o retribuţie de 2.470 lei lunar, va avea o retribuţie tarifară majorată de 2.590 lei. Retribuţiile pentru muncitori vor fi majorate, în medie, cu 5,5 la sută, iar pentru personalul operativ, tehnic productiv şi de alte specialităţi vor fi majorate, în medie, cu 5 la sută. Menţionăm că forma de retribuire specifică acestor activităţi , pe bază de remiză exprimată prin cote la 100 de lei, 1.000 lei şi 10.000 lei desfacere — se aplică la muncitorii şi întregul personal operativ din activităţile de comerţ şi turism. La personalul tehnic, economic şi de specialitate din unităţile de comerţ şi turism se aplică forma de retribuire în acord direct, proporţional cu gradul de îndeplinire a planului de desfacere şi de prestări de servicii. Această nouă majorare a retribuţiilor va constitui, fără îndoială un nou imbold pentru toţi lucrătorii din comerţ şi turism de a-şi realiza sarcinile profesionale la un nivel calitativ superior, la cota exigenţelor actuale, în lumina sarcinilor pe care partidul le pune în faţa tuturor oamenilor muncii din economia naţională. DOAR NEATENŢIE ? Cel puţin aşa explică iniţial Antal Gheorghe (merceolog la I.J.P.) întîmplarea din 26 mai a.c., întîmplare care s-a concretizat astfel : pe strada Kossuth Lajos, nu observă un autoturism care staţiona semnalizind intenţia de a vira spre stingă şi-l tamponează in spate. Explicaţia acestei „neatenţii" are la bază tot faptul că A.G. conducea sub influenţa băuturilor alcoolice. S-au luat măsurile pe care le impune legea şi bineînţeles A.G. va suporta din propria-i pungă stricăciunile aduse autoturismului pe care l-a tamponat. Lt. maj. TITUS STOIAN