Cuvântul Nou, decembrie 1997 (Anul 8, nr. 2030-2052)

1997-12-04 / nr. 2032

Un nou cec în alb Gabriel FLORESCU Schimbarea, demiterea sau remanierea unei treimi dintr-un guvern nu poate însemna altceva decât că acesta a activat la limita inferioară a pretenţiilor şi aşteptărilor puse în el. De aceea, pe lângă aprecierile date de premierul Ciorbea în mod politicos foştilor săi colegi, s-ar fi cuvenit să fie amintite şi unele cauze reale ale “trecerii în rezervă” a respectivilor pentru că astfel nu se explică de ce au trebuit să plece. Or, numeroasele greşeli ale foştilor miniştri n-ar trebui trecute chiar atât de uşor sub tăcere atâta timp cât ele au condus la stagnarea reformei în domeniile pe care le-au coordonat, iar de plătit pentru aceasta va trebuie să plătească o ţară. Trecând însă de la ce a fost la prezent, noua componenţă a cabinetului poate fi considerată o premisă pozitivă pentru viitorul reformei, personalităţile ce vor ocupa fotoliile în câteva ministere cheie fiind recunoscute pentru competenţa lor profesională. Nu se rămâne decât să demonstreze că au şi capacitatea de a îndruma activitatea acelor angrenaje naţionale care se numesc finanţe, reformă, privatizare, sănătate sau învăţământ, adică tot atâtea domenii ce pot scoate România din actuala stagnare. Este evident că opţiunea premierului Ciorbea şi a celui care-l susţine, respectiv preşedintele Constantinescu, se îndreaptă spre continuarea cu orice preţ a programului guvernamental de reformă, în acest scop, dacă chiar vor să “mişte” ceva pe terenul reformei, noii titulari de portofolii minsteriale vor trebui să vină cu schimbări de substanţă care să urnească căruţa împotmolită. Din această perspectivă surprinde rămânerea pe loc a ministrului Agriculturii în ciuda criticilor ce i-au fost aduse şi din stânga, şi din dreapta. S-a crezut oare că, apropiindu-se iarna, în agricultură sunt mai puţine de făcut, iar domnul Gavrilescu mai poate acumula ceva experienţă prin ţări unde acum este primăvară? De asemenea, domnul Ciorbea n-a suflat un cuvinţel despre cultură în contextul în care domnul Caramitru şi-a înaintat de o lună demisia, ceea ce poate da frâu liber speculaţiilor. Surprinzătoarele numiri în cadrul unor ministere vin să întărească o prezumţie de mult formulată: partidele din arcul guvernamental nu dispun chiar de atâţia specialişti în fiecare domeniu cum s-au lăudat. Astfel se explică desemnarea a două personalităţi - Daniel Dăianu şi Ilie Şerbănescu - recunoscute prin competenţă, dar “necunoscute” din punct de vedere politic. Chiar dacă amândoi beneficiază de sprijinul partidelor cărora le-ar fi revenit potrivit algoritmului respectivele ministere şi se poate presupune că în viitor ar putea adera la ele, deocamdată ei sunt independenţi. Sigur, este foarte bine că în alegerea lor s-a ţinut seama în principal de cunoştinţele profesionale, iar politicul a fost lăsat pe planul secund, acest lucru îndemnându-se să acordăm un cec în alb noului Executiv chiar înaintea votului de azi de Parlament, astfel încât pe lângă voinţa politică de a duce reforma la bun sfârşit, de care amintea dl. Ciorbea, el să aibă capacitatea intelectuală de a-și atinge scopul. BANUL, OCHIUL DRACULUI Dacă până acum prezenta rubrică găzduia îndeosebi “poante” politice, iată azi una din domeniul sportului şi apărută cu câteva zile în urmă. Se ştie că Ministerul de Interne a primit de la buget suma de 190 miliarde lei. Destinaţia acestor bani este evidentă, dar... nu pentru toată lumea.Obişnuiţi timp de aproape 50 de ani să fie “îndopaţi” cu bani, mai marii clubului sportiv Dinamo din Bucureşti de cum au auzit de o asemenea sumă alocată ministerului “lor” le-au şi sticlit ochii doar-doar le va pica şi sportivilor ceva. Vicepreşedintele dinamovist Valentin Samungi (tot respectul pentru ce a făcut ca handbalist pentru prestigiul ţării) şia şi formulat pretenţiile:”Dacă ni se va da şi nouă măcar un procent de unu la sută...”, ceea ce ar însemna aproape 2 miliarde. Sigur, sportul cere mulţi bani, este nevoie să i se aloce sume mari, dar în mod echitabil. Atâta vreme cât alte asociaţii sportive se chinuie să trăiască pe propriile picioare numai ei ştiu cum, acest club departamental continuă să sugă de la mai multe “ţâţe”, să pretindă un tratament preferenţial împăunânduse apoi cu merite... nemeritate.L-am întreba, de aceea pe domnul Samungi şi ceilalţi gradaţi din conducerea de azi sau ieri a clubului unde s-au dus banii încasaţi din vânzarea sutelor de sportivi în toate zările, cum i-au chivernisit de se plâng acum ca o babă şi vor să primească cotă parte din sumele ce sunt destinate pentru poliţiştii care au ajuns la un moment dat să nu mai aibă nici cu ce-şi cumpăra benzina necesară în acţiunile rutiniere. Există, totuşi, o măsură în toate. Ion ROMÂNU • COTIDIAN SOCIAL - POLITIC AL JUDEŢULUI COVASNA Urmare a măsurilor falimentare din zootehnie Anul VIII Nr. 2032 Joi 4 decembrie 1997 Continuă scăderea efectivelor de bovine şi ovine Şi în judeţul Covasna, la fel ca în întreaga ţară, efectivele de bovine şi ovine continuă să scadă atât în sectorul privat, cât şi în cel de stat. Astfel, la 31 octombrie a.c. totalurile acestora erau cu 3276 şi respectiv 2986 capete mai mici decât cele înregistrate la 31 decembrie 1996. Faţă de efectivele înregistrate la aceleaşi specii la 31 decembrie 1994 scăderea este de 4349 şi respectiv 35499 capete! Singura specie la care se înregistrează o creştere destul de importantă, o constituie porcinele, la care efectivul total existent la finele lunii octombrie a.c. a fost mai mare cu 19375 capete decât cel înregistrat la sfârşitul anului trecut şi superior efectivului existent la 31 decembrie 1994 cu 7376 capete. între cauzele principale ale scăderilor dramatice ale efectivelor de bovine şi ovine se numără preţurile de achiziţie oferite de agenţii economici prelucrători, pentru carnea în viu şi celelalte produse de origine animală - lapte şi lână - preţuri care de regulă se situează sub costurile de producţie realizate de majoritatea crescătorilor de animale, precum şi inexistenţa unor credite cu dobânzi avantajoase pentru dezvoltarea zootehniei, ca şi diminuarea până la eliminarea aproape completă a subvenţiilor acordate de la bugetul statului acestui sector al agriculturii. ( A. GOLCIU ) 4 pagini 500 lei Din cauze obiective şi subiective: Iumărul evenimentelor rutiere creşte încet, dar...sigur! Cifre comparative semnificative din mare număr de vehicule noi puse în circulaţie an de an • Sezonul rece şi “capcanele” ce pot apărea la tot pasul Horia C.DELIU Statisticile sunt în general necruţătoare şi vorbesc elocvent despre orice fenomen în derulare. Ele sunt şi mai semnificative când este vorba de compararea unor situaţii ce apar în evidenţele Poliţiei şi privesc evenimentele rutiere. De la dl. căpitan Eugen Deaconu, şeful formaţiunii de Poliţie rutieră din cadrul Inspectoratului judeţean Covasna, am aflat recent câteva lucruri interesante privind situaţia comparativă pe anul acesta şi aceeaşi perioadă din 1996 a accidentelor. Un lucru trebuie spus din capul locului: se înregistrează creşteri la toţi indicatorii, ceea ce nu are darul să bucure pe nimeni! Cifrele nu sunt încă spectaculoase, dar ele reprezintă o atenţionare pentru toată lumea şi tocmai de aceea vrem să zăbovim puţin asupra lor. Astfel, pe 11 luni din acest an s-au înregistrat la noi în judeţ 54 de accidente grave, cu două mai mult ca în 1996, din care au rezultat 26 de morţi, tot cu doi în plus faţă de acelaşi interval de referinţă, iar răniţi grav au fost 37, depăşind cu 3 numărul din anul precedent. Să ne amintim doar două din cazurile dramatice petrecute în vara şi toamna aceasta, în care de fiecare dată şi-au pierdut pe loc viaţa câte trei pasageri, ne referim la accidentele de la Moacşa şi Vâlcele, despre care am scris pe larg la vremea respectivă. L-am întrebat pe dl. căpitan Deaconu care ar fi principalele cauze ce duc la înregistrarea repetatelor evenimente? Se detaşează, în principal, următoarele: circulația neatentă a -------------- 1 ........................................................ (Continuare în pagina a 2-a) UN ALTFEL DE SPECTACOL FESTIV Dumitru MANOLACHESCU Ne obişnuiserăm cu sălile pline la spectacolele festive de 1 Decembrie. Pline mai ales cu soldaţi, aduşi la comandă de mai sus sau de mai jos... în faţa acestor săli evoluau, de obicei, Tudor Gheorghe şi alţi vestiţi cântăreţi ai ţării, care ridicau sala în picioare prin mesajul muzicii lor, prin conţinutul lui patriotic. A fost şi în acest an sală plină. A fost şi Tudor Gheorghe. Dar, de această dată, sala n-a mai fost plină cu soldaţi, iar puştimea care a umplut până la refuz sala de spectacole a Casei de cultură nu a venit pentru trubadurul şi actorul Tudor Gheorghe, ci pentru mult mai temperamentalii şi modernii Mircea Rusuland. A fost un spectacol ciudat pentru noi, cei trecuţi de prima tinereţe. Sala n-a rezonat la cântecele olteneşti şi la interpretările din Marin Sorescu ale lui Tudor Gheorghe. Dimpotrivă, aceşti tineri altfel fermecători şi-au dat fără jenă pe faţă lipsa de preocupare faţă de etichetă la un asemenea spectacol, plictisindu-se zgomotos la partea lui “clasică” (inclusiv Tudor Gheorghe) şi explodând, efectiv, când pe scenă a intrat formaţia lui Mircea Rusu. Din acel moment, pe scenă şi în sală n-au mai fost decât tineri, fluierând şi dansând pe muzica şi textele lui Mircea Rusu band, foarte la modă printre liceeni. Nu ştiu dacă asta s-a vrut, dar a ieşit un spectacol festiv inedit, scos din canoane, despre care puştii îşi vor aminti ca despre o seară excelentă cu Mircea Rusu, Leo Iorga et. comp. Şi poate că-i bine c-a fost aşa, poate a venit momentul să gândim şi altfel festivismul atât de adânc intrat în conştiinţele noastre. Am vorbit, după spectacol, cu Tudor Gheorghe despre acea sală “ciudată”. Trubadurul oltean mi-a întărit convingerea că se produce o schimbare, că tinerii n-au nici un fel de complexe şi se poartă exact aşa cum vor şi cum simt. Important este să găseşti “pedagogii” care să-i înţeleagă şi să încerce să-i educe cu alte metode decât cele folosite până acum. Tudor Gheorghe a încercat să fie, sâmbătă seara, un astfel de “pedagog de spectacol”. Şi a reuşit, în bună măsură, să salveze ceea ce, la un moment dat, credeam că nu mai poate fi salvat: propriul lui număr, adică muzica, arta şi geniul actoricesc purtând marca Tudor Gheorghe. Pentru asta a fost nevoie, însă, după cum chiar el recunoştea, de întreaga lui măiestrie şi de întregul lui talent. A fost, cu alte cuvinte, o seară specială cea de sâmbătă, o seară festivă datorită unui altfel de spectacol festiv decât cele pe care le ştiam din alţi ani. A fost o seară a tineretului, a elevilor, care, aşteptându-i pe Mircea Rusu şi Leo Iorga au “prins”, poate, ceva şi din arta interpretativă a colegilor lor de la Liceul de Artă şi Liceul “Mihai Viteazul”, a actorilor de la cele două teatre din municipiu şi a trubadurului Tudor Gheorghe. în vreme ce RATL o duce tot mai greu din punct de vedere financiar. Tot mai mulți călători sunt atentati să circule fără blet Horia C.DELIU Deprinderea unor călători de a se deplasa fără bilet atât pe mijloacele de transport în comun, cât și pe calea ferată este veche de când lumea, cuvântul “blat”,utilizat mai ales de tineri, ilustrând perfect această mentalitate păguboasă. Unii îşi fac chiar anumite calcule meschine, socotind că dacă merg nu ştiu câte zile fără a avea bilet şi nu sunt prinşi, înseamnă că au făcut o mică “afacere”, iar contravaloarea amenzii ( majorată recent la zece mii de lei) este astfel ușor de suportat. Domnul ing. Bokor Alexandru, directorul Regiei autonome de transport local din Sfântu Gheorghe, ne relata îngrijorat faptul că pierderile înregistrate de către unitate din pricina reducerii treptate a numărului de pasageri ca urmare a disponibilizărilor masive de personal de la fabricile de pe platforma industrială a municipiului sunt tot mai mari, asta pe de o parte, iar pe de alta, se înregistrează încă destule tentative de a călători fraudulos. Ingeniozitatea semenilor este mare când trebuie să-şi bată capul pentru a inventa felurite metode, personalul de control repliindu-se de fiecare dată şi descoperindu-le. Cum oraşul Sfântu Gheorghe este mai mic, iar controloarele puţine,ele sunt recunoscute lesne de către “clienţii” rău intenţionaţi, şi la apariţia lor în autobuz tipic se precipită să perforeze (Continuare în pagina a 2-a) Vârful în producerea cartonului ondulat! Sf. Gheorghe 4000 Str. Constructorilor Nr.ll Tel/fax: 067-352325 067-351186 067-351010 P.D. acordă un armistiţiu noului guvern Preşedintele PD, Petre Roman, acordă un termen de trei luni pentru ca rezultatele remanierii guvernamentale să se facă simţite. Roman a declarat presei, miercuri, că PD va analiza, peste trei luni, activitatea noii echipe guvernamentale şi va lua o decizie politică, în funcţie de rezultatele în domeniul reformei economice. Preşedintele PD a indicat drept principală sarcină a noii echipe “stăpînirea inflaţiei, care a cunoscut o evoluţie îngrijorătoare în ultimele luni, din cauza întîrzierii unor măsuri de reformS0iffiFP5^ ~ Referindu-se la nominalizările pentru ministerele implicate în reforma economică, Roman a caracterizat drept “pozitiv” faptul că Daniel Dăianu, Valentin Ionescu şi Ilie Şerbănescu “au primit o şansă”, liderul PD apreciind remanierea drept una “reală”. PDSR renunţă la moţiunea de cenzură PDSR va renunţa la moţiunea de cenzură pe care intenţiona să o depună la împlinirea unui an de guvernare a Cabinetului Ciorbea. Adrian Năstase, prim-vicepreşedinte al PDSR, a spus, miercuri, că moţiunea de cenzură pe care o pregătise partidul său devine inutilă în condiţiile în care Executivul s-a remaniat. Decizia finală asupra oportunităţii unei moţiuni de cenzură va fi luată, miercuri, într-o şedinţă a BEC a PDSR. “Remanierea echivalează cu o moţiune de cenzură pe care Guvernul însuşi şi a depus-o”, a spus Năstase. El este de părere că ar fi mai eficace, în noile condiţii, depunerea unor moţiuni simple pe chestiuni concrete, economice şi sociale, care ar provoca dezbateri publice pe aceste domenii. Năstase admite că depunerea moţiunilor este singura atitudine politică pe care şi-o pot permite partidele de opoziţie, în condiţiile în care solidaritatea coaliţiei funcţionează în Parlament. în opinia lui Năstase, remanierea guvernamentală a reprezentat un artificiu de imagine la care a recurs Puterea pentru a oferi opiniei publice senzaţia “unui nou început”. Totodată, el crede că intervenţia preşedintelui Constantinescu în procesul remanierii instituie “un guvern prezidenţial”, factorul politic suferind reduceri la capitolul influenţă. în acelaşi timp, liderul PDSR consideră că nominalizarea unor tehnocraţi în Executiv (Daniel Dăianu şi Ilie Şerbănescu), pe care PDSR, de altfel, îi apreciază, absolvă partidele din coaliţie de răspundere pentru refoma economică.  Madeleine Albright se va întâlni cu lderii israelian şi palestinian Secretarul de Stat american, Madeleine Albright, va avea, sâmbătă, la Geneva, o serie de convorbiri cu liderul palestinian, Yasser Arafat, privind evoluţia recentă a situaţiei din Orientul Mijlociu, a anunţat, miercuri, Departamentul de Stat, citat de AFP. Albright urmează să se întîlnească, vineri, în Franţa, şi cu premierul israelian, Benjamin Netanyahu. Şeful cabinetului israelian îi va prezenta Secretarului de Stat american aspectele propunerii făcute, săptămîna trecută, autorităţilor palestiniene, prin care statul evreu se angaja să îşi retragă parţial efectivul militar desfăşurat pe teritoriile palestiniene din Cisiordania. Secretarul de Stat american a avut, marţi seara, o convorbire telefonică cu Yasser Arafat, care a informat-o despre situaţia actuală din zonă. “Sperăm ca intervenţia DIANE I......................................................................... Statelor Unite să salveze procesul de pace din Orientul Mijlociu”, a afirmat purtătorul de cuvînt al liderului palestinian. Liderul palestinian a apreciat că propunerea Israelului nu respectă prevederile acordurilor de pace semnate pînă în prezent, prin care se angajează să retrocedeze aproximativ 90% din teritoriile palestiniene ocupate. Autoritatea Palestiniană controlează, în prezent, doar 3% dintre teritoriile palestiniene, restul aflîndu-se sub ocupaţia armatei israeliene. Preşedintele american şi-a exprimat nemulţumirea faţă de măsurile intransigente şi atitudinea intransigentă manifestată de premierul israelian în problema reluării negocierilor de pace în Orientul Mijlociu. Bill Clinton a refuzat să îl primească, luna trecută, pe Benjamin Netanyahu, care a efectuat un turneu diplomatic în Statele Unite.