Cuvîntul Nou, iunie 1988 (Anul 21, nr. 5079-5103)

1988-06-01 / nr. 5079

MESAJUL TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU , adresat pionierilor şi şoimilor patriei, tuturor copiilor ţării, întregului tineret, cu prilejul zilei de 1 Iunie Dragi prieteni, pionieri şi şoimi ai patriei, Drag, copii şi tineri ai României socialiste, Am deosebita plăcere ca de Ziua Internaţională a Copilului, să vă adresez vouă, pionierilor şi şoimilor patriei, tuturor copiilor şi intregului tineret din ţara noastră în salut prietenesc şi cele mai bune urări de a creşte mari şi sănătoşi, de a vă instrui şi forma ca cetăţeni demni şi devotaţi ai României socialiste, ca făuritori de nădejde ai socialismului şi comunismului pe pămîntul scumpei noastre patrii Partidul şi statul nostru socialist vă înconjoară, dragi prieteni, cu deosebită dragoste, se preocupă să aveţi asigurare — prin munca părinţilor şi fraţilor voştri, a întregii naţiuni , cele mai bune condiţii de viaţă, de învăţătură şi educaţie, de dezvoltare multilaterală şi afirmare deplină a personalităţii voastre, de a vă pregăti temeinic pentru a putea participa activ la înfăptuirea măreţelor programe de înflorire multilaterală a ţării. Traţi şi vă dezvoltaţi, dragi copii şi tineri într-o societate care pune mai presus de orice, omul, bunăstarea şi fericirea sa, care deschide minunate perspective în faţa voastră, a întregului nostru popor. In cadrul politicii sale generale de edificare a orînduirii noi, socialiste in România, de ridicare continuă — pe măsura sporirii forţei economice şi sociale a ţării — a nivelului de trai, material şi spiritual al tuturor oamenilor muncii, partidul nostru veghează ca voi să vă instruiţi temeinic, să vă însuşiţi cele mai noi cunoştinţe din toate domeniile de activitate, să aveţi asigurate — de la primii paşi în viaţa socială — locuri de muncă corespunzătoare, potrivit pregătirii şi capacitaţii fiecăruia, să vă puteţi încadra, cu cele mai bune rezultate, în eforturile întregii ţări ale tuturor constructorilor socialismului din patria noastră. Aveţi, dragi prieteni tineri şi copii, condiţii pe care nu le-au avut şi nu le puteau avea niciodată copiii ţării în trecut, in vechea orînduire bazată pe asuprire şi exploatare. Folosiţi aceste minunate condiţii pentru a învăţa, a învăţa şi iar a învăţa, pentru a fi cit mai folositori ţări’, având permanent în faţă înaltul exemplu al clasei noastre muncitoare, al ţărănimii şi intelectualităţii, care, într-o strînsă unitate, sub conducerea partidului, înfăptuiesc neabătut hotărîrile Congresului al XIII-lea şi ale Conferinţei Naţionale ale partidului. Acum, cind vă aflaţi in preajma încheierii anului şcolar, vă adresez vouă, precum şi profesorilor şi educatorilor voştri, organizaţiilor tineretului şi copiilor calde felicitări pentru rezultatele obţinute şi îndemnul de a învăţa şi munci cu tot mai multă pasiune şi dăruire pentru a vă pregăti din toate punctele de vedere, ca adevăraţi revoluţionari, care să ducă mai departe făclia nobilelor idealuri de progres, libertate, independenţă ale gloriosului vostru popor! Partidul nostru a făcut din grija pentru viaţa formarea şi educarea tineretului una din preocupările fundamentale ale politicii sale, ale întregii societăţi. In cadrul acestei politici, profund umaniste, ţara noastră va face totul şi în vitor pentru a asigura drepturile fundamentale ale omului— deci şi ale tineretului, care reprezintă viitorul ţării — dreptul la muncă, instruire, educaţie şi cultură, la o viaţă demnă şi fericită, la pace. Trăiţi şi creşteţi intr-o etapă complexă a dezvoltării omenirii, cînd în lume sunt multe probleme politice, economice şi sociale grave care afectează prezentul şi viitorul popoarelor şi pun în pericol însăşi existenţa vieţii pe pămînt. In multe ţări ale lumii, milioane de copii suferă şi mor de foame, măcinaţi de boli, de mizerie şi sărăcie, sînt lipsiţi de posibilitatea de a învăţa, de a se bucura de lumina ştiinţei şi culturii, de binefacerile civilizaţiei umane. De Zea Internaţională a Copilului ne exprimăm speranţa că toate statele şi guvernele lumii vor acorda mai multă atenţie vieţii şi problemelor tineretului şi copiilor, că se vor preocupa de asigurarea reală a drepturilor fundamentale de care au nevoie generaţiile tinere, astfel incit fiecare copil, fiecare tânăr să-şi poată vedea realizate năzuinţele de a se dezvolta şi împlini în deplină libertate, de a beneficia neîngrădit de cuceririle civilizaţiei moderne, de a trăi într-o lume mai dreaptă şi mai bună, o lume a păcii şi progresului întregii umanităţi Nu există îndatorire mai nobilă pentru toţi cei ce iubesc viaţa, iubesc copiii — viitorul omenirii — decît de a se angaja ferm că vor face totul pentru asigurarea păcii, pentru dezarmare. Pentru ca voi, tineri şi copii ai patriei, să vă puteţi realiza cutezătoarele voastre năzuinţe şi dorinţe de progres, pentru ca întregul nostru popor să-şi poată consacra plenar forţele înfăptuirii programelor de dezvoltare economicăşi socială a ţării, creşterii nivelului general de civilizaţie şi bunăstare, partidul şi statul nostru vor promova activ — ca şi pînă acum — o politică internaţională de pace, colaborare şi înţelegere cu toate naţiunile lumii, vor desfăşura o intensă activitate pe plan mondial pentru dezarmare, în primul rînd pentru dezarmare nucleară, pentru ca popoarele, copiii lumii să trăiască fără teama că vor fi victimele unui război nimicitor. România este hotărită să-şi aducă întreaga sa contribuţie la politica de dezarmare, la eliminarea forţei şi ameninţării cu folosirea forţei in viaţa internaţională, la soluţionarea pe cale paşnică, prin tratative, a tuturor problemelor litigioase dintre state, va milita permanent pentru unirea largă a tuturor forţelor şi popoarelor în lupta pentru instaurarea trainică în lume a unui climat de pace şi colaborare in care toate naţiunile — şi în primul rând tineretul — să-şi poată făuri liber destinele, potrivit propriei voinţe. Cu prilejul Zilei Internaţionale a Copilului, vă urez drag prieteni, pionieri şi şoimi ai patriei tineretului şi tuturor copiilor din ţara noastră multe succese, bucurii şi satisfacţii în viaţă, in muncă şi la învăţătură, o copilărie fercită! Urez, totodată, părinţilor, profesorilor şi educatorilor voştri, noi şi noi realizări în întreaga lor activitate consacrată progresului şi înfloririi patrie, multă sănătate şi fericire! NICOLAE CEAUŞESCU I.F.E.T.: PROGRES MULTILATERAL înainte de a prinde contururi modernele unităţi din Tîrgu Secuiesc, întreprinderea Forestieră de Exploatare şi Transport era cam tot ce,avea mai de soi în materie de industrie vechiul oraş al breslelor. Sigur, acum noile citadele industriale construite aici ii sunt supe(Continuare în pag. a 3-a) Proletari din toate forile. uniti ve f' Organ al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R. şi a! Consiliului Popular Judeţean ANUL XXI Nr. 50791 Miercuri 1 iunie 1988 4 pagini, 50 bani 310U Culturile de legume bine întreţinute, recoltate la timp Instabilitatea accentuată a vremii, ploile abundente ce continuă să cadă zi de zi au creat, desigur, pe lingă efectul favorabil ce o au asupra dezvoltării culturilor, nu puţine probleme, greutăţi în ce priveşte desfăşurarea lucrărilor agricole de sezon. Buruienile — este bine ştiut — se dezvoltă mai rapid in condiţiile climatice menţionate, or distrugerea lor, cu ajutorul forţelor mecanice este, deocamdată, împiedicată de faptul că starea terenului nu permite intrarea tractoarelor si utilajelor agricole. Intr-o astfel de situaţie, sigur doar „clasica“ sapă, iar în unele locuri, doar mina omului, pot duce bătălia contra dijmatorilor recoltelor. Această „tactică“ a fost adoptată şi la Asociaţia Economică de Stat şi Cooperatistă Horticolă din municipiul Sfîntu Gheorghe. LA ZI,INII agricultura „înainte de această perioadă ploioasă, care dacă la început ne-a bucurat, acum ne creează mari greutăţi — am reuşit să executăm două rebilenări şi erbicidatul la cartofi, precum şi două praşile mecanice şi una manuală la căpşuni — ne spunea deunăzi, tovarăşul Erese Francisc, directorul asociaţiei. In ce priveşte prima praşilă manuală la celelalte culturi, căutăm să folosim pe cit putem perioadele dintre ploi, adică să lucrăm in „ferestre“. Probleme legate de asigurarea forţei de muncă nu avem. Pentru întreţinerea suprafeţelor cultivate cu varză,, ceapă şi morcovi s-au încheiat contracte în acord global, cu nemoroşi locuitori din municipiu, iar pentru executarea praşilelor manuale la sfecla roşie, păstîrnac şi pă. Aurel GOLCIU (Continuare în pag. a 3-a) .»- copiii - viitorul comunist AL PATRIEI De ziua lor, copiii României îşi îndreaptă cele mai frumoase gînduri, întreaga lor recunoştinţă către tovarăşul Nicolae Ceauşescu, către tovarăşa Elena Ceauşescu, pentru copilăria fericită ce o trăiesc, pentru grija părintească şi dragostea cu care sunt ocrotiţi, angajîndu-se în faţa ţării, a partiului şi conducătorului iubit să-şi iubească patria şi poporul, să contribuie la înflorirea ţării, să muncească şi să înveţe pentru a se forma ca tineri revoluţionari, demni de măreţia acestor ani, de viitorul comunist al ţării. Copiii sunt bogăţia cea mai de preţ a unei ‘naţiuni.. Dovada tinereţii sale veşnice, a permanenţei pe planeta albastră. Copiii înseamnă cea mai durabilă dintre iubirile lumii. Poate tocmai de aceea oamenii au ales o zi anume în fiecare an, care să fie ZIUA lor. Şi de 1 iunie, ca în toate zilele anului, pe Terra se nasc 220 000 de copii. Vlăstare de viaţă. Exemplara istorie a dragostei pentru copii o avem sub ochii noştri. Intr-o Românie frumoasă şi demnă de epoca pe care o trăieşte, copii sunt ocrotiţi cu grijă părintească, îndemnaţi să înveţe şi să trăiască liberi şi stăpini pe propria soartă, ajutaţi să devină oameni de nădejde ai unei patrii libere şi independente. Devotaţi patriei, partidului şi poporului, copiii României socialiste ştiu să viseze frumos, ştiu să-şi împlinească aspiraţiile, preţuind mai presus de orice munca, izvorul împlinirii fecăruia dintre noi. Urmând exemplul viu al întregii activităţi dedicate luptei revoluţionare, a preşedintelui ţării, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, copiii învaţă să-şi pună toate forţele şi cunoştinţele în slujba ridicării patriei pe cele mai înalte culmi de civilizaţie Dora Maria NAGY (Continuare în pag. a 2-a) • Sub semnul luminos al copilăriei fericite (pag. a 2-a) • Calitatea — problemaim mărul unu a fiecărui colectiv. (pag. a 3-a) ! întrebăripentru anul 2000 !  In România socialistă a acestui sfîrşit de mileniu l, copiii sîntfrumoşi, veseli şi fericiţi. Copilăria lor este ocrotită de mîini şi suflete tari, de conştiinţe ţ ? care văd în viitorul copiîilor — viitorul ţării, al lumii. | Alţii, prin alte părţi, i au probleme grave, a. J din ei şi greu de rezol- vat. Cel puţin 30 de mi- lioane de copii din în- ? treaga lume nu se vor bucura niciodată de o co. i pilărie fericită. Strada 1 este căminul lor. Vaga. I bondajul — un fel de joacă, singura pe care şi-o permit, pe care o ştiu, o iniţiere in tainele vieţii care-i aşteaptă necruţătoare, dură, inflexibilă. 40.000 de copii mor zilnic în lume. Impresionarat, nu? Mor de foame, de boli, de lipsă de adăpost. Fenomenul este evident în ţările mai puţin dezvoltate din America de Sud şi Africa. DIANOLACHESCU (Continuare în pag. a 2-a) .