Cuvântul Nou, iunie 1994 (Anul 5, nr. 1121-1142)

1994-06-10 / nr. 1128

comun socim-miiicii jiiiiiiii covasna Anul V Nr. 1128 Vineri 10 iunie 1994 4 pagini — 50 lei Virilă guvernamentală înalţi reprezentanţi guvernamentali, d-nii Viorel Hrebenciuc şi Octav Cozmîncă, ne-au onorat cu prezenţa marţi, când apele furioase ale unor râuri care de ani de zile ies din matcă dacă plouă ceva mai mult, şi-au făcut şi în acest început de iunie mendrele... Mărturisesc că această vizită la nevoie, nu la mese întinse, a însemnat mai mult decât altele de acest gen, s-a putut vedeala faţa locului ce prăpăd pot face apele în nişte zone întinse ale judeţului, s-a văzut unde duce „lenea“ când e vorba de a aloca nişte fonduri substanţiale pentru îndiguirea râurilor nărăvaşe. Vizita ne dă speranţe, dl. Hrebenciuc a promis multe locuitorilor din zonele afectate şi a făcut-o public, la televiziune. De aceea, cred, că atât Oltul, cât şi Buzăul vor fi „strunite“ într-un viitor apropiat. S-a văzut clar că aceste îndiguiri nu sunt eficiente decât dacă ele se fac într-un ritm susţinut, ca să nu se rupă malul dintr-un capăt până ajungi la celălalt... Iar pentru astfel de lucrări sunt necesare fonduri mari. Iată, vizita guvernamentală ne dă speranţe că aceste fonduri vor fi alocate. însuşi dl. Hrebenciuc ne dă asigurări în acest sens într-un comunicat publicat de presa centrală. „Reprezentanţii guvernului au reţinut toate problemele ridicate de consiliile locale şi cetăţeni, urmând a fi acordat, de la bugetul de stat, sprijinul financiar potrivit reglementărilor pentru refacerea locuinţelor, podurilor şi digurilor afectate, precum şi pentru plata despăgubirii culturilor calamitate“. Suficient de clar ca să putem şi spera. Dumitru MANOLACNESCU ÎN ZIARUL DE AZI: • Programul TVR săptămânal • Cât costă acoperirea unui schelet • Din ce buzunar se plătesc datoriile? „MOMENT EMINESCU", LA LICEUL DIN COVASNA Marţi, 14 iunie a.c., la Liceul din oraşul Covasna va avea loc un moment comemorativ Eminescu susţinut de elevii ciclului gimnazial şi de liceu din cadrul acestei şcoli. Programul cuprinde două montaje literar-artistice despre viaţa şi opera marelui poet şi se va desfăşura, cu începere de la ora 13, în amfiteatrul liceului. La această sărbătoare va participa, ca invitată de onoare, doamna Valentina Cazacu, actriţă la Teatrul „Andrei Mureşanu“ din municipiul Sfântu Gheorghe, care va recita din lirica eminesciană. (A.M.) Aducere aminte şi cinstire Ieri, de ziua înălţării Domnului şi a Eroilor neamului au avut loc în mai multe localităţi ale judeţului manifestări comemorative Însoţite de slujbe religioase de pomenire şi depuneri de coroane de flori la mormintele şi monumentele eroilor căzuţi la datorie în luptele pentru apărarea pământului sfânt al ţării. La Monumentul ostaşului român din Covasna-Voineşti festivitatea a început în jurul orei 11, reunind, în acordurile fanfarei militare cetăţeni, persoane oficiale, numeroşi elevi de la şcolile din Covasna şi Voineşti. Au fost depuse coroane de flori din partea Consiliului local Covasna, Prefecturii, Consiliului local municipal Sfântu Gheorghe, Armatei, Poliţiei şi Jandarmeriei, a veteranilor de război şi revoluţionarilor din ’89, Ligii cultural-creştina „Andrei Şaguna“, a Spitalului cardiologie, ocoalelor silvice Covasna şi Comandau, a elevilor şi profesorilor din liceul şi şcolile din localitate. Au fost evocate momente ale (Continuare In pag- a 2-a) Alexandra MORAR Şi bibliotecile au nevoie de sponsori! Pe doamna Könczei Margit, responsabil de bibliotecă la Biblioteca orăşenească Covasna, am găsit-o ocupată până peste cap cu efectuarea inventarului de bază. N-am scăpat deci prilejul de a o ruga să facă o scurtă prezentare a acestei importante instituţii publice de cultură, în ce priveşte fondul de carte de care dispune, starea acestuia, schimbările petrecute in ultimii ani. — Avem, la ora actuală, în jur de 57 000 volume, din cana 60 la sută în limba română, iar restul în limba maghiară. Din păcate, după 1989, cărţile noi cu care am putut împrospăta fondul, constituie o parte infimă în raport cu necesităţile. Cu banii alocaţi prin bugetul Primăriei, la care s-au adăugat câteva donaţii, abia am reuşit să atingem o mie de volume. Or numai în anul trecut din cauza uzurii avansate am scos de la împrumut 700 de volume. — Concret, în 1993 ce sumă aţi avut la dispoziţie pentru achiziţionarea de cărţi ? — Doar 180.000 de lei. Pentru acest an, Primăria ne-a promis o creştere cu 80 la sută a fondului alocat în acest scop. Ţinând însă seama de inflaţie, este mai mult ca probabil că, în ciuda acestei creşteri să fim în situaţia de a putea cumpăra şi mai puţine cărţi. — Cum reuşiţi să menţineţi fondul existent într-o stare acceptabilă, prelungind cât mai mult viaţa cărţilor care au „îmbătrânit1*? — Foarte greul In primul rând condiţiile de depozitare şi păstrare sunt cele pe care le vedeţi: toate spaţiile sunt Aurel GOLCIU (Continuare in pag. a 2-a) Protest şi indignare! Sindicatul liber al învăţământului din judeţul Covasna a organizat ieri, 9 iunie, în municipiul Sfântu Gheorghe, un marş şi o manifestaţie de protest Coloanele demonstranţilor, venind dinspre cele două extremităţi ale oraşului, s-au întâlnit, în jurul orei 13:30, în faţa Prefecturii, unde liderii sindicatului domnii profesori Nagy Gábor, preşedinte, şi Mihai Valentin, vicepreşedinte, au dat citire, în limbile maghiară şi, respectiv, română, protestului şi listei de revendicări. Cei aproximativ 3—400 de protestatari — cadre didactice, personal auxiliar şi elevi — purtau pancarte cu diferite formule de revendicări şi proteste: „Vrem să învăţăm în condiţii civilizate!“,Flacăra ştiinţei stinsă de Guvern — Jos pompierii!“, „Retribuţia în învăţământ, la piciorul broaştei“, „Fără fonduri nu există şcoală!“, „învăţământul tehnic — în limba maternă!“, „Cadrele didactice, disperate!“ alături de un desen reprezentând un sicriu ... Amintim, de ase- Alexandra MORAR (Continuare-un pag . 20) .,Tcn liHVTfît M — '.o-'i')'* LA 15 IUNIE Greva generală a drumarilor Se anunţă o vară fierbinte în acţiuni revendicative. După protestul ferm al cadrelor didactice din învăţământul preuniversitar, al cărui deznodământ este dificil de anticipat, iată că şi Federaţia Sindicatelor Libere ale Drumarilor a decis declanşarea grevei generale începând cu 15 iunie, ora 9. Motivaţia este clară: greve de avertisment din 29 mai a.c. ale salariaţilor din unităţile de drumuri nu au avut efectele scontate, negocierile cu patronatul impotmolindu-se din cauza ..refuzului acestuia de a include în contractul colectiv de muncă, unele revendicări salariale“- In consecinţă — grevă generală, care va consta în blocarea drumurilor naţionale şi judeţene in punctele de lucru stabilita prin programul de lucrări pentru data declanşării acţiunii revendicative, îngreunarea accesului la punctele de trecere a frontierei în agenţiile de control şi încasare, blocarea trecerii pe podurile dunărene în toate agenţiile de taxare, prin coborârea barierelor de acces. Nemulţumirea salariaţilor din unităţile de drumuri nu este numai de natură salarială. Neexistenţa unei legislaţii care guvernează activitatea acestui sector — Legea fondului drumurilor şi Legea drumurilor — accentuează starea de nelinişte de nemulţumire a acestora. Cum greva generală a drumurilor se va desfăşura dacă până atunci nu se va ajunge la o „împăcare“ rezonabilă a părţilor aflate în conflict), simultan cu „noua mineriadă“, putem spune că avem într-adevăr o vară cu zile caniculare. (I.N.)