Cuvântul Nou, august 1993 (Anul 4, nr. 916-935)

1993-08-03 / nr. 916

COTIDIAN SOCIAL-POLITIC AL JUDEŢULUI COVASNA , Anul IV Nr. 916 Marți 3 august 1993 4 pagini — 20 lei Joaca de-a referendumul Referendumul care va avea loc în 17 octombrie, la nivelul judeţului Covasna este o acţiune tipic udemeristă. Speriată de propria inactivitate, Uniunea s-a gândit că valurile nu strică, mai ales vara... Aşa că a trecut la treabă, propulsând în Consiliul local proiectul de hotărâre iniţiat de dl. primar Albert Álmos. Discuţiile asupra acestui proiect n-au fost nici lungi, nici aprinse. Argumente în susţinerea ilegalităţii acestei acţiuni s-au adus nu numai de către consilieri, ci şi de Comisia juridică a Consiliului (consilier juridic dl. Niculae Stan), precum şi de secretarul Consiliului, dl. Balázs Alexandru. Iată un paragraf din referatul întocmit in acest sens de dl. secretar Balázs: „Art. 10 din Legea 69/’91 privind administraţia locală, care este invocat drept temei legal pentru promovarea proiectului de hotărâre nu poate fi interpretat ca temei legal de drept pentru organizarea referendumului, deoarece nu există încă o lege care să reglementeze modul de organizare a referendumului pe plan local, respectiv, nu sunt îndeplinite pe deplin prevederile art. 10, care statuează: „problemele de interes deosebit din unitățile administrativ-teritoriale se pot supune, în condițiile legii, aprobării locuitorilor prin referendum“. In acest sens legiuitorul urmează să adopte un act normativ în care să fie enumerate atât „problemele de interes deosebit“, cât și o serie de probleme de ordin tehnico-organizatoric (...). Deci, neexistând un asemenea act normativ, în sensul de mai sus, art. 10 nu poate fi pus în aplicare și, în consecință, proiectul de hotărâre nu are temei legal de drept, motiv pentru care nu avizez proiectul de hotărâre pentru organizarea referendumului local din 17 octombrie 1993“. Sigur, părerile au fost împărţite. Dl. consilier Ioan Bumbu: „Dl. primar a greşit, a încălcat jurământul făcut venind cu un material cu caracter politic. Acest proiect nu trebuia supus discuţiei Consiliului. Nu este în competenţa noastră să hotărâm, organizarea acestui referendum. Sunt lucruri bizare, pornite din interese politice. Ceilalţi consilieri români au fost de aceeaşi părere, cu nuanţele de rigoare. Dl. Radu Viorel: „Discutăm degeaba. Pierdem timpul. Dacă vom vota pentru referendum, oricum acţiunea va fi stopată la Prefectură“. Iată şi părerea d-lui consilier Bardocz Zs.: „Dacă nu există o lege înseamnă că nu putem Dumitru MANOLACHESCU (Continuare în pag. a 2-a) Ziarul nostru apare mâine în ediţie specială, „MAGAZIN REBUSIST” 16 pagini — 40 lei. JJAvicola" S.A. desfiinţează fermele de găini ouătoare . Preţul unui ou oscilează de la 65 de lei in magazinele de prezentare şi desfacere ale „AVICOLA" — S.A. şi 74—80 de lei în celelalte unităţi comerciale. Marea majoritate a populaţiei consideră ouăle prea scumpe. Ce părere aveţi d-le Ghiţă Drăgoiu, ca director economic la S.C. „AVICOLA“ — S.A din Sfântu Gheorghe? — Preţul negociat de noi este de 55 de lei la ouăle de calitatea I şi de 48 de lei la cele de calitatea a II-a. Deoarece vânzarea a fost destul de lentă, ce să-i facem? Satul este în coasta oraşului şi fiecare Îşi aduce ouă de la ţară. Am constatat că se formează stocuri, astfel că pentru a nu înregistra pierderi şi mai mari le-am vândut mai ieftin. — Adică? — La 50 de lei bucata, calitatea I, am adăugat TVA şi a rezultat un preţ de 59 de lei, respectiv, la cel de calitatea a II-a 56,64 lei. Preţurile în magazinele proprii sunt de 65 şi, respectiv, de 62 lei, în condiţiile in care OUL ESTE NERENTABIL am redus adaosul comercial la 10 la sută! In actualele condiţii lucrăm în pierdere. Dacă în 1989 preţul furajelor era de 2423 lei tona, astăzi preţul este de 193.101 lei tona, în condiţiile în care calitatea acestora este necorespunzătoare, adică fără proteine, fiind foarte, foarte proaste. Mai mult, timp de cinci zile n-am avut nici aceste furaje, perioadă în care am înregistrat mii de păsări moarte. — în acest an a fost practicat preţul plafonat. Ce a însemnat aceasta? — Calculele ne arată pe 5 luni — ianuarie-mai — o pierdere de 14.418 lei la 1.000 ouă. Pe iulie preţul este iar cu pierderi. Bilanţul primului semestru arată o pierdere de 198.927 mii lei, din care 77.319 mii lei dobânzi la credite. — Nu beneficiaţi de credite cu dobândă preferenţială? — Creditele cudobândă preferenţială reprezintă 34 la sută din volumul total al creditelor, dar acestea sunt pentru acoperirea pierderilor din anii precedenţi, restul fiind cu dobândă de 55 la sută, iar pierderile pe acest an sunt trecute la credite restante și cu dobândă majorată. Preda MITA (Continuare in pag. 2) „Nedeia mocănească“ A fost duminică, început de august, ziua pâinii dintâi şi-a bucuriei strânse-ntr-o cunună. Cunună de dor, cântec şi joc, la „nunta mocanilor“ din Voineştii-Covasnei. Tradiţionala sărbătoare de Sântilie. Nedeia mocănească, ţinută, ca în fiecare an, pe mioritica Vale a Zânelor, a reunit la această ediţie formaţiile folclorice din Ciumernic, Sita Buzăului, Dobârlău şi Ansamblul „Ciobănaşul“ din Intorsura Buzăului, cu oaspeţi dragi inimilor noastre: Veta Bîriş şi Ansamblul folcloric „Cununa belşugului“, al Căminului cultural din Uioara de Jos — Ocna Mureş (judeţul Alba). S-au străduit, şi au reuşit, să ne ofere această bucurie de suflet românesc organizatorii: Filiala Covasna a Uniunii „Vatra Românească“ în colaborare cu Liga cultural-creştină „Andrei Şaguna“ şi Inspectoratul pentru cultură al judeţului Covasna. Programul, aşteptat cu nerăbdare de localnici şi de turiştii Covasnei, a fost deschis de „Nunta“ gazdelor, cu întregul său ritual: cerutul miresei, dăruirea acesteia de către fetele din sat, sosirea alaiului nuntaşilor cu mândri călăreţi şi cai în buiestru, apoi hora miresei, bărbieritul mirelui, descălțatul nașilor (savurat cu umor de pu- Alexandra MORAR (Continuare în pag. a 7-a) Nuntă mocănească. BIBLIOTECA JPvF-rr. SF . - ■ f.Oi'îSfj. M r • Asociaţia pe ţară a Răniţilor şi Eroilor Martiri pusă în faţa unor situaţii dramatice. • Unii cu ponosul, alţii cu folosul... • In sfârşit, apele s-au (mai) limpezit. Cum, necum, mai în toate domeniile de activitate au apărut de la un timp lucruri surprinzătoare, tot felul de mişmaşuri, nereguli, abuzuri, bulversând şi mai mult epithia publică, contrariindu-i pe oamenii de bună credinţă. Aşa s-a întâmplat şi cu Asociaţia Naţională a Răniţilor şi Eroilor Martiri din Revoluţia ’89, care a trecut în ultima vreme prin nişte convulsii puternice. Conducerea la nivel central s-a schimbat de două ori în acest an (!), iar limpezirea apelor a fost destul de dificilă. Şi încă mai e... îmbucurător pentru noi e că pe plan local, Asociaţia judeţelor Covasna şi Harghita — judeţe atât de mult hulite până mai ieri — nu a avut nici un fel de probleme, fiind considerată drept model pe ţară! Ba mai mult, preşedintele ei, domnul SMARANDACHE NIŢU, a fost propus cu un număr zdrobitor de voturi pentru a fi ales lider pe... ţară (!) al organismului sus-menţionat. Dânsul însă nu a acceptat (şi zicem noi, bine a făcut), deoarece aici e locul unde îşi poate desfăşura cel mai bine activitatea şi talentul de organizator, cunoscând realitatea şi greutăţile colegilor întru suferinţă. Presa, în special, cotidianul cu cea mai mare răspândire — „Evenimentul zilei“, — a readus in discuţie situaţia certificatelor, izbucnind un adevărat scandal în jurul lor. Aceasta deoarece, potrivit Legii 42/1990, numai posesorii unor documente oficiale, eliberate de Parlamentul României beneficiază de anumite drepturi. Şi cu toate acestea, unele persoane răuintenţionate, puse pe căpătuială, au terfelit ideea nobilă a jertfei supreme a celor căzuţi ori răniţi în evenimentele din decembrie 1989, falsificând acte, oferind Înlesniri unor cunoştinţe apropiate şi, evident, lor, în primul rând. In două zone declarate MARTIR, anume, In Asociaţiile Timiş şi Bucureşti, au fost găsite certificate false! Ba, mai mult, însăşi preşedinta Comisiei parlamentare pentru aplicarea Legii 42/1990, o anume Jijia, Ledmiza, avea un asemenea document, întocmind unul şi fiului ei! Tot aşa procedase şi secretara Comisiei, Cornelia Frunzulică Marcu. Acum se află în cercetări, fiind deferite justiţiei! — S-au comis multe greşeli, abuzuri, unele din necunoaştere, dar şi în mod intenţionat, ne-a declarat, recent, dl. Niţu Smarandache. E foane bine că tratăm acum aceste probleme in detaliu, chiar dacă puţin mai târziu, dar din motive obiective. Lumea trebuie să cunoască adevăruladevărat, direct de la sursă, pentru că nu toţi se fac vinovaţi de asemenea acte ilegale. Aşa, bunăoară, Asociaţia judeţelor Covasna şi Harghita nu are ce să-şi reproşeze, neexistând nici un certificat fals! Guvernul României a confirmat toate dosarele răniţilor şi eroilor martiri pe bază de probe, acte, certificate , medicor legale etc. Adevărul a ieşit până la urmă ca undelemnul la suprafaţă... Horia C. DELIU „Scandalul certificatelor“ ♦ la ora adevărului (I) — Va urma — Noile preţuri la ţigarete începând cu data de 1 august a.c., preţul ţigaretelor produse la Fabrica de ţigarete din Sfântu Gheorghe, în magazinul de prezentare , este: Golf cu filtru — 595 lei, Carpaţi, fără filtru — 135 lei, Snagov cu filtru — 305 lei, Dacia — 176 lei, Bucegi — 135 lei, Mărăşeşti — 127 lei şi Top — 190 lei. In celelalte unităţi comerciale preţul diferă în funcţie de cota de adaos comercial stabilită şi se aplică, conform actualelor reglementări, la 30 de zile după notificarea noilor preţuri la Inspecţia de preţuri. (NP )