Cuvîntul Nou, octombrie 1988 (Anul 21, nr. 5183-5208)

1988-10-17 / nr. 5196

Anul XXI Nr. 5196 VIZITA OFICIALĂ DE PRIETENIE A TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU, ÎMPREUNĂ CU TOVARĂŞA ELENA CEAUŞESCU, ÎN R.P. CHINEZĂ 17 (Urmare din pag. 1) uitate, pace, încredere şi largă cooperare internaţională. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu şi tovarăşul Zhao Ziyang au subliniat rolul important ce revine partidelor comuniste şi muncitoreşti, partidelor democratice şi mişcărilor de eliberare naţională, forţelor progresiste de pretutindeni în lupta pentru soluţionarea constructivă, in interesul popoarelor, a problemelor complexe ce confruntă omenirea, pentru edificarea unei lumi mai bune şi mai drepte, fără arme şi războaie, o lume a înţelegerii şi colaborării paşnice între popoare. Intîlnirea şi convorbirile au decurs într-o atmosferă caldă, tovărăşească, de stimă şi înţelegere reciprocă. In onoarea tovarăşului Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, şi a tovarăşei Elena Ceauşescu, simbătă, 15 octombrie, a fost oferit arl dejun de către tovarăşul Zhao Ziyang, secretar general al Comitetului Central al Partidului Comunist Chinez. In timpul dejunului, desfăşurat într-o ambianţă de caldă prietenie, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu şi tovarăşul Zhao Ziyang au continuat schimbul de vederi în probleme privind dezvoltarea conlucrării dintre România şi China, atît pe plan bilateral, cît şi pe arena internaţională, s-au întreţinut cu multă cordialitate. Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, şi tovarăşa Elena Ceauşescu au avut, simbătă după-amiază, convorbiri cu tovarășul Li Peng, membru al Comitetului Permanent al Biroului Politic al C.C. al P.C. Chinez, premierul Consiliului de Stat al Republicii Populare Chineze. In timpul convorbirilor, desfășurate într-o atmosferă prietenească, de lucru, s-a făcut un schimb de păreri în legătură cu stadiul realizării acordurilor şi înţelegerilor convenite în domeniul economic, precum şi cu posibilităţile existente pentru extinderea în continuare a acestor raporturi. Relevîndu-se cu satisfacţie nivelul atins în dezvoltarea relaţiilor bilaterale, s-a apreciat că potenţialul economic şi tehnico-ştiinţific actual al României şi R.P. Chineze oferă condiţii pentru intensificarea cooperării în producţie, a conlucrării mai active pe tărâm tehnico-ştiiinţific şi în alte sectoare, precum şi pentru creşterea şi diversificarea schimburilor de mărfuri. In acest cadru, a fost relevat rolul important ce revine Comisiei mixte guvernamentale romaino-chineze de colaborare economică şi tehnică în identificarea de noi căi şi modalităţi menite să contribuie la amplificarea conlucrării bilaterale, precum şi însemnătatea încheierii unor acorduri pe termen lung, care să confere perspectivă şi stabilitate relaţiilor dintre România şi R.P. Chineză. S-a subliniat că dezvoltarea continuă a colaborării economice, tehnico-ştiinţifice şi în alte sfere de activitate este în interesul şi spre binele popoarelor român şi chinez, al construcţiei socialiste în cele două ţări, al cauzei păcii şi cooperării internaţionale. ★ ★ In cadrul Carierei de lignit de la Sfîntu Gheorghe eforturile minerilor se împart între decopertarea zăcămîntului existent în zonă şi realizarea ritmică a producţiei de cărbune, capitol la care se înregistrează un foarte consistent avans în îndeplinirea sarcinilor. Foto : KOVÁCS L. 0 Cele două noi instalaţii de descărcare de pe terminalul de minereu din portul Constanţa-Sud au atins înainte de termen parametrii proiectaţi, succes ce permite lucrătorilor portuari reducerea timpului de staţionare a navelor sub operaţiuni de încărcare-descărcare. Este vorba de două macarale-pod, fiecare cu o capacitate de 25.000 tone în 24 de ore, care sunt utilizate pentru descărcarea din nave a minereurilor, sau a altor categorii de mărfuri în vrac : cărbune, bauxită, fosfaţi etc. Prin intermediul acestor două instalaţii moderne, cele mai mari de pe platforma portului Constanţa, un mineralier cu o capacitate de 150.000 tdw este descărcat în numai 6 zile, reducîndu-se astfel la jumătate timpul necesar înainte pentru operarea unei astfel de nave. De menţionat că, în perioada ce a trecut de la data punerii în funcţiune a noilor poduri descărcătoare au fost transbordate din navele maritime in barje, pentru a fi expediate spre diverşi beneficiari, prin Canalul Dunăre — Marea Neagră, peste 1,3 milioane tone minereuri provenite din im port. 1 0 La Schela de producţie petrolieră Moreni, din judeţul Dîmboviţa, au fost puse în funcţiune 5 sonde pe sistem de lucru automatizat, racordate la un pupitru de comandă cu calculator, cu ajutorul căruia este urmărită dinamograma şi electrograma sondelor, putîndu-se calcula debitul de ţiţei realizat. Tot prin telecomandă se efectuează pornirea și oprirea procesului de extract. CUVÎNTUL NOU (Urmare din pag. 1) tribuire, au crescut direct proporţional şi starea de disciplină, cointeresarea materială, productivitatea muncii şi calitatea. ALEXANDRU BACIU, tehnician principal cu probleme de normare-retribuire în cadrul U.F.E.T. : — Avînd în vedere specificul activităţiii noastre, toţi oamenii muncii sînt preocupaţi de valorificarea superioară a metrului '■ub de masă lemnoasă dată în producţie, sarcină de mare însemnătate economică, de care sîntem pe deplin conştienţi. Fiecare membru al formaţiei de lucru este convins că trebuie să lucreze cît mai bine, la împărţirea ciştigului global făcîndu-se ulterior diferenţierea în funcţie de participarea sa, prin adaus ori diminuare a retribuţiei cu pină la 20 la sută. In felul acesta, cine munceşte efectiv bine obţine şi un cîştig pe măsură ! Aici nu mai încap arbitrarul, subiectivismul, sistemul acesta de retribuire fiind foarte eficient. Ec. EMILIAN BANIŢA, preşedintele Cooperativei meşteşugăreşti „Arta populară“ din Intorsura Buzăului : — Şi în ceea ce ne priveşte, aplicarea sistemului acesta modern de retribuire a muncii a avut un ecou pozitiv în rîndul cooperatoarelor, stimulînd iniţiativele personale, contribuind la implicarea activă a tuturor la autoconducerea şi autogestiunea unităţii din care fac parte. Aşa se explică de ce ani de-a rîndul — şi 1988 nu face excepţie — cooperativa noastră s-a situat pe locuri fruntaşe in întrecerea socialistă, onorîndu-şi exemplar sarcinile de plan (la intern şi la export), dînd numai produse de cea mai bună calitate. ANTOANETA ŞERBAN, şef birou organizare, normare şî retribuire a muncii la Cooperativa meşteşugărească „Arta populară" : — Fiecare lucrătoare ştie că numai prestînd o activitate de cea mai bună calitate, economisind materiile prime, încadrindu-se în consumurile stabilite şi realizînd articole izbutite din punct de vedere artistic şi calitativ îşi face pe deplin datoria, retribuţia fiind direct proporţională cu strădaniile depuse. Un element aparte în ceea ce ne priveşte îl constituie organizarea în cadrul formaţiilor deja constituite a unor microechipe, la un produs mai dificil lucrînd mai multe cooperatoare cu categorii apropiate. Sistemul este deosebit de stimulativ, urmînd a fi extns in funcţie de împrejurări. Obiectivul nostru de zi cu zi — calitate şi eficienţă — constituie o deviză pe care ne străduim să o materializăm exemplar ! Aşadar, două unităţi cu două profiluri distincte, dar cu rezultate pozitive în activitatea productivă. Aplicarea acordului global a dat, iată, roadele scontate, viaţa demonstrînd justeţea opţiunii politice. Acordul global Idei în acţiune Subinginerul Ivácson Csaba lucrează la atelierul de proiectare constructivă din cadrul întreprinderii de izolatori electrici de joasă tensiune din Tîrgu Secuiesc încă de cind a terminat cursurile Facultăţii de mecanică din Braşov. Era ceea ce îşi dorea cel mai mult ca proaspăt absolvent al secţiei maşini şi aparataje electrice, să aibă un loc de muncă unde să-şi vadă materializată munca de creaţie. încă din anul 1980 au început să apară primele succese în activitatea sa de invenţii şi inovaţii. Multe idei ale tînărului Ivácson Csaba se aplică deja în diferite puncte de lucru. Amintim, astfel, executarea blocului electric pentru apartamente cu 2, 3 sau 4 circuite, care in anul trecut s-a soldat cu o eficienţă economică de 1,5 milioane lei. Merită reţinută, de asemenea, proiectarea şi executarea butonului pentru sonerie gong cu întrerupere dublă prin care se realizează un spor de producţie în valoare de 2 milioane lei pe an. Rezultatele frumoase înregistrate in domeniul creaţiei tehnico-ştiinţifice, la care o contribuţie aparte o aduce şi acest tînăr, reprezintă principala cale prin care colectivul de muncă de la I.I.B.J.T. reuşeşte să pătrundă cu produse noi şi competitive pe piaţa internă şi externă. Vasilica CIOBANU) PAG. 3 Mecanizatorii, în primele rînduri ale campaniei agricole La Staţiunea pentru mecanizarea agriculturii Tîrgu Secuiesc fiecare zi a actualei campanii de toamnă se traduce în fapte de muncă ilustrînd modul responsabil în care întregul colectiv de oameni ai muncii de aici înţelege să se implice pentru realizarea unor lucrări agricole de calitate şi la termenele stabilite. încheierea recoltatului cartofilor şi a însâmînţărilor de toamnă nu a fost decît o etapă în realizarea comandamentelor la zi, în faţa mecanizatorilor aflîndu-se noi şi noi sarcini vizînd recoltarea porumbului şi a sfeclei de zahăr, executarea arăturilor adînci de toamnă. Despre toate acestea, despre alte preocupări ale colectivului ne-a vorbit tovarăşul Solyom Ignác, directorul unităţii. „S-au făcut din vreme toate pregătirile care vizează o activitate în flux continuu. Toate maşinile şi utilajele necesare campaniei au fost puse într-o stare perfectă, de funcţionare, s-a realizat stocul minim de piese de schimb pentru a asigura remedierea în cel mai scurt timp a defecţiunilor care pot apare în exploatare“. Aşa cum aflăm, la executarea tuturor lucrărilor de sezon toate forţele de care dispune secţia sînt intens mobilizate. La arăturile adînci de toamnă, pe lingă faptul că se lucrează în schimburi prelungite, participă inclusiv elevi ai şcolii profesionale din localitate, nemaivorbind de mecanizatorii centrului de reparaţii, care dau o mînă de ajutor tovarăşilor lor de muncă. Este o dovadă a seriozităţii cu care colectivul de oameni ai muncii de la S.M.A. Tîrgu Secuiesc priveşte actuala campanie de toamnă, acţionînd necontenit pentru a efectua lucrări de calitate, gata să facă faţă oricăror situaţii neprevăzute. „Nu avem nici o clipă de pierdut. Ritmul lucrărilor de sezon trebuie menţinut constant şi chiar sporit fiindcă nici recolta, dar nici... prognoza meteo nu aşteaptă. Insistăm foarte mult pe calitatea lucrărilor, ne explică tovarăşul Solyom Ignác. De altfel, avînd oameni destoinici, cum sînt Török Lajos, de la secţia S.M.A. din Turia, Rákosi Bálint, de la Cernát sau György Pál şi Molnár Mihály de la Mărtineni, mecanizatori care s-au situat în primele rînduri ale ,,bătăliei pentru recoltă“ pînă în prezent, constituind un exemplu demn de urmat pentru întregul colectiv al S.M.A., este de la sine înţeles că şi pretenţiile sunt mari“. In clipele de răgaz, continuă munca în centrul de reparaţii. Aici, pe lingă reparaţiile capitale şi curente ce se execută la tractoarele şi utilajele unităţii există o preocupare constantă în vederea recondiţionării pieselor de schimb, cum ar fi pompele de injecţie, de apă, chiulasa motorului rectificări de arbori cotiţi. ,,In acest centru se fac reparaţii la motoarele de tractoare, combine şi autocamioane. Şi, ceea ce este semnificativ, avem solicitări şi din alte judeţe, cum sunt Giurgiu şi Teleorman, ne precizează şeful centrului, tovarăşul Fazakas Ioan. Prin extinderea capacităţii şi darea în funcţiune a încă unui banc de probă vom trece cu mult peste cifra de 1.500 de motoare reparate anual. Radu DOBRE