Cuvîntul Nou, octombrie 1992 (Anul 3, nr. 716-738)

1992-10-24 / nr. 733

Alandala... în gestionarea unor bunuri In controlul efectuat de reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii şi Poliţiei judeţului Covasna la Spitalul judeţean Sfintu Gheorghe s-a constatat, printre altele, gestionarea defectuoasă a bunurilor primite ca ajutoare din străinătate. Se ştie că imediat după ziua de 22 decembrie 1990, străinătatea ne-a cadorisit cu fel de fel de ajutoare materiale, unele de strictă utilitate, altele mai puţin necesare. Ajutoarele primite în această perioadă la Spitalul judeţean Sfîntu Gheorghe se estimează a fi în valoare de peste 25 milioane lei, o sumă însemnată constînd în aparatură medicală. O parte din aceste ajutoare au fost dirijate la magazia centrală a spitalului unde, cu ocazia controlului s-a constatat că pentru bunuri ce însumează peste 2,3 milioane lei nu s-au întocmit acte de recepţie şi nici nu au fost înregistrate în evidenţa contabilă sistematică şi analitică a S.J., singura evidenţă ce a existat fiind fişa de magazie, dar şi aceasta nu s-a întocmit pentru toate articolele primite. Obligaţia constituirii comisiilor de recepţie şi a operaţiunii de inventariere, recepţionare şi repartizare pe locuri de folosinţă a acestor bunuri este reglementată, ce-i drept, printr-un act normativ vechi, respectiv H.C.M. nr. 941 din 1959, insă el nu a fost abrogat şi, ca atare, este în vigoare şi nu poate fi ignorat. Or, dacă directorul adjunct al spitalului, domnul dr. Szentes Ádám, în sarcina căruia a revenit activitatea de dirijare a ajutoarelor materiale, nu a cunoscut prevederile legale în acest sens. contabilul-şef al unităţii, domnul Szocs Vasilica CIOBANU (Continuare In pag. a 3-a) ATUIER '92 Astăzi, 24 octombrie, de la ora 11, va avea loc spectacolul de estradă „Medievale", în interpretarea unui colectiv al Teatrului ,,Masca" din București, iar de la ora 16, în Sala Studio, spectacolul cu piesa „Există nervi", de Marin Sorescu. In interpretarea unui colectiv al Teatrului Dramatic din Braşov. Duminică, 25 octombrie, de la ora 11, la Sala Studio, va avea loc Colocviul de închidere a Festivalului. SERIE NOUA® Cotidian social politic al județului Covasna Anul III Nr. 733 Sîmbătă 24 octombrie 1992 4 pagini — 5 lei TEATRUL NAŢIONAL „VASILE ALECSANDRI” DIN IAŞI: „Spectatorul condamnat la UKat Ic de Matei Vişniec Teatrul nu poate fi decit acolo unde e sufletul. Dar, unde mai sunt sufletele noastre, după atîtea exerciţii existenţiale tragice. S-a făcut tîrziu în secol pentru a veni la teatru doar pentru contemplaţie şi divertisment. Autorul dramatic contemporan îşi doreşte prea mult un interlocutor inteligent şi sagace prin publicul care ocupă fotoliile sălii de spectacole. Formule primenitoare au apărut şi apar mereu, în speranţa scurtării circuitului sală-scenă şi invers. De la Pirandello încoace, exerciţiul actor-mască la „vedere“ a devenit „Deja vu“ şi sfera teatrului se extinde dincolo, către viaţă. Omul e o fiinţă socială şi ca urmare purtătoare de mască. De la Pirandello, ziceam, viaţa nu mai circulă doar difuz în textul dramatic, ci e chiar viaţă, după cum teatrul nu mai constituie apanajul exclusiv al scenei. De aceea obsesia căutărilor în spaţiul teatrului este susţinută de ideea zguduirii spectatorului prin angajarea sa directă în energetica spectacolului. Matei Vişniec, autorul piesei în discuţie, crede că spectatorul poate oricînd deveni actor, iar actorii se pot devitaliza în simple umbre. Deturnînd brusc firul povestirii scenice, creează în spectator stupoarea, neantizarea şi apoi revenirea la viaţă, un întreg proces, la capătul căruia comodităţile, laşitatea, dezinteresul îi sunt anulate, pornind de la autoritatea unui tun- Victor IANCULESCU (Continuare în pag. a 2-a) RECENSAMÎNTUL ANIMALELOR Pornind de la faptul că în ultimii trei ani în ţara noastră nu s-a mai efectuat un recensămînt al animalelor, Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei, a stabilit ca, In perioada 26 octombrie — 16 noiembrie a.c., să se desfăşoare inventarierea efectivelor şi a problemelor existente la nivelul fiecărei comune şi judeţ în acest domeniu. La acţiune vor participa specialişti de la centrele agricole, agenţii agricoli de la primării, tehnicieni şi medici veterinari, operatori-însămînţători, precum şi cadre de la Oficiul judeţean pentru selecţia şi reproducţia animalelor şi Direcţia generală sanitar-veterinară. In cazul gospodăriilor individuale vor fi înregistrate numai cele care deţin animale sau păsări. (A.G.) S.O.S. PUNEA LA SFÎNTU GHEORGHE! S-a scumpit benzina..., nu mai e pline! Nu ştiu în ce măsură este sau nu valabilă această legătură pe care am auzit-o mult prea des „fredonată" joi, 22 octombrie a.c., pe la orele prînzului, cînd, pur şi suiplu, am fost asaltaţi cu telefoane din cartierul Simeria (municipiul Sfîntu Gheorghe), toate având acelaşi subiect: absenţa plinii! Imediat am purces la cuvenita investigaţie, pe filieră, la cele două unităţi care desfac acest produs de ... toate zilele (n-am inclus aici, chioşcul privat care are program marţi şi vineri de la 9 la 16). Ce constatăm la ora 13,30 şi puţin după aceea? Foarte pe scurt: la Magazinul alimentar cu autoservire nr. 8, în rafturile raionului de pîine erau doar cornuri. Dl. Kovács László, gestionarul care ieşea din schimb, ne spune că problema o va rezolva celălat gestionar, care era deja în magazin, dl. Mátyás Ferenc. Intr-adevăr, aşa s-a şi întîmplat. Cu specificaţia că dl. Mátyás a trebuit să meargă cu maşina personală ca să mai aducă nişte... cozonac ardelenesc (de unde pîine subvenţionată la ora aceea?). A adus 100 bucăţi sub ochii mei şi mi-a mai spus o sumedenie de treburi care vor face subiectul unui Constantin N1ȚII (Continuare în pag. a 2 a) Dl. Ion Iliescu: „Alegerile s-au desfăşurat in legalitate, iar noi suntem cu conştiinţa împăcata** — Domnule Ion Iliescu, aţi fost preşedintele Biroului Electoral de Circumscripţie pentru judeţul Covasna. Ştiu că nu faceţi politică, de aceea nici nu vom intra în hăţişurile ei. Eu vă rog doar să punctaţi problemele care s-au ivit în alegerile din 27 septembrie şi felul în care aţi perceput dv. fenomenul, ca preşedinte de birou electoral. Nu pot spune că au fost probleme deosebite la aceste alegeri. Am avut oameni buni, cu care am conlucrat perfect. Au fost unele necazuri la constituirea birourilor electorale ale secţiilor de votare, pentru că aici legea e deficitară, s-a prevăzut un termen prea scurt pentru formarea acestor birouri, doar două zile. Nu poţi face mare lucru în două zile, nu poţi verifica oamenii. Din acest motiv, dar şi pentru că partidele politice nu s-au implicat suficient în desemnarea de oameni la toate secţiile de votare, formarea acestor secţii a fost un lucru destul de complicat, făcut, în unele cazuri, în pripă, fără o verificare atentă. Dar acest lucru nu a impietat asupra corectitudinii alegerilor. — Cum vi s-a părut atmosfera în care s-au desfășurat campania electorală și alegerile? (Continuare în pag. 2) Cum arătam şi în prima parte a acestui articol, sînt la ora actuală semne că, în sfîrşit, situaţia lui Octavian Bude, se va rezolva. După intervenţia ziarului, conducerea Asociaţiei judeţene Covasna a luptătorilor în Revoluţia din decembrie 1989, răniţi, invalizi şi urmaşii celor decedaţi, respectiv, domnii Smarandache Niţu, preşedinte, Alexandru Petruşan, vicepreşedinte şi Constantin Brînză, membru, s-au deplasat în localitatea Vîlcele, la domiciliul provizoriu al solicitantului, aflat la nr. 28. A reieşit că o vreme bolnavul a fost internat la Spitalul de patologie neuro-musculară din staţiunea amintită, apoi un amic (Dumitru Mămăligoi) s-a oferit să-l găzduiască pentru cîteva săptămîni. Dar cum timpul trece atît de repede, iar sezonul rece a şi venit, se cere găsită o rezolvare definitivă (sbl. ns.). Iată, de altfel, ce se scrie în sfîrşit, în „ancheta socială" întocmită la faţa locului: „Odată cu sosirea toamnei, a frigului, au apărut elemente noi, atît lipsa lemnelor de foc, cit şi a unui spaţiu de locuit care să-i aparţină, influenţează negativ psihicul bolnavului. De aceea conducerea judeţului ar putea acorda un apartament în Sfîntu Gheorghe de două camere, ,întrucît persoana este handicapată şi are nevoie de un însoţitor. De fapt, aşa prevede şi legea, liniştea (II) Ar fi un act de mare omenie ...“. * Din discuţia avută zilele trecute cu domnul preşedinte Smarandache Niţu, am aflat că Asociaţia din Covasna a solicitat celei din Braşov acordul pentru transferul lui Octavian Bude, cu specificarea drepturilor de Iloria C. DELIU (Continuare In paginal LA INTERVENŢIA ZIARULUI, ASOCIAŢIA RĂNIŢILOR ŞI EROILOR MARTIRI INTERVINE PROMPT: Un om își va regăsi. 60©Bl aoioo — 3 MO V..OMO - monarul Din toată inima, „La mulţi ani!’’, cu multă sănătate şi împlinirea tuturor dorinţelor, tuturor celor care se numesc Dumitru, Dimitrie sau Dumitru. DE LA SURSA • Dr. OLOSZ Gergely, directorul R.A.G.C.L. — N-a venit încă bine frigul și parcă incep să se vadă semnele rele: apă caldă pe sponci, cea rece abia curge... — Nu putem avea un program clar pentru furnizarea apei calde pentru că nu știm cit gaz metan vom avea. Sînt zile în care gazul nu ne face probleme, dar sunt şi perioade cînd abia curge,oi vrem să ajungem la un program optim de furnizare a apei calde, care ar fi cam cinci ore dimineaţa şi după-amiază între 14— 23. Repet, ăsta ar fi programul ideal şi pentru noi, şi pentru consumatori. Dar nu-l putem aplica pentru că gazul metan e puţin. In ci priveşte apa rece, lucrurile se vor îmbunătăţi treptat, pentru că am achiziţionat nişte pompe străine puternice, iar noi sperăm ca în circa şase luni să rezolvăm problema apei reci în tot municipiul. (D.M.)