Cuvîntul Nou, februarie 1990 (Anul 1, nr. 28-51)

1990-02-01 / nr. 28

Anul I Nr. 28 LA SUGESTIA CITITORILOR Concediul plătit pentru îngrijirea copiilor Venind in sprijinul numeroşilor solicitanţi precizăm următoarele : Acordarea concediului plătit pentru îngrijirea copiilor în vîrstă de pînă la un an, se face numai pe baza cererii mamelor încadrate în muncă (pe durată determinată sau nedeterminată), la care se anexează copia după certificatul de naştere al copilului. Mamele care au întrerupt activitatea pentru îngrijirea copilului în vîrstă de pînă la 7 ani (în condiţiile articolului 9, alineatul 2 Legea nr. 1/1970), întrucît nu au calitatea de persoană încadrată, trebuie să se încadreze mai întîi pentru a ■beneficia de acest ajutor. Nu este necesar (obligatoriu) ca în această situaţie persoanele să presteze activitate un anumit număr de zile, ci doar să aibă calitatea de persoană încadrată în muncă la data stabilirii dreptului. întrucît plata indemnizației de concediu în cuantum de 65 la sută din salariul tarifar lunar nu se face din fondul de retribuire, există posibilitatea încadrării pe postul respectiv a altor persoane, încadrarea însă va fi temporară, deoarece contractul de muncă al titularei rămîne în fiinţă pe perioada concediului acordat. In acest sens recomandăm ca în cerere titulara să precizeze dacă şi cînd intenţionează să reia activitatea pînă la împlinirea vîrstei de un an a copilului. Trebuie avut în vedere faptul că pe perioada concediului la care ne referim, persoana respectivă iese de sub incidența prevederilor referitoare la acordarea de ajutoare pentru îngrijirea copilului bolnav în vîrstă de pînă la 3 ani și a prevederilor art. 156 din Codul muncii referitoare la posibilitatea reducerii programului de muncă pentru alimentarea şi îngrijirea copilului în vîrstă de pînă la 9 luni. Trebuie menţionat faptul că salariatele vor preciza în scris că se obligă să anunţe la unitate data încetării situaţiei ce conferă dreptul la acest concediu (exemplu : decesul copilului, înfierea acestuia etc.). Persoanele care în continuarea concediului de sarcină și lehuzie optează pentru concediu plătit pentru îngrijirea copilului în vîrstă de pînă la un an, nu au dreptul la concediu de odihnă pentru acel an. Dacă această perioadă depășește 12 luni persoanele au dreptul la un singur concediu de odihnă acordat în anul reînceperii activității, în conformitate cu prevederile art. 8 din Legea nr. 26/1967 privind concediul de odihnă al angajaților. Salariatele care nu optează pentru acest concediu beneficiază de reglementările privind reducerea programului cu două ore pentru alimentarea şi îngrijirea copilului, interdicţia de a presta activitate noaptea, precum şi celelalte prevederi din Codul muncii, H.C.M. nr. 880/1965, modificat prin H.C.M. nr. 1356/1968. Prevederile Decretului nr. 31/18.01.1990 intră în vigoare la data publicării acestuia în monitorul oficial (nr. 12/19.01. 1990). Compartimentele de specialitate din cadrul unităţii vor trebui să ţină o evidenţă riguroasă a tuturor cazurilor in vederea nedepăşirii termenului de un an prevăzut de lege, a evitării plăţilor , necuvenite. Viorel SALAGEAN, inspector la Oficiul de retribuire şi legislaţie a muncii din cadrul Direcţiei muncii Covasna m •TNPERMATTT • IN ATENŢIA DUMNEAVOASTRĂ! UNIUNEA OAMENILOR DE TEATRU. Comitetul de iniţiativă pentru constituirea Uniunii oamenilor de teatru din România face cunoscut tuturor celor interesaţi că luni, 19 februarie 1990, ora 10, va avea loc, în sala Teatrului „Nottara“ din Bucureşti, conferinţa pe ţară a oamenilor de teatru (actori, regizori, scenografi, critici de teatru şi teatrologi) în vederea aprobării statutului (trimis spre dezbatere tuturor teatrelor din ţară) şi constituirii Uniunii. Pentru informaţii suplimentare vă puteţi adresa la telefoanele 13.44.99 şi 13.42.78. DIN PARTEA COMANDAMENTULUI MILITAR AL F.S.N. COVASNA. Comandamentul militar al F.S.N. Covasna ne informează că domnul Mircea Dupac, fostul şef al Inspectoratului judeţean al Ministerului de Interne a părăsit aceste meleaguri, stabilindu-se în judeţul Dolj. Domnul Sever Moldovan, fostul şef al securităţii judeţului, se află internat în Spitalul militar din Braşov, urmeaza ca şi el să-şi schimbe domiciliul în alt judeţ. PENTRU JURISCONSULTI. Douăzeci de jurişti din judeţul Covasna au luat iniţiativa constituirii Sindicatului liber al jurisconsulţilor din judeţ. Sindicatul îşi propune elaborarea statutului propriu de organizare şi funcţionare şi a unui statut profesional al jurisconsultului. Şedinţa de constituire are loc marţi, 6 februarie, la sediul Tribunalului judeţean. Relaţii suplimentare la telefoanele 1.21.35 şi 1.40.67, prin doamna Ferencz Ibolya. TEATRU. Astăzi, ora 19, secţia maghiară a Teatrului din Sfîntu Gheorghe prezintă la sediu, spectacolul cu piesa „Pisica neagră“, de Asztalos István. Sunt valabile abonamentele Dl. ŞEDINŢA DE CONSTITUIRE. La sediul Direcţiei judeţene pentru educaţie fizică şi sport din Sfîntu Gheorghe, astăzi are loc (ora 18) şedinţa de constituire a comisiei de orientare sportivă. DE LA A.J.V.P.S. COVASNA. Asociaţia judeţeană a vînătorilor şi pescarilor sportivi primeşte înscrieri de noi membri, evident în condiţiile respectării stricte a statutului acesteia. Cei interesaţi vor depune cerere de înscriere la sediul din Sfîntu Gheorghe al asociaţiei, de unde pot primi şi informaţii suplimentare. TELEVIZIUNE 10,00 Actualităţi: 10,15 Teleşcoală: 11,20 Muzică populară: 11,40 Telecinemateca (reluare): 13,35 Opinii: 13,50 Actualităţi: 16,00 Teleglob: 16,25 Muzică uşoară: 16.45 Panoramic economic: 17,15 Curs de limba italiană (reluare): 17,40 Adevărul literar şi artistic: 18.40 Opinii: 19,10 Desene animate: 19.30 Actualităţi: 20,15 Să vorbim despre libertate: 20.25 Reflector: 20,55 Promusica: 23.00 Actualităţi: 23,20 Campionatele europene de patinaj artistic de la Leningrad. CINEMA Sfîntu Gheorghe : ARTA : Nava lui Yang — film chinezesc, orele 9, 11, 16, 18, 20. LUX : Sora 13 — film chinezesc, orele 10, 15,30, 17,30, 19,30. Tîrgu Secuiesc: 8 MAI: Pompierul atomic — film mexican, orele 10, 16, 18, 20. Covasna: VICTORIA: Monte Carlo — film american, orele 10, 17, 19. Cit, cum, ce pămînt vor avea ţăranii ? (Urmare din pag 1) deja pensionari? Vom mai primi pensie? Nu mai putem lucra acum, la 60—70 de ani, hectare întregi de pămînt“, ne-au spus Gheorghe Bota, Gaszpor Elena, Bakó Gizella şi mulţi alţii. îngrijorarea este, desigur, firească, dar din discuţiile purtate cu conducerea C.A.P. am înţeles că nu este întemeiată. Repetăm, e vorba doar de un număr restrîns de familii care doresc să preia suprafeţe de teren arabil mai mari şi credem că cererea lor este îndreptăţită, în măsura în care au în gospodărie un număr însemnat de animale şi se pot angaja că vor lucra pămîntul bine. Şi în aceste condiţii rămîne, însă, aşa cum ni s-a spus, destul teren arabil, atît pentru loturile în folosinţă, cît şi pentru ca C.A.P. Arad să continue să existe. Ceea ce trebuie să facă, însă, cît mai urgent conducerea unităţii, este să convoace adunarea generală a membrilor cooperatori, pentru ca toate aceste probleme şi altele care îi frămîntă pe oameni să fie clarificate. Apoi, trebuie să se treacă la împărţirea concretă a loturilor. Şi, legat de acest aspect, oamenii îşi fac griji. „Am auzit că vom primi loturi pe dealuri, sub pădure, îmi spunea Ioan Lupu. Nu vom fi de acord cu aşa ceva. Una că este prea departe, alta, că în acest caz recolta ne va fi dijmuită de mistreţi, care şi prin părţile noastre mişună şi fac mare pagubă. Dorinţa noastră este să ni se dea pămînt la şes, în jurul satului“. Mulţi dintre cei cu care am discutat se întreabă cu ce vor lucra pămîntul. „Una e să lucrezi cu sapa 15 ari, ca înainte, şi alta 50, îmi spune Kovács Eszter. Majoritatea dintre noi nu avem cai, utilaje agricole pentru a lucra suprafeţe aşa mari şi nici putere nu mai avem. Sigur, arăturile se pot face cu tractoarele S.M.A., dar restul lucrărilor? Fertilizarea cu îngrăşăminte chimice, combaterea bolilor, dăunătorilor, cum le vom face? Ar fi o cale: după ce ne hotărîm ce vrem să cultivăm fiecare, să facem socoteala ce suprafaţă iese pe fiecare cultură şi să însămînţăm la un loc cartofii, sfecla, cerealele..., ca să putem lucra mecanizat de la semănat pînă la recoltat“. Alţii nu sunt de acord cu această soluţie. „Eu nu vreau să mă întovărăşesc cu nimeni — zice Ioan Lupu. Mă descurc singur“. Bineînţeles, e dreptul fiecăruia să hotărască cum îşi va lucra lotul. Acest fapt nu exclude însă nici una din cele două căi. Noi înclinăm, totuşi, să credem că avantajoasă va fi cea care va asigura condiţii pentru practicarea unei agriculturi moderne, pentru obţinerea unor recolte mari. CUVINTUL NOU PAG. 3 Vine primăvara. Să nu-i uităm pe legumicultori! După cum am fost informaţi de la întreprinderea de legume şi fructe, în acest an, aşa cum este şi firesc, preţurile de achiziţii vor cunoaşte o substanţială creştere, iar pentru stimularea ţăranilor se vor acorda şi o serie de avantaje, astfel că se aşteaptă ca şi în judeţul nostru legumicultura să-şi intre în drepturi. Amănunte am primit de la domnul Vasile Man, directorul întreprinderii. — In primul rînd, menţionez că pentru gospodăriile populaţiei dispunem de 150 tone de îngrăşăminte azotoase şi 210 tone îngrăşăminte fosfatice. De asemenea, putem livra gospodăriilor populaţiei răsaduri şi folie de polietilenă in vederea producerii legumelor timpurii în solarii. Contravaloarea acestora poate fi plătită pe loc, sau se va reţine din valoarea produselor livrate. Valoarea acestora se va calcula în funcție și de data livrării, fapt ce constituie un mare avantaj pentru producători. Dacă unii producători solicita executarea lucrărilor cu mijloace S.M.A., unitatea noastră plătește anticipat lucrările, urmînd ca la livrare să rețină și aceste sume. Ce legume interesează întreprinderea ? — Morcov, pătrunjel, ţelină, usturoi, castraveţi, ardei iute, în general toate legumele ce se pot produce în județul nostru. Sîntem în măsură să asigurăm semințe de cea mai bună calitate și din soiuri foarte productive. In magazinele I.L.F., începînd de săptămîna viitoare vom desface (pentru prima dată în judeţ — n.n.) şi sămînţă de usturoi. — Domnule director, mulţi cetăţeni s-au interesat la redacţie dacă în acest an se vor pune în vînzare puieţi de pomi fructiferi. Unde şi cînd se vor vinde aceştia ? — Anul acesta vom aduce puieţi numai din pepinierele situate în zone cu aceleaşi condiţii ca ale judeţului nostru. Mai precis, de la Reghin şi Hălchiu. Aceştia se vor desface prin magazinele I.L.F. şi ale asociaţiilor horticole. Ne-am gîndit că pentru a veni în sprijinul ţăranilor să desfacem puieţi chiar în localităţile rurale. Pentru aceasta facem un apel la primării ca, în funcţie de cerinţele populaţiei, să ne trimită necesarul de puieţi, nouă revenindu-ne sarcina să îi transportăm acolo unde este nevoie. — Se cultivă, mai ales în unităţile cooperatiste, suprafeţe mici de legume, numai 34 hectare. Acest fapt nu va impieta buna aprovizionare a populaţiei ? — Avînd în vedere noile preţuri de contractare, ar fi bine ca unităţile cooperatiste să studieze avantajele băneşti pe care le pot obţine cultivînd legume. De asemenea, avînd în vedere că pentru judeţul nostru cartofii constituie „valută forte“, urmărim să contractăm, bineînţeles la preţuri foarte avantajoase pentru producători, cantităţi cît mai mari de cartofi, astfel ca să-i schimbăm cu alte legume ce nu pot fi cultivate în judeţ. În final, precizez că ţăranii care doresc să afle şi alte amănunte se pot adresa la Trustul horticol Sfîntu Gheorghe, strada Constructorilor, nr. 24 sau la telefoanele 2.20.23 şi 2.19.57. D. TOMA Ce vrem noi ? (Urmare din pag. 1) dar astfel şi cu doamna Szabó Irina ?“ (ing. Anuţa Boariu). „Există o mare inerţie la noi în ceea ce priveşte promovarea cadrelor tinere. Neîncrederea manifestată faţă de tinerii ingineri i-a determinat pe mulţi ca după terminarea stagiaturii de exemplu, să plece din această ntreprindere. Considerăm că este bine venită şi corectă indicaţia conducerii de a-i trimite pe ingineri în secţii iar aceasta nu înseamnă că nu mai trebuie să plece niciodată de acolo. Mai ales că in funcţii de o şi mai mare responsabilitate sunt ţinuţi oameni fără studii superioare. Ni s-a spus că sîntem prea mulţi ingineri în secţie, atunci propun să se facă o revizuire a graficului de posturi la biroul producţie şi plan tehnic, la O.P.M., unde lucrează multe persoane fără studiile necesare. Sau să se ,ea concurs !“ (ing. Carmina Spinu).