Cuvântul Nou, septembrie 1994 (Anul 5, nr. 1187-1208)

1994-09-01 / nr. 1187

f 1WUW CUVÂNTUL NOU EOiiBiAH siEim-piiiiic m jwimm covism Anul V Nr. 1187 Joi, 1 septembrie 1994 4 pagini — 50 lei Senatul îşi reia activitatea Mai grăbiţi decât deputaţii, senatorii îşi reiau activitatea astăzi, 1 septembrie, începând cu ora 9. In prima sedintă, Senatul va lua în discutie alegerea Biroului Permanent (vicepreşedinţi, secretari, chestor). De fapt, acesta este si “"gurul punct înscris pe ordinea de zi a şedinţei. Conferinţă de presă Din bogata agendă diplomatică prezentată de dl. Mircea Gioană, purtător de cuvânt, la conferința de presă a Ministerului Afacerilor Externe, reține atenția, în primul rând, vizita ministrului de externe, dl. Theodor Meleşcanu, în ziua de 5 septembrie a.c. la Budapesta. Domnia sa va avea întrevederi cu preşedintele ţării, dl. Göncz Árpád, cu dl. Horn Gyula, prm-ministru, cu omologul său merghiar, dl. Kovács László, precum şi cu alte oficialităţi din Ungaria. În cadrul acestora vor fi abordate relațiile bilaterale, cu prioritate reluarea și finalizarea negocierilor privind încheierea tratatului româno-maghiar. P.L.’93 în Internaţionala Liberală La reuniunea din 8-10 septembrie a.c. a Internaţionalei Liberale ce se va desşura în Islanda, P.L/93 va deveni membru al acestei organizații. Vestea a fost anunțată de dl. Horia Rusu, preşedintele executiv al partidului, subliniind că evenimentul constituie un „mare succes şi o recunoaştere internaţională“ a P.L/93. Ziarul „Ora” nu mai apare ! „Cotidianul Ora îşi încetează apariţia începând de joi, 1 septembrie, pentru că nu a reuşit să ajungă între primele trei ziare din Bucureşti - România liberă, Adevârul şi Evenimentul zilei“, a declarat Agenţiei Mediafax. Nicolae Cristache, directorul „Orei“ Oricare ar fi motivaţiile, nu putem să nu regretăm dispariţia, fie ea şi temporară, a unei publicaşi care în scurt timp îşi câştigase nu numai un loc onorabil în presa românească independentă, dar şi mulţi cititori. Ioan NEGULICI Despre o anume poluare din jurul şcolilor . La toate unităţile şcolare din comuna Vâlcele sau executat în această vară numeroase lucrări- zugrăveli interioare şi exterioare, la cea din Ariuşd s-a reparat acoperişul, iar la ÎNVÂŢAMANT cea din Hetea a fost amenajat chiar şi o nouă clasă, prin ridicarea unui perete despărţitor într-o sală cu suprafaţă excedentară. Deşi banii repartizaţi, într-o primă etapă, de Centru bugetar de la Şcoila generală nr. 4 Sfântu Gheorghe, cu care de regulă se colaborează bine, nu au fost suficienţi, după cum ne spunea domnul Nicolae Cucu, administratorul şcolilor din comună, datorită înțelegerii manifestate de constructor, o firmă privată (Inpex S.R.L.), o bună parte din lucrări au fost executate în contul viitoarei tranşe, ce este aşteptată să intre cât de curând. Pentru ca să nu se creadă însă că învăţământul din comuna Vâlcele nu se confruntă şi el cu numeroase probleme, domnul administrator, precum şi doamna Dulia Terezia, director coordonator, care şi în perioada concediului de odihnă nu s-a îndurat să nu treacă aproape zilnic pe la „şantiere“, îmi împărtăşesc câteva dintre ele. Aurel GOLCIU (Continuare în pag. a 4-a) „Oferim cele mai proaspete şi ieftine produse“  Domnule director, mergând cu maşina spre Bucureşti şi trecând pe lângă Băicoi, unde exista o întreprindere avicolă extrem de puternică, am văzut că suflă vântul prin hale. Care este situaţia momentană la S.C. AVICOLA Covasna, cunoscând că aţi beneficiat totuşi de o mică subvenţie ?  La noi nu bata vântul, dar.. adio. Sigur, noi dorim, asemenea marinarilor, să avem vânt din pupa, nicidecum pustiitor. Ne încăpăţânăm să trăim cu toate opreliştile financiare, existând convingerea că Avicola Covasna poate fi şi trebuie salvată. Să fie situaţia atât de dramatică? Poate dacă-i imitaţi pe români şi vă apucaţi să creşteţi gâşte va fi salvat şi „Capitoliul" aviculturii covăsnene. — declară dl. Gheorghe Tatu, directorul S.C. Avicola . Lăsând gluma de o parte, vă pot spune că noi oferim judeţului Covasna, dar şi vecinilor o categorie de produse din cele existenţiale. Deşi avem în imediata apropiere unităţi puternice - la Braşov şi Codlea - şi ne confruntăm cu o concurenţă neloială prin invazia de produse avicole importate, noi avem convingerea că piaţa poate prelua întreaga noastră producţie, chiar de-am lucra la parametri maximi. Să fiu uităm că noi oferim cumpărătorilor covăsneni cele mai proaspete şi ieftine ouă, carne de pasăre şi preparate din carne. Mai poate fi vorba în condiţiile economiei de piaţă de o Gabriel FLORESCU Continuare in pag. a 1 a) Ziua Jandarmeriei Române La 1 septembrie 1994 se împlinesc 101 ani de când Parlamentul României a votat „Legea privind înfiinţarea Jandarmeriei rurale“, prilej pentru a prezenta cititorilor noi aspecte din tradiţiile de luptă ale unităţilor de jandarmi din judeţ. Şi pentru că la 8 septembrie a.c. se împlinesc 50 de ani de la eliberarea teritoriului judeţului Covasna de sub ocupaţia horthysto-fascistă se cuvine să evidenţiem de această dată contribuţia hotărâtoare a formaţiunilor de jandarmi din judeţ la reintroducerea administraţiei româneşti şi asigurarea ordinii şi liniştii publice în această parte de ţară. Ca şi în alte momente hotărâtoare pentru soarta poporului 101 ANI DE LA ÎNFIINŢARE român şi atunci jandarmii au fost la înălţimea misiunilor încredinţate. Astfel pe baza Instrucţiunlor privind organizarea şi funcţionarea Jandarmeriei în Ardealul de Nord emise în 11 septembrie 1944 de generalul Anton, inspectorul general al Jandarmeriei, în localităţile fostului judeţ Treiscaune, formaţiunile de jandarmi s-au instalat în vechile circumscripţii teritoriale evacuate în 1940. In scurt timp Legiunea de Jandarmi Treiscaune, Lt. col. Aurel SERB, comandantul Batalionului de jandarmi Covasna, Ioan LACATUSU, Arhivele Statului [Continuare în pog . kt) 111 Un crâmpei de liniște... in apele tulburi cotidiene. Braşovul cunoaşte în aceste zile atmosfera unei cetăţi asediate, atât este de mare agitaţia pretutindeni. Elicoptere survolează zona centrală, maieva ca în... Bosnia (I), purtând echipe de filmare ce caută imagini inedite ale uriaşei arene în aer liber, ce privită de sus, de pe Tâmpa, arată extraordinar. Nu ştiu dacă la televizor s-a văzut aseară, cu prilejul crimei transmisii în direct, cât de feeric e luminată Biserica Neagră aflată în fundal, ce oferă un aer majestuos întregului spaţiu al Pieţei Sfatului. Nu contenesc să sosească ziarişti români şi străini, numărul celor acreditaţi bătând orice record înregistrat până acum, organizatorii lucrând zi şi noapte pentru a rezolva nenumăratele probleme ce ţin de eliberarea ecusoanelor, a cazării, instalării faxurilor şi maşinilor de seră. Am participat la multe asemenea manifestări, inclusiv la cele de la Mamaia şi la ediţiile precedente ale „Cerbului", dar ... „nebunie" ca,de data aceasta, nu am văzut nicăieri! Poate că e un semn bun, care vost şi emoţii să ajute muzica românească, cultura noastră în general, să fie cunoscută mai bine în lume. Vorbeam de interesul cu totul ieşit din comun pentru ceea ce se întâmplă la Braşov, un argument în acest sens fiind prezenţa dl. Dumitru Popa, directorul general al TVR, care până acum nu a luat parte la nici o acţiune oficială, îmi spunea aseară, zâmbind: „Şi aşa or să mă schimbe, măcar să văd şi eu ceva deosebit!“. Prieteni fiind, l-am întrebat dacă şi-a închis cumva fotoliul de „P.D.G." (prezident-director general, cum spun franțujii) în vreun dulap ca să nu i-l ocupe cineva?, dar - mucalit cum îl ştiu de-o viaţă - m-a asigurat că nu mai e nevoie... Ba sunt prezenţi şi cei doi prefecţi ai judeţului (!), cel vechi (avansat consilier prezidenţial), cel nou abia „uns“, dornici să fie alături de vedere adevărate. Una dintre ele, James Brown, Horia C. DELIU (Continuare tn pag. a 2.0) «STIVAIW. INTERNATIONAL . „,.w CREŞTE PREŢUL PÂINII ! Iată că şi zvonul cu scumpirea pâinii s-a adeverit. Ni l-a confirmat şi dl. Al. Lăpuşan, ministru secretar de stat la Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, în interviul dat ieri la Radio Actualităţii începând de azi vor fi majorate preţurile la pâine cu 20 la sută. Motivul? Creşterea preţului de achiziţie a grâului de la producătorii agricoli, în legătură cu noile preţuri de desfacere cu amănuntul la sortimentele de pâine produse la „Mopaco" S.A. Sfântu Gheorghe vom reveni cu amănunte în ziarul nostru de vineri, 2 septembrie a.c.