Cuvîntul Nou, aprilie 1989 (Anul 22, nr. 5338-5362)

1989-04-01 / nr. 5338

Anul XXII Nr. 5338 Sîmbăta 1 aprilie 1989 4 pagini — 50 bani SUB PREŞEDINŢIA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU Şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R. Sub preşedinţia tovarăşului Nicolas Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, a avut loc, vineri, 31 martie, şedinţa Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., care a dezbătut materiale ce urmează a fi prezentate Plenarei Comitetului Central al partidului din 12 aprilie a.c. In cadrul şedinţei, Comitetul Politic Executiv a analizat si aprobat PROPUNERILE PRIVIND NIVELURILE ORIENTATIVE ALE DEZVOLTĂRII ECONOMICO-SOCIALE A REPUBLICII SOCIALISTE ROMANIA IN ANUL 1990 SI IN CINCINALUL 1991—1993. Comitetul Politic Executiv a dat o înaltă apreciere contribuţiei determinante a tovarăşului Nicolae Ceauşescu la elaborarea, pe baze profund ştiinţifice, a acestor propuneri, subliniind că sub îndrumarea nemijlocită a secretarului general al partidului s-a desfăşurat întreaga activitate de fundamentare a nivelurilor de dezvoltare a ţării în cincinalul viitor, fiind examinate în mai multe etape, pe ansamblul economiei, pe ramuri, ministere şi în profil teritorial, în raport direct cu cerinţele fundamentale ale creşterii tot mai puternice a forţelor de producţie, sporirii neîncetate a avuţiei naţionale, progresului general al societăţii noastre socialiste. S-a subliniat că îndeplinirea, în bune condiţii, a prevederilor planului pe 1990 asigura înfăptuirea integrală a hotărîrilor Congresului a XlII-lea şi Conferinţei Naţionale ale paridului, marcînd încheierea cu succes a celui de-al optulea cincinal, a unei etape importante în dezvoltarea ţării şi trecerea României într-un stadiu superior de dezvoltare economico-socială, pe calea făuririi societăţii socialele multilateral dezvoltate şi înaintării spre comunism. Comitetul Politic Executiv a subliniat că orientările generale ale dezvoltării în viitorul cincinal — stabilite în deplină concordanţă cu posibilităţile reale ale ţării şi care urmează să stea la baza Programului-directivă ce va fi dezbătut de întregul partidşi popor şi supus aprobării celui de-al XIV-lea Congres al P.C.R. — pun un accent deosebit pe dezvoltarea intensivă a întregii economii naţionale, pe înfăptuirea programelor de organizare ştiinţificâ şi modernizare a producţiei, pe baza celor mai noi cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, pe realizarea unei noi calităţi a muncii în toate domeniile. Cincinalul viitor — a subliniat secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu — trebuie să fie cincinalul realizării programelor de modernizare, al creşterii eficienţei, a nivelului tehnic şi calitativ al întregii producţii. Să facem astfel ca România să devină o ţară a produselor de înaltă calitate, competitivitate, comparabile cu cele mai bune produse similare realizate pe plan mondial. Propunerile privind nivelurile orientative prevăd, de asemenea, sporirea substanţială a producţiei agricole, vegetale şi animaliere, prin folosirea mai bună a tuturor condiţiilor pe care le oferă agricultura noastră socialistă, asigurîndu-se înfăptuirea obiectivelor noii revoluţii agrare. In lumina orientărilor şi obiectivelor de ansamblu ale viitorului cincinal, urmează să se stabilească şi programul de dezvoltare economico-socială a tuturor localităţilor — oraşelor şi comunelor — pe baza principiilor autoconducerii, autogestiunii şi autofinanţării. In acelaşi timp, se prevăd creşterea producţiei de export, sporirea schimburilor economice externe şi a cooperării economice internaţionale, intensificara participării României la diviziunea internaţională a muncii, la schimbul mondial de valori. Propunerile privind nivelurile dezvoltării economico-sociale in cincinalul 1991—1995 prevăd, ca orientare fermă, creşterea venitului naţional şi ridicarea, pe această bază, a gradului de bunăstare şi civilizaţie al întregului nostru popor, ţelul suprem al politicii partidului, esenţa orînduirii noastre socialiste. Comitetul Politic Executiv a examinat, apoi, RAPORTUL PRIVIND EVOLUŢIA PREŢURILOR ŞI TARIFELOR IN ANUL 1988. A fost evidenţiat făptui că, în cursul anului trecut, preţurile şi tarifele s-au menţinut la nivelul anului 1987, situîndu-se sub limitele planificate. Aceasta evidenţiază, încă o dată stabilitatea preţurilor în ţara noastră, viabilitatea, caracterul sănătos al economiei naţionale, confirmînd pe deplin temeinicia politicii economice a partidului şi statului. S.a subliniat că, în actualele condiţii economice internaţionale, cînd aproape toate ţările lumii sunt afectate de inflaţie, de creşterea continuă a preţurilor, România se numără printre puţinele state în care preţurile — de producţie, de livrare şi cu amănuntul — s-au menţinut la acelaşi nivel şi chiar au scăzut. Măsurile adoptate în anul 1988, la indicaţia tovarăşului Nicolae Ceauşescu, în vederea perfecţionării mecanismului economico-financiar prin îmbunătăţirea sistemului de formare (Continuare in pag . 3-a) ÎNLESNIRI pentru producători Organele judeţene de resort au asigurat necesarul de sămînţă pentru campania de primăvară. Direcţia judeţeană agricolă înştiinţează pe toţi cei interesaţi, ţăranii cu gospodării din zona de deal şi munte, ţăranii cooperatori că îşi pot procura seminţele de orzoaică, sfeclă furajeră, gulii furajere şi porumb boabe de la C.P.A. D.M. din fiecare localitate, pe bază de schimb cu produse agricole. Sămînţa de cartofi se eliberează în schimbul cartofilor, schimbul efectuîndu-se un echivalent valoric. Totodată, se atrage atenţia tuturor producătorilor că respectarea planului de cultură, pentru care li se oferă aceste înlesniri, este absolut obligatorie. Se aminteşte, în acelaşi timp, tuturor cetăţenilor cu gospodării individuale că contractarea de produse agroalimentare şi livrarea acestora reprezintă o îndatorire civică și o obligație legală. DE LA 1 APRILIE. Noi categorii de oameni ai muncii beneficiază de majorarea retribuţiei După ce la 1 martie a.c., au beneficiat de majorarea retribuţiei, primii în etapa a treia, minerii, alte categorii de oameni ai muncii cu retribuţii de peste 2.250 lei vor beneficia, începînd de astăzi, 1 aprilie, de venituri majorate. In conformitate cu prevederile Decretului Consiliului de Stat nr. 208/1988 vor fi beneficiarii majorării retribuţiilor oamenii muncii care activează în unităţile industriale subordonate Ministerului Petrolului, Ministerului Energiei Electrice, Centralei departament a geologiei şi din foraj şi lucrări geologice. Se oferă, aşadar, chiar din prima zi a celui de-al doilea trimestru o nouă şi semnificativă dovadă a consecvenţei cu care partidul nostru aplică în practică principiile politicii de creştere a nivelului de trai al oamenilor muncii. Şi acesta este încă un argument al forţei şi stabilităţii economiei româneşti, ca urmare a modului responsabil şi ştiinţific de dirijare a resurselor materiale create de cei ce muncesc, ca şi avantajelor economiei planificate. In acelaşi timp, trebuie să punem în lumină rolul determinant pe care-1 are secretarul general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în elaborarea şi transpunerea în practică a obiectivelor stabilite în fiecare din cele cinci cincinale ce au trecut de la Congresul al IX-lea al Partidului, perioadă care a devenit cea mai rodnică în toate ramurile economiei româneşti. (X.P.) Puternic imbold pentru a munci mai eficient Majorarea, de la 1 aprilie, a retribuţiilor petrolistelor, în cadrul etapei a treia, demonstrează consecvenţa aplicării în viaţă a hotărîrilor adoptate de Congresul al XIII-lea şi Conferinţa Naţională ale partidului, fiind un argument concret al politicii profund umaniste promovate de partid, politică ce pune în centrul preocupărilor sale creşterea continuă a nivelului de trai material şi spiritual al întregului popor. Ca petrolist, căruia conducerea Schelei de foraj Ghelinţa mi-a încredinţat forajul la sonda 194, sunt decis să fac totul pentru ca împreună cu formaţia pe care o conduc să ne implicăm cu toată energia şi elanul de care dispunem pentru atingerea vitezei de foraj şi îndeplinirea planului în conformitate cu graficul de lucru. Am o vechime în cîmpul muncii de 33 de ani şi doresc ca împreună cu colegii mei să continuăm frumoasele tradiţii revoluţionare ale petroliştilor, fiind hotărîţi să ne situăm la înălţimea sarcinilor ce ne revin de a asigura ţării cu mai mult ţiţei, pornind de la necesitatea actualei etape de dezvoltare economico-socială a patriei, în care o mare însemnătate pentru menţinerea ritmurilor înalte de progres o are asigurarea de materii prime energetice. Cred că principala sarcină a petroliştilor este munca fără răgaz, cu rezultate cît mai bune acesta fiind cel mai demn răspuns ce-i putem da astăzi noii mărturii a grijii partidului şi statului faţă de toţi oamenii muncii. Prin noua majorare eu voi beneficia de un plus la retribuţia de încadrare de 412 lei, plus la care se adaugă alte sume provenind din sporul de vechime şi sporul pentru lucrul de noapte. Am înţeles că efortul făcut de stat pentru asigurarea creşterii producţiei în toate ramurile economiei naţionale — cale sigură pentru ridicarea nivelului de trai — trebuie să fie susţinut în continuare printr-o mobilizare exemplară pentru îndeplinirea în totalitate a prevederilor de plan. Gheorghe CIMPU, petrolist, şeful formaţiei de la sonda 194 Ghetinţa SITUAŢIA INSAMINTARILORLA DATA DE0 Vineri, zi-record , au fost însămînţate cu diferite culturi 3.279 hectare (in fibră 278 hectare, sfeclă de zahăr 449 hectare şi s-au plantat cartofi pe o suprafaţă de 874 hectare). 31 MARTIE 1989(in procente faţă de plan) 0 Ritmul zilnic la plantatul cartofilor este corespunzător, fiind necesară intensificarea sortării acestora. C .Semănatul sfeclei de zahăr a fost terminat în C.A.P. Aita Mare, Biborţeni, Brăduţ, Virgins, Ghidfalău, Valea Crîşului, Dalnic, Tîrgu Secuiesc. 400 La această lucrare — semănatul sfeclei de zahăr — au rămas in urmă- C.A.P. Poian, Ojdula, Estelnic, care nu au însămînțat decit aproximativ 20 procente din suprafața panificată, din care C.U.A.S.C. emanat total JQ «w c f-4cU 315 S5 «M O (hC3 C/3 t/3 'Ou Baraolt 50 60 83 49 Bodoc 45 43 75 41 Boroșneu Mare 32 15 31 27 Cernat 37 30 37 24 Ozun 42 75 48 Sînzien 40 71 41 21 Media pe C.A.P. 44 42 48 29 I.A.S. 46-25