Cuvîntul Nou, iulie 1988 (Anul 21, nr. 5105-5130)

1988-07-01 / nr. 5105

PROLETARI DIN TOATE ŢĂRILE, UNIŢI-VĂ !, HTVL Organ al Comitetului Judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului Popular Judeţean Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU la Plenara Comitetului Central al Partidului Comunist Român P Pienara Comitetului Central al partidului a analizat şi aprobat, în unanimitate, propunerile Comitetului Politic Executiv al Comitetului Central cu privire la creşterea retribuţiei întregului personal muncitor, precum şi a pensiilor. Prin aceste măsuri se asigură realizarea unor hotărîri importante ale Congresului al XIII- lea şi ale Conferinţei Naţionale ale partidului privind creşterea nivelului de trai material şi spiritual al întregului popor , ţelul suprem al politicii partidului, esenţa societăţii socialiste multilateral dezvoltate pe care o edificăm în România. (Aplauze puternice, prelungite). După cum s-a văzut din materialele studiate şi aprobate, se va majora cu 10 la sută retribuţia întregului personal muncitor, de aproape 7.900.000 de persoane. în acest cadru, retribuţia tarifară se majorează cu 8 la sută, iar retribuţia variabilă cu 2 la sută. Am pus, şi de data aceasta, accentul pe majorarea în mod deosebit a retribuţiei tarifare, pentru a asigura, în acest fel, o stabilitate şi garanţie a veniturilor reale obţinute prin muncă şi crearea condiţiilor pentru aplicarea fermă a acordului global. Retribuţia medie nominală va creşte de la 2.980 la 3285 lei. Trebuie subliniată în mod deosebit creşterea retribuţiei tarifare minime, de la 1.500 lei lunar la 2.000 lei lunar, cu un spor de 33 la sută. Se poate spune că, de fapt, este cea mai mare creştere a retribuţiei din anii socialismului , şi aceasta este în strînsă concordanţă cu politica generală a partidului nostru, de a asigura o creştere echilibrată a veniturilor tuturor oamenilor muncii și, în primul rind, a celor cu venituri mici. (Aplauze puternice, prelungite). De această majorare vor beneficia, începînd de la 1 august pina la 1 octombrie, peste 2.500.000 de persoane. După cum pe drept cuvînt s-a subliniat și în plenară, aceasta se referă îndeosebi la personalul muncitor tenfit, aflat în primii ani de activitate în producţie, sau în diferite alte sectoare In acelaşi timp, creşterea retribuţiei nu va duce la creşterea chiriilor sau la diminuarea alocaţiilor pentru copii pentru personalul muncitor care beneficiază de majorarea retribuţiei. Mărirea retribuţiei se va realiza, pînă la sfîrşitul anului, pentru 4.470.000 de oameni ai muncii, care reprezintă aproape 60 la sută din întregul personal muncitor. Pentru restul personalului majorarea retribuţiei se va face în mod eşalonat, începînd de la 1 martie 1989 şi se va încheia la 1 august 1989. Astfel, în a doua parte a anului 1989, întregul personal muncitor va primi retribuţia majorată. Prin majorarea mai accentuată a retribuţiilor mici, raportul dintre retribuţia minimă şi maximă, pe economie, va fi de la 4,70, faţă de 1 la 5,35, în prezent, şi faţă de aproape 1 la 10, în 1965. Aceasta corespunde pe deplin principiilor eticii şi echităţii socialiste, asigurând, in acelaşi timp, cointeresarea materială şi diferenţierea necesară între retribuţia minimă şi maximă, între diferite sectoare de activitate. Odaia cu majorarea retribuţiilor are loc majorarea pensiilor de asigurări sociale de stat pentru muncă şi limită de vîrstă, pînă la 3.000 lei lunar, în medie cu 8 la sută. De această majorare a pensiilor vor beneficia 97 la sută din totalul pensionarilor din această categorie, circa 1350.000 de persoane. In acest cadru, pensia pentru limită de vîrstă, cu vechime de muncă integrală, va ajunge la media de 2.000 lei, iar pensia minimă la aceasta categorie va crește cu 22 la sută, de la 900 lei, lunar, la 1.100 lei lunar. Pentru pensionarii cu vechime în muncă incompletă, dar care au cel puţin 10 ani de muncă, pensia minimă creşte cu 45 la sută, de la 550 lei, lunar, la 800 lei, lunar. De asemenea, pensia minimă pentru gradul II de invaliditate se majorează cu 33 la sută , de la 600 lei, la 800 lei, lunar; în acelaşi timp, se majorează pensiile invalizilor de război — mai mici de 3.000 lei lunar — în medie cu circa 17 la sută. Iar pensia minimă, cu 45 la sută, de la 550 lei lunar, la 800 lei lunar. Măsurile de creştere a retribuţiilor şi a pensiilor au un caracter profund social şi umanitar, oglindind justeţea politicii partidului nostru, a României socialiste, care pune în castrul activităţii sale omul, bunăstarea şi fericirea sa. (Aplauze puternice, prelungite). Prin majorarea retribuţiilor, în anul 1990, cînd întregul personal muncitor va primi retribuţia nouă, majorată, fondul de retribuţie va creşte cu peste 29 miliarde lei anual. Merită, deci, subliniat faptul că în 1965 fondul de retribuţie total reprezenta circa 57 miliarde lei, iar în urma majorării retribuţiei va ajunge (Continuare în pag. a 3-a) Cuvîntarea tovarăşului NICOLAE CEAUŞESCU la Plenara Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste ♦ » Plenara Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei şi Unităţii Socialiste — organismul politic, larg democratic al societăţii noastre socialiste — a dezbătut problemele înscrise la ordinea de zi, îndeosebi activitatea şi contribuţia organizaţiilor membre ale Frontului, în vederea realizării programelor şi planurilor de dezvoltare economico-socială a României, de ridicare continuă a bunăstării materiale şi spirituale a întregii noastre naţiuni — ţelul suprem al politicii partidului nostru, al societăţii socialiste multilateral dezvoltate, pe care o edificăm cu succes în România. (Aplauze puternice, îndelungate). In unanimitate, plenara a adoptat propunerile privind majorarea retribuţiilor şi a pensiilor, care urmează să fie prezentate Marii Adunări Naţionale. Majorarea retribuţiei tuturor oamenilor muncii, începînd îndeosebi cu majorarea retribuţiilor mici, precum şi a pensiilor, începînd, de asemenea, cu majorarea pensiilor mici, reprezintă o expresie a înaltului umanism şi democratism al orînduirii noastre socialiste, a faptului că, în realizarea noii orînduiri sociale — în care poporul este adevăratul stăpîn al destinelor sale, făuritorul conştient al prezentului şi viitorului său luminos, liber şi independent — toate măsurile şi întreaga activitate au drept scop de a asigura creşterea continuă a bunăstării poporului. De fapt, au rămas în afara creşterii retribuţiei un singur grup de oameni. Nu am vorbit la plenara Comitetului Central al partidului — dar doresc să arăt acum, la plenara Consiliului Naţional al Frontului Democraţiei , că aceasta se referă la cadrele conducătoare ale partidului şi statului, începînd de la miniştri secretar de stat, pînă la preşedintele Republicii Socialiste România. Nu am considerat necesar să acordăm un spor şi acestei categorii de oameni ai muncii, deoarece am acţionat şi acţionăm în spiritul principiilor eticii şi echităţii socialiste şi ne-am preocupat, în primul rînd, de majorarea, în mod deosebit, cu 33 la sută, a retribuţiilor mici, iar a unor pensii mici cu peste 40 la sută. Aceasta tocmai pentru a asigura unei mari categorii de oameni, condiţii din cele mai bune de viaţă, cu atît mai mult, cu cît aceasta se referă, în primul rînd, la tineretul care intră, în primii ani, în activitatea din diferite domenii. (Aplauze puternice). Aţi studiat materialele, de aceea nu doresc acum să mă opresc asupra lor. Este, insă, necesar să avem permanent în vedere că am putut adopta aceste hotărâri în condiţiile actuale ale crizei economice mondiale, datorită faptului că în prima jumătate a acestui cincinal —, cu toate greutăţile pe care le-am avut şi le avem — am reuşit să obţinem o dezvoltare importantă a economiei noastre, să ridicăm nivelul general de dezvoltare economico-socială. Am putut să înfăptuim toate acestea, ca rezultat, însă, al întregii politici din anii construcţiei socialiste şi, mai cu seamă, în anii de după Congresul al IX-lea al partidului, cînd am alocat circa o treime din venitul naţional pentru dezvoltarea forţelor de producţie, a industriei, agriculturii, a ştiinţei, învâţâmintului, culturii, a tuturor sectoarelor de activitate. Am aplicat ferm orientarea stabilită încă de Congresul al IX-lea şi de Conferinţa Naţională din 1967, cu privire la reorganizarea teritorial-administrativă şi la sistematizarea localităţilor, la dezvoltarea industriei, în toate regiunile ţării. Aşa au apărut sutele de noi centre industriale, aproape 100 de noi oraşe. Aşa a fost posibil să asigurăm condiţii de muncă şi viaţă în deplină egalitate pentru toţi oamenii muncii, fără deosebire de naţionalitate, pentru întregul nostru popor ! (Aplauze puternice, prelungite). Prin adoptarea măsurilor privind creşterea retribuţiilor şi pensiilor, practic în toate familiile de oameni ai muncii se vor reflecta creşterea veniturilor, ridicarea nivelului de trai material şi spiritual. Nu am înaintat pe un drum neted — şi m-am referit de multe ori la aceasta. Dimpotrivă, am mers pe un drum greu, cu multe obstacole, am învins multe greutăţi. Dar am mers ferm înainte, avînd încrederea deplină în justeţea cauzei construcţiei socialiste, în forţa poporului nostru, liber şi stăpîn pe destinele sale. (Aplauze puternice, îndelungate). LEGEA CU PRIVIRE LA MAJORAREA RETRIBUŢIILOR PERSONALULUI MUNCITOR O nouă dovadă a grijii partidului şi statului faţă de tînăra generaţie Am aflat cu profundă satisfacţie de adoptarea de către Marea Adunare Naţională a Legii cu privire la majorarea retribuţiilor personalului muncitor în anii 1988-1989, încă o dovadă a grijii statornice a partidului şi statului nostru, personal a mult iubitului şi stimatului nostru conducător, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, faţă de viaţa şi munca noastră, a tuturor. Sunt unul din numeroşii tineri ce îmi desfăşor activitatea in oraşul Intorsura Buzăului, mai precis la Unitatea Forestieră de Exploatare şi Transport, lucrind ca lăcătuş mecanic la atelierul de specialitate al unităţii. Ca U.T.C.. ist, ca tînăr specialist, apreciez în mod deosebit iniţiativa conducerii de partid şi de stat de majorare a retribuţiilor, în special a celor mici, care mă vizează direct şi pe mine, noi fiind printre cei dinţii care beneficiem de acest spor important la retribuţie. Avem astăzi in România toate condiţiile să ne pregătim temeinic, să învăţăm, să muncim. Noi putem vorbi despre adevăratele drepturi ale omului, despre care se tot vorbeşte pe alte meleaguri, dar care nu se şi respectă ! Ce-şi poate dori mai Florin BORICEAN, lăcătuş mecanic la U.F.E.T. întorsura Buzăului (Continuare în pag . 2-a) I rosetuoi»i«i I - x - MO3H0 dS - I yk-t nlTonr rjiicns-f Tatteta de IULIE Cuptor. Rar, o boare de vint. Pămînt ars de limbile de foc ale soarelui. Pămînt răcorit de sudoarea truditorilor. Spicul de grîu a crescut mare ca vrabia. La umbra lui, chipuri aplecate îndărătnic spre pămînt. Praf, pleavă, combine în lanuri. Gind şi faptă pentru pîinea ţării. Ţăranul român şi Măria-sa Pămîntul intr-o eternă, fraternă îmbrăţişare. Aşa a fost, aşa este, aşa va fi. Roadele gliei se lasă culese de mina aspră, crăpată, brăzdată de muncă; mina ţăranului român. Roadele gliei se lasă bucurate de sudoarea frunţii; fruntea ţăranului român, în veacul vecilor. Acesta e iulie. Şi excursii, şi drumeţii, şi alte intîmplări estivale. Dar înainte de toate muncă, trudă pe ogorul ţării pentru piinea ţării, pentru pîinea noastră de toate zilele. Acesta e iulie. Umbre aplecate asupra pămintului intr-o eternă îmbrăţişare fraternă: ţăranul român şi glia românească. Dumitru MANOLĂCHESCU Anul XXI Nr. 5105 Vineri 1 IULIE 1988 Soarele răsare 5135va apune 21h 03m Au trecut 183 zile Au rămas 183 zile 4 pagini, 50 bani (Continuare în pag. a 2-a)