Cuvântul Nou, iunie 1998 (Anul 9, nr. 2177-2202)

1998-06-25 / nr. 2198

COTIDIAN SOCIAL - POLITIC AL JUDEȚULUI COVASNA Anul IX Nr. 2198 Joi 25 iunie 1998 4 pagini 500 iei Roz bonbon şi migdale amare Gabriel FLORESCU Caracterul festivist al lucrărilor Consiliului de Coordonare Naţional al Partidului Democrat, ce s-au desfăşurat la sfârşitul săptămânii trecute la Bucureşti, a evidenţiat faptul că democraţii sunt cât se poate de mulţumiţi de ei, de modul în care acţionează atât în relaţiile cu alte partide, cât şi în Guvern, nu au a-şi reproşa nimic. Culcându-se pe lauri înainte de a obţine victoria, oamenii lui Roman au lăsat-o mai moale cu critica la adresa Guvernului, iar liderul formaţiunii a accentuat necesitatea susţinerii acţiunilor acestuia, dovadă că PD n-are, deocamdată, intenţia de a declanşa o nouă criză guvernamentală (are în schimb UDMR-ul pentru obsesia lor privind universitatea care să nu fie multiculturală, ci numai maghiară, dovadă clară a gândirii lor “europene”), ci vrea să tragă la căruţa reformei, într-atât de ataşaţi sunt pe moment democraţii de ideea proguvernamentală încât denunţă chiar şi avansurile făcute PDSR. Zice acum domnul Petre Roman cum că “Dacă am întins o mână PDSR am făcut-o pentru a întări calea acţiunilor acestui guvern ca măcar acum să pună umărul la realizarea procesului de reformă”. Cam alambicat, dar gustul de migadală amară rămas pedeseriştilor este evident. Plini de sine sunt miniştrii pedişti în modul cum prezintă situaţia din cadrul compartimentelor pe care le coordonează. Sigur, în nici un caz nu le pretindem să-şi facă autocritica cu orice preţ ca pe vremuri, însă nici culoarea roz bonbon nu poate fi încă arborată atâta timp cât este încă mult până departe. Dacă le-au murit lăudătorii, domnii Berceanu, Băsescu, Frunzăverde şi Sassu s-au apucat să-şi preamărească singuri rodnicia activităţii. Astfel, ministrul Industriilor şi Comerţului s-a apucat să se laude cu restructurarea regiilor autonome Renel şi Romgaz, deşi de-abia sau făcut primele declaraţii de intenţie, ca să le zicem aşa, iar restructurarea propriu-zisă de-abia ar trebui să urmeze. Berceanu uită faptul că această restructurare a început doar pe hârtie, iar măsurile practice sunt încă aşteptate. El nu uită însă să toarne în pahar un strop de miere anunţând electoratul care vrea să audă, că preţul kilowatului este prea mare şi ar putea fi redus cu 22 % ! Excelent, cine s-ar supăra pentru aşa ceva? Bineînţeles că ne-am bucura să plătim mai puţin, dar când se va întâmpla acest lucru? Asta n-o mai spune domnul ministru. Preluând ştafeta, ministrul Băsescu continuă în aceeaşi tonalitate anunţând restructurarea SNCFR ca un pas important pentru participarea României la “globalizarea transporturilor în Europa”. Frumos spus, dar unde-i esenţa? Tot domnia sa anunţă începerea modernizării unor artere de circulaţie pentru a le aduce, nu-i aşa, la standarde europene. Mai interesant ar fi fost să aflăm de la ministrul Transporturilor ce s-a făcut din iarna lui ’96 încoace, de când ocupă această funcţie ce s-a întâmplat cu taxa ce-i poartă numele. La fel de rozosină este zugrăvită situaţia din aviaţia civilă, portul Constanţa, metroul bucureştean. Nu vrem să plictisim cu rapoartele de activitate ale celorlalţi miniştri, vă spunem doar că nu diferă de cele de mai sus şi degajă acelaşi aer superoptimist privind rezolvarea problemelor reformei de către miniştrii pedişti. Sigur, fiecare încearcă să tragă spuza pe turta lui, dar asta nu înseamnă să uităm trecutul apropiat. Or, despre asemenea aspecte Consiliul de Coordonare Naţional al PD nu aminteşte. Să fie oare toate atât de bune şi frumoase? Ne îndoim. ...de la Campionatul mondial de fotbal NORVEGIENII - “NAŞII” BRAZILIENILOR! Iată că, după ce într-un meci de pregătire pentru aceste Mondiale norvegienii câştigaseră cu 4-2 în faţa faimoasei echipe a Braziliei, istoria s-a repetat şi la jocul oficial din grupă: Norvegia - Brazilia 2-1. E drept, nici acum brazilienii nu erau motivaţi să câştige cu orice preţ întâlnirea, ei fiind la acea oră calificaţi oricum pe primul loc în grupă, dar blazonul, nu-i aşa, ar trebui să fie respectat... în aceste condiţii, faptul că marocanii le-au băgat scoţienilorveseii-băutori-de-whisky trei goluri şi n-au primit nici unul n-a mai avut nici o importanţă, pentru optimi sau calificat Brazilia şi Norvegia. Comentatorii aflaţi la faţa locului, precum şi cei care au privit meciul la televizor, au avut totuşi impresia că brazilienii nu prea s-au întrebuinţat, iar arbitrul american al partidei a fluierat destul de mult în folosul norvegienilor, acordând și un penalty gratuit acestora în min. 90! Să fie, să ajungă! V.M. TUDOR Programul meciurilor de ora 17,00: BalsanOîfîGauG 5UQ Olanda-Mexic ora 22,00: Germania-Iran SUA-Iugoslavia REPARTIZAREA BUGETULUI PE ANUL 1998 NEMULŢUMEŞTE UNELE PRIMĂRII DIN JUDEŢUL COVASNA Ieri în şedinţa Consiliului Judeţean Covasna cei 34 de consilieri prezenţi au analizat situaţia repartizării pe unităţi administrativ-teritoriale a sumelor defalcate din impozitul pe salarii şi a transferurilor din bugetul de stat pe anul 1998. Astfel, pentru cele 33 de consilii locale (comunale) din judeţ suma repartizată a fost de aproximativ 15,041 miliarde lei, ceea ce reprezintă sume defalcate din impozitul pe salarii. Pentru consiliile locale orăşeneşti suma s-a ridicat la 11,242 miliarde lei iar pentru consiliul local municipal Sfântu Gheorghe 10,567 miliarde lei. Prin transferurile din bugetul de stat pe anul 1998 comunele au beneficiat de un total de 8,425 miliarde lei, oraşele Târgu Secuiesc, Covasna, Baraolt şi întorsura Buzăului au primit în total 12,630 miliarde lei, iar municipiul Sfântu Gheorghe, 14,519 miliarde lei. De asemenea, din sumele defalcate din impozitul pe salarii, Consiliului Judeţean Covasna i-a revenit suma de 27,924 miliarde lei, iar prin repartizarea transferurilor din bugetul de stat pe 1998 - 1,130 miliarde lei. Totuşi această repartizare a nemulţumit două consilii locale, Chichiş şi Sfântu Gheorghe, ca urmare acestea prezentându-şi contestaţiile. Astfel, consiliul local Chichiş solicită o majorare cu 205 milioane lei bugetului repartizat acesteia iar Sfântu Gheorghe solicită cu aproximativ 7,4 miliarde lei în plus. Aceste contestaţii au fost respinse, această majorare nefiind posibilă datorită faptului că bugetul din acest an reprezintă numai o treime din totalul necesar. Preşedintele CJ Covasna, dl. Orban Arpad, afirma în acest sens că “bugetul este foarte mic şi dacă nu se primeşte o rectificare, nu ne vom putea descurca”. Primăriile care au reuşit să aibă un venit propriu mai mare (ex. Târgu Secuiesc) au primit de la buget sume mici, ceea ce nu este corect. Astfel, s-a ajuns la concluzia că aceste primării ar fi trebuit să primească mai mult pentru ai stimula pe viitor, dar din păcate acest lucru nu a fost posibil motivul fiind același - austeritatea bugetului. Daniela ANDREI Pentru că, prin repartizarea bugetului, Consiliul judeţean îi pune în situaţia de a nu respecta prevederile legii Primarul, viceprimarul şi 11 consilieri ai comunei Chichiş şi-au anunţat demisia! • Dacă comuna Chichiş nu va primi 205 milioane de lei necesari supravieţuirii unităţilor din învăţământ şi cultură, pe 30 iunie, în şedinţă extraordinara. Consiliul local va vota cele 13 demisii Dumitru MANOLACHESCU Printr-o scrisoare adresată Consiliului local Chichiş, Guvernului României, Ministerului Finanţelor, Consiliului judeţean şi Prefecturii Covasna, dl. Santa Gyula, primarul comunei Chichiş îşi anunţă demisia din funcţia de primar. Motivul demisiei vă este prezentat de dl. Santa Gyula. Mă aflu în imposibilitate de a mai exercita această funcţie publică întrucât Consiliul judeţean Covasna, prin repartizarea bugetului pentru comuna Chichiș pentru acest an din sumele defalcate din impozitul pe salarii mă pune în situația de a nu respecta prevederile legale în materie, mai exact art. 30, alin. 4 din Legea bugetului de stat pe anul 1998. Această instituție, care are rolul de a coordona, de a sprijini o dezvoltare uniformă - în limita unui buget de austeritate, desigur -a localităţilor din judeţ, favorizează, nejustificat, dezvoltarea unora în defavoarea altora dintre localităţile judeţului. Când şi in ce cadru v-aiţi prezentat demisia, domnule primar? - în şedinţa de ieri a Consiliului judeţean, când a fost citită şi o parte din contestaţia înaintată Consiliului judeţean. Din păcate, fără efect. Bugetul a fost votat în forma prezentată, cu doar o abţinere. Noi, nefacând parte din Consiliu, n-am putut să ne spunem părerea. Ce sumă se află în litigiu? Am solicitat 205 milioane de lei, fără de care instituţiile publice din comună nu pot supravieţui - mă refer aici în mod deosebit la unităţile din învăţământ şi cultură din subordine. Problema e că, acceptând acest buget, facem o ilegalitate - şi nici eu, nici ceilalţi consilieri nu dorim acest lucru. în ultimii 10 ani în comuna noastră nu s-a făcut nici o investiţie,în vreme ce în alte localităţi în fiecare an se construieşte câte ceva din banii (Continuare în pagina a 2-a) Astăzi are loc scadenţa jr titlurilor de stat vândute pe 26 martie 1998 Astăzi, 25 iunie, este data scadenţei celor 1007 titluri de stat, puse în vânzare prin intermediul agenţiilor CEC, la data de 26 martie a.c. Proprietarii vor răscumpăra titlurile de stat numai de la agenţiile de unde au cumpărat certificatele (de la sucursala covăsneană şi de la agenţiile CEC din Sfântu Gheorghe, întorsura Buzăului, Covasna, Baraolt şi Târgu Secuiesc). Pentru fiecare titlu de stat cumpărat, CEC-ul va achita o dobândă de 176.944 lei (70%/ an), pentru cele 1007 titluri de stat vândute Sucursala CEC Covasna va plăti cu puţin peste un miliard lei. Directorul interimar al sucursalei covăsnene CEC, doamna Doina Itoafă, ne declara că aceşti bani există ca atare posesorii acestor titluri de stat nu au nici un motiv de îngrijorare dar mai ales nici un motiv de a se prezenta toţi în cursul dimineţii. Trebuie să mai precizăm că titlurile de stat puse în vânzare la data de 26 martie pot fi răscumpărate, începând de astăzi, oricând însă suma pe care o vor primi ca dobândă va fi tot aceeaşi. (Elena ROTARU) iii!* Î.giV iMi ow vtfr Ariuşdul are preot ortodox (afirmă preotul Adrian Cocîrţă] Dumitru MANOLACHESCU • Părintele este de acord, însă, că naveta de la întorsura Buzăului la Ariuşd e dificilă şi obositoare. Preotul Adrian Cocîrţă ne-a căutat pentru a lămuri lucrurile puse în discuţie de Vasile Cherciu într-un articol apărut nu demult în ziarul nostru. Iată, în esenţă, cele afirmate de părintele paroh: • Am venit în Ariuşd în 1987. Atunci am început construcţia anexelor casei parohiale, iar în 1991 reparaţiile exteriorului bisericii şi a acoperişului. • Până în 1990 am fost prieten cu Vasile Cherciu. După aceea, însă, Vasile a luat din pământul bisericii. S-au făcut demersuri la Prefectură, la Parchet, dar el foloseşte în continuare, împreună cu vărul lui, 5 ha. din pământul bisericii. Ca urmare, toată situaţia asta a fost creată de la neânţelegerile asupra pământului, eu încercând să recuperez ce aparţine de drept bisericii. • Vasile Cherciu n-a fost la biserică de vreo 3 ani de zile. Ce fel de credincios este el, atunci? Ce Dumnezeu are Vasile Cherciu dacă vrea să-şi ia înapoi cele 120 de ţigle împrumutate în 1991 pentru repararea acoperişului bisericii? Aceste ţigle sunt, totuşi, pe casa lui Dumnezeu! • De când sunt preot în Ariuşd am lipsit doar la două înmormântări: la una pentru că am fost prezent la Adunarea eparhială în care sunt membri, iar la cealaltă pentru că am fost la slujba episcopală prilejuită de împlinirea unui an de la instalarea Prea Sfântului nostru Episcop Ioan. Toate sărbătorile religioase au fost onorate, chiar dacă uneori mi-a fost foarte greu să parcurg drumul dintre întorsura Buzăului şi Ariuşd din casa condiţiilor meteorologice. (Continuare în pagina a 2-a) Vineri, 26 iunie, festivitate în Buzaie. Inaugurarea Judecătoriei şi Parchetului din întorsura Buzăului Vineri, 26 iunie, la ora 11,00 va avea loc inaugurarea festivă a două noi instituţii în întorsura Buzăului: Judecătoria şi Parchetul de pe lângă Judecătoria întorsura Buzăului. Se împlineşte, astfel, un vis mai vechi al întorsurenilor, care-i va scuti pe localnici de drumuri obositoare şi cheltuieli “la judeţ”. La inaugurare va fi prezent ministrul Justiţiei, Valeriu Stoica, precum şi primul adjunct al Procurorului general al României, Vasile Teodorescu. Este, de asemenea, aşteptat preşedintele Senatului, Petre Roman. Am aflat, pentru dv., şi numele celor care vor conduce cele două instituţii: preşedintele Judecătoriei este dl. Ioan Brutcă, iar prim-procuror al Parchetului de pe lângă Judecătoria din întorsura Buzăului este dl. Ion Țucu. (N. DEMETRIAD) I. C. Rosapepe anunţă oficial vizita preşedintelui României la Washington____ Ambasadorul american la Bucureşti, James Carew Rosapepe, a anunţat oficial, marţi, vizita preşedintelui României, Emil Constantinescu, la Washington, în perioada 15-17 iulie, precizează un comunicat al Ambasadei SUA. Partea oficială a vizitei, se va concentra asupra trecerii în revistă a parteneriatului strategic dintre Statele Unite şi România, cei doi preşedinţi urmînd să discute şi despre stadiul reformelor în România, extinderea şi adaptarea NATO, eforturile de promovare reciprocă a comerţului şi investiţiilor, precum şi cooperarea în domeniile apărării, aplicării legii, energetic, agricol, al tehnologiei informaţiei şi protecţiei mediului. 145 de ani de la înfiinţarea primului spital în judeţul Covasna Dezvelirea unei plăci memoriale Manifestările prilejuite de aniversarea a 145 de ani de la înfiinţarea primului spital în judeţul Covasna au debutat cu dezvelirea unei plăci memoriale amplasate pe spitalul de psihiatrie din Sfântu Gheorghe. La această ceremonie au luat parte: prefectul judeţului, domnului Gheorghe Tatu, primarul municipiului Sfântu Gheorghe, domnul Albert Almos, alţi reprezentanţi ai administraţiei locale, ai cultelor, ai vieţii culturale şi ştiinţifice din judeţ. Au rostit mici alocuţiuni prefectul judeţului şi Sándor József, directorul Spitalului judeţean, după care a urmat ceremonia dezvelirii plăcii memoriale şi sfinţirea acesteia. Pe placă este înscris textul: “Primul aşezământ spitalicesc din judeţul Trei Scaune. Construit prin străduința obștii, în anul Domnului 1853.” (Elena ROTARU) —— -----—...................—------------------------------------------- - -*■ Soţia celui mai cunoscut deţinut politic chinez l-a invitat pe Clinton acasă la ea Soţia celui mai celebru deţinut politic chinez, Liu Nianchun, i-a adresat preşedintelui american Bill Clinton invitaţia de a o vizita la domiciliu, în cursul vizitei sale oficiale în /-£. China, informează AFP. Doamna Chu Hailan a declarat că i-a trimis o scrisoare în engleză preşedintelui american, în care a precizat adresa sa şi numărul de telefon, pentru a-l invita acasă la ea în cursul vizitei lui Clinton la Beijing. “Sper că preşedintele Clinton va veni să discute cu mine şi apoi va convinge guvernul chinez să-l elibereze pe soţul meu, pentru a putea primi îngrijiri medicale”, a declarat ea. Potrivit doamnei Chu Hailan, Liu Nianchun (48 de ani) suferă de ulcer, fapt care-l împiedică să mănînce,, şi necesită o intervenţie chirurgicală. El trebuie să obţină permisiunea de a părăsi lagărul de reeducare prin muncă de la Tuanhe pentru a putea fi operat. Mulţi dintre disidenţii chinezi, precum şi organizaţiile de apărare a drepturilor omului, i-au cerut preşedintelui american să accepte întrevederi cu reprezentanţii opoziţiei chineze, cu ocazia vizitei sale de opt zile în China, care va începe joi. Liu Nianchun este un fost militant pentru democraţie în China. Ca urmare a participării sale la diferite mişcări de protest, el a ispăşit deja trei ani de închisoare, începînd din 1981, şi apoi încă cinci luni, în 1989.