Cuvântul Nou, iunie 1999 (Anul 10, nr. 2483-2508)

1999-06-11 / nr. 2492

I [ COTIDIAN SOCIAL -POLITIC AL JUDEŢULUI COVASNA Anul X Nr. 2492 Vineri 11 iunie 1999 8 pagini 700 lei Au început dezbaterile generale la proiectul de modificare a legii fondului funciar Deputaţii PNŢCD şi PNL şi-au exprimat susţinerea faţă de proiectul de modificare a legii fondului funciar, la dezbaterile generale, care au început joi, în timp ce PDSR, PRM şi PD au formulat obiecţii asupra prevederilor referitoare la restituirea terenurilor agricole şi a pădurilor. Deputaţii PNŢCD au susţinut proiectul de modificare a legii fondului funciar, arătînd că acesta permite trecerea de la proprietatea funciară fărîmiţată la exploataţii. Vasile Lupu a arătat că restituirea în limita de 50 de ha teren şi 30 ha pădure nu este o ambiţie a ţărăniştilor sau a liberalilor, ci urmăreşte aplicarea principiului conform căruia “bunul luat prin forţă trebuie să fie retrocedat”, în opinia lui Vasile Lupu, 50 ha “nu reprezintă mare lucru”, avînd în vedere că preţul pămîntului nu depăşeşte 3,5-4 milioane lei/ ha în extravilan. “Boier Triţă, care are de plătit taxe de 70 miliarde lei la bugetul de stat, cîte hectare ar putea cumpăra? Iar lui Adrian Năstase, cu vilişoarele de la Predeal, îi garantez că găseşte să cumpere 100-200 ha pădure”, a spus Lupu. El a cerut deputaţilor să accepte trecerea de la micii proprietari, de 1-2 ha teren, la marii proprietari. Totodată, Vasile Lupu a spus că invocarea lipsei unui regim silvic în scopul de a opri retrocedările de pădure este “falsă”, arătînd că legea Codului Silvic, adoptată de Parlament, prevede sancţiuni foarte severe. ‘ Gheorghe Cristea, preşedintele Comisiei pentru agricultură şi un alt semnatar al proiectului de modificare a legii fondului funciar a spus că, prin acest proiect de lege, se face un act de dreptate şi nu se creează privilegii. El a afirmat că toţi membrii din Comisia de agricultură au susţinut proiectul de lege, cu excepţia (Continuare în pagina a 2-a) Convenţia Democrată a pierdut Ardealul! Dumitru MANOLACHESCU Nu trebuie să vă speriaţi, nu l-a cedat (încă...) ungurilor! E vorba doar că a pierdut electoratul din judeţele Transilvaniei, aşa cum demonstrează fără putinţă de tăgadă un sondaj de opinie serios, realizat de “Metro-media Transilvania” la comanda Fundaţiei “Soros”. Acest sondaj indică o alunecare cvasi-totală a electoratului românesc spre stânga, adică spre P.D.S.R., care a adunat voturile negative ale nemulţumiţilor de C.D.R. Cu 39% din preferinţele electoratului, după cum indică sondajul respectiv, P.D.S.R. îşi poate construi deja scenarii pentru viitoarea guvernare. La aceste procente (cred că nici cei mai enfocaţi pedeserişti nu sperau într-un rezultat atât de bun...) se pot adăuga cele ale unor posibili viitori aliaţi, dintre care cel puţin unul, Alianţa pentru România, pare sigur la această oră. ApR aduce posibilei viitoare alianţe o “zestre” de 16%, cam cât avea Partidul Democrat la alegerile din 1996. împreună, cele două partide social-democrate ar face 55%, fără să mai punem în calcul creşterea acestor procente în campania electorală. Două probleme ar fi de urmărit în această direcţie: haosul din mintea electoratului românesc şi capacitatea Partidului Democrat de a urca din nou pe creasta valului. în privinţa haosului, e clar că el se manifestă puternic, pentru că altfel nu se explică preferinţa alegătorilor pentru P.D.S.R., partid cu care am tras-o rău de tot cel puţin patru ani de zile, dacă nu cumva chiar mai mult. Cât de disperaţi trebuie să fie oamenii ca să-i dorească din nou la Putere pe cei care nu ne-au adus în nici un fel bunăstarea promisă în 1992?! E clar, PDSR mizează pe nemulţumirea populaţiei, pe teama zilei de mâine, pe disponibilizări, într-un cuvânt pe tot ce înseamnă reformă şi privatizare târzie, ca să nu zic tardivă. E aici un sâmbure de indecenţă, care se va transforma în campania electorală într-un munte de indecenţă, dar n-ai ce-i face, asta-i politica. Dar fiindcă veni vorba de indecenţă, e de urmărit viitorul politic al lui Petre Roman, depăşit în sondaje de Traian Băsescu şi Vadim Tudor. Ce va face, cum va conduce el “corabia” găurită a Partidului Democrat? Democraţii au luat-o rău în barbă, ajungând la 7% din preferinţele electoratului, la doi paşi de a nu intra în Parlament! Sigur, scuze se găsesc, imaginea s-a erodat pentru că miniştrii democraţi au făcut reformă, dar asta nu explică percepţia de “partid al afaceriştilor veroşi” pe care o înregistrează Partidul Democrat în rândul unei consistente părţi a electoratului. Dacă Petre Roman nu se debarasează la viitoarele alegeri de cei care, la adăpostul “cotizaţiei” suculente pentru partid, îşi clădesc imperii, dacă liderii P.D. nu îşi vor îmbunătăţi relaţiile cu sindicatele (relaţii total compromise la această oră), acest partid de centru-stânga va aluneca puternic spre dreapta şi va pierde prilejul de a reuşi să se lipească, în ultimul moment, de viitoarea guvernare social-democrată. Asta-i situaţia, neamule, vom mai trăi patru ani de stagnare cu Iliescu şi Năstase la cârma ţării. Nu ne rămâne decât să sperăm că Ion Iliescu nu va candida la preşedinţie (speranţe deşarte...) şi că ApR va aduce infuzia de valoare absolut necesară acestui posibil “duet” la guvernare. Dacă Teodor Stolojan îşi va aduce aminte că a cochetat cu P.D.S.R., pe vremuri, s-ar putea chiar să obţinem un “trio” onorabil: Năstase, Meleşcanu, Stolojan, îmi pare rău pentru CDR-USD-UDMR, dar ei n-au fost ceea ce cu toţii am aşteptat să fie. în aceste condiţii, schimbarea este necesară şi ea se va produce, pentru că e foarte puţin probabil ca lucrurile să meargă atât de bine în anul viitor încât românii să-şi schimbe din nou preferinţele spre partidele care (nu) ne guvernează acum. LA CAPACITATE SUNTEM PE ULTIMUL LOC! Examenul de capacitate a readus în actualitate starea învăţământului covăsnean, confruntat cu probleme grave, cum ar fi lipsa unor cadre didactice valoroase. Iată, rezultatele obţinute de elevi la examenul de capacitate arată că suntem pe ultimul loc din ţară. Chiar dacă Liceul Mihai Viteazul şi alte câteva, puţine, unităţi şcolare din judeţ au obţinut rezultate peste aşteptări, Covasna a înregistrat cel mai slab procentaj de reuşiţi la acest examen: 59%. Sigur, unii vor găsi fel de fel de scuze, motive, argumente, nu sunt condiţii materiale pentru un învăţământ de Calitate, au picat mai ales maghiarii la istorie şi geografie etc. Poţi spune orice, la urma-urmei, dar dacă facem o comparaţie cu rezultatele din Harghita, de pildă, unde lucrurile, inclusiv din punct de vedere etnic, stau la fel ca pe la noi, vedem că harghitenii au un procentaj de reuşită la acest examen de 80%, ceea ce îi situează în fruntea clasamentului, nu la coada lui. Iată cum, la condiţii egale, rezultatele pot fi total diferite, ceea ce impune o analiză nu a condiţiilor de studiu, ci a valorii şcolilor - valoare pe care în esenţă o dau cadrele didactice. Să sperăm că la examenul de Bacalaureat Covasna nu va mai fi pe ultimul loc din ţară. Şi să mai sperăm că elevii Liceului Mihai Viteazul se vor prezenta cel puţin la fel de bine şi la Bacalaureat. V.M. TUDOR Programul Paginile 6-7 TV I '*t, In k w v f 11 -18 iunie O frumoasă şi rodnică iniţiativă umanitară: “Ajutaţi copiii orfani!11 11 • Acţiunea “Milenium”, pentru protejarea persoanelor defavorizate de soartă s-a bucurat de succesMSMU s ... 1111 Horia C. DELIU într-o societate aflată în derivă din toate punctele de vedere, economic, social, politic, moral, nu este de mirare că lucrurile merg mereu spre mai rău, sărăcirea populaţiei şi debusolarea unei largi pături a concetăţenilor fiind greu de stăvilit. context, când mâinile de ajutor ce se întind celor defavorizaţi de soartă sunt tot mai puţine, singurele speranţe rămân biserica, ca şi în societăţile de binefacere, dintre care Crucea Roşie ocupă un loc privilegiat, în cadrul acţiunii de anvergură intitulată semnificativ “Milenium”, care ţine să marcheze festiv, dar şi pragmatic apropierea de finele acestui secol şi de primii 2000 de ani după Hristos, a avut loc recent în judeţul Covasna manifestarea cu caracter umanitar intitulată “Ajutaţi copiii orfani", care s-a bucurat de o bună primire din partea unui mare număr de adolescenţi, tineri. S-a apelat, fireşte, şi la ajutorl sponsorilor, fără de care azi în România nu se poate întreprinde nimic! Domnul Alexandru Zaharia, inspector în cadrul Filialei judeţene Covasna a Societăţii Române de Cruce Roşie, ne-a precizat - cu amabilitatea care-1 caracterizează - că a fost vorbă de o modalitate aparte de încurajare a copiilor singuri, fără părinţi, ,ce au o situaţie materială grea. De 1 iunie, cu prilejul sărbătorii tradiţionale a celor mici, s-a declanşat respectiva operaţiune, ce a avut succes. Cum din Anglia s-au primit 2000 de cruciuliţe, ca un simbol al speranţei şi credinţei în bunul Dumnezeu (singurul care ne mai poate ajuta să ieşim din marasmul în care ne aflăm) s-au împărţit la subfilialele din oraşele şi comunele judeţului, fiind preluate şi de către unele firme, societăţi comerciale şi bănci prospere, care în schimb au oferit sponsorizări, spre a se putea oferi celor necăjiţi şi anumite bunuri de care au atâta nevoie. Cam ce vârstă au avut cei care au beneficiat de asemenea cadouri?, l-am întrebat pe domnul Zaharia. între cinci şi 18 ani, doar minori orfani, în total au fost 24 de copii şi adolescenţi, chiar şi tineri sub Majorat, ce s-au bucurat să primească un seim de căldură şi afecţiune din partea noastră, ei fiind atât de singuri. Marea lor majoritate provin de la Casele de copii din judeţ, vlăstare ce nu au cunoscut căldura şi bucuria unui cămin părintesc. Ce fel de daruri au primit? Pe lângă cruciuliţele de care aminteam, li sa oferit câte un mic rucsac, din acelea care sunt acum la modă printre tineri, în care se găseau felurite articole de îmbrăcăminte, alimente, dulciuri. Banii care s-au strâns în urma acţiunii “Ajutaţi copiii orfani" au însumat cifra de 6,4 milioane de lei. Ne folosim de acest prilej pentru a le mulţumi încă o dată generoşilor oameni de suflet care ne-au stat alături, şi promitem să continuăm la aceeaşi parametri calitativi asemenea activităţi umanitare, mult apreciate de cei nevoiaşi. ...Cunoscând destoinicia, seriozitatea şi omenia celor care activează în cadrul Filialei judeţene Covasna de Cruce Roşie, condusă cu pricepere de doamna Balázs Mária, filială ce a avut nişte iniţiative demne de toată lauda în ultimii zece ani, suntem siguri că şi alte asemenea acte generoase se vor derula în continuare, în acest „ Desculţ şi fără armă• • • Vasilica CIOBANU Domnul Cornel Paloşan şi-a lăsat treburile gospodăreşti şi a acceptat să stăm de vorbă despre viaţa şi traiul dumnealui. Interlocutorul nostru îşi duce bătrâneţile, alături de soţia sa, în casa ce şia construit-o pe vatra strămoşească din Zagon. Cu chipul blând, dar categoric din fire, cu mişcări greoaie, dar sigur pe vorbele sale, domnul Cornel Paloşan îşi deapănă cursiv amintirile, fără a le pierde firul atunci când este întrerupt... Ce aţi făcut la viaţa dumneavostră, domnule Cornel Paloşan, mă refer la ocupaţie, îndeletniciri ? - De copil am păzit vacile. Mă mâna tata cu vacile până am fost de vreo 12 ani. - Până sau de la 12 ani ? - Nu, nu! Până am fost pe la 12 ani, după aia m-a luat cu el la pădure şi de la 15 ani am început să cărăuşesc şi singur cu caii. - Tatăl dumneavoastră cu ce se ocupa ? - Lucra la pădure, dar şi în agricultură, că aveam câteva hectare de pământ. Aveam şi noi pădure atunci, dar lucra pentru un jidan care era pe-aici; trăgeam lemnul din pădure la rampă şi de-acolo îl ducea cu trenul. Mai mult în zona Comandăului am cărăuşit. - Când v-a luat în armată ? - Am plecat în armată în ’43, la 21 de ani, şi am fost luat în armata ungară. La Târgu Secuiesc am stat aproape un an de zile şi de-acolo ne-a dus la muncă. Ce armă aţi făcut ? Ei, făceam fân, am măturat şi pe stradă; miaduc aminte că eram împreună cu unul din Breţcu, Costică Diaconu, unul din Zăbala, Condrea, apoi Marinescu tot din Zăbala şi restul eram de-aici. Cu toţii erau veo 40 de soldaţi români, că venise şi de prin Sărămaş şi din alte părţi. - Numai români, nu eraţi împreună cu soldaţii maghiari ? -Apoi, nu... - De ce ?! - De-aia că noi eram la muncă şi ei, maghiarii, la arme. Am mai lucrat atunci şi pe la magazine, ne-a mai dat şi la un boier să lucrăm. După aia, cam la un an de zile, ne-a spus să mergem acasă să ne-aducem haine şi bocanci că ne duce din Târgu Secuiesc. Noi ne-am vorbit cu toţii să neaducem haine, dar bocanci, nu, ca să ne dea ei bocanci cum dădea la ceilalţi. Ne-am dus cu hainele şi ne-a pus pe tren, desculţi, până la Sfântu Gheorghe. Acolo ne-a băgat într-un grajd, pe-o jumătate de grajd erau caii, pe-o jumătate eram noi. Acolo ne-am întâlnit cu ei de la Bistriţa şi din alte locuri, tot aşa, români adunaţi pentru muncă. Eu când am auzit acolo “Măi Ghio !” şi “Măi Vasile!” şi caii nechezau pe partea cealaltă şi noi desculţi atâţia inşi, m-am fost luat să fumez ! Parcă-mi veniseră aşa nişte nervi şi-am luat o ţigare, am luat alta şi nu mai ştiu câte am fumat, dar de-atunci mai mult n-am mai pus ţigară-n gură. Ne-au ţinut şi-n Sfântu Gheorghe vreo două săptămâni. (Continuare în pagina a 2-a) Român, soldat în armata maghiară PAX AMERICANA în Iugoslavia pare a se fi instaurat liniştea. Comandanţii militari ai celor două combatante - armata sârbă şi trupele NATO - au ajuns la un acord deplin în ce priveşte retragerea forţelor sârbe din Kosovo, simultan cu apariţia forţelor de menţinere a păcii din cadrul ONU, cu o importantă componentă a NATO. Asta ar fi infonnaţia rece, seacă, dar atât de preţioasă pentru milioanele de sârbi care o aşteptau. Bombardamentele au încetat, viaţa îşi va relua, încet-încet, cursul firesc. Vor rămâne durerea, furia, grija, disperarea, vor rămâne lacrimile pentru vieţile pierdute, pentru casele distruse, pentru liniştea împuşcată. Culmea este că acum, după cinci luni de bombardamente, după ce Iugoslavia a fost făcută praf şi pulbere de avioanele NATO, după ce un milion de albanezi şi câteva sute de mii de sârbi au luat drumul refugiului, nimeni nu mai e foarte sigur că acest război trebuia să se întâmple. Pentru că, orice s-ar spune, un dictator nu se alungă cu preţul distrugerii ţării care l-a creat. Miloşevici a fost miza războiului, Miloşevici trebuia sacrificat pentru ca sârbii şi albanezii să găsească o modalitate de convieţuire paşnică. Genul ăsta de “pedeapsă generală” este foarte puţin gustat de majoritarii şi minoritarii Europei centrale şi de sud-est. S-ar putea ca el să prindă prin alte părţi ale lumii, dar pe la noi n-a avut deloc succes. Urmează reconstrucţia Iugoslaviei, sau a ceea ce a mai rămas din Iugoslavia, pentru că Miloşevici a reuşit să facă din marea Federaţie Iugoslavă o Serbie mică de tot, care va pierde şi Republica Muntenegru. La reconstrucţia asta vor participa o mulţime de ţări, în frunte cu cei care vreme de cinci luni i-au bombardat pe sârbi. Vom fi şi noi, românii, acolo. Constructorii de case, de damuri şi de căi ferate se gândesc deja la viitoarele afaceri profitabile pe care le vor derula în Iugoslavia. N-avem drumuri în ţară, dar le facem altora drumuri - ceea ce nu-i neapărat rău, sârbii merită să fie ajutaţi. Se mai pun doar trei întrebări: ce se va întâmpla cu albanezii refugiaţi? Ce se va întâmpla cu Miloşevici? Care va fi soarta sârbilor care vor cuteza să rămână în Kosovo? Răspunsuri se pot da, dar nimeni nu ştie cu exactitate care va fi soarta albanezilor, a sârbilor, a lui Miloşevici. Unii dau ca sigură fuga lui Miloşevici în Africa de Sud, alţii îl văd în continuare preşedinte-mult-iubit-conducător-de-neam-şi-ţară. Despre albanezi se ştie cu siguranţă că nu vor reveni decât vreo 500.000 în Kosovo, restul până pe la 900.000 de oameni plecaţi în cele patru zări îşi vor fi găsit alte rosturi, prin America, Germania, Finlanda, Norvegia... Sârbii care se vor reinstala într-un Kosovo practic distrus vor fi, probabil, cei mai dezavantajaţi, cei mai expuşi pericolului răzbunării albanezilor. Va reuşi NATO, vor reuşi forţele de menţinere a păcii şi de reconstrucţie a Iugoslaviei să ofere speramă unei vieţi normale, paşnice în Kosovo? La această întrebare e imposibil, acum, să răspunzi. Nici măcar responsabilii acestei “păci americane” nu pot prevedea viitorul Iugoslaviei... Dumitru MANOLACHESCU PROVOCĂRI Lămuriri Săptămânalul A Nap (director Sorin Roşca Stănescu) din 3. 06. 1999 publică sub iniţialele F.I. câteva informaţii printre care şi una anume: o organizaţie teritorială UDMR din judeţul Covasna cere ca Maria Peligrad, Ion Bumbu - preşedinte, respectiv vicepreşedinte al filialei Covasna a Partidului Unităţii Naţionale Române “să fie declarate “persona non grata” pentru comportare şovină, pentru declaraţiile lor”. Conform Dicţionarului Explicativ al Limbii Române “persona non grata” este o “expresie folosită pentru a desemna un reprezentant diplomatic despre care statul în care a fost acreditat declară că trebuie să-şi înceteze activitatea pe teritoriul respectiv”. Ce s-ar putea înţelege?! Că cei nominalizaţi, cetăţeni ai României, locuitori ai judeţului Covasna se află pe teritoriul unui stat străin. Au nevoie de paşapoarte, de vize de reşedinţă pentru a locui aici. Adevărul este altul. Supărarea domnilor se datorează faptului că încercăm să prezentăm adevărul despre situaţia românilor din judeţele dominate de UDMR, pentru că încercăm să trezim opinia publică şi instituţiile prof. ing. Maria PELIGRAD, preşedinte filiala PUNR Covasna col. (r) Ion BUMBU, vicepreşedinte filiala PUNR Covasna (Continuare în pagina a 2-a) Şi se jură că nu pleacă... Vicepreşedintele PD, Bogdan Niculescu Duvăz, a declarat, joi, într-o conferinţă de presă, că PD va rămîne în coaliţia majoritară pentru ca România să depăşească momentele foarte grele prin care trece în prezent. . “Există obiective comune care ne fac să fim solidari”, a spus Duvăz, arătînd că între aceste obiective se află asigurarea stabilităţii României, avînd în vedere actuala conjunctură regională, precum şi plata datoriei externe. El a apreciat că unele acţiuni “individuale” sau spectacole “ieftine”, precum cele ale vicepreşedintelui ţărănist Vasile Lupu vor fi “date deoparte”. în Ismei va fi creat un “Consiliu al păcii" Premierul israelian ales Ehud Barak va crea un “Consiliu al păcii” format din foşti generali, pentru relansarea negocierilor de pace cu Siria, Libanul şi cu palestinienii, informează, în numărul său de joi, cotidianul israelian “Haaretz”, citat de AFP. Acest consiliu va cuprinde trei grupuri separate de negociatori, care îi vor prezenta un rezumat al discuţiilor lor direct premierului. Potrivit “Haaretz”, Barak intenţionează să controleze personal progresele realizate în fiecare etapă a negocierilor. Generalul în rezervă Danny Yatom, fost şef al Mossad-ului (serviciul de securitate externă) va coordona eforturile celor trei grupuri de negociatori cu cele ale reprezentanţilor diverselor servicii secrete. în acelaşi timp, delegaţii Ministerului Afacerilor Externe vor încerca să relanseze negocierile de pace multilaterale de interes regional. Potrivit “Haaretz”, discuţiile cu palestinienii vor fi coordonate de generalul Amnon Shahak, fost şef al Statului Major israelian. Generalul Uri Sagy, fost şef al serviciilor secrete militare, se va ocupa de eforturile de pace care vor fi făcute în direcţia Siriei. Generalul Yossi Peled, fost comandant al regiunii militare din nordul Israelului, va fi însărcinat cu negocierile cu Libanul. Cei trei generali vor fi asistaţi de Gilad Sher, un jurist din cadrul Ministerului Afacerilor Externe, care a contribuit la redactarea acordurilor de la Oslo privind autonomia palestiniană din 1993. Pe de altă parte, fostul viceministru laburist al Afacerilor Externe, Yossi Beilin, unul dintre arhitecţii acordurilor de la Oslo, nu figurează printre negociatorii prezentați de Barak.