Cuvîntul Nou, martie 1989 (Anul 22, nr. 5311-5337)

1989-03-01 / nr. 5311

Proletari din toate ţările,uniţi vâ ! Organ al Comitetului judeţean. Covasna al P.C.R. şi al Consiliului JPopular Judeţean Anul XXII Nr. 5311 Miercuri 1 martie 1989 4 pagini — 50 bani în spiritul sarcinilor indicate de tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU Cercetarea ştiinţifică — puternic implicată în modernizarea produselor îndeplinirea sarcinilor deosebite ce revin în această perioadă unităţilor din industria construcţiilor de maşini depinde, în primul rînd, de capacitatea de organizare, de hărnicia şi responsabilitatea colectivelor. Dar înfăptuirea programelor prioritare stabilite de conducerea partidului în ceea ce priveşte înnoirea şi modernizarea produselor, îmbunătăţirea performanţelor şi fiabilităţii acestora depind şi de modul cum se asigură perfecţionarea continuă a proceselor de producţie, de modul în care oamenii răspund cerinţelor de a asigura produse tot mai complexe, cu performanţe de nivel mondial şi parametri calitativi superiori. La întreprinderea de maşini-agregat şi subansamble auto Sfîntu Gheorghe acest adevăr nu mai trebuie demonstrat, de realitatea lui fiind convins întregul colectiv. Deşi au fost obţinute unele rezultate, îndeosebi în ridicarea nivelului tehnic şi calitativ al produselor, sarcina de plan tehnic pe anul trecut n-a fost realizată cu 6 obiective, iar alte 8, deşi finalizate, n-au fost raportate, dată fiind lipsa buletinelor de încercări. Apare, din acest punct de vedere, un insucces, deşi se poate spune că există o preocupare statornică pentru aplicarea în practică a rezultatelor cercetării ştiinţifice. Faptul că în incinta unităţii fiinţează Filiala I.C.S.I.T.A. din Braşov, că multe din produsele din fabricaţia curentă au fost omologate şi puse în fabricaţie în ultimii ani confirmă faptul că la I.M.A.S.A. se acţionează în spirit de mare răspundere pentru valorificarea valorosului potenţial de creativitate în produse de înalt nivel tehnic, competitive, capabile să satisfacă pe deplin cerinţele Preda MIŢA (Continuare în pag. a 3.a) In imagine, atelierele Cooperativei meşteşugăreşti,,Arta populară“ din Intorsura Buzăului, unitate renumită pentru produsele de artizanat mult solicitate în ţară şi în străinătate. Foto: KOVÁCS László 40 DE ANI DE LA ÎNCEPEREA COOPERATIVIZĂRII AGRICULTURII Alianţa dintre clasa muncitoare şi ţărănime - temelia de granit a societăţii noastre socialiste In magistralul document prezentat de secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, la marele forum al democraţiei din luna noiembrie anul trecut se sublinia că una din realităţile evidente ale societăţii noastre socialiste o reprezintă unitatea de monolit a oamenilor muncii, a întregului popor, angajat cu entuziasm în înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului, pentru înflorirea multilaterală a scumpei noastre patrii, în acest context un rol fundamental îi revine alianţei dintre clasa muncitoare şi ţărănime. Referindu-se la modificările ce au avut loc în viaţa locuitorilor de la sate, în dezvoltarea agriculturii, secretarul general al partidului arăta că avem rezultate minunate, că s-a schimbat radical înfăţişarea satelor noastre. ,,Pentru noi, proprietatea cooperatistă, a întregii ţărănimi, asupra pămîntului şi mijloacelor de muncă, reprezintă singura cale pentru a asigura atît progresul agriculturii, cit şi dezvoltarea, în mod armonios, a industriei şi agriculturii — ca două ramuri economice fundamentale — care se condiţionează obligatoriu în procesul general de făurire a socialismului şi comunismului înRomânia“. Procesul de modernizare a agriculturii româneşti nu ar fi fost posibil fără contribuţia gîndirii ştiinţifice şi tehnice originale ce s-a impus cu pregnanţă, îndeosebi, după Congresul al IX-lea al P.C.R. Tot (Continuare in pag. a 3-a) • Existența ca sărbătoare • O îndatorire civică: apărarea secretului de stat (Pag. a 2-a) • Calitatea — problema numărul unu a fiecărui colectiv (Pag. a 3-a) TOVARĂŞUL NICOLAE CEAUŞESCU I - A PRIMIT PE JOZEF LENART, MEMBRU AL PREZIDIULUI, SECRETAR AL C.C. AL P.C. DIN CEHOSLOVACIA Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, a primit, marţi, pe tovarăşul Jozef Lenart, membru al Prezidiului, secretar al C.C. al P.C. din Cehoslovacia, care efectuează o vizită în ţara noastră, la invitaţia C.C. al P.C.R. în timpul întrevederii a fost subliniată evoluţia bună a relaţiilor de prietenie şi colaborare dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Comunist din Cehoslovacia, dintre ţările şi popoarele noastre, evidenţiindu-se rolul hotărîtor al întîlnirilor şi convorbirilor la nivel înalt în dezvoltarea în continuare a acestor raporturi tradiţionale. In acelaşi timp, s-au relevat posibilităţile existente pentru extinderea pe mai departe a conlucrării românocehoslovace pe plan politic, economic, tehnico-ştiinţific şi în alte domenii de activitate. In cursul convorbirii a fost reliefată însemnătatea dezvoltării colaborării economice multilaterale în cadrul C.A.E.R., perfecţionării pe baze socialiste a activităţii acestei organizaţii, în folosul şi spre binele fiecărei ţări membre, în interesul cauzei generale a socialismului şi păcii, al progresului şi colaborarii între naţiuni. Totodată, abordîndu-se unele probleme ale situaţiei internaţionale, a fost relevată necesitatea întăririi luptei împotriva pericolului de război, pentru dezarmare şi pace, a solidarităţii partidelor comuniste şi muncitoreşti, a tuturor forţelor progresiste care se pronunţă în favoarea dezvoltării independente a popoarelor, pentru democrație, pentru o lume mai bună și mai dreaptă. DE LA 1 MARTIE 1989 Minerii beneficiază de majorarea retribuţiilor Incepând de astăzi, 1 martie, în conformitate cu prevederile Decretului Consiliului de Stat nr. 206/1988, emis în concordanţă cu Legea nr. 4/1988, se trece la etapa a treia de majorare eşalonată a retribuţiilor personalului muncitor pe ramuri de activitate. In luna martie beneficiază de majorarea retribuţiilor personalul muncitor din unităţile industriale subordonate Ministerului Minelor. Aşa cum evidenţiază Comunicatul cu privire la îndeplinirea Planului naţional unic de dezvoltare economico-socială a Republicii Socialiste România pe anul 1988, dat publicităţii la începutul lunii februarie a.c., în anul precedent au beneficiat de majorarea retribuţiilor 4,4 milioane de oameni ai muncii. Măsurile de majorare a retribuţiilor au un profund caracter umanitar şi sunt menite să conducă la creşterea veniturilor reale ale oamenilor muncii, implicit la îmbunătăţirea calităţii vieţii, demonstrând cu putere jus- P.NIŢA (Continuare în pag. a 3_a) flîSlIOTtLi JuDETi'fiA -- CIWASfli — SF. GHEOPiQHPn — /IHlBOLUBl ale devenirii noastre socialiste. ntorsura Buzăului — pagini dintr-o nouă monografie O monografie a oraşului întorsura Buzăului ar cuprinde prea puţine lucruri semnificative despre perioada anterioară istoricelor hotărîri ale Congresului al IX-lea al partidului și reorganizării administrativ-teritoriale din 1968. De la cîteva puncte de exploatare a lemnului care existau în 1965, ce înglobau mai toată industria zonei, s-a ajuns astăzi la patru întreprinderi în care muncesc peste 4.100 de oameni ai muncii, producţia industrială sporind de circa 11,5 ori. Grăitoare pentru grija permanentă pe care o acordă partidul dezvoltării armonioase a tuturor localităţilor patriei, actuala înfăţişare a întorsurii Buzăului reflectă cu putere chipul înnoirilor care au loc pretutindeni în ţară, în toate localităţile. „Oraşul nostru, ne precizează primarul localităţii, tovarăşul Constantin Tufan, se află într-o permanentă dezvol- tare, înscriindu-se pe coordo- nate’le urbanismului modern. Numai în domeniul social-edi- litar, spre exemplu, în ulti-, mii ani s-au obţinut rezultate deosebite: peste 620 de aparta- mente, spaţii comerciale însu-1 mînd circa 2.200 metri pătraţi, poştă, secţia externă a Spita- j Radu DOBRE (Continuare în pag. a 3-a) li Decadele zootehniei In cadrul complexului de manifestări politice şi cultural-educative circumscrise acţiunii „Decadele zootehniei“, ieri, în municipiul Sfîntu Gheorghe, s-au desfăşurat lucrările simpozionului organizat de Direcţia generală pentru agricultură pe tema „Patologia reproducţiei la bovine“. Comunicările prezentate de specialişti din învăţămîntul superior de specialitate şi staţiuni de cercetări s-au axat pe măsurile ce trebuie întreprinse în vederea ridicării indicelui de natalitate, a unei selecţii judicioase a animalelor. Medicilor veterinari din judeţul nostru prezenţi la simpozion li s-au prezentat de către prof. dr. Ioan Boitor, prof. dr. Sabin Ghergaru şi dr. Emil Silvaş, unele rezultate ale cercetării ştiinţifice din acest domeniu, punîndu-se un accent deosebit pe latura practică a acestora, subliniindu - se necesitatea preluării cu operativitate a noutăţilor ştiinţifice în activitatea fermelor zootehnice. Este de remarcat faptul că în cadrul simpozionului s-au abordat şi probleme ale selecţiei judicioase a bovinelor din rasa „Bălţata românească“ pentru îmbunătățirea acestei valoroase rase zonate pentru județul nostru.