Cuvîntul Nou, aprilie 1993 (Anul 4, nr. 837-851)

1993-04-07 / nr. 837

Pag. 2 NOTE» ŞTIRI • INFORMAŢII • SOARELE a răsărit la ora 6,47 şi va apune la ora 19,49. Din acest an au mai rămas 268 zile. • IN CALENDARUL CREŞTIN ORTODOX: Cuv. ier. Gheorghe, Ep. Meletinei, Sf. Caliopie. † MEMENTO: a murit la Iaşi. In 1836, poetul şi autorul de manuale şcolare Fabian-Bob Vasile (n. 1795). „Zilele Sfîntu Gheorghe” In cadrul manifestărilor consacrate sărbătoririi zilei onomastice a municipiului nostru s-a prevăzut şi organizarea unui Tîrg, în cadrul căruia agenţii economici să expună şi să vîndă produse agroalimentare, industriale şi artizanale în chioşcuri, corturi şi tarabe improvizate. In acest scop s-a ales terenul situat în Piaţa Libertăţii, în faţa grupului de clădiri ale vechiului stat. In şedinţa sa pe luna martie, Consiliul municipal a hotărit ca agenţii economici care doresc să-şi expună şi să-şi vîndă produsele în acest Tîrg să plătească o taxă de participare în sumă de 5.000 lei pentru cele trei zile. Nu vor plăti această taxă societăţile comerciale care au sponsorizat „Zilele Sfîntu Gheorghe“ cu peste 50.000 lei. (N. DEMETRIAD) Comunicat Asupra aspectelor cuprinse în articolul „L-au bătut şi au dat QU picioarele în tînărul care a făcut scandal“, publicat în cotidianul „Háromszék“ nr. 822 din 27.02.1993 facem următoarele precizări: In cazul amintit poliţia a intervenit la solicitarea cetăţenilor pentru restabilirea ordinii şi liniştii publice, tulburată grav de numitul Csiki Attila. Acesta s-a manifestat deosebit de violent, atît înainte de intervenţia poliţiştilor, cît şi după aceea. Lucrătorii de poliţie au acţionat în limitele legii, iar leziunile descrise în certificatul medico-legal au fost produse direct de acţiunile personale ale tînărului înainte de intervenţia poliţiştilor şi apoi după ce a plecat de la poliţie, prin lovirea autoturismelor parcate, căderi repetate datorate stării de ebrietate, spargerea geamurilor unor imobile etc. Mr. Nicolae IVAN, purtător de cuvint al Inspectoratului judeţean de poliţie Covasna Plutonierul Mititelu contra pungaşului Micu ! Micu Valentin Florin, ur, hoţ înrăit, a venit în Sfîntu Gheorghe ,tocmai din comuna lui de baştină, Dragu, judeţul Sălaj, sperînd că pe aici oamenii sînt mai naivi. A bătut el atita drum, dar s-a dovedit că s-a înşelat amarnic în privinţa acestora. Odată ajuns a colindat magazinele ca să-şi stabilească „locul de muncă“ şi aşa a ajuns la „Eurocom“. S-a zgîrit pe pereţii magazinului, burduşiţi cu haine care mai de care mai elegante, dar privirea i-a fost brusc „electrocutată“ de lănţişoarele de aur din vitrinagalantar. Pîndind un moment de neatenţie al vînzătoarei,şi-a strecurat mîna sub geam şi „harşti“, a şi smuls două lănţişoare de aur, valorînd 50 000 fiecare. Cînd credea că i-a reuşit „operaţia“, plutonierul major loan Mititelu, l-a şi înhăţat, surprinzîndu-l în flagrant. (V.I ) De la Direcţia sanitară Covasna Urmare a hotărârii Consiliului de administraţie al Direcţiei Sanitare a judeţului Covasna, în unităţile sanitare din judeţul Covasna ziua de luni, 12 aprilie 1993 va fi zi nelucrătoare , cu asigurarea asistenţei medicale de urgenţă la nivelul fiecărui spital teritorial — în contul ei lucrîndu-se cu program obișnuit sîmbâtă, 10 aprilie 1993. Audiţii muzicale Astăzi, de la ora 17, continuă seria audiţiilor muzicale de sfîrşit de trimestru, la Şcoala de artă din Sfîntu Gheorghe (fostă Şcoală populară de artă). Protagonişti: elevii claselor de pian şi canto, conduse de profesorii Szilagyi Mária, Szilágyi Zsolt şi Szilágyi Zsolt Herbert, precum şi elevii clasei de pian ai Şcolii particulare de chitară „Szőröz István“. (D.G) CUVÎNTUL NOI) finul IV Nr. 837 • KRAUSZ Norbert-Egon, Sfîntu Gheorghe, B-dul 1 Decembrie, bloc 12, sc. G: „Sunt pensionar pentru limită de vîrstă, nevăzător, asimilabil gradului II de invaliditate. Solicit cercetarea cazului de mai jos şi a-mi acorda satisfacţia morală cuvenită, în baza biletului de internare emis de Policlinica Sfîntu Gheorghe, cabinetul Interne, la data de 17 martie 1993 m-am prezentat la Spitalul de recuperare boli cardiovasculare Covasna. La biroul de primire, după prezentarea biletului de internare şi a buletinului de identitate, persoana de la ghişeu a mai pretins şi cupon de pensie. Cum nu am avut la mine actul respectiv, am prezentat legitimaţia de nevăzător, ştiind că în baza acestei legitimaţii am dreptul la tratament spitalicesc gratuit. Mare a fost însă mirarea mea cînd salariata respectivă, pe un ton dispreţuitor, mi-a răspuns că ,pe ea n-o interesează legitimaţia, care nu ţine locul cuponului de pensie. în continuare a condiţionat primirea mea în spital de plata integrală a costului mesei, cazării şi tratamentului pe întreaga perioadă a internării, iar mai apoi a decis să plătesc costul acestor prestaţii pe 5zile, timp în care să procur şi să prezint cuponul de pensie. Am refuzat pretenţiile sale şi am plecat Din cauza modului în care am fost tratat mi-am pierdut autocontrolul şi am proferat expresii nepotrivite, de care ulterior mi-a părut rău, nu pentru ea, ci pentru mine însumi. (...) Nu mi-a fost greu să mă transpun in situaţia unui nevăzător venit pentru tratament la spitalul Covasna din Vaslui, Arad, Botoşani, căruia i se refuză primirea în spital pe astfel de considerente. (...) Am vorbit la telefon cu d-1 director adj. al spitalului Covasna, apoi cu d-1 director adj. al Direcţiei sanitare judeţene, apoi cu d-1 director, dr. Ovidiu Şerban, dar nimic nu s-a schimbat. (...) In aşteptarea rezolvării operative, rămîn cu deosebit respect D-le Krausz, n-am putut să redau integral scrisoarea dv. Motivele le ghiciţi probabil. Am luat, în schimb, legătura cu d-1 Ovidiu Şerban, directorul Direcţiei Sanitare, cu d-na Suceveanu Mihaela, directoarea spitalului din Covasna, precum şi cu d-1 Peter, directorul adjunct al Direcţiei Sanitare. Din discuţia avută cu dumnealor au reieşit următoarele aspecte: • Persoana de la ghişeu susţine că dv. n-aţi prezentat actele necesare, adică actul doveditor că beneficiaţi de gratuitate. D-na dr. Suceveanu nu a cunoscut cazul decît după ce dv. aţi informat conducerea Direcţiei sanitare. Se pare că dv.n-aţi prezentat decît un cupon de mandatpoştal, nu şi legitimaţia de nevăzător, în mod normal ar fi trebuit să prezentaţi o copie xeroxată a legitimaţiei de nevăzător, singurul act care ar fi lămurit situaţia. # Din păcate, Spitalul din Covasna întîmpină greutăţi datorită nerespectării reglementărilor în legătură cu trimiterea şi modalităţile de internare în spitale. • „îmi pare rău că s-a ivit situaţia asta — ne spunea d-na Suceveanu — şi, dacă persoana de la ghişeu, d-na Boer Ilona, s-a comportat necorespunzător cu d-l Krausz, îmi cer eu scuze în numele ei. Eu cred, însă, că situaţia poate fi rezolvată, îl aşteptăm la noi, împreună cu actele care sunt necesare pentru internare“. PRIMIM DIN PARTEA PARTIDULUI REPUBLICAN, FILIALA JUDEŢULUI COVASNA „Considerăm foarte normal ca, faţă de situaţia existentă în judeţul Covasna şi de acţiunile de protest ale U.D. M.R. privind numirea noului prefect, să exprimăm solidaritatea noastră faţă de această hotărîre a Guvernului pe considerentul că ea este perfect legală şi în conformitate cu prevederile Constituţiei ș nn înţelegem de ce U.D. M.R. — careare reprezentanţi, în conducerea tuturor organismelor administraţiei locale, practic controlîndu-le — creează stări artificiale de tensiune interetnică în judeţ, atentind la buna înţelegere dintre români şi maghiari. Impunerea cu orice preţ a voinţei acestui partid contravine însăşi principiilor democraţiei şi ale statului de drept Considerăm că apelul de unitate al forţelor politice româneşti din judeţul Covasna — lansat de ziarul Cuvîntul Nou — este pe deplin justificat şi chemăm filialele judeţene ale celorlalte partide ca, făcînd abstracţie de orientările lor, de divergenţele existente, să i se alăture fără zăbavă. Ce i se întîmplă azi reprezentantului F.D.S.N. în conducerea Prefecturii se poate repeta inline cu membrii altor partide. La fîntîna dorului... Fotó: KOVÁCS László „NUMIREA PREFECŢILOR...” (Urmare din pag. 1) se erijează în oameni care recomandă destul de vehement Guvernului ceea ce trebuie să facă în politica sa externă, în relaţiile pe plan internaţional pe care şi le-a creat Nu este atributul Delegaţiei Permanente a Consiliului judeţean Harghita. Deşi mai sunt chestiuni care sincer să fiu deranjează şi depăşesc atribuţiile pe care dumnealor le au în conformitate cu prevederile legii, şi îi rog fierbinte să respecte prevederile legii, eu sunt convins, aşa cum sunt şi ei convinşi în finalul declaraţiei lor, că noi vom găsi posibilităţi şi motive suficiente de dialog cu reprezentanţii U.D. M.R. în a rezolva problemele de fond pe care dumnealor pretind că le au (...). Dumitru MANOLACHESCU RISCURILE ANONIMELOR Grupului de „cetăţeni care au predat animale". Am prezentat obiecţiile dumneavoastră Societăţii comerciale „Casalco“ S.A. (fosta întreprindere de industrializare a cărnii). Aceasta nu se consideră însă obligată să răspundă la o scrisoare anonimă. Dacă doriţi să reveniţi vă rugăm să precizaţi numele şi adresele dumneavoastră. (A.G.) Dar indexările cine le plăteşte ? (Urmare din pag. 1) în ’90 erau extrem de mici, aşa este peste tot în ţară, în branşa textilă, şi preţurile cresc precum piticul din poveste, într-o zi cît într-un an! „Cu toate indexările — ne declară d-na Bodor — avem cel mai scăzut salariu dintre întreprinderile din oraş!“ „Ne simţim dezavantajaţi — completează d-l Rákosi — faţă de Renel, C.F.R. minerit, nici la noi nu-i uşoară munca, dar de ce asemenea departajări ? Nu înţelegem să facem grevă, mai aşteptăm. Cu conducerea am mai avut discuţii dure pe probleme de salarii, păstrarea locurilor de muncă şi raportului dintre salariu şi reducerea personalului muncitor. Am primit maşini de filetat cu capăt liber, din Franţa, dar asta obligă fabrica să reducă personalul. Din 1989 şi pînă acum, aulecat de la noi 650 de oameni şi n-am mai angajat pe nimeni în locul lor“. „Merită să fii sindicalist astăzi, d-le Rákosi !“ „Eu cred că merită, avem 2000 de membri, fiecare cotizează cu o sumă mai mult simbolică — 100 lei. Dar linii din membri au primit ajutoare sociale de la sindicat, am obţinut bilete de odihnă şi tratament destul de multe şi noi dăm un asemenea bilet, să zicem pentru Felix, cu 8000 lei, deşi costul real al acestuia este de 36.000 lei, diferenţa o plăteşte sindicatul“. „Cum credeţi că va fi după 1 mai, data retragerii subvenţiei, d-le Rákosi?“ „Nu ştiu, suntem in aşteptare, dar nu cred că din profiturile întreprinderii, am putea compensa prin indexări substanţiale salariile oamenilor care muncesc aici, dar dacă nu vom putea, vom da faliment şi închidem fabrica.“