Cuvântul Nou, iunie 1994 (Anul 5, nr. 1121-1142)

1994-06-01 / nr. 1121

GOIIBIAN SOCIAl-PIllTiG II Jltyllll COVASNA Ziua Capilutui (JtltduL Ai venit în zori de septembrie, odată cu merele din fereastră, rotund, strigându-ţi lumii prima izbândă! Omul în alb mi te-a adus şi-am simţit că nu-mi mai ajung de fericire, de durere şi bucurie, şi toate la un loc au crescut în mine o tainică, de necuprins mândrie. S-au adunat clipele-n zile şi nopţi, în ani cu gesturicuvinte tăinuite-ntr-o dulce comoară. Eşti unic! De nepreţuit! Cum unic, de nepreţuit trebuie să fie orice copil pentru părintele său şi pentru întreaga lume... Azi ţi-am zărit floarea din piept, nu încerca să te-ascunzi, pentru că eu ştiu ... Au ştiut toţi înainte de mine, şi tu, într-o zi, la rândul tău, căci mâine vei fi bărbat, porţile s-au deschis şi eşti aşteptat... Cutează! Drumul nu-i neted, nici drept şi când coboară e pentru a fi din nou urcat... Menirea ta-i să fii învingător ! ... Ai venit In zori de septembrie, împlinindu-mă.. . Alexandra MORAR Umblând după potcoave în încrâncenata viaţă politică românească ar exista şi o pată de-a dreptul hazlie dacă în joc n-ar fi interese mult mai mari: repetatele încercări ale P.U.N.H. de a intra în guvern, încăpăţânarea cu care sunt solicitate de acest partid portofolii ministeriale şi periodicele ultimatumuri adresate P.D.S.R. au devenit un fel de joclipsit de seriozitate şi prea puţin credibil. Practic, formaţiunea domnului Funar umblă după potcoave de cai morţi probabil pentru a-şi satisface nişte orgolii personale mărunte căci altfel nu credem că şi-ar pune în joc întreaga credibilitate rămânând mereu cu buzele umflate. La anumite intervale sunt lansate pe diferite căi amenințări publice la adresa partidului de guvernământ cu retragerea sprijinului parlamentar, îndeosebi începuturile de lună sunt fixate drept date fatidice ce ar trebui să înspăimânte de moartea D.S.R.-ul. In loc de aceasta însă, cei vizaţi se mărginesc să se scuture precum ursul atacat de albine, ba mai oferă şi sfaturi cu o superioritate de-a dreptul jignitoare. „Nu credem că problemele ţării stau în schimbarea unui ministru până la 1 iunie — sublinia domnul Adrian Năstase- Înţelegem că există presiuni în interiorul P.U.N.R. pentru luarea unor decizii spectaculoase, dar contăm pe maturitatea partidului“. Care maturitate se traduce în realitate prin răbdare şi tutun. Şi eventual un post de secretar de stat... „Tactica“ P.U.N.R- de a înghiţi de fiecare dată găluşca pare să fi exasperat chiar şi ,,Vatra Românească“ din care, practic, îşi trage seva partidul. In megalomania şi dorinţa lor de a fi „guvernanţi“, domnii Funar şi Gavra uită că voturile nu se câştigă la Bucureşti, ci în Ardeal. încet, încet, peuneriştii din Parlament par să fi uitat că drumul lor spre puterea legislativă a fost pavat cu promisiuni, că vor servi în primul rând interesele ardelenilor, nicidecum că vor ajunge eroi de anecdote datorită veşnicilor nereuşite în a ajunge în Panteonul ministerial. Adăugând la acestea scandalul Caritas din care P.U.N.R. vrea să iasă aruncând pisica în grădina vecinului, deși toată lumea este convinsă (nu datorită mass-media sau a altor partide) de legătura strânsă existentă între cei doi este lesne de explicat de ce popularitatea partidului a scăzut mai ales in Transilvania. In loc să facă mea culpa, ţi-şi spele rufele cât mai zdravăn şi să-i elimine pe cei de la conducere mult prea pătaţi, P.U.N.R. încearcă să se disculpe absolut neconvingător. O greşeală recunos- Gabriel FLORESCU (Continuare In paga 2-0) CÂND AI VRUT SA FII Când ai vrut să fii, copile, Ai însângerat cu creştetul tulpinii ocrotirea, Ţi-ai făcut foc, zvâcnind spre lumină Şi-ai rănit puţin urechia lumii, a victoriei De-atunci EŞTI! Alexandra MORAR IN ZIARUL DE AZI: • La Cernat a... „cernut” cu amenzi! • Bac ’94 iHjOf t EÂfF?. Luni seara a debutat Festivalul „Atelier“, organizat de Teatrul „Andrei Mureşanu “ din Sfântu Gheorghe. Cu acest eveniment, „Teatrul românesc al ţinutului, spunea in cuvântul de deschidere prefectul judeţului, domnul Adrian Căşunean-Vlad, mai face un pas spre consacrare“. Apoi, într-o scurtă, dar la fel de inspirată alocuţiune, domnul Radu Macrinici, directorul teatrului, a prezentat juriul — compus din domnii Iosif Naghiu (dramaturg, preşedintele juriului), Doru Mareş, Bíró Béla, Ion Colion şi Remus Andrei loan — şi premiile, acestea fiind: Marele premiu „Atelier“ pentru cel mai bun spectacol — 1 000 000 lei, premiul de interpretare masculină (500 OOO) şi de interpretare feminină (idem). In funcţie de disponibilităţile (artistice şi financiare) ale unor eventuali sponsori vor mai fi acordate şi unele premii speciale. Pe scena sălii mari au urcat apoi atât spectatorii — împărţiţi în două, de o parte femei de cealaltă bărbaţi — cât şi cei doi actori protagonişti ai piesei „Exerciţiu pentru soţ şi soţie" de Martin Walser, spectacol prezentat în concurs de Teatrul Naţional din Iaşi, Regia artistică — Mihai Lungeanu, scenografia Axenti Maria. Ca oricare altul, spectacolul Naţionalului ieşean poate fi privit din mai multe unghiuri de vedere, cel mai interesant , mai ales că cititorii, în afara celor vreo sută din sală, n-au văzut şi nu vor putea vedea spectacol Ioan DRAGÁN (Continuare în pag- a 2-a) Și a fost ziuantat fESTIVALUL |\ 0£ T£aTRUJ . *___ ^A/DREI Aspecte de la deschidere. Foto : KOVÁCS Lás/.lá Anul V Nr. 1121 Miercuri, 1 iunie 1994 4 pagini — 50 lei „Nu dorim să producem şomeri!“ — dialog cu domnul Tiberiu Modroiu, directorul ROCAB S.A. întorsura Buzăului — Domnule director, au trecut, iată, cinci luni din acest an, o perioadă suficientă pentru a putea compara realizările obţinute până acum de ROCAB S.A- Intorsura Buzăului, cu cele înregistrate în anul trecut. Sunt mai bune sau mai puţin bune. — Mai... puţin bune. Prin natura fabricaţiei suntem dependenţi de producţia de tractoare noi realizând, în principal, cabinele pentru acestea. Or, beneficiarul „Tractorul U.T.B“ S.A. Braşov se află, de prin toamna trecută, într-o situaţie aş zice de colaps, în ceea ce priveşte desfacerea. — Bănuiesc că principala cauză constă în preţurile mari ale tractoarelor. Aurel GOLCIU Continuare in pag. a 2-a) (Continuare în pag. 6 S a Starea de linişte a Iugoslaviei prietene (2) Ca să nu credem că suntem chiar singuri pe lume, joi, la prima fabrică pe care am vizitat-o, un telefon l-a chemat FILE DE JURNAL pe dl. primar Albert Almos. Era ambasada României la Belgrad, care ne spunea că e bucuroasă să fim oaspeţii sârbilor şi că a doua zi, vineri, va fi nu doar cu vorba, ci şi cu fizicul alături de noi. Bucurie mare, dar inutilă.. In schimb, lângă noi de dimineaţă până noaptea târziu, pe tot parcursul acestei vizite, a fost dl. Lehr György, cetăţeanul de onoare al oraşelor Sfântu Gheorghe şi Kanjiza, „Omul cu ajutoarele“ de la Crucea Malteză. Vineri, 27 mai. Vizităm, încă de dimineaţă, un cinematograf, care ţine loc şi de sală de teatru, utilat cu tot ce trebuie, foarte curat şi îngrijit, ca toate cele pe care le vedem, de altfel. Şi filmele Dumitru MANOLACHE si..