Cuvîntul Nou, martie 1992 (Anul 3, nr. 570-589)

1992-03-03 / nr. 570

Mult succes consiliilor locale şi primarilor! II, perioada 24—29 februarie, în urma alegerilor au fost emniatuite consiliile administraţiei publice locale în 37 de localităţi ale judeţului (mai puţin în comuna Gheliiţa) şi au fost investiţi in funcţie primarii aleşi (cu excepţia comunei Belin). In localităţile amintite se vor organiza noi auegeri la 19 aprilie pentru completarea numărului consilerilor în comuna Ghelinţa, respectiv pentru alegerea primarului, în comuna Belin. Activitatea consiliilor locale şi a primarilor ca organisme ale administraţiei se întemeiază pe principiile autonomiei locale, aie descentralizării serviciilor publice, atît in privinţa organizării şi funcţionării administraţiei publice locale, cit şi gestionarea, sub proprie responsabilitate, a intereselor colectivităţii pe care le reprezintă. Consiliile locale sunt autorităţi deliberative, iar primarii reprezintă autoritatea executivă. La şedinţele de constituire, in majoritatea localităţlor au fost aleşi viceprimarii, s-au constituiit consiliile pe principalele domenii de activitate şi au fost aprobate liniile directoare ale programelor de acţiune pe anul în curs. Urmează a fi elaborate, pe baza statutului şi a regulamentului cadru orientativ statutele localităţilor, regulamentele de funcţionare ale consiliilor şi bugetele locale. Acum la început de drum, dorim tuturor consilierilor şi primarilor activitate rodnică, înţelepciune în adoptarea hotărîrilor, sănătate şi putere de muncă în realizarea importantelor misiuni pe care le îndeplinesc spre binele cetăţenilor de care au fost aleşi. FODOR FRANCISC, prefectul judeţului Covasna CONVENŢIA FIS.N. LA INTORSURA BUZĂULUI Sîmbătă, ora 10, la Intorsura Buzăului se vor desfăşura lucrările Convenţiei judeţene a Frontului Salvării Naţionale. Cu acest prilej se va realiza bilanţul activităţii Filialei judeţene, se vor prezenta moţiunile care vor fi predate pînă la acea oră, se va face alegerea consiliului de coordonare judeţean. Toţi cei care sunt interesaţi să participe la această acţiune sunt rugaţi să se prezinte la sediul Frontului din Sfîntu Gheorghe, strada Gábor Aron nr. 12, telefon 1.39.35. Ieri, în ţară şi în lume ŞOMERI # Sunt 312.000 şomeri in România la această oră. Se spune că vom avea în curînd peste 1 milion, ceea ce înseamnă că am pornit-o serios pe drumul economiei de piaţă. CEL MAI...  Cel mai ieftin oraş din România este, conform statisticilor Guvernului, Iaşul. Cel mai scump. Timişoara. Undeva, la mijloc, se află şi oraşul-lumină Sfîntu Gheorghe. CN. DEMETRIAD» # Preşedintele României, domnul Ion Iliescu l-a întîlnit la Palatul Cotroceni cu secretarul general al Asociaţiei europene a liberului schimb. „ De la Comisia Electorală Centrală aflăm că duminică, 1 martie, s-a desfăşurat în 23 de localităţi din 9 judeţe şi Sectorul agricol Ilfov al doilea tur de scrutin pentru alegerile locale. La ora cinci dăm la cules aceste rinduri se cunosc rezultatele din 17 circumscripţii electorale: şapte primari aparţin FE.N., alţi şapte sînt Independenţi, doi al P.A.D.R., unul, din Partidul Democrat Român. # Rezerva de aur a României este de 70 tone, valorînd în momentul de faţă 126 miliarde de lei sau circa 640 milioane dolari ! # La New York au început lucrările Adunării Generale a O.N.U. în prima zi, a avut loc ceremonia oficială a primirii în Organizaţia Naţiunilor Unite a 9 republici din fosta Uniune Sovietică, intre care și Republica Moldova. Cine şi în ce condiţii sprijină producătorii agricoli particulari? (4) Producţia foarte slabă de cartofi, ca şi graba cu care în toamna trecută atit unităţile agricole cu capital de stat, cit şi producătorii particulari au valorificat-o in cea mai mare parte pentru consum, a condus la o gravă criză de sămînţă. Din estimările făcute la nivel de judeţ, dintr-un necesar de 10.000 de tone de cartofi de sămînţă nu s-au asigurat decit vreo 3.000—4.000 de tone. Cine ar trebui să procure restul şi să-l pună la dispoziţia ţăranilor ? Desigur, in primul rind acele societăţi comerciale cu capital de stat, care sunt beneficiarii potenţiali ai recoltelor. Deci „Vitacom“, „Nemere“ şi „Agrosol“, profilate pe desfacerea legumelor, fructelor şi cartofilor şi care, fireşte, pentru a avea ce vinde la toamnă şi iarnă, ar trebui să fie interesate în prezent în depistarea surselor de mtofi de sămînţă, mai cu seamă din import, pentru că cele interne, aşa cum menționam, sunt practic epuizate. Din păcate, însă, prină la această oră doar intr-un singur caz, cel al „Vitacom“ S.A., se fac oarece tatonări vizavi de un posibil furnizor din Ungaria, pentru o cantitate de doar 100 de tone. Dar încă nimic nu e sigur. Totodată, domnul Józsa Sándor, director comercial, ne spunea că în cazul in care amintita cantitate va intra, preţul unui kilogram de cartofi de sămînţă va de circa 85—90 de lei. Deci un cultivator care are nevoie pentru un hectar de 3,5 to Aurel GOLCIU Continuare la os*sis. Sîntem ca un miel care suge de la două oi sterpe (1) • Declară domnul dr. MIHAI POPESCU, directorul Centrului de patologie neuromusculară ,,Radu Horia", din Vîlcele — Nu ştiaiu că „Spitalul din Vilcele", cum ne-am obişnuit să-i spunem de mulţi ani de zile, şi-a schimbat denumirea... — Nici nu aveaţi cum, pentru că e de dată recentă şi este bine că apare in presă sub această nouă titulatură, pentru a alia toată lumea. Era normal zic eu, ca marele om de ştiinţă care a fost medicul Radu Horia, director al acestei unităţi spitaliceşti, pînă cînd s-a prăpădit, şi de numele căruia se leagă recunoaşterea internaţională a activităţii depuse ani de zile în această mică staţiune balneară a României, să nu fie dat uitării. Deşi sîntem singura unitate de profil din ţară, şi chiar din sud-estul Europei (!), situaţia noastră nu este la ora actuală prea „roză“. — Ştiu că vă confruntaţi cu numeroase greutăţi de ordin administrativ, care vă tracasează şi vă „răpesc" din timpul afectat studiului, cercetării ştiinţifice... — E adevărat! Sînt mari probleme cu încălzirea, cu procurarea combustibilului, pentru a începe cu un „of“ mai vechi. Pînă acum am avut mare noroc cu ajutorul primit din partea Comunităţii Europene, care, vreme de doi ani, ne-a plătit toate cheltuielile privitoare la acest capitol. Dar de la anul mi ştiu zău pe unde o să scoatem cămaşa... Horia C. Dc—IU ContlD®arf U» pag. • i-a. Si — în pag. a 3-a — Istoria şcolilor româneşti în judeţul trei Scaune Populaţia românească din judeţ era angrenată in mişcarea culturală şi naţională a vremii. La numai o lună de la înfiinţarea sa, „Astra“ hotărăşte constituirea filialei judeţene Trei Scaune, protopopul ortodox fiind înştiinţat printr-o scrisoare datată 10 decembrie 1861 şi semnată de preşedintele comitetului, Andreiu Baron de Şaguina, că „te-au ales« şi denumite colectorul comitetului sub- clsu“. In această atmosferă spirituală s-a format o generaţie de intelectuali originari din judeţ, dintre care amintim pe Romulus Cioflec, profesor, publicist şi scriitor, Nicolae Colan, mitropolit al Ardealului, fost ministru al în ROMÂNII DIN SECUIME văţămîntului, Aurel Gociman- Oituz, profesor universitar la Universitatea din Cluj, Eugen Sibianul, fost prefect al judeţului, şi mulţi, foarte mulţi preoţi, învăţători, jurişti, medici, funcţionari, a căror viaţă dedicată propăşirii populaţiei româneşti din judeţ va trebui evidenţiată şi popularizată. Modul cum au conceput românii convieţuirea cu naţionalităţile conlocuitoare după înfăptuirea măreţului act al Unirii rezultă şi din primele reglementări emise de Consiliul Dirigent al Transilvaniei Banatului şi părţilor româneşti din Ungaria. Astfel, în chemarea către naţiunea română din Transilvania, Banat şi Ţara Un ion , LEŞANU (Continuare în pag. a 2-a) NOU SERIE NOUA Anul III Nr. 570 Marți 3 martie 1992 4 pagini — 5 lei Cotidian social-politic al județului Covasna Vilcele, fără viceprimar In prezenţa domnului Fodor Francisc, prefectul judeţului, vineri a avut loc la Arad şedinţa de constituire a Consiliului local al comunei Vilcele. In urma validări mandatului, in funcţia de primar a fost instalată doamna Marilora Dăndărău, care a candidat din partea LS.N. şi a câştigat la al doilea turde scrutin în fața candidatului U.D.M.R., domnul Gas-zpor Iuliu — fostul primar — la o diferență de numai 3 voturi. Au fost validate, de asemenea, mandatele celor 13 consilieri — din care 5 ai U.D.M.R., 3 — F-S.N., 6 - C.D. și cite unul din partea P.U.N.R. şi M.E.R. Nu s-a reuşitlegerea viceprimarului, comiterii propuşi pentru această funcţie — doi la număr — refuzind din motive de ordin personal. A rămas să se încerce la următoarea şedinţă. (A. JLCIU) Orice asemănare cu unele obiceiuri postrevoluţionare din invăţămîntul românesc covăsnean este absolut întâmplătoare