Cuvântul Nou, iulie 1998 (Anul 9, nr. 2203-2229)

1998-07-01 / nr. 2203

război pierdut sau w A w ■ • Gabriel FLORESCU e “n” ori s-a confirmat şi reconfirmat faptul că în România dacă să nu se rezolve o problemă n-ai decât să înfiinţezi o comisie cu siguranţă atât va dezbate problema până când praful se alege adică de problemă şi comisie. Nu are nici un rost să reamintim le care din capul locului s-au născut moarte, deci nici nu ne-am nari speranţe în ele, le-am uitat pe cele mai multe dat fiind că nu prezentau prea mare importanţă. Nu o puteam trece însă în şi categorie pe cea înfiinţată la iniţiativa preşedintelui ţării, lul Emil Constantinescu, respectiv celebra Comisie anticorupţie.omentul declanşării campaniei anticorupţie, împotriva crimei uizate şi a tuturor celorlalte rele ce-şi pun amprenat asupra egii societăţi româneşti toată lumea era conştientă de necesitatea listei şi spera că poate ea va reuşi să stăvilească valul răului din â. Nu o dată chiar preşedintele s-a lăudat în străinătate cu lupta care a declanşat-o domnia sa împotriva corupţiei şi decizia de a învingător din acest război. Lauda de sine nu miroase a bine - e o vorbă din bătrâni. Ei bine, ea este valabilă şi în cazul eşedintelui Constantinescu. Frumoasele intenţii ale domniei sale au înecat, deocamdată, nu la mal, ci în mijlocul torentului. Multepete luminate şi oameni cu putere de decizie au fost cooptaţi în spectiva comisie, ba s-a simţit nevoia înfiinţării unor “pui” şi prindeţe, dar rezultatul nu s-a prea văzut nici în Capitală, nici prin ură. Implicarea preşedintelui într-o acţiune de asemenea amploare a ast considerată la vremea respectivă ca extrem de încurajatoare pentru stoparea fenomenului infracţional, evidenţiind în acelaşi timp gravitatea faptelor ce au declanşat campania anticorupţie. Se pare aşă că nici instituţia prezidenţială n-a calculat prea bine pasul făcut, consecinţele sale. Domnul Constantinescu ori a fost naiv, ori şi-a supraapreciat puterile conferinţe prin Constituţie crezând că simpla sa participare la cruciadă va fi suficientă. A devenit clar că prin măsuri de genul celei iniţiate la Cotroceni capetele hidrei nu vor putea fi tăiate oricât de multă bunăvoiţă în a-l sprijini pe preşedinte ar exista din partea celor cooptaţi în comisia de tristă amintire. Cât de coruptă este societatea la nivelul vârfului a fost relevată de cazul “Ţigareta”, unde s-au mânjit oameni care trebuiau ei în primul rândsă lupte alături de preşedinte. De asemenea, nici în teritoriu n-a existat voinţa de a-l seconda eficient pe preşedinte, astfel încât efectele au fost nule. Eşecul comisiei demonstrează însă şi forţa deosebită de care dispune crima organizată, ea având oameni infiltraţi la cele mai înalte nivele care reuşesc fie să tragă semnale de alarmă la momentul oportun, fie să muşamalizeze dosare incriminatoare. Faptul că domnul Constantinescu şi comisia sa au lăsat-o moale în ultima vreme crează impresia că presiunile exercitate asupra lor şi-au atins scopul, astfel încât nici măcar la acest nivel nu se poate câştiga un război împotriva mafiei româneşti. Ar fi excelent dacă pe moment s-a pierdut doar o bătălie, iar războiul va continua cu mai multă îndârjire, iar...Calculul greşit făcut la Cotroceni se răsfrânge asupra întregii imagini a preşedintelui, iar eşecul său în campania anticorupţie reflectă limitele sale prea puţin remarcate la începutul mandatului când părea să reprezinte garanția schimbării unor mentalități. r,-'ANCE 98 ...de la Campionatul mondial de fotbal tunfe trist de LEBĂDĂ BLONDĂ Ca să nu mai zică unii că fotbaliştii echipei noastre naţionale umblă cu cioara opsită - aluzie la schimbarea culorii părului aseară băieţii noştri au cântat un cântec debădă trist ca orice cântec de lebădă. . Complexul nostru în faţa iugoslavilor s-a alungit şi cu croaţii, despre care se spune, dealtfel, că sunt mult mai duri decât sârbii. Aşa se face că pe o căldură de 34 grade C. echipa noastră a căutat mai mult umbra decât poarta adversarilor, nereuşind să se impună în faţa unei fonnaţii croate cu doi fotbalişti de mare clasă: Boban şi Suker. N-a mai fost fiestă pe străzile oraşului, dar trebuie să arătăm că ştim să şi pierdem, nu numai să câştigăm. Adevărul este că noi, românii, ne-am obişnuit să pierdem pe toată linia, astfel încât calificarea echipei noastre n “optimi” poate fi considerată excepţia care iie regula, i se vor găsi mulţi care să arunce a fotbaliştii noştri, iar cei care o merită atenţie. E păcat, totuşi, că Hagi termină acest campionat imul pe care-l vor juca destui echipa naţională, în coadă de om convinşi că au dorit enorm de , te califice în “sferturi”. Dar numa jocul iese aşa cum îl plănuieşti , nu-i aşa, spiritul olimpic trebuie să ie! Ai învins, înainte! Ai pierdut, înainte!Iul face parte din viaţă, iar viaţa, nu-i , trebuie trăită, oricum ar fi ea.. ___________________V.M. TUDOR M ii St& IUL VSC. 2205-25 COTIDIAN SOCIAL - POLITIC AL JUDETULUI COVASNA 7Z) 1 Anul IX Nr. 2203 Miercuri 1 iulie 1998 4 pagini 500 lei Presa minorităţilor naţionale Periodic al Uniunii Armenilor din România PREMIERUL RADU VASILE ESTE DECIS SA DUCA PANA LA CAPĂT PROGRAMUL DE GUVERNARE, INDIFERENT DE CONSECINŢELE POLITICE Premierul Radu Vasile este decis să nu cedeze în nici un fel intereselor, speciale şi grupurilor de presiune, indiferent de consecinţele politice, să nu tolereze nici o clipă abateri de la linia reformei şi să ducă pînă la capăt programul de guvernare. Radu Vasile a participat, marţi, la cea dea treia masă rotundă cu Guvernul României, organizată de “The Economist Conferences”. Premierul a declarat că pentru a elimina suspiciunile atît din exterior, cît şi din interior, privind actualul Executiv singura soluţie este de a dovedi că guvernul este decis ca programul să fie nu doar pus în aplicare, ci şi accelerat. Radu Vasile şi-a asigurat auditoriul, oameni de afaceri străini şi români, că este hotărît să îşi îndeplinească mandatul indiferent dacă va pierde capital politic. Şeful Executivului consideră că, în momentul de faţă, există cîţiva indicatori încurajatori, cum ar fi rata inflaţiei estimată pentru 1998, respectiv 45%. “în schimb, politica monetară a ajuns la ultimele sale limite de manevră, iar rata inflaţiei poate fi în pericol dacă se înregistrează o rată a deficitului bugetar peste cel prevăzut”, a spus Radu Vasile. El a afirmat că la rectificarea bugetului din august-septembrie se va menţine deficitul în limitele prevăzute prin diminuarea cheltuielilor din sectorul public, iar pentru 1999 se doreşte o rată a inflaţiei de 20-22 %.”Vom urmări stabilizarea macroeconomică (Continuare în pagina a 2-a) Deşi staţiunea Bálványos beneficiază de condiţii naturale excepţionale. Mult aşteptata revigorare a turismului montan nu s-a produs! şi “Cetate” amintesc de faima de odinioară a zonei Îţi) .T I,yîjd will Horia C.DELIU Cine a vizitat cu 15-20 de ani în urmă zona Bálványos îşi aminteşte cu plăcere de viaţa trepidantă care domnea în sezonul estival aici, unde poposeau vizitatori din diferite colţuri ale ţării, mulţi şi din străinătate. Faima i se datora atât condiţiilor naturale deosebite, dintre care izvoarele cu ape minerale şi mofetele se aflau pe primul plan, dublate de un peisaj dumnezeiesc, un aer ionizat foarte puternic... şi de amenajarilor mulţumitbilic, ce asigurau o cazare confortabilă şi o masă ca la mama acasă. Cum, necum, în perioada dinainte de ’90, ţin minte că se organizau adevărate “campanii” premergătoare deschiderii sezonului estival - multe şi cu caracter propagandistic, este adevărat făcându-se eforturi materiale însemnate pentru ca aşezările balneare să primească turiştii în mod onorabil. Preţurile erau la îndemâna fiecăruia, de ce să nu o recunoaştem?, iar un sejur la munte ori la mare nu reprezenta un capăt de ţară. Din păcate, acum în plină democraţie, când libera iniţiativă ar trebui să acţioneze şi oamenii să o ducă mult mai bine, constatăm că renunţarea este sentimentul pe care îl încearcă cei mai mulţi. Cât priveşte felul în care se prezintă zona în clipa de faţă, ce să mai vorbim?, aproape este total “înţepenită”! ...Ca în ultimele două decenii am efectuat şi în luna iunie a acestui an un raid înainte de deschiderea sezonului cald prin staţiunile din judeţ, având pretutindeni constatărideloc îmbucurătoare. La Bálványos, cel puţin doar două unităţi au mai rămas să “ţină steagul sus”, anume Complexele “Carpaţi” şi “Cetate”, în primul sosesc, de regulă, oaspeţi străini, mai ales israelieni (preţurile fiind prea puţin atractive pentru români), în vreme ce în al doilea, activitatea merge non-stop, graţie stădaniilor soţilor Caraguş, patronii unităţii, care s au intergrat circuitului european al Turismului rural şi ecologic, încercând să urcăm cu maşina panta spre vilele din partea de sus a staţiunii, am avut de înfruntat un drum care ar fi pus în dificultate şi pe participanţii la...’’Camel Trophy”, atât este de impracticabil, ploiile abundente din ultima vreme făcându-l şi mai greu accesibil. Practic, roţile patinează în noroi şi pe porţiunile “firave” cu pietriş, astfel că eventualii şoferi amatori ce ar dori să meargă cu maşina până apoape de hotel - cum sunt uzanţele - se văd nevoiţi să renunţe. (Continuare în pagina a 2-a) Acţiune promoţională organizată de Societatea mixtă româno - franceză SC Roman - Verneuil SA Astăzi, în judeţul Covasna, în organizarea SC Roman-Verneuil SA, societate mixtă româno-franceză al cărei partener francez este renumita Staţiune de cerecetare şi producţie a seminţelor de cereale şi leguminoase de mare productivitate Verneuil Semences din Bretania, va avea loc o acţiune promoţională. După cum ne-a precizat domnul György Ignác, manager general la SC Comcereal SA Covasna, singurul distribuitor în zonă al produselor amintitei societăţi, la această acţiune sunt aşteptaţi să ia parte în jur de o sută de ___________________ A. GOLCIU (Continuare în pagina a 2-a) or». Provocări Minciuni îmbălsămate Mitus ENĂCHESCU U.D.M.R. continuă să facă valuri cu înfiinţarea universităţii de stat în limba maghiară. După ce Gunnar Jansson, raportorul pentru România din partea Comitetului de monitorizare al Consiliului Europei a declarat în faţa jurnaliştilor români şi străini la Strasbourg că această instituţie şi el personal nu agrează înfiinţarea universităţilor de acest tip, specificând în mod clar România şi minoritatea maghiară, liderii UDMR au trecut la contraatac. Dl. György Frunda, senator cu relaţii în lumea bună a Consiliului Europei, susţine că are acceptul acestui important personaj în privinţa înfiinţării unei universităţi de stat în limba maghiară în România. “Nu s-a pronunţat împotriva acestui lucru - declară György Frunda -, dimpotrivă, a apreciat că o astfel de instituţie este foarte bine venită şi respectă standardele internaţionale”. în final, senatorul UDMR a afirmat că va trimite ziare româneşti conţinând ecouri la această declaraţie chiar d-lui Jansson, solicitându-i totodată să dea în scris, adică să-şi spună negru pe alb opinia în legătură cu cererea UDMR privind înfiinţarea unei universităţi maghiare. Senatorul Frunda nu face decât să continue politica începută de UDMR încă în 1990, aceea de a merge cu jalba în proţap la porţile Consiliului Europei şi a-i reclama pe români că sunt extremişti, naţionalişti, nu se spală pe picioare în fiecare seară şi alte cusururi specifice sud-estului european, unde n-a mai ajuns sângele albastru. Cu domnia sa suntem lămuriţi. Ne întrebăm, însă, ce va răspunde Gunnar Jansson la jalba d-lui Frunda? Aş pune pariu că o va da cotită, argumentând cu traduceri greşite şi alte daraveli, în spiritul tradiţionalei inconsecvenţe de care sunt cuprinşi raportorii Consiliului Europei când vine vorba de drepturile minorităţilor, cu deosebire ale minorităţii maghiare din România. Şi totuşi, Gunnar Jansson a vorbit limpede şi pe înţelesul tuturor: Consiliul Europei nu agrează înfiinţarea de universităţi de stat în limba minorităţilor naţionale - cu referire directă la minoritatea maghiară din România. Cine minte în “afacerea” asta?! 4HV2. ■. . . .. ■ ■ ■ Romanici clminala! Ieri după-amiază, în optimile de finală ale Cupei Mondiale, România a fost învinsă de Croaţia cu scorul de 1-0(1 -0) Ion Iliescu apreciază declaraţia lui Radu Vasile privind amânarea intrării României în NATO Preşedintele PDSR, Ion Iliescu, consideră că declaraţia premierului Radu Vasile privind intrarea României în NATO după anul 2000 este “lucidă şi pertinentă”. Iliescu a afirmat, marţi, la o conferinţă de presă, că aprecierile lui Radu Vasile se apropie de opinia PDSR. Astfel, PDSR consideră că şansele României pentru integrarea în NATO sunt reduse. Fostul şef al statului a criticat NATO că, în loc să fie un element de stabilitate în zonă, introduce “un element de discordanţă” prin “ideea integrării în valuri” a ţărilor doritoare. Iliescu a spus că PDSR a protestat mereu faţă de soluţia adoptată de NATO pentru integrarea “în valuri” şi a recomandat să fie folosite aceleaşi proceduri ca în cazul Parteneriatului pentru Pace. “Dacă Ungaria va fi membru NATO, iar România nu, acest lucru va fi un factor negativ”, a afirmat liderul PDSR. El a spus că acest fapt va adăuga la “sensibilităţile istorice” dintre cele două ţări un “element de concurenţă”. Produsul intern brut a scăzut, în primul trimestru, cu 9,4% Produsul intern brut, estimat pentru primul trimestru, a scăzut în termeni reali cu 9,4% faţă de perioada similară a anului trecut, a declarat, marţi, în cadrul unei conferinţe de presă, Victor Dinculescu, preşedintele Comisiei Naţionale pentru Statistică (CNS). “Scăderea s-a datorat reducerii volumului de activitate şi, în consecinţă, a valorii adăugate brute create în toate sectoarele economiei naţionale, minusul cel mai accentuat înregistrîndu-se în agricultură, cu 37,3%, exclusiv pe seama zootehniei”, a adăugat Dinculescu. în industrie, care contribuie cu 38% la formarea PIB, valoarea adăugată brută a scăzut cu 7,4%, în timp ce în sfera serviciilor, care are o pondere de 47% în PIB, scăderea a fost de 8,5%, în termeni nominali, PIB estimat pe primul trimestru este de 62.120,5 miliarde lei. Consumul final s-a redus, în primul trimestru, cu 4,1%, în contextul diminuării cu 3% a consumului gospodăriilor populaţiei şi cu 11,1% a cheltuielilor din administraţia publică. Germania a fost condamnata de un tribunal grec la plata unor despăgubiri de război în valoare de 18 milioane de dolari Tribunalul din Aegion, în nordul Peloponesului, a condamnat statul german la plata sumei de 5,5 miliarde de drahme (18 milioane de dolari) drept despăgubiri de război datorate victimelor ocupaţiei naziste din regiune, au anunţat, luni, 11 surse judiciare elene, citate de AFP. Tribunalul s-a pronunţat vinerea trecută, în absenţa oricărui reprezentant al statului german, asupra a 700 de plîngeri înaintate de cetăţeni greci din regiunea Aegion. Anul trecut, o decizie similară a unui alt tribunal grec a fost considerată de către guvernul german ca fiind “contrară dreptului internaţional”, Bonn-ul afirmînd că nu are de gînd să dea curs hotărîrii judecătoreşti. Germania a reiterat în 1996 că nu mai primeşte din partea Greciei cereri , „ de indemnizare ” apreciind că această chestiune a fost definitiv reglată printr-un acord bilateral din 1960. Cu toate acestea, numărul plîngerilor depuse de greci împotriva statului german se apropie de 100.000, potrivit prefectului Beoţiei, care a lansat, în 1995, o vastă campanie în Grecia pentru a cere despăgubiri de război. MERIDIANE !