Cuvîntul Nou, august 1992 (Anul 3, nr. 673-691)

1992-08-01 / nr. 673

CUVÎNTUL NOV . c. "■ -*s 7 SERIE NOUAB1 Cotidian social-politic al județului Covasna Anul III Nr. 673 Sîmbătă 1 august 1992 4 pagini — 5 Ioi Covasna — dincolo de farmecul cărţii poştale ilustrate Turiştii care poposesc în Covasna sau călătorii în trecere, cu treburi, sunt impresionaţi plăcut de ,,aerul“ liniştit, patriarhal, pe care numai în asemenea localităţi mici, blagoslovite şi cu un „cadru natural“ încintător îl mai găsești. Casele, multe din ele adevărate vile, hotelurile elegante, centrul cu o arhitectură inspirată dau nota unei așezări prospere, parcă neatinsă încă de griji, de frământări... Fals! Covasna, locuitorii ei se confruntă cu o grămadă de probleme de tot felul, unele mai vechi, altele mai noi. Luînd-o în ordine cronologică domnul Miklós András, viceprimarul urbei, îmi reaminteşte că de ani de zile oraşul-staţiune ce se doreşte a fi de nivel internaţional, nu are o casă de cultură. „Cea Veche a fost demolată, cea nouă nu s-a mai construit... Să acceptăm că în aceste vremuri de criză economică nu sunt bani de investit în construcţia unui astfel de lăcaş, în schimb e greu de acceptat că nu s-au putut asigura fonduri de la bugetul statului, măcar pentru darea în folosinţă a celor 17 apartamente de lasingurul bloc nefinalizat încă, cel din strada Libertăţii. Pentru că de construirea altor blocuri de locuinţe din fondurile statului nici nu mai poate fi vorba, din păcate. Şi avem sute de cereri de locuinţă... în total, în acest an, de la bugetul statului, pentru oraşul nostru au fost prevăzute doar 9 milioane de lei. Ce să faci mai întîi cu aceşti bani? încercăm să cîrpim ce se poate. Vreo 2,7 milioane sunt alocaţi reparării de străzi. Pînă acum am finalizat acţiunea pe strada Vilelor, iar în prezent se lucrează la strada Frăţiei. 1,7 milioane lei au fost prevăzuţi pentru iluminatul public, dar odată cu scumpirea energiei electrice. Aurel GOLCIU (Continuare în pag. a 2-a) . După ce joi, 30 iulie, la Curtea Supremă de Justiţie au fost desemnaţi, prin tragere la sorţi cei şapte membri ai Biroului Electoral Central (Paul Florea, Onica Dimitrie, Sabău Silviu, Iosivoiu Eugen, Tincă Ion, Aron Mircea şi Zărnescu Ovidiu), ieri cei şapte şi-au ales preşedintele, în persoana domnului Paul Florea, judecător. In declarația dată, domnia sa a precizat că membrii B.E.C. vor executa cu rigoare legea, pentru buna (Continuare in pag. a 2-a) Nedeia mocănească După cum v-am mai informat, duminică, în binecunoscuta Vale a Zînelor din Covasna-Voineşti, va avea loc tradiţionala Nedeie mocănească, organizată de Liga culturalcreştină Andrei Şaguna şi Filiala Covasna a Uniunii Vatra Românească. Vor susţine recitaluri cunoscuţi interpreţi de muzică populară românească. Sunt aşteptaţi Veta Biriş, Ion Bocşa şi Drăgan Munteanu, acompaniaţi de vestitul lor taraf din Alba Iulia, formaţii din Ciumernic, Floroaia, Brădet, întorsura Buzăului, Dobîrlău, alături de artişti localnici. ^LUMEA de lingă noi — Spicuiri din interviul acordat de candidatul democrat la preşedinţia Statelor Unite revistei „TIME” — 1. Cînd auziţi insinuările conform cărora aţi fi avut o legătură amoroasă cu Gerenifer Flowers, nu vă vine să aduceţi vorba de Jennifer Fitzgerald (o presupusă — dar nedovedită — legătură amoroasă a lui George Bush)? PREMIERUL STOLOJAN LA SFÎNTU GHEORGHE... Luni, 3 august, premierul Theodor Stolojan urmează să facă o vizită în reşedinţa judeţului nostru. Bineînţeles, mobilul acesteia îl constituie protestul U.D.M.R. faţă de numirea domnului Dan Telea în funcţia de prefect. Venirea domnului Stolojan constituie o dovadă a deschiderii sale spre dialog — caracteristică sesizată de mai multe ori la primul ministru — spre respectarea principiilor democraţiei. Sperăm că în cadrul discuţiilor vor fi avute în vedere şi doleanţele cetăţenilor de naţionalitate română din judeţ, nu numai ale celor de naţionalitate maghiară. De asemenea, nădăjduim că se va reuşi cu acest prilej dezamorsarea stării artificiale de tensiune creată în judeţ. ... ! ION ILIESCU - PREŞEDINTE AL BIROULUI ELECTORAL DE CIRCUMSCRIPŢIE Vineri dimineaţa, a avut loc tragerea la sorţi a preşedintelui Biroului electoral de circumscripţie nr. 15 Covasna. Sorţii au fost favorabili domnului judecător Ion Iliescu. Reamintim că din birou mai fac parte doamnele Maria Iacob și Aurelia Luppinger. A . 1 • Formațiunile politice se prezintă alegătorilor: (pag. 2) • Programul TV, săptămînal • Barcelona ’92 (pag. 3) — P.U.N.R. Zăbala-veche aşezare românească Despre Zăbala am avut nenumărate prilejuri să scriem, elogiind bogata zestre şi tradiţiile sfinte strămoşeşti păstrate nealterate. De această dată vom pune în lumină un aspect cu multiple implicaţii în menţinerea vie în conştiinţa locuitorilor a originii şi descendenţei comune a românilor, indiferent pe ce parte a Carpaţilor i-a hărăzit soarta. în Zăbala, spun bătrînii, c-au auzit tot de la bătrînii lor, ar fi fost o biserică în locul numit Poiana Tirgului, biserică pe care ar fi mutat-o pe locul actual al cimitirului. Cert este că pe uşile bisericii din lemn construită în anul 1828 — cu hramul Adormirea Maicii Domnului — stă scris anul 1777. Această biserică amplasată în cimitir este monument istoric şi un document al existenţei unei comunităţi ortodoxe numeroase în Zăbala în acele vremuri. După 1930 s-a pus problema ridicării unei alte biserici mai încăpătoare. în anul 1935 printre cele 8 biserici care au început să fie construite pe vremea “'prefectului Valeriu Bicu se numără și cea din Zăbala. Lucrările au fost atacate in 1936 pe cînd aici păstorea preotul Gheorghe Rusu. în anul 1940, anul Diktatului de la Viena, lucrările au fost întrerupte. Biserica n-a suferit stricăciuni, comunitatea românească ţinînd în mîini situaţia. Locuitorii au hotărît reluarea lucrărilor în anul 1942 sub conducerea preotuluii Aurel Babici din Covasna, care administra la acea vreme şi parohia din Zăbala. Un an mai tîrziu biserica a fost sfinţită. Procesiunea de sfinţire a fost ţinută de episcopul Nicolae Colan al Clujului, fiu al satului Araci care n-a abdicat nici o clipă de la păstorirea neamului său, deşi a fost supus la multe represiuni şi ameninţări. Locuitorii din Zăbala şi Covasna au încercat să dea un fast mai mare festivităţii, fiind, din cite ştim, singura biserică sfinţită în aceşti ani în teritoriile de sub ocupaţia Preda NIŢA (Continuare în pag. a 2-a) ÎNTÎLNIRE DE LUCRU LA ÎNTORSURA BUZĂULUI Domnii Ionel Roman şi Vlad Adrian Căşuneanu, primul vicepreşedinte al Senatului şi unul din capii F.D.S.N., al doilea un cunoscut avocat şi apreciat membru al Uniunii culturale ,,Vatra Românească“ au vizitat, zilele trecute, oraşul întorsura Buzăului. Scopul vizitei a fost contactarea primarului localităţii. Cum o astfel de întîlnire nu poate trece neobservată, oricît te-ai strădui, am fost puşi în situaţia să cerem detalii de la însuşi domnul Ghiţă Baciu, primarul oraşului şi vicepreşedinte al Colegiului director al F.S.N. — Filiala Covasna. Iată ce ne-a spus domnia sa: „Dumnealor m-au vizitat pentru a încerca să mă convingă de utilitatea constituirii în zonă a unei filiale F.D.S.N. Răspunsul meu a fost categoric nu, pentru că a face încă un partid românesc în Covasna ar fi mult prea mult. Ar fi, de fapt, o mare greşeală, ar fi împotriva românilor. Ca vicepreşedinte al Colegiului director am gîndit şi hotărît, împreună cu colegii mei că ori trecem cu toţii la F.D.S.N. — cu toţii, adică toţi cei care acum sîntem fesenişti — ori rămînem toţi la F.S.N. Nu e permis să ne mai risipim". Cum posibilitatea de a trece cu toţii la F.D.S.N. este exclusă, alegătorii români din Covasna nefiind nişte cameleoni politici, înseamnă că demersul domnilor Roman Ionel şi Vlad Căşuneanul s-a soldat cu un eşec. Rămîn, însă, cel puţin două întrebări: 1. Ce căuta domnul Căşuneanu la întorsura Buzăului împreună cu Ionel Roman? Ce interese, pe ce locuri şi pe ce liste ar urma să apară unele cunoscute nume româneşti din Covasna? 2. Cine urmăreşte să dezbine în continuare românii din acest judeţ? Şi, mai ales, de ce? II. DEMETRIAD BillUnton sau sfidarea unei noi generaţii . Nu. Cînd faci politică, trebuie să fii precaut. Există o doză de aroganţă şi ipocrizie de-a dreptul şocantă în toate aceste acuzaţii. Cînd ii aud vorbind despre toate acestea, doresc să discut despre viaţa mea, familia mea, cariera mea. Sînt aici pentru că mă îngrijorează ceea ce se întîmplă cu ţara aceasta. De ce, atunci cînd avem cea mai proastă situaţie economică din ultimii cincizeci de ani, ne pierdem vremea discutînd asemenea lucruri? Ei (administraţia Bush, — n.n.) nu-şi pot permite să se lase judecaţi în funcţie de realizări sau de planurile lor de viitor. Iar eu vreau să le aduc aminte oamenilor de acest lucru. I. Deci, consideraţi că atacul la persoană împotriva oponenţilor dumneavoastră ar fi contraproductiv? R. Am afirmat că voi lupta in plan politic şi numai în legătură cu problemele şi realizările politice. Ceea ce au făcut aceşti oameni pentru a polua viaţa noastră politică este greşit. Nu numai necinstit, ci şi greşit. Iar eu nu vreau să fac acelaşi lucru ca şi ei. Şi nici o persoană serioasă nu crede că Floyd Brown (ziaristul care l-a acuzat pe Clinton de adulter ( n.n.) nu este în legătură cu campania republicanilor. I. Credeţi că preşedintele Selecţie şi traducere de E.D. TOMIUC (Continuare în pag. 2)