Cuvîntul Nou, iunie 1991 (Anul 2, nr. 380-400)

1991-06-01 / nr. 380

ea jBa m fj c/ L/am net a ni, e&ttii! $L na aita.fi ala fa noastră n-ar exista.! Cîntec de leagăn — FRAGMENT — Nani, nani, Dormi în paza nesecatului izvor De priviri Ce te-nfăşoară ca-ntr-o haină de mătase. Nani, nani..., Ochii mamii au vegheat întreaga noapte. Şi-acum dormi, căci obosite dorm şi florile în vase Şi parfumurile lor. Toate, unul câte unul, pe-al tău leagăn se color. Nani, nani ... Şi somnul tău să fie mai senii ca infinitul oglindit în necuprinşii ochi albaştri de femeie, Visul tău să fie visul insulelor Boromee, Visul tău să fie totul, Tot, precum e răsăritul începutul celor bune ţi sfîrţitul celor rele. Nani, nani, Dormi în paza Ursitoarelor, Şi anii Să te-mbrace-n infinitul fericirii. Nani, nani I. MINULESCU SERIE NOUA Cotidian social-politic al judeţului Covasna Anul II Nr. 380 Sîmbătă 1 iunie 1991 4 pagini — 3 lei AVENTURA PRIVATIZĂRII LA ÎNTORSURA BUZĂULUI Un complex hotelier ultra modern, cu piscină acoperită! Cînd discuţi cu privatizaţii ai două şanse: sau să dai peste nişte oameni extrem de curajoşi, gata să meargă pina în „pînzele albe“, sau să întîlneşti nişte ţipi mai „timizi“, adepţi ai paşilor mici, adică nişte întreprinzători care nu se hazardează. VasileTone, din întorsura Buzăului, face parte din prima categorie, visurile sale fiind foarte frumoase şi cu bătaie lungă. Deocamdată are o asociaţie familială, amenajînd într-un perimetru de un pitoresc aparte un complex de agrement şi turism, numit „Dumbrava“, după cum îi spune locului. Primele semne ale spiritului său gospodăresc au început să se vadă. — în urmă cu un an am decis să o pornesc pe un nou drum. Printre primii in zonă. Am luat credit de la Bancă, am pus şi economiile pe care le aveam şi împreună cu ceilalţi membri ai familiei ne-au apucat de ceea ce se vede. Aici, pe malul Buzăului, am ridicat rînd pe rind cabana ce funcţionează ca restaurant, apoi căsuţele de camping. Le-am adus tocmai de la Ciumani, din judeţul Harghita. — Văd şi alte amenajări exterioare... — Da. Vrem să facem un teren de tenis bitumizat, am adus și mese pentru pingpong. Mă gîndesc și la o pistă de popice. Dar planurile mele cu adevărat mari sunt altele. Deja am un proiect, iată-1, al unui complex hotelier ultra modem, de talie internaţională, care va avea 25 de camere, a două locuri, deci capacitatea unui autocar. Am discutat deja cu nişte cunoştinţe din străinătate în acest sens. Alături va func-ţiona o piscină, aşa cum se vede prin filme. — Aici, la întorsura, un- Horia C. DELIU (űontlo*«r? (s pag • t-a) PREFECTURA VĂ INFORMEAZĂ Ieri, 31 mai a.c., la sediul Prefecturii judeţului Covasna a avut loc şedinţa de constituire a unor comisii, corespondente ale comisiilor similare înfiinţate la nivel naţional şi care vor activa ca organisme guvernamentale. Este vorba despre următoarele comisii judeţene: • Comisia pentru abuzuri şi ilegalităţi comise în aplicarea Legiifondului funciar. • Comisia de ordine publici pentru colectivităţi locale. • Comisia pentru relaţii între culte religioase. Rolul acestor comisii este de a stabili cauzele care au dus la anumite stări conflictuale, dezamorsarea lor și stabilirea de măsuri pentru ca ele să nu se mai repete. Pericolul inundaţiilor a trecut • Cotele Oltului şi Rîului Negru, ca şi ale afluenţilor sunt în scădere pe toată lungimea sectoarelor din judeţ. Lucrătorii Sistemului hidrotehnic sunt însă in continuare pe baricade, sau mai bine zis pe diguri. Pină ieri dimineaţă nu se înregistraseră infiltraţii sau alte evenimente deosebite . In ce priveşte vremea, în cursul zilei de joi a mai plouat zdravăn doar la Comandau — 40 de litri pe metrul pătrat. In rest cantităţile de precipitaţii căzute sunt cuprinse între 3—15 litri pe metrul pătrat . Pentru astăzi se prevăd averse izolate. Temperaturile, în creștere, minimele vor fi cuprinse între 8—10 grade, iar maximele, intre 14—18 grade Celsius. Procesul de ameliorare a vremii va continua și în zilele următoare. (A.G) Învăţămînt în coadă de peşte Numai în pielea absolvenţilor unei trepte de învăţămînt (dar nici a părinţilor acestora...) să nu fii in aceste zile ! De ce? Deoarece, odată terminată clasa a VIII-a, a X-a sau a Xll-a, continuarea drumului în viaţă este pusă sub semnul incertitudinii. Concret, discutind cu domnul Rákosi Zoltán, inspector general al Inspectoratului şcolar judeţean, aflăm că, deocamdată, planul de şcolarizare pentru următorul an de învăţămînt este în coadă de peşte. Deşi unităţile şcolare şi-au exprimat opţiunile privind profilul şi numărul de clase încă din iarnă, conform „bunului“ său obicei. Ministerul Invăţămîntului şi Ştiinţei „şade şi cugetă“ să aprobe sau nu planul de şcolarizare. In acest timp, elevii sunt în dubiu (mulţi dintre ei), neştiind dacă profilul pentru care s-au pregătit şi au optat va fiinţa sau nu. Bineînţeles, repercusiunile le vor suporta tot cei „mici“... Sigur, pină la urmă problemele liceenilor vor fi rezolvate, atât pentru cei ce vor să urmeze profiluri realumaniste, cît şi pentru cei ce optează spre un profil industrial, dar nervii rămîn. Mult mai alarmantă este însă situaţia absolvenţilor de liceu, a bacalaureaţilor anului 1991 care nu au intenţia să-şi continue studiile sau nu vor reuşi la examenele de admitere la facultate. Pentru aceştia viitorul este extrem de neclar, domnul Rákosi spunîndu ne că pentru moment întreprinderile nu şi-au exprimat disponibilitatea să-i angajeze. Acest lucru este explicabil de vreme ce rata şomajului în judeţ se află în creştere. De altfel, din statistica ce ne-a fost înfăţişată la Direcţia de muncă şi protecţie socială de către doamna Marieta Munteanu rezultă cât se poate de clar că „grosul“ şomerilor este oferit de categoria muncitorilor şi a salariaţilor cu studii medii, deci tocmai cea in care ar trebui să fie încadraţi viitorii absolvenţi. în aceste condiţii, bacalaureaţii din acest an urmează să îngroaşe taman aceste rinduri, fără a beneficia însă de ajutorul de şomaj. Se pune, aşadar, şi mai acut întrebarea ce vor întreprinde Prefectura, respectiv primăriile, pentru crearea de noi locuri de muncă, un domeniu în care pasivitatea autorităţilor de stat este de neiertat Gabriel FLORESCU BWIKITFC Joi, 30 mai, am aflat la „Actualităţile“ de seară, cum că, în urma ploilor abundente, apa Zagonului a ieşit din albie şi-n furia ei a distrus podul de pe artera principală a localităţii, separind comuna în două; drept urmare, cetăţenii din partea de sus a Zagonului, care fac naveta în oraşul Covasna, nu se pot prezenta la locurile lor de muncă. Aşa.i, podul arătat în imaginea televizată este distrus, nu se mai ploate folosi. în plus, apele Zagonului au provocat destule pagube cetăţenilor: drumuri, poteci şi podeţe, grădini şi terenuri arabile, beciuri şi clădiri au fost inundate. Insă chestia cu separarea comunei în două este discutabilă; pentru ca autobuzele să ajungă în partea de sus a comunei există un alt pod ■*1 peste același pîrîu, variantă care presupune devierea rutei autobuzelor. Numai că separarea comunei Zagon în două s-a făcut şi pină acum de către unii şoferi de autobuz, care circulă după bunul lor plac, refuzind să-i ducă pe oameni în partea de sus a comunei. (V. CIOBANU) La bunul plac al şoferilor