Cuvîntul Nou, ianuarie 1987 (Anul 20, nr. 4642-4666)

1987-01-23 / nr. 4659

ANUL XX, NR. 4659 Acţiuni concertate pentru reducerea consumurilor A doua unitate, după F.P.L., cu pondere mare în consumul de energie electrică din oraşul Covasna este Sectorul de Industrializare a Lemnului. în aceste zile, cînd în întreaga economie, precum ţi în sectoarele neproductive se acţionează cu toată hotărîrea pentru aplicarea neabătută a măsurilor stabilite de Comitetul Politic Executiv al C.C. al P.C.R., în lumina indicaţiilor Secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pentru economisirea severă a energiei, gospodărirea judicioasă a fiecărui kilowatt, în amintita unitate preocupările sunt tot mai susţinute. împreună cu tovarăşul inginer Radu Zaharescu, responsabilul cu probleme mecano-energetice, am trecut în revistă problemele cu care se confruntă oamenii muncii de la S.R.L. Covasna. — Aş dori să mă refer mai întîi la măsurile luate încă din anul trecut în direcţia economisirii energiei electrice. Cele trei componente principale ale sectorului, anume secţia de cherestea din Comandău, cea din Covasna şi depozitul de cherestea din zona gării, deşi sunt dispersate, au acţionat unitar, pentru ca fiecare să se încadreze strict în cotele repartizate. Unul dintre obiectivele urmărite a fost, de asemenea, încadrarea în paliere orare, capitol la care nu s-au înregistrat depăşiri. Au fost luate şi alte măsuri, valabile şi în continuare, cum ar fi sectorizarea iluminatului în halele de producţie, fixarea responsabilităţilor nominale în privinţa iluminatului în toate încăperile, oprirea utilajelor care sunt mari consumatoare de curent electric în orele de vîrf de sarcină, schimbarea becurilor cu tuburi de neon şi altele. Măsurile au dat rezultate, economiile de energie cifrîndu-se anul trecut la 12 MWh. Nu pare o cifră la S.R.L. Covasna prea spectaculoasă, dar raportată la mărimea unităţii noastre considerăm că, totuşi, reprezintă ceva. L-am rugat pe interlocutorul nostru să zăbovească asupra preocupărilor de ultim moment, ţinînd seamă de obiectivele specifice acestei perioade. Am aflat că de curînd s-a reorganizat activitatea schimburilor, lucrîndu-se numai în schimburile I şi III. S-a găsit soluţia tehnică a înlocuirii unui motor de mare putere (de 75 KW) la gaterul numărul unu din cadrulsecţiei de cherestea Covasna, cu un altul de numai 55 KW. Se urmăreşte apoi cu maximă rigurozitate încadrarea în paliere. Benzile transportoare în pauze sunt oprite imediat, ca şi iluminatul în spaţiile unde nu e absolut necesar. „Muncitorii noştri sunt convinşi de necesitatea lichidării oricărei forme de risipă, aşa încît nu sunt necesare „apeluri“ repetate, ne spunea maistrul Kovács Károly, din cadrul atelierului mecanic. Fiecare, la locul său de muncă acţionează în lumina măsurilor stabilite la recenta şedinţă a Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., fiind convins că economiseşte o bogăţie de mare preţ. Iată cel mai bun exemplu: maşinile nu sunt lăsate să meargă în gol nici macar un minut !“ In final am consemnat spusele inginerului Radu Zaharescu, care a ţinut să ne declare: „Chiar dacă întreruperile de curent ne-au creat destule probleme in a doua jumătate a lunii ianuarie 1987, suntem hotărîţi să facem tot ceea ce depinde de noi pentru îndeplinirea planului in bune condiţii. Avem oameni minunaţi, harnici, care au ştiut întotdeauna să se mobilizeze exemplar pentru a-şi duce la bun sfîrşit sarcinile încredinţate. Rezultatele de pînă acum au demonstrat acest lucru !“ Horia C. DELIU Cetăţeni !  Dacă fiecare familie ar înlocui un bec de 100 W cu unul de 40 W, într-un an, la nivelul judeţului, s-ar economisi circa trei milioane KWh. @ Un frigider „Fram“, cu termostatul defect consumă într-un an peste 1.300 KWh, adică aproape dublu faţă de unul cu termostatul in bună stare de funcţionare, şi de şase ori mai mult decit un frigider cu compresor. • Acelaşi nivel de iluminare se poate obţine şi cu un bec de 60 W, şi cu un tub fluorescent de 20 W, dar în cazul acestuia din urmă cu un consum de energie electrică de trei ori mai mic. • Pentru aducerea la robinet a unui metru cub de apă se consumă 0,3 KWh energie electrică. Nu risipiţi, deci, apa ! CUVTNJUl NOU Sesiunea Consiliului Popular Judeţean (Urmare din psg I) ridicate de cetăţeni în scrisori şi audienţe pe semestrul II 1986. Pe marginea documentelor înscrise la ordinea de zi au luat cuvîntul tovarăşii Kovács 3. Lajos, director adjunct al Schelei de Foraj Ghelinţa; Ruth Oscar, director al I.R.E. Sfîntu Gheorghe; Pásztor Francisc, director al I.M.A.S.A. Sfîntu Gheorghe; Florica Drăgoi, vicepreședinte al U.J.C.M.; Bálint Béla, director al Băncii de Investiții; Valentin Mocanu, director al I.J.R.V.M.R. Sfîntu Gheorghe; Sergiu Manolatos, director al O.J.T. Sfîntu Gheorghe; Fodor Francisc, director economic al D.G.A.; Ioan Munteanu, inginer-şef al Inspectoratului Silvic Judeţean Covasna; Pieldner Martin, director al Administraţiei financiare; Rodica Popescu, vicepreşedinte al U.J.C.P.A.D.M. Sfîntu Gheorghe; Rosner Herman, director al Direcţiei comerciale judeţene; Iordan Popică, vicepreşedinte al Biroului Executiv al Consiliului Popular Orăşenesc Covasna; Becsek Anton, primarul oraşului Tîrgu Secuiesc; Pethe Ioana, vicepreşedinte al Consiliului Popular al oraşului Intorsura Buzăului; Császár Ludovic, vicepreşedinte al Comitetului Executiv al Consiliului Popular Municipal Sfîntu Gheorghe. In lumina indicaţiilor formulate de Secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, la recenta Plenară a Comitetului Central al partidului, tovarăşul Rab Ştefan, prim-secretar al Comitetului Judeţean Covasna al P.C.R., preşedintele Comitetului Executiv al Consiliului Popular Judeţean s-a referit pe larg la sarcinile ce revin organelor locale ale puterii şi administraţiei de stat, colectivelor de oameni ai muncii, în îndeplinirea planului pe acest an şi pe întregul cincinal şi a exprimat hotărîrea unanimă a comuniştilor, a tuturor locuitorilor judeţului de a-şi pune întreaga energie şi pricepere în slujrea înfăptuirii istoricelor hotărîri ale Congresului al XIII-lea al partidului, a înfloririi scumpei noastre patrii, România socialistă. Sesiunea a adoptat documentele înscrise la ordinea de zi. Adunare cetăţenească (Urmată din pag I) conducerea de partid şi de sta a indicaţiilor Secretarului general al partidului, Preşedintele Republicii, tovarăşul Nicolae Ceauşescu. In cadrul adunării au luat cuvîntul tovarăşii: Marian Ambrozie, subinginer principal la I.M. Căpeni; Magori Attila, director al întreprinderii de Confecţii Tîrgu Secuiesc; Doina Melinte, vicepreşedinte al Consiliului Popular municipal Sfîntu Gheorghe; Nagyoláh Dezső, preşedintele C.A.P. Cernat; Va. Ieriu Şerban, director al I.J.G. C.L. Sfîntu Gheorghe; Keresztes Francisc, vicepreşedinte al Consiliului Popular Comunal Ghidfalău; Traian Antonescu, director al D.J.D.P. Sfîntu Gheorghe; Bölöni Lenke, director coordonator la Şcoala Generală Ozun; Ioan Olteanu, ţăran individual din Barcani; János Huba, director al I.C S. Mixtă; Marilena Dăndărău, vicepreşedintele Consiliului Popular Vilcele; Csoma Iosif, preşedintele C.P.A.D.M. Zagon. Vorbitorii au exprimat hotărîrea unanimă a oamenilor muncii din judeţ de a acţiona fără preget, în strînsă unitate în jurul partidului, al mult iubitului său Secretar general, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pentru îndeplinirea în bune condiţii a planului pe acest an şi pe întregul cincinal. PAG. 3 în această perioadă, vîrfuri de sarcină ridicate se înregistrează îndeosebi între orele 7—10 și 17—23. în vederea aplatizării curbei de consum este necesar să se ia măsuri pentru repartizarea cît mai uniformă a consumului pe durata unei zile și a întregii săptămîni, in vederea reducerii acestor vârfuri de sarcină. De aceea, în fiecare unitate economică se impun respectarea cu strictețe a programelor de lucru stabilite, precum și un control permanent al consumului de energie electrică. Şapte stîlpi, şapte becuri... In programul judeţean de măsuri privind asigurarea energiei electrice şi gazelor naturale pentru producţie în perioada 16—31 ianuarie, la punctul 8 se prevede luarea unor măsuri imediatepentru „reducerea cu cel puţin 50 la sută a iluminatului public în oraşe şi municipiu“ Pornind de la o sesizare a cetăţeanului Bagoly Z., care locuieşte în zona Bulevardului 23 August din municipiul Sfîntu Gheorghe, şi care ne ruga să-i confirmăm dacă sunt anumite priorităţi de iluminat public pentru unele străzi, am efectuat, în seara de 21 ianuarie, un raid în zonele indicate de dînsul. în partea vestică a municipiului, am parcurs citeva străzi orientate perpendicular pe strada Stadionului și am ajuns la concluzia că sesizarea este întemeiată. Adică, strada Vînătorilor," imediat după Sala Sporturilor, avea pe toată lungimea doar 2 (două) becuri aprinse. Următoarea, paralelă cu aceasta, strada Privighetorii, era luminată de 4 (patru) becuri. A treia stradă, Salcîmilor, era luminată feeric. La fiecare stîlp — din 7, cîţi avea — ardea cite un bec. De ce ? Pentru ce, sau pentru cine ? Care să fie explicaţia acestei anomalii energetice, în aceste zile, cînd toată lumea acţionează peste tot pentru economisireaenergiei electrice ? Poate ne-o vor da tovarăşii de la întreprinderea de Reţele Energetice. P. DIMBOVIŢEANU --------1. NOTE--------- PREMIERA INDUSTRIALA O nouă premieră industrială a fost înregistrată la întreprinderea de maşini-unelte din Bacău. Este vorba de maşina de alezat şi frezat complet automatizată. Funcţionînd în comandă numerică, noua creaţie tehnică are un înalt grad de fiabilitate, fiind prevăzută cu sistem de indexare şi de ghidare. Greutatea noii maşini este mai redusă cu 25 la sută faţă de cele construite anterior. CAPTATOARE SOLARE CILINDRO-PARABOLICE La întreprinderea de contactoare din Buzău au intrat în fabricaţie de serie primele captatoare solare cilindroparabolice destinate dotării instalaţiilor termice solare, cu ajutorul cărora se pot obţine temperaturi de 80—150 grade C. Pe baza unui proiect elaborat de specialiştii de la Institutul de cercetare ştiinţifică şi inginerie tehnologică pentru industria electrotehnică Bucureşti au fost realizate mai multe tipuri de instalaţii solare pentru producerea apei calde la o temperatură de 80 grade C., precum şi a aerului cald la temperaturi-pînă la 70 de grade C. Astfel de instalaţii sunt utilizate cu succes în industria alimentară şi în industria de nutreţuri combinate. O NOUA INSTALAŢIE DE FORAJ Un colectiv de muncitori şi tehnicieni de la întreprinderea de prospecţiuni şi explorări geologice Maramureş a realizat un utilaj deosebit de solicitat în activitatea minerilor şi sondorilor. Este vorba de instalaţia de foraj, care poate funcţiona în medii în emanaţii de gaze. Noul tip de utilaj asigură, pe lingă o productivitate sporită a muncii, o desfăşurare a procesului de foraj în deplină securitate. Primele două instalaţii de acest fel au fost puse în funcţiune în perimetrele de cercetare ale întreprinderii maramureșene.