Cuvîntul Nou, septembrie 1991 (Anul 2, nr. 446-465)

1991-09-03 / nr. 446

Drepturi pentru urmaşii eroilori martiri, ca şi altor categorii de persoane In legătură cu întrebările şi sesizările mai multor cetăţeni din judeţul Covasna privitoare la acordarea unor drepturi urmaşilor eroilormartiri, precum şi răniţilor din timpul Revoluţiei din decembrie 1989, ca şi altor categorii cum sunt veteranii de război şi nevăzătorii, suntem înmăsură să facem precizări mai ample Prefectura judeţului nostru a stabilit citeva măsuri salutare, care vin în sprijinul acestor oameni greu încercaţi. S-a decis, astfel, ca Regia autonomă de transport local Sfintu Gheorghe să elibereze abonamente lunare gratuite la transportul urban de călători (cu autobuzele) urmaşilor eroilor din Revoluţie, răniţilor, pensionarilor de invaliditate, care şi-au pierdut total sau parţial capacitatea de muncă în luptă pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989. De asemenea, pentru nevăzători şi însoţitorii acestora. Fondurile necesare acoperirii costului abonamentelor eliberate persoanelor prevăzute la articolul 1 din Decizia nr. 48/1991 se acoperă de la bugetul local din sumele constituite in acest scop, pe baza propunerilor fundamentate prezentate de Regia autonomă de transport local Sfintu Gheorghe, care va organiza evidența lunară a abonamentelor acordate gratuit, pe categorii de beneficiari. Domnul Bokor Alexandru, directorul Regiei autonome de transport local Sfintu Gheorghe, ne-a precizat că la solicitarea veteranilor de război, posesori ai legitimaţiei eliberate de filiala judeţeană a ,,Ligii române a veteranilor de război“, va emite legitimaţii de călătorie gratuite pe mijloacele de transport în comun în mediul urban. In privinţa cursei Sfintu Gheorghe — Intorsura Buzăului se face specificarea că este un transport cu caracter special interurban, de aceea s-au înregistrat discuţiile respective. Horia C DELIU BENZINA, LA NOILE PREŢURI. Vom mai sta la und ? Incepind din această Urnă, conform promisiunilor „mobilizatoare“ ale Guvernului, preţul benzinei nu se scumpeşte, ci se ... reaşează după cum urmează: benzina premium: 30 lei; benzina regular: 26 lei; motorina şi benzina normală: 24 Iei. Furnizînd aceste date ziarului nostru, domnul Leontin Cristoloveanu, şeful desfacerii la PECO Sfintu Gheorghe, a ţinut să facă următoarele precizări, referindu-se mai mult sau mai puţin direct la nota noastră „Pentru unii mumă, pentru alţii...“, apărută în urmă cu două săptămîni. Modul de livrare a benzinei prin staţiile PECO are două aspecte: livrarea către populaţie, respectiv fondpiaţă, şi livrarea pe bază de bonuri de cantităţi fixe (BCF) plătite anticipat de beneficiari şi faţă de care PE Gabriel FLORESCU (Continuare to pass Z*) REPORTER 91 Ciobanii, odinioară (Iii) Drumurile făceau parte din însăşi viaţa ciobanilor voineşteni. Mergeau peste tot cu oile la iernat, in baltă (Balta Brăilei), îr. Bărăgan, Vrancea, in toate părţile Regatului, apoi la Odorheiu Secuiesc, Făgăraş, Sighişoara, în părţile Tîrgului Mureş în ’46, cind a fost seceta, au plecat în Banat, lingă Jimbolia. Şase săptămîni la dus, şi şase la b tors I „Soba“ ciobanului era simplă: trei lemne, cam de un metru înălţime, se împreunau într-o sîrmă (petrecute prin găuri, făcute în fiecare lemn) de care era legată o verigă. De ea prindeau cîrligul ceaunului, pe care îl puteau lăsa, sau ridica, după cura apropiai sau depărtai cei trei crăcani, și asta după cit era focul de mare. Făceai mămăliga, mai mincai îîngă ea niște brînză cu ceapă, sau ce se nimerea să mai ai prin loan DRAGAN Continuare la pag. a 2-a Fotó: IMRENI István UTENTUL NOU Cotidian social-politic al județului Covasna SERIE NOUA Anul II Nr. 446_______Marți 3 septembrie 1991_____4 pagini — 3 lei ,,Disciplina financiară se cere respectată de toată lumea!“ (III) — Spuneaţi în finalul intervenţiei din episodul precedent al dialogului nostru că aveţi niştesurprize. Despre ce anume este vorba ? — Da, in activitatea Di- Interviu cu domnul SZAVAI Ştefan, director general al D.G.C.F.S. Covasna recţiei generale a controlului financiar de stat a judeţului Covasna intervin mereu elemente neprevăzute. Sunt regi, autonome, societăţi comerciale, Întreprinzători care îşi desfăşoară în mod corect activitatea, şi aceasta este nota generală. Dar, unii mai încearcă să facă evaziuni, să „păcălească“ — dacă se poate — statul şi rolul nostru este să-i depistăm. Cu prilejul verificărilor urmărim felul în care se utilizează fondurile acordate de la buget pentru organele administraţiei de stat, modul în care sunt cheltuiţi banii atunci cind se fac investiţii de interes general. De asemenea, urmărim respectarea regulamentelor financiarcontabile în activitatea regiilor autonome, a societăţilor comerciale cu capital de stat şi multe altele. _ Exemple aveţi la îndemînă ? — Zilele trecute s-a încheiat acţiunea pe linia verificării pierderilor reale, subliniez, înregistrate în intervalul 1989—1990 de agenţii economici cu capital de stat şi a creditelor pentru investiţii neperfomtante ale acestora, cu care ocazie — faţă de solicitările unităţilor — suma pierdută s-a redus cu... 249 milioane lei ! Un alt control, la societatea pe acţiuni „ANDI CO“ S.A. din Sfintu Gheorghe, a scos în evidență unele lucruri interesante. Anume faptul că nu s-au calculat şi, evident, nu s-au virat la bugetul statului nişte sume importante. Să amintim, de pildă, impo- Horia C. DELIU (Continuare în pag. a 2-a) Tî Cea mai buna sita: concurenţa Simbăta dimineaţa Piaţa centrală din Sfintu Gheorghe era, ca de obicei la sfîrşit de săptămînă, ticsită de lume, proporţia dintre comercianţi şi cumpărători fiind cu puţin favorabilă celor din urmă, în acest furnicar de oameni şi mărfuri (da, se cam găseau de toate, bani să fie !) era aproape imposibil să nu se găsească şi „pleavă“. Mai intii sub aspect igienic: oare cine vor înţelege vînzătorii că este în interesul lor să păstreze curăţenia ? Orice cumpărător preferă marfa de la cel ce o prezintă pe un galantar curat şi cu un aspect cît mai estetic. Constatarea este valabilă pentru toţi vînzătorii. Lipsă de civilizaţie oferi şi .—t sunţi oameni, care „populează“ piaţa. Dacă WC-ul din incinta pieţei ,lucrează“ acum contra unei taxe de 5 lei, ce-şi zic unii ? Ia să folosească zona din spatele ei că tot nu costă nimic şi nimeni nu te amendează aici, la marginea Orientului, unde totul este permis. Că dovedesc astfel lipsa celor şapte ani, asta-i altă poveste. De capitolul igienă ţine şi prezenţa halatelor albe, pe care ar trebui să le poarte în primul rînd cei care vând carne. Unii au, alţii... "■ntru aceştia administraţia pieţei are ac, dar se pare că-i lipseşte aţa ! F. GABRIEL 9 Ieri, preşedintele României, domnul Ion Iliescu a sosit in Israel, intr-o vizită oficială, la invitaţia preşedintelui Haim Herzog . La Ministerul de externe israelian au fost deja semnate două documente privind protecţia reciprocă a investiţiilor şi agricultura. Din partea română ele au fost semnate de Eugen Dijmarescu şi P. Mărculescu. „ După o vacanţă plăcută, Senatul şi Adunarea deputaţilor şi-au reluat activitatea , în Senat, după alocuţiunea domnului Alexandru Birlădeanu, a fost făcută cunoscută lista actelor normative ce vor fi dezbătute în această perioadă, proiectele de legi privind administraţia locală, funcționarea ministerelor, precum şi legea electorală. Continuare în post * 2*)