Cuvîntul Nou, septembrie 1986 (Anul 19, nr. 4537-4562)

1986-09-01 / nr. 4537

rVt»v /* Proletari din foaie târite, unitiva * Organ al Comitetului Judeţean Covasna al P.C.R.şi al Consiliului Popular Judeţean ANUL XIX, NR. 4537, LUNI, 1 SEPTEMBRIE, 1986 4 PAGINI, 50 BANI în întîmpinarea celui de-al 111-lea Congres al Oamenilor Muncii Eforturi intense, realizări superioare prevederilor planului Munca neobosită depusă zi de zi în sectoarele de exploatare a lemnului şi în secţiile industriale ale întreprinderii Forestiere de Exploatare şi Transport din Tîrgu Secuiesc, accentul pus pe valorificarea completă, superioară a acestei preţioase bogăţii, care este „aurul verde", pe gospodărirea judicioasă a energiei şi combustibililor, au făcut ca la unii dintre indicatorii ce caracterizează activitatea desfăşurată în intervalul ianuarieaugust să fie înregistrate depăşiri apreciabile. „Tabloul" realizărilor pe opt luni — îmi spune tovarăşa György Ildikó, din cadrul biroului plan al întreprinderii — evidenţiază îndeosebi plusurile marcate la producţia de mobilă, a cărei valoare este superioară prevederilor planului cu 5 milioane de Iei, precum şi la alte cîteva din produsele solicitate de partenerii noştri de contract. Mă gîndesc, de pildă, la cheresteaua de răşinoase şi la cea de stejar, din care au fost produse suplimentar cantităţi care însumează 2.200 şi, respectiv, 450 metri cubi". Bine se prezintă I.F.E.T. şi la exportul pe devize convertibile unde, datorită condiţiilor bune de desfăşurare create producţiei cu această destinaţie, pregătirii şi livrării din timp a comenzilor lansate de beneficiarii străini, se înregistrează depăşiri la lemnul pentru celuloză (749mc), la cheresteaua de fag (1.557 mc.), la cheresteaua de răşinoase (327 mc.), precum şi la alte cîteva dintre sortimentele care iau drumul pieţelor externe. Din discuţia purtată pe marginea acestor reuşite, am înţeles că preocupările forestierilor se concentrează îndeosebi în jurul problemelor care ţin de creşterea productivităţii muncii şi a calităţii produselor. „In vederea creşterii productivităţii, ţine să precizeze inginera Maria Banciu, şefa biroului O.P.M. al unităţii, am întreprins o serie de măsuri tehnico-organizatorice, cele mai multe dintre ele vizind mecanizarea operaţiilor care necesită un consum mare de muncă vie, îmbunătăţirea tehnologiilor utilizate, redimensionarea formaţiilor de lucru în funcţie de volumul sarcinilor ce lie revin, reducerea personalului indirect productiv şi trecerea lui înproducţie. Pe seama acestor măsuri, productivitatea muncii a crescut, în primul semestru al anului, cu 162 lei/om, iar producţia marfă cu aproape 18 milioane lei". NICOLAE STOIAN (Continuare în pag. a 4-a) Aspect de muncă, de la I.F.E.T. Tîrgu Secuiesc. Foto : GERGELY BÉLA ÎN SPIRITUL SARCINILOR ŞI ORIENTĂRILOR FORMULATE DE SECRETARUL GENERAL AL PARTIDULUI, TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU Reuşite ale întreprinderilor covăsnene de industrie electrotehnică Priceperea arătată de muncitorii, maiştrii, inginerii şi tehnicienii din unităţile covăsnene de industrie electrotehnică în mînuirea modernelor maşini, utilaje şi instalaţii din dotare, în coordonarea activităţii productive, operativitatea cu care soluţionează problemele ce se ivesc, spiritul gospodăresc, a cărui manifestare este tot mai largă, tot mai profundă, îmbunătăţirile aduse în fiecare dintre compartimentele fabricaţiei, le-au permis acestora să-şi creeze un important avans în înfăptuirea sarcinilor de producţie. 20 de milioane de lei — la atît se ridică plusul de producţie marfă cu care lucrătorii din acest sector al industriei judeţului au intrat in luna august. O contribuţie majoră la realizarea lui a avut-o Întreprinderea de Aparataj şi Motoare Electrice din Sfintu Gheorghe, a cărei producţie se situează cu aproape 14 milioane lei deasupra prevederilor planului pe şapte luni. Diferenţa de 6 milioane de Iei a fost obţinută de întreprinderea de Izolatori Eleectrici de Joasă Tensiune de pe platforma, industrială a oraşului Tîrgu- Secuiesc care, pentru a se impune, pentru a cîştiga noi clienţi, pune un mare accent pe înnoirea şi diversificarea gamei sortimentale Ca urmare a sporurilor înregistrate, I.A.M.E. şi I.I.E.J.T. au putut livra suplimentar beneficiarilor însemnate cantităţi de produse ale industriei electrotehnice, motoare electrice şi aparataj electric de joasă tensiune- Bine se prezintă cele două întreprinderi şi la capitolul export. La exportul pe relaţia cairing ţări socialiste, bunăoară I.I.E.J.T. a depăşit sarcinile pe şapte luni cu aproape 70 la sută, iar I.A.M.E. cu mai bine de 4 la sută, rezultatele superioare dobîndite în acest domeniu datorîndu-se eforturilor întrprinse pentru ca producţia destinată pieţelor externe să se deruleze ritmic . NICOLAE ÎN ACEST NUMĂR SPORT (în pag. 2-3) MMNTECA Jnfl'TvlNA - COVASNA SF. GHEORGHE — Telefon 136 OS Mobilizarea tuturor forţelor pentru executarea la timp şi la un înalt nivel agrotehnic a lucrărilor agricole Duminica I»c »groare • în cursul zilei de ieri, cartofii au fost recoltaţi de pe o suprafaţa de 248 hectare • Pînă în prezent s-a recoltat 40 la sută din suprafaţă. • Ieri, s-a transportat la bazele de preluare o cantitate de 3.992 tone • Cele mai bune rezultate au fost obţinute ieri în cooperativele agricole de producţie din Ghidfalău, Ghelinţa şi Turia • Pe câmp, în grămezi, se află o cantitate de cartofi de 25.000 tone • Transportul trebuie impulsionat • Cu fiecare mijloc de transport să se facă zilnic patru curse prioritate acele terenuri ce urmează să fie insămînţate cu cereale de toamnă.Din păcate, în unele unități agricole, vitezele de lucru planificate nu au fost încă realizate, motiv pentru care, în această săptămînă trebuie lichidate toate restanţele. La C.A.p. Cernat se cere o amplă mobilizare de forţe, astfel ca zilnic aici să se recolteze cel puţin 40 hectare. Afirmăm acest lucru deoarece aici a mai rămas de recoltat o suprafaţă de 485 hectare, iar cu ritmul de lucru înregistrat în ultimele 3 zile, nu există garanţia ca recoltarea cartofilor să se încheie pînă la 15 septembrie. Din păcate, acest exemplu nu este singular. Astfel, la C.A.P. Chilieni, Zagon, Zăbala, I şi IAS. Ozun s-au acumulat. In cursul săptămînii trecute, prin nerealizarea vite- zelor planificate, importante restanţe. Generalized expe- rienţa pozitivă a unităţilor’ fruntaşe, mobilizând la lucru I pe toţi locuitorii satelor şi în I aceste unităţi recoltarea carto- . iilor se poate încheia un timp optim. I Se cuvine să atragem aten-ția asupra unui aspect și anu- J me că recoltarea cartofilor nu' este încheiată pînă cînd tere- I nurile nu sunt eliberate, iari Ing. URBANOVICI ERNEST (Continuare In pag. 2-~3)^J^ începem o nouă săptămînă ar fi, de pildă, C.A.P. de lucru, hotărîtoare în ce* Tîrgu Secuiesc, Brateş şi Lunga priveşte recoltarea cartofilor, stadiul recoltării cartofilor în multe dintre unităţi, cum este avansat, eliberîndu-se cu Un util schimb de experienţă Timp de două zile (1 şi 2 septembrie)d in sala Cabinetului Judeţean pentru Activitate Ideologică şi Educaţie Politică se desfăşoară consfătuirea profesorilor de ştiinţe sociale din judeţul Covasna Această consfătuire se constituie ca un larg schiimb de opinii şi experienţă privind integrareaşcolii în complexul proces de dimensiuni istorice al înfloririi noastre materiale şi spirituale, relevînd preocuparea constantă a cadrelor didactice de a conferi lecţiilor ridicate valori politico-ideologice. In cadrul consfătuirii se va dezbate activitatea desfăşurată de Inspectoratul Şcolar, conducerile de şcoli şi cadrele didactice în anul de învăţămînt 1985/1986, în scopul creşterii nivelului teoretic şi a eficienţei formativ politice a predării ştiinţelor sociale, în lumina documentelor Congresului al XIII-lea al P.C.R. şi ale Congresului Ştiinţei şi învăţămîntului, a operei tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretarul general al al partidului. Mîine, 2 septembrie, lucrările consfătuirii vor continua în plen, avînd ca temă „Principiile şi direcţiile politicii externe a partidului . (Continuare în pag. 2—3)