Cuvîntul Nou, noiembrie 1988 (Anul 21, nr. 5209-5234)

1988-11-01 / nr. 5209

« Organ al Comitetului judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului Popular Judeţean Anul XXI Nr. 5209 Marţi 1 noiembrie 1988 4 pagini — 50 bani În lumina sarcinilor şi orientărilor formulate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu Producţia pentru export , la înalt nivel calitativ înscrisă ca sarcină economică prioritară, realizarea la înalt nivel calitativ a producţiei pentru export şi a exportului reprezintă un punct de referinţă asupra nivelului de pregătire profesională al colectivelor din unităţile care au sarcini de plan la export, reprezentînd o justificată mîndrie pentru fiecare producător. Este firesc ca oamenii muncii de la întreprinderea mecanică, întreprinderea de confecţii, C.P.L., întreprinderea textilă ,,Oltul“, I.A.M.B. ş.a. să se mîndrească cu faptul că produsele lor sunt solicitate şi apreciate de partenerii comerciali, de firme de prestigiu de pe toate meridianele globului. Bilanţul pe trei trimestre din acest an pune în evidenţă faptul că s-a reuşit pentru prima dată realizarea integrală a planului producţiei pentru export, chiar cu o depăşire de 2,5 procente la producţia pentru exportul pe devize convertibile. Sunt colective care au asigurat, printr-o serie de măsuri de mai bună organizare a producţiei, prin devansarea termenelor de modernizare a proceselor de producţie şi dotarea cu utilaje şi instalaţii de înalt randament, depăşirea mai accentuată a planului producţiei pentru export. Şi am numi colectivele de la I.M.A.S.A., C.P.L. şi întreprinderea de aparataj şi motoare electrice din Sfîntu Gheorghe, întreprinderea mecanică, întreprinderea de izolatori şi întreprinderea de confecţii din Tîrgu Secuiesc. Pe aceeaşi linie se înscriu şi eforturile pentru perfecţionarea tehnologiilor de lucru şi ridicarea nivelului calitativ al produselor, asigurinduse condiţii ca toate produsele reproiectate sau cele nou asimilate să se situeze la nivel tehnic mondial şi chiar peste acest nivel. N. PREDA ■ NOI PRODUSE OMOLOGATE In cadrul programului de înnoire şi modernizare a produselor, de reducere a consumurilor specifice, de ridicare a nivelului tehnic şi calitativ şi îmbunătăţirea ofertei pe piaţa externă la întreprinderea de aparataj şi motoare electrice din Sfîntu Gheorghe au fost asimilate în fabricaţie noi produse. Intre acestea figurează inversorul comandă electromagnetică, uşi de tip G 620 şi electropompa de apă. Prin intrarea în fabricaţie a electropompei de apă se trece la diversificarea productivi fabricii de motoare electrice, asigurîndu-se lărgirea nomenclatorului de fabricaţie cu produse la nivel tehnic mondial. In anul 1989 se va ajunge ca mai bine de 95 la sută din produsele fabricate aici să se situeze la nivel mondial, fapt ce asigură o creştere substanţială a preţurilor medii la export. (N.P.) Imagine elocventă a preocupărilor lucrătorilor din zootehnie In cadrul celei de a IV-a ediţii a Expoziţiei judeţene de animale de la Tîrgu Secuiesc, ponderea au avut-o taurinele, fapt impus de efectivele mari din judeţul nostru, dar mai ales de înaltul potenţial genetic al acestora, urmare a unei susţinute activităţi de selecţie. Este destul să amintim că în perioada anilor 1975—1988, din judeţul nostru s-au livrat 1.105 tăuraşi destinaţi ameliorării rasei „Bălţata românească“. De asemenea, menţionăm că în ultimii cinci ani s-a extins controlul oficial al producţiei la un număr de 20.200 vaci, încheindu-se testarea pentru carne a 107 tauri şi a 37 vaci pentru lapte, urmînd ca în timp scurt să se finalizeze testarea a încă 47 de tauri. In mod deosebit, evidenţiem EXPOZIŢIA DE ANIMALE DE LA TÎRGU SECUIESC preocupările specialiştilor din zootehnie, a conducerilor unităţilor agricole în vederea ridicării potenţialului de producţie al taurinelor, care se reflectă în mod direct asupra producţiilor de lapte şi carne şi implicit a livrărilor la fondul centralizat al statului. Ca şi la precedenta expoziţie, Cooperativa agricolă de producţie din Chilieni a prezentat un lot de animale foarte valoros, care a determinat juriul să îi acorde mai multe premii. De altfel, menţionăm că activitatea de selecţii de la Chilieni se regăseşte în producţia de lapte — peste 4 500 litri pe vacă —, deţinînd primul loc în judeţ. Totodată, s-a remarcat şi I.A.S. Ozun care a prezentat un lot omogen de animale, ceea ce explică în mare măsură producţiile ridicate de lapte ce se obţin în fermele de producţie, mai ales în cea de la Hăghig. Trebuie să evidenţiem şi cooperativele agricole de producţie din Tîrgu Secuiesc, Sînzieni şi Cernat, precum şi A.E.I. Moacşa, care au izbutit să pre- Dumitru TOMA (Continuare in pag. a 3-a) Marele premiu al expoziţiei a fost atribuit lui Lukács Béla din Lunga pentru vaca „Tarka“ cu o producţie de lapte de 7 750 litri in 305 zile. In ciuda unor specialiști care ne-au asigurat că vom avea toamnă lungă, un val de aer polar s-a năpustit de undeva dinspre miazănoapte peste plaiurile noastre, obligînd mercurul termometrelor să coboare vert tiginos la valori care ne minau spaimele spre gerurile lui fe-martie (vezi minus 21 grade la Intorsura Buzăului, în dimineaţa zilei de 27 octombrie!), punînd pe gînduri pe cei cu restanţe la „colocviile" toamnei agrare. Din fericire, soarele şi-a amintit că mai are de încălzit, o lună de toamnă, un noiembrie in care ne grăbim să încheiem tot ce încă nu s-a încheiat din socote- NOIEMBRIE Gînduri tîrzii Iile anului al cărui final se apropie; griul şi orzul, de-acum sub pătura caldă a brazdei, se pregătesc pentru somnul lung al unei ierni din care vor izbucni in primăvară, robust şi viguros, spre îmbelşugarea unei alte toamne. O altă toamnă, o altă vară, alte anotimpuri despre care, iată, o spun cu nostalgia bunului rămas al toamnei părului nins, vor scrie alţii, poate cu mai mult har şi mai mult spor decit a făcut-o, timp de aproape patruzeci de ani, din toată inima şi cu umila lui pricepere cel care semnează aceste ginduri tirzii : Gheorghe POPIȚA TEZELE PENTRU PLENARA C.C. AL P.C.R. — mobilizator program de acţiune pentru partid şi popor Spirit revoluţionar, responsabilitate sarcinilor Zile de activitate intensă, responsabilă pentru transpunerea în viaţă a Tezelor, din aprilie, pentru materializarea lor în noi şi noi fapte de muncă şi creaţie, consemnăm la fiecare colectiv din unităţile economice din judeţ. ... Secţia de scaune din Intorsura Buzăului, unitate aparţinind C.P.L. Sfîntu Gheorghe. Problemele de producţie, firesc, sunt la ordinea zilei. Şi nu sunt puţine. Exportul, calitatea produselor, productivitatea muncii, modernizarea procesului de producţie. Le regăsim şi pe agenda de lucru a şefului de secţie, Camelia Popica. „Exportul ocupă circa 39—40 la sută din producţia secţiei. In aceste zile ne pregătim să livrămun nou lot — scaune şi mesere în înfăptuirea de plan del 550, taburete R 2 şi R 3 a beneficiarilor externi. L-am pregătit cu atenţia cuvenită, aşa cum de fapt am făcut şi pînă acum, dovadă că pînă în prezent n-am primit din partea partenerilor noştri nici o reclamaţie. Este un lucru care ne bucură, dar ne şi mobilizează şi mai mult în această activitate, fiind vorba de „marca fabricii“, de întărirea ei pe pieţele externe. — După părerea noastră, intervine în discuţie Salvador Bularca, secretarul comitetului de partid pe secţie — exprimată deseori în adunările de partid, în adunările generale I. NEGURA (Continuare în nas a 3-a) INCEPIND DE ASTĂZI, 1 NOIEMBRIE 1988. SE APLICĂ Etapa a ll-a a majorării retribuţiilor personalului muncitor Incepînd cu 1 noiembrie se trecela aplicarea etapei a doua de majorare a retribuţiilor personalului muncitor cu retribuţii tarifare lunare cuprinse între 2.001 și 2.250 lei, înscriindu-se în suita manifestărilor de anvergură ce atestă esenţa profund umanistă a politicii partidului nostru, majorarea retribuţiilor personalului muncitor evidenţiază dimensiunile saltului viguros înregistrat de economia ţării noastre pe baza orientărilor şi propunerilor formulate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în vederea accelerării progresului societăţii româneşti, ea făcînd parte integrantă din programul complex stabilit de Congresul al XIII-lea şi de Conferinţa Naţională ale partidului. Etapa a doua de majorare a retribuţiilor se desfăşoară în perioada 1 noiembrie 1988 — 1 ianuarie 1989, de ea beneficiind peste 1,8 milioane de oameni ai muncii cu retribuţii de pînă la 2 250 Iei, urmînd ca în cursul anului 1989 (Continuare in pag. a 3-a) La Ghelinţa, se fac eforturi deosebite pentru creşterea vitezei de foraj.