Cuvîntul Nou, septembrie 1989 (Anul 22, nr. 5467-5492)

1989-09-01 / nr. 5467

Organ al Comitetului Judeţean Covasna al P.C.R. şi al Consiliului Popular Judeţean Anul XXII Nr. 5467 Vineri 1 septembrie 1989 4 pagini, 50 bani ■ Utilaje cu randamente superioare Una din preocupările centrale în cadrul întreprinderii de confecţii din Tîrgu Secuiesc o constituie perfecţionarea tehnologiei actuale de fabricaţie. In acest sens, după cum ne declara tovarăşa Bakk Kinga, inginer-şef al întreprinderii, au fost achiziţionate utilaje moderne, cărora le este adaptată tehnologia necesară. In prezent, prin intrarea în funcţiune a utilajului pentru aplicat paspal în locul a două utilaje învechite, timpul de lucru al maşinii este valorificat 100 la sută. Randamente superioare au fost obţinute de asemenea şi prin introducerea agregatelor de surfilat cu trei capete. Totodată prin perfecţionarea pregătirii forţei de muncă la nivelul cerinţelor noilor utilaje şi tehnologii se obţin şi sporuri corespunzătoare ale productivităţii muncii. Oameni ai muncii precum mecanicul şef Pál Béla. Szász Lajos şi echipa de mecanici de întreţinere pe care o conduce, ca şi muncitoarea Kanya Sarolta contribuie din plin la crearea condiţiilor optime de folosire a utilajelor menţionate. (D.M.) In spiritul sarcinilor indicate de tovarăşul Nicolae Ceauşescu Măsuri vizînd mai buna organizare a producţiei şi a muncii Ultima lună a trimestrului trei din actualul an de plan reprezintă şi pentru colectivele de oameni ai muncii de la întreprinderea de amidon şi glucoza din Tîrgu Secuiesc o perioadă de intense eforturi vizînd îndeplinirea exemplară a planului pe nouă luni şi în continuare pe întregul an pînă la Congresul partidului. „Recent — ne-a declarat tovarăşul Nyuguly Francisc, directorul întreprinderii — am introdus în fabricaţie produse noi; este vorba de două tipuri de adezive pe bază de amidonuri modificate, avînd parametri superiori de calitate şi eficiență. De asemenea, pînă la mijlocul trimestrului patru al anului în curs vom realiza încă un nou produs: crema pentru budincă „Instant“, avînd avantajul că se poate prepara la rece şi care sperăm că va fi apreciată de consumatori cel puţin la nivelul actualelor produse realizate“. Scriam şi cu alt prilej că ritmul de înnoire a produselor întreprinderii este ridicat, anual introducîndu-se în flux 4—5 produse noi. Ceea ce este de asemenea specific activităţii din întreprindere este faptul că ,practic, nu se acumulează stocuri, produsele fiind solicitate şi livrate operativ la beneficiar. Tocmai în scopul accelerării circuitului productiv intern al materiei prime, ca şi pentru valorificarea mai bună a potenţialului material al întreprinderii, prin reactualizarea măsurilor din programul propriu de modernizare şi de organizare superioară a producţiei şi a muncii urmează a se realiza, în sectorul pregătirii materiei prime, un buncăr destinat descărcării operative a porumbului la siloz. Proiectul este deja elaborat, iar mate- Doru MOLDOVAN (Continuare în pag a 3-a) Instantaneu din secţia de confecţionat pantaloni a întreprinderii de confecţii din Tîrgu Secuiesc. Avans in realizarea planului Plusul de efort investit în fiecare compartiment al activităţii productive, mai buna organizare a muncii, preocupările pentru îmbunătăţirea tehnologiilor de lucru au permis muncitorilor, maiştrilor, inginerilor şi tehnicienilor Sectorului de producţie industrială şi depozite al întreprinderii antrepriză de construcţii-montaj din Sfîntu Gheorghe să-şi asigure un avans apreciabil în înfăptuirea sarcinilor înscrise pe agenda de lucru. Realizînd planul pe trei ani şi opt luni din acest cincinal cu trei săptămîni mai devreme, colectivul de aici şi-a trecut suplimentar la activ o producţie marfă industrială care însumează circa 7 milioane lei, creîndu-se astfel condiţii pentru livrarea în plus şantierelor de construcţii a unui important volum de prefabricate din beton. (N.S.) ÎN ZIARUL DE AZI: 9 Tableta de septembrie 9 Scrisori şi răspunsuri faţă-n faţă ® Şcolile cu cărţile pe... faţă (Pagina a il-a) I 9 Mecanizatorii covăsneni — angajaţi puternic în activi- I tatea de creaţie tehnică 9 Amplă mobilizare a cetăţenilor la îndeplinirea sarci- I nilor. (Pagina a IlI-a) I ______ 3H9-10?H0 tv? —idvtr insiniis Rezultatele cercetării ştiinţifice promovate pe scară largă în producţie din acţiune* •SPIRITUL" ..." REVOLUŢIONAR Importanţa deosebită acordată promovării în producţie a noilor cuceriri ale ştiinţei şi tehnicii, de către conducerea întreprinderii de antrepriză şi construcţii-montaj din Sfîntu Gheorghe, a avut în vedere creşterea aportului cercetării ştiinţifice la realizarea sarcinilor economice curente, la promovarea de noi tehnologii, la modernizarea unor fluxuri de fabricaţie ori de producţie, la ridicarea calităţii şi finisajului construcţiilor. In acelaşi timp s-a urmărit reducerea consumurilor specifice, îndeosebi la oţel-beton, ciment, combustibili şi energie şi creşterea mai accentuată a productivităţii muncii, secţiuni de plan care au asigurat sporirea eficienţei economice. Una din direcţiile principale în care s-a acţionat pe baza reconsiderării activităţii de introducere în producţie a noilor rezultate ale cercetării a constituit-o preocuparea pentru îmbunătăţirea tehnologiilor de finisare, pe baza unor teme de cercetare contractate cu ÎNCERC Bucureşti. Aşa cum ne-a spus directorul I.A.C.M., inginer Tulith Attila, activitatea de introducere în producţie a noilor rezultate ale cercetării are la bază o serie de __________________________ teme contractate cu Institutul (Continuare în pag . 3-a) bucureştean, la ora actuală fiind pe rol două importante teme. Este vorba de elaborarea şi aplicarea unor soluţii pentru finisări şi tencuieli, ca şi de înlocuirea unor materiale de construcţii, îndeosebi B.C.A., energointensive. In cadrul temei doi de cercetare cu ÎNCERC Bucureşti au fost elaborate studii de realizare şi aplicare a unui glet de finisare asupra_________ feţelor interioare, glet din pastă preparată cu plastifiante — care utilizează reziduuri din industria chimică — şi care contribuie la eliminarea utilizării aracetului, ne spune inginerul Bitai Kálmán, şeful atelierului de proiectare. Tot în cadrul acestei teme am trecut experimental la aplicarea de tencuieli exterioare subţiri, tencuieli aplicate mecanizat prin stropire cu pistolul „GIFSTROP". Primele panouri pe care au fost aplicate asemenea tencuieli subţiri au fost ţinute sub observaţie în depozitul de prefabricate în vederea studierii comportării la agenţii climatici, iar rezultatele de pînă acum sunt mulţumitoare, ceea ce ne-a condus la concluzia că se va trece la generalizarea acestei tehnologii Preda NIŢA  . In localitatea Malnaş-bâi au fost construite, în ultimul timp, frumoase şi confortabile locuinţe pentru specialişti. Foto: KOVÁCS László O sursă de furaje insuficient valorificată Cooperativa agricolă de producţie din Valea Crişului nu a reuşit să-şi asigure necesarul de furaje pentru timpul iernii, anticipîndu-se un deficit de circa 200 tone de fin Ne-a surprins această situaţie, căci în ultimii ani activitatea din zootehnie a cunoscut o reală şi substanţială îmbunătăţire, fapt ce a condus la realizarea efectivelor planificate, înregistrarea unui indice de natalitate ridicat, ca şi obţinerea unor producţii de lapte şi carne corespunzătoare. Ne-a surprins situaţia şi pentru faptul că în timpul verii, aici s-a acţionat cu toate forţele pentru recoltarea şi depozitarea furajelor. Cele 700 de tone de fin depozitate sunt de cea mai bună calitate, cea mai mare parte din fin a fost uscat pe capre, astfel că s-a preparat un fin vitamimos. De asemenea, menţionăm că producţia de fin (peste 2.300 kg) este bună, mai ales că s-a avut grijă ca aproape întreaga suprafaţă de fineţe să fie fertilizată şi curăţată. Dar suprafaţa de fineţe de 273 hec crenil a munit-iiom-q în treg necesarul de fin, cu toate că producţiile au fost corespunzătoare. In atare situaţie se pune in mod firesc întrebarea: putea asigura cooperativa agricolă de producţie întreg necesarul de fin ? Cu siguranţă că da ! Dacă s-ar fi acţionat mai eficient în vederea cosirii suprafeţelor de păşune rămase LA C.A.P. VALEA CRIŞULUI disponibile, situaţia arfi fost alta. Afirmăm acest lucru, deoarece Cooperativa agricolă de producţie din Valea Crişului dispune de o păşune („Vadas“) cu o producţie de masă verde foarte bună, păşune care este tarlalizată. S-ar fi putut ca o parte din parcele să fie lăsate pentru cosit, — dar acestea au fost păşunate — şi astfel s-ar fi putut acoperi deficitul. Iată cum o soluţie simplă, care a mai fost practicată cu bune rezultate anii trecuţi, a fost ignorată şi astfel acum unitatea este nevoită să caute alte surse de furaje. ,,Cum se va asigura întreaga cantitate de furaje ?“ — iată întrebarea pe care am adresat-o tovarăşului inginer Gheorghe Diaconu, preşedintele C.A.P.• In limita posibilităţilor vom cumpăra peste 150 tone de fin. Totodată, pentru perioada de stabulăţie ne-am pregătit bucătăria furajeră, toate utilajele fiind în stare de funcţiune, aşa că în raţia animalelor vom administra toate furajele numai după ce vor fi preparate, ridicindu-le astfel valoarea nutritivă. Şi în acest an vom continua drojduirea paielor şi ciocălăilor, pentru prepararea paielor vom mai folosi laptele de var, urmînd să utilizăm şi ureea în vederea ridicării valorii nutritive a furajelor. Furajele sunt bine depozitate, iar eliberarea lor se va face numai pe baza bonurilor de consum, urmărind în permanență eliminarea oricăror pierderi. D. TOMA