Cuvântul Nou, iunie 1997 (Anul 8, nr. 1879-1898)

1997-06-03 / nr. 1879

ÎNTÂLNIREA DE LUNI DE LA PREFECTURA A RELIEFA Nevoia acută de dialog între partenerii sociali Ieri, la Prefectura judeţului a avut loc o intelnire a conducerii acestei instituţii cu directorul general al IAME Sf. Gheorghe, dl. Santa Benjamin şi cu lideri de sindicat din societatea respectivă — domnii Bán Vilmos, Török József şi Kovács József. Dialogul a fost iniţiat de conducerea Prefecture el având loc în cadrul Comisiei consultative de dialog social care funcţionează la nivelul Prefecturii. Subprefectul judeţului, dl László Cazda, a subliniat scopul acestei întâlniri şi anume medierea unor tensiuni sociale care au apărut in IAME ca urmare a aplicării programului de reformă. Este vorba, de fapt, de anunţata disponibilizare a unui număr de 386 de persoane din cadrul societăţii, acţiune cu care sindicatele din IAME nu pot fi de acord. Dl. subprefect a accentuat că Prefectura nu doreşte influenţarea părţilor, dar că fiecare partener trebuie să înţeleagă necesitatea aplicării reformei până la capăt, oricât de mari şi dureroase ar fi costurile ei imediate. Din dialogul purtat cu sinceritate şi corectitudine între dl. director Santa Benjamin, pe de o parte, şi reprezentanţii sindicatului pe de altă parte, a reieşit că sindicatele sunt dispuse să rezolve conflictul ivit la masa negocierilor, cu condiţia ca manageriatul so- Dumitru MANOLĂCHESCU (Continuare în pag. 2] Săracul buget ajunge ... da la un hop la altul Drumurile de legătură dintre Sita Buzăului şi satele aparţinătoare, dar şi cele ce străbat aceste localităţi, ce se întind pe o lungime considerabilă, sunt în mare parte deteriorate. Deşi, banii alocaţi de la buget sunt cu mult sub nivelul sumelor necesare întreţinerii lor, Consiliul local încearcă în limita posibilităţilor să efectueze unele lucrări de reparaţii pe principalele căi de acces. Astfel, în acest an a fost transportată piatră pe anumite drumuri din Ciumernic, Ciumernicel, Valea Popii, Valea Stânii etc. De asemenea au fost efectuate şi unele plombări de drumuri, lucrări a căror valoare nu reprezintă nici cinci la sută din ceea ce se impune a se realiza. Până acum, cheltuielile cu aceste lucrări au depăşit deja suma de 80 milioane de lei, în condiţiile în care, suma alocată de la buget pe anul în curs este doar de 10 milioane de lei. De remarcat este sprijinul a(Continuare în pag. 2) Vasilica CIOBANU ŞMCSJZE* I.FG*T FONDTJITJT FUNCIAR „Nu cred că existenţa pădurilor este ameninţată de extinderea proprietăţii private" în comuna Dobărlău, conform prevederilor actuale ale Legii 18/1991, doar unui număr foarte mic ,de locuitori li s-a putut reconstitui dreptul de proprietate asupra unor suprafeţe de pădure- Aceasta deşi înainte de naţionalizare, foarte mulţi cetăţeni din satele Dobârlău şi Mărcuş au deţinut cam 500 de hectare de pădure, însă în composesorat- De aceea, speranţele acestor oameni sau ale măsluitorilor lor sunt legate lemxbicarea legii, care să cuprindă şi dreptul de reconstituire a acestei forme de proprietate de grup. Desigur, actualii şi viitorii deţinători de terenuri forestiere sunt interesaţi şi în mărirea suprafeţelor pentru care le va fi recunoscut dreptul de reconstitui-Aurel GOICIU (Continuare în pag. 3) Ridicare de cortină Ingrata misiune de a deschide festivalul a revenit trupei Teatrului maghiar „Csiky Gergely" din Timişoara, un ansamblu extrem de interesant chiar şi pentru spectatorul român. „Cei doi Pierrot" de Edmond Rostand, spectacol semnat de Alexandra Gândi deil’art ne-a transpus în vremea commediei deil'arte, apelând la mijloacele teatrului modern, îndeosebi în privinţa scenografiei şi a luminilor, reuşind să sugereze stări particulare bine mulate pe sentimentele exprimate de "Continuare în pag. a A-a) Şi Creangă DOB va fi moder. Reacţia unei săli arhipline - participare directă, aplauze la scenă deschisă, bună dispoziţie - reflectă cel mai fidel noua reuşită a Teatrului „Andrei Mureşanu“ din Sfăntu Gheorghe: „Povestea poveştilor" înainte şi după Creangă, text pentru teatru de Bogdan Voicu şi Radu Macrinici, spectacol ce va face cu siguranţă vâlvă (începutul a fost făcut, chiar cu prilejul conferinţei de presă consecutivă premierii), născând opinii pro şi contra. Această poveste parodizantă a marilor „poveşti” ale istoriei româneşti încearcă să demitizeze o serie de clişee ce ni le-am format de-a lungul timpului, folosind un limbaj naturalist, absolut neconvenţional. Chiar dacă pot exista rezerve în ce priveşte reducerea la banalitate a câtorva evenimente Gabriel FLORESCU (Continuare în pag. 4) PROGRAMUL ZILEI Ziua a treia a festivalului prilejuieşte o întâlnire cu un autor de prestigiu, Samuel Beckett, adus pe scenă graţie Teatrului „Unu" din Bucureşti cu piesa „Du-te vino“ (ora 17). Seara (ora 21), cei ce n-au văzut încă „întoarcerea lui Espinosa" de Radu Mmrinici sunt invitaţi la spectacolul Teatrului „Andrei Mureşanu" din Sfăntu Gheorghe. (G.F.) Anul VIII Nr. 1879 Marți 3 iunie 1997 8 pagini — 300 lei EVENIMENTUL TEATRAL AL ANULUI Teatrul, spectatorii, iubitorii dramaturgiei din Sfăntu Gheorghe au de acum ca punct de reper anual Festivalul internaţional „Atelier“ ce s-a transformat pe parcursul celor patru ediţii anterioare în evenimentul cel mai însemnat al fiecărei stagiuni. De duminică suntem, iată, martorii celei de a V-a întâlniri cu teatrul, participanţi la o creştere constantă atât numerică, cât mai ales calitativă a actului creator, caracterul său internaţional lărgindu-se cr’nuu în aceeaşi măsură care renumele său străbate meridianele. Primele spectacole ne îndreptăţesc să afirmăm acestea, având în vedere şi afluenţa deosebită (şi extrem de îmbucurătoare) de spectatori, dar şi '** I III «in ■ un I \ (Continuare în pag. 4) Ziua recitalurilor Fără discuţie, prima zi a manifestărilor dedicate împlinirii unuui deceniu de activitate a teatrului românesc din Sfăntu Gheorghe a fost o zi a recitalurilor unor actori de excepţie Bineînţeles, momentul aniversar a fost marcat prin rostirea unor mesaje din partea oficialităţilor locale şi a reprezentanţilor breslei actorilor. S-au exprimat felicitările ministrului culturii, Ion Caramitru, ale doamnei Sanda Manu, preşedintele UNITER, au onorat cu prezenţa, urările de bine şi aprecieri laudative domnii Gheorghe Tatu, prefectul judeţului, maestrul Constantin Codrescu, primul director al teatrului, Petre Străchinaru, consilier la Inspectoratul judeţean pentru cultură, Ioan Solomon, preşedintele Ligii „Andrei Şaguna“", s-au acordat, de asemenea, distincţii domnilor Constantin Codrescu, Sebastian Comănici, Dan Turbatu, Dumitru Măciucă, director-adjunct al instituţiei. Bogdan Voicu, actor şi regizor. A urmat apoi ceea ce am numit ziua recitalurilor. Marele actor Constantin Codrescu ne-a reamintit că rămâne unul dintre corifeii artei interpretative dramatice româneşti, evoluţia sa în „Stalin şi bufonul" de Emanuel Salvatore, Gabriel FLORESCU (Continuare în pag. 4)