Cuvântul Nou, septembrie 1993 (Anul 4, nr. 936-956)

1993-09-01 / nr. 936

* invârtita-n jurul cozii... ...sau cum rămâne Măria fată mare, se înfiinţează o comisie cu două capete (preşedinte şi vicepreşedinte) dintre care unul trage cea, altul hăis, se mai aleg şi nişte membri, taman atâţi cât să nu ajungă la înţelegere, se lasă timpul să treacă doardoar se uită câţi „logodnici“ a avut... Măria. Aproximativ intr-un asemenea „stil de muncă“ a debutat mult-trâmbiţata sesiune extraordinară a Parlamentului român. S-au reiterat idei şi principii, s-au spus vorbe mari şi populiste, s-au adus acuzaţii şi contraacuzaţii care au trecut însă pe lângă urechile multor „părinţi ai patriei“ fără a-i deranja. Se apreciază că prima parte a şedinţei a durat 150 de minute, recte două ore şi jumătate de bâlbe aidoma titlului. Ne-a fost dat să auzim (celor care au avut răbdare) aceleaşi şi aceleaşi idei reluate ca-n „Bolero“-ul lui Ravel. Sigur, unele lucruri trebuiau spuse pentru a fi consemnate în stenogramele Parlamentului, dar foarte multe nu-şi aveau nici un rost. Aveam la un moment dat impresia că se urmăreşte un singur lucru: trecerea timpului, precum într-un meci de fotbal, pentru menţinerea rezultatului. Din nenumăratele tirade mai mult sau mai puţin bombastice ceea ce s-a putut reţine este că toată lumea are dreptate... în felul ei. Depinde doar deunghiul din care se priveşte această dreptate. Adică din perspectiva cărui interes de partid. Fără discuţie, pentru cine se aştepta ca această sesiune extraordinară să imprime un suflu nou în viaţa parlamentară românească, prima zi (la ora scrierii acestor rânduri cea de-a doua încă nu se încheiase) a constituit o decepţie. Credem insă că prea puţini au fost înşelaţi in aşteptările lor cunoscând faptul că lupul îşi schimbă numai părul... Cu adevărat îngrijorător este însă faptul că actualul Parlament a scăpat încă o ocazie favorabilă pentru a intra în istoria ţării ca al doilea Vlad Ţepeş. După cum au abordat problema corupţiei mulţi parlamentari au dat impresia că nici nu ştiu ce înseamnă această noţiune, într-atât nu se vrea stârpirea ei. Sigur, vorbele meşteşugite dau o altă impresie, dar esenţa asta rămâne: corupţia va continua să dăinuiască încă mult timp în România. De ce se întâmplă aşa este destul de uşor de explicat: parlamentarii români se tem că declarând un scandal precum cel din Italia poziţiile lor (respectiv, ale formaţiunilor pe care le reprezintă) ar fi zdruncinate. Şi-atunci mai bine să fie scoase basma curată personalităţile incriminate pe principiul „O mână spală pe alta“. In acest joc de-o învârtită în jurul cozii reprezentanţii opoziţiei adoptă postura mielului alb, dar recenta inculpare a unui fost ministru liberal într-o afacere cu motorină lasă să se deducă faptul că nici în rândurile sale nu toate sunt cusăre. In concluzie, în România corupţia rămâne doamnă mare, iar vinovați pentru aceasta vor fi întotdeauna... corupătorii. Gabriel FLORESCU DUMINICA, LA INTORSURA BUZĂULUI naiul“ ’93 Ca de obicei, în prima duminică a lunii septembrie, la Intorsura Buzăului, va avea loc Festivalul cântecului, jocului şi portului popular „Ciobănaşul". Această nouă ediţie va reuni duminică, 5 septembrie, în pitorescul cadru natural al Campingului de pe malul râului Buzău formaţii artistice din judeţele Gorj, Bacău, Vrancea, Buzău, Braşov, Prahova, Harghita. Din zona buzaielor: ansamblurile folclorice ale aşezămintelor de cultură din Sita Buzăului, Ciumernic, Intorsura (Continuare în pag. a 2-a) „Când în ţara asta se va muri de foame, voi,întorsurenii, mai trăiţi cel puţin un an“ - Domnule primar, îţi plac trandafirii? — Da, îmi plac. - Câţi? Unul sau trei ? - Păi, în formaţie politică - unu. Sunt vicepreşedintele F.S.N.ului în cadrul judeţului Covasna. — Are vreo importanţă politică pentru un primar ? — Unui primar, care vrea să facă şi treabă bine-nţeles, politica-i ajunge cam o lună de zile, cât ţine campania electorală. în rest, politica primarului trebuie să fie fapta, lucru şi rezolvarea problemelor pe care a apucat de le-a promis. Dacă a fost mai neatent in campania electorală şi a promis o groază, are mai mult de lucru. Dar, oricum, pentru noi, pentru primari, trebuie să primeze activitatea. P'ormă, hai să discutăm şi o altă variantă. - Hai! Când am candidat eu ca primar şi-am câştigat alegerile. — Interviu cu domnul Gheorghe Bariu, primarul oraşului întorsura Buzăului — F.S.N.-ul era partid de guvernământ. Pe urmă a fost acea sciziune F.S.N. - F.D.S.N. Eu am rămas în F.S.N. Acum pot să zic că sunt un primar din opoziţie, ca şi ţărănistul, ca şi liberalul. Lucru curios: în vitrina din spatele biroului dumitale văd portretul preşedintelui Ion Iliescu... - întotdeauna, după '89, am votat cu Ion Iliescu şi, dacă ar fi să candideze din nou, bineînţeles că tot cu dumnealui aş vota. Este omul care mie mi-a dat mai multă încredere decât contracandidaţii lui. Politica asta pe care, totuşi, o faci, te ajută cumva, adică poţi primi, să zicem, fonduri suplimentare pentru oraş? Nu, prin politică, nu. Ca să mai realizezi ceva în plus, Ioan DRAGAN (Continuare taza a 2-a) Degeaba așteptați, domnilor, corupția rămâne. Judeţul prin prisma cifrelor Prin amabilitatea Direcţiei judeţene de statistică aflăm situaţia principalilor indicatori economico-sociali la nivel covăsnean la sfârşitul lunii iulie 1993. Ce rezultă? Surprinzător, valoarea producţiei industriale înregistrează o creştere (107,8 la sută în termeni comparabili) faţă de perioada similară a anului trecut, iar cea a lunii iulie a.c. este şi mai pregnant pozitivă: 125,8 la sută faţă de 1993. Negativ este însă faptul că stocul de produse finite se situează la cote nepermis de mari. Efectivul personalului ce lucrează în industria judeţului a fost de 27.896, mai redus cu 128 persoane faţă de luna precedentă, acestea îngroşând, fără discuţie armata şomerilor. festivalul „CERBUL DE AUR“ la ora ultimelor retuşuri in Piaţa Sfatului din Braşov , o vânzoleală ca la declanşarea unui... răzbel ! Arena e aproape gata, scaunele aduse tocmai din Germania fiind deja montate,’având culorile în funcţie de costul biletelor! Bilete care însă nu se mai găsesc!! Cel puţin pentru prima seară, când va concerta celebrul Toto Cutugno, nici vorbă de aşa ceva, în cursul zilei de ieri s-a deschis şi biroul de presă, care este luat cu asalt de o mulţime de himalişti din ţară şi de peste hotare. Ca atare, a fost limitată lista acreditărilor, pentru a se putea face faţă condiţiilor de cotare şi găsirea de locuri la masa presei, de fapt... scaunele presei Televiziunea română a venit cu un grup numeros de tehnicieni, redactori, şefi, asistenţi ş.a.rm.d., pentru că se doreşte o transmisie competitivă cu cea din anul trecut, Care a fost de nota zece. Am discutat, printre alţii, cu doamna Doina Anastasiu, realizatoare de programe (şi, în paranteză spus, soţia interpretului Dorin Anastasiu), care m-a ajutat - şi îi mulţumesc pe această cale - să îi cunosc pe primii concurenţi ce au sosit deja. Fie în spaţiosul lobby al hotelului ARO-PALACE, fie chiar pe Horia C. DELIU (Continuare in pag. a 3-a) Anul IV Nr. 936 Miercuri, 1 septembrie 1993 4 pagini — 20 iei Bugetul rectificativ - un balon de oxigen!? La mijlocul săptămânii trecute, miercuri 25 august, a avut loc sesiunea extraordinară a Consiliului judeţean Covasna. Punctul „forte" al ordinii de zi l-a constituit repartizarea bugetului rectificativ, aprobat prin ordonanţa Guvernului nr. 8/1993. Concret, este vorba de o sumă de aproape 2,4 miliarde de lei. Ea vine să acopere numeroase nevoi din cele mai diverse stectoare ale vieţii economico-sociale, culturale şi ale administraţiei locale, pentru care resursele alocate judeţului prin Legea Bugetului pe 1993 nu erau suficiente. Sigur, nici prin această rectificare nu ne vom scălda în bani, dar tot la fel de sigur este că va fi... impic mai bine pentru noi toți: se vor putea asigura salariile indexate pentru bugetari, acoperi o serie de cheltuieli materiale și - foarte important - vor putea fi continuate sau începute lucrările de investiţii la o serie de obiective de interes public. Aşadar, „ Cultura şi arta vor beneficia de un plus de 249,5 milioane lei, destinat, în principal, Bibliotecii judeţene, Muzeului judeţean şi celui din Cernat, celor două teatre, precum şi ansamblurilor folclorice „Ciobănaşul" şi "Háromszék". Tot din aceşti bani se va asigura continuarea construirii caselor de cultură din întorsura Buzăului, Baraolt, Covasna şi Breţcu. Sectorului de drumuri şi poduri judeţene i s-au alocat încă 176 milioane lei, din care 60 de milioane pentru investiţii, plus tot 60 de milioane lei numai pentru modernizarea drumului Târgu Sercc - Bálványos. 0 Cu cele 32 de milioane lei repartizate Gospodăriei comunale, vor putea fi terminate blocurile de locuinţe din Sita Buzăului şi Catalina. 0 Pentru asigurarea minimului de cheltuieli aferente unităţilor Aurel GOLCIU (Continuare în pag. a 2-a)