Cuvântul Nou, iunie 1999 (Anul 10, nr. 2483-2508)

1999-06-25 / nr. 2504

cCOTIDIAN SOCIAL - POLITIC AL JUDEȚULUI COVASNA Anul X Nr. 2504 Vineri 25 iunie 1999 8 pagini 700 lei O adunătură de idioţi s-a făcut de râsul curcilor In Senatul României Dumitru MANOLACHESCU Senatul României s-a transformat zilele trecute într-o cocină, în care “porcii” ministrului Mureşan s-au dat în spectacol. Vi se pare că sunt prea dur? Staţi să vedeţi ce urmează, de fapt ce zic eu e nimic pe lângă excelenta “autocritică” pe care şi-au făcut-o aleşii între aleşi marţi după-amiază. Incidentul, transformat în înjurături, strigăte, zbierete, acuze de tot soiul, a fost produs de... U.D.M.R., bineînţeles, care a folosit prilejul dezbaterii amendamentelor la Legea învăţământului pentru a învenina şi mai mult relaţiile Putere-Opoziţie. De la cearta între partide pe chestia Legii învăţământului s-a ajuns la un scandal generalizat, în care au abundat epitete, comparaţii, licenţiozităţi de limbaj greu de presupus într-un Senat. Iată câteva mostre: “Dacă aici ar intra un cârd de gâşte, am putea spune că suntem de râsul curcilor’’; “Suntem o adunătură de idioţi”... Cineva, nu ştiu cine, a reuşit să conchidă extrem de realist situaţia parlamentarilor români la această oră: “Să ne scuzăm faţă de alegători, care ne-au trimis aici ca să-i reprezentăm şi noi ne batem joc de ei”. Aferim, coane, adevăr grăit-ai! Că şi d-na vicepreşedină a Camerei Deputaţilor zicea deunăzi, cu glas suav de prahoveancă nemânjită cu petrol: “Vă doresc o noapte liniştită, cu gândul mereu la electorat”. Păi, nu? N-au închis deputaţii un ochi în noaptea aceea, tot gândinduse la sărmanul electorat! Aşadar, stimate cetitorule, asta-i situaţia în Parlamentul României. Aleşii se strofoacă să aibă grijă de electorat, n-au somn, se sacrifică în fiecare clipă pentru fericirea şi bunăstarea noastră şi noi, nerecunoscătorii, nici măcar nu ştim chestia asta, darmi-te să le mai mulţumim! Şi nu doar în Parlament, Guvern sau Preşedinţie sentâmplă aşa, ci şi în teritoriu, unde reprezentanţii clasei politice stau tot cu ochii pe alegători şi cu gândul la... sacrificiul suprem. Ce, n-aţi auzit de săracul prefect Opriş, de prea-cinstita faţă deputăţească Bran, de amărâţii nepoţi ai lui Diaconescu şi Ţepelea, de sărmanul director Hogea? Adică dv. credeţi cumva că ăştia au făcut afaceri, au înşelat statul, v-au înşelat pe dv., alegătorii? Fiţi oameni serioşi, vă rog să gândiţi pozitiv! N-a zis preşedintele tuturor românilor, în 1996, toamna, că de-acu’nainte se vor sacrifica numai cei de la Putere? Ba a zis, şi toţi au fost de acord. Şi-atunci trebuie să observaţi că în “afacerea Cicoarea” de la Fabrica de zahăr Bod n-a fost vorba de nici un fals sau uz de fals, nu s-a întâmplat nici o escrocherie şi nici un abuz de putere. Ceea ce s-a-ntâmplat la Braşov, cu Opriş şi Bran, la Târgovişte cu nepoţii lui Diaconescu, la Bucureşti cu cei ai lui Ţepelea şi cine mai ştie unde cu tot felul de rude ale puternicilor zilei se numeşte, pe limba regimului democrat Constantinescu, “sacrificiul clasei politice pentru binele poporului”. Cei pe care i-am amintit sunt doar câţiva dintre “sacrificaţii” acestui regim. Dar mai sunt şi alţii, nu-i uitaţi pe “idioţii” din Senat, de care râd şi curcile... îngenunchează şi roagă-te pentru ei, popor român! ♦ porcii de la “COMTIM” TORPILEAZĂ RELAŢIILE CU F.M.I. întârzierea luării unor măsuri hotărâte în sensul lichidării “Comtim” torpilează înţelegerile cu F.M.I. şi pot chiar împiedica semnarea acordului stand-by cu această instituţie financiară. F.M.I.-ul nu pare a fi de acord să subvenţioneze pierderile din economia românească, iar “Comtim” este una din gurile negre ale acestei economii. Dar cine-i opreşte pe guvernanţi să rezolve “ecuaţia” Comtim? F.P.S., prin vocea autoritară a preşedintelui Radu Sârbu, a cerut de mult “verde” de la Guvern pentru lichidarea acestui combinat supradimensionat. Ministrul Agriculturii, Ioan Mureşan, s-a lăudat că a găsit soluţia pentru reducerea pierderilor la “Comtim” - vinderea purceilor contra furaje de la populaţie. Treaba n-a mers, se pare, ministrul Agriculturii este electronist de profesie, nu ştie cu ce se mănâncă porcii şi alte animale din zootehnie şi nici cât valorează furajele din gospodăriile ţăranilor. Aşa că porcii de la “Comtim” continuă să existe şi să aibă, prin existenţa lor, efecte nefaste asupra relaţiilor României cu F.M.I. Ciudată chestie, nu?! Recent, Radu Sârbu a afirmat că-i musai să lichidăm “Comtim”ul şi că F.RS. se va implica cu toate forţele în problema asta. Să vedem, însă, ce autoritate mai are Sârbu, din moment ce parlamentarii îl numesc “groparul economiei de piaţă” din România şi-i cer premierului să-l demită cât mai urgent... V.M. TUDOR Javier Solana va face o vizită la Bucureşti Secretarul general al NATO, Javier Solana, va efectua, în zilele de 7 şi 8 iulie, o vizită la Bucureşti, au declarat, joi, agenţiei MEDIAFAX, surse diplomatice române. Javier Solana va sosi la Bucureşti în seara zilei de 7 iulie, într-un turneu care cuprinde şi Bulgaria, cele două state fiind considerate “de primă linie” în Europa de sud-est. Secretarul general al Alianţei Nord-Atlantice se va afla în România şi Bulgaria pentru a menţine legătura dintre NATO şi cele două ţări, care au sprijinit acţiunile aliate în campania din Iugoslavia, au precizat sursele citate. Mâncaţi liniştiţi păsări, ouă şi maioneze! Dioxina belgiană n-a ajuns în Covasna... De la Poliţia sanitar-veterinară suntem informaţi că în judeţul Covasna nu există probleme cu dioxina - substanţă toxică descoperită în puii, găinile şi produsele din pasăre din Belgia -, întrucât societăţile comerciale de profil din judeţul nostru nu au importat păsări, ouă şi produse care folosesc carnea de pasăre şi ouăle (maionezele, de pildă) din Belgia. N. DEMETRIAD In sfârşit, Primăria municipiului, Sfântu Gheorghe s-a apucat de la efectuarea unor lucrări în Piaţa “Mihai Viteazul”! Doru Decebal FELDIOREAN De mai mult timp ziarul nostru a tras semnale de alarmă legate de starea deplorabilă, mizeră, în care se află Piaţa “Mihai Viteazul”. Se pare că până la urmă, chiar şi în lipsă acută de bani, Primăria municipiului reşedinţă de judeţ a început şi ea să realizeze ce se întâmplă acolo. Nu de altceva, da se întâmpla de ani buni ceva, în mod cert neplăcut ochiului. Piaţa “Mihai Viteazul” parcă este un corp uman care se deshidratează ,văzând cu ochii şi până acum (chiar dacă mulţi au observat) pe nimeni nu interesa cu adevărat acest subiect, în timp ce ... normal, Primăria nu avea bani pentru aşa ceva, însă ruşinea, ce ne facem cu ea, nu ?, că doar odinioară această “piaţă” în frunte cu statuia aflată în mijlocul ei, era mândria oraşului prin care în urmă cu câteva sute de ani trecea pe cal alb, nimeni altul decât Mihai Vodă, cel dintâi înfăptuitor al Unirii celor trei ţări româneşti: Moldova, Ţara Românească şi Transilvania. Aşadar, ca să revin la problema propriu-zisă, Primăria a găsit fonduri pentru efectuarea unor lucrări în Piaţa “Mihai Viteazul”. Aceasta nu va fi refăcută în totalitate din lipsa banilor (sperăm că deocamdată!), ci doar în partea din faţă a statuii Voievodului şi a ostaşilor săi. Nu e excelent, dar e bine şi aşa. E un început bun, promiţător. Dacă cineva şi-a adus aminte că “piaţa” trebuie refăcută, atunci într-un final (probabil când Primăria municipiului va scoate de undeva sume fantastice) aceasta se va reface şi în întregime. “De o săptămână încoace se lucrează deja în jurul statuii şi la treptele care duc spre ea”, ne-a declarat viceprimarul municipiului Sfântu Gheorghe, dl. Czimbalmos Csaba, care a adăugat că “dacă nu vor apărea probleme neprevăzute lucrarea va fi gata peste o lună, după cum ne-au promis cei de la firma cu care am încheiat contractul de reamenajare, și anume Conico”. Suma la care se ridică întrega lucrare este de 50 milioane lei, iar după spusele viceprimarului Czimbalmos Csaba reamenajarea întregii “pieţe” se ridică la cifre enorme de ordinul... miliardelor de lei! Plus că la situaţia în care se află Piaţa “Mihai Viteazul” nu se ştie niciodată ce fel de probleme și cât de mari pot apărea și da totul peste cap. În alertă, de teama furiei apelor Vasilica CIOBANU în zona Buzaelor, pericolul inundaţiilor din zilele trecute s-a datorat furiei apelor râului Buzău şi a pâraielor ce se scurg de pe versanţii din împrejurimi. La Zăbrătău, cea mai mare cotă a apelor Buzăului a fost în noaptea din 32/23 iunie, când nivelul apei a ajuns la 225 cm după cum aflăm de la domnul Constantin Vlad, inspector cu protecţia civilă în cadrul Primăriei oraşului întorsura Buzăului. La podul Bobocea şi podul Crivina, apele au fost cu o jumătate de metru mai mari. în ziua de 23 iunie, la ora 8,00, nivelul apelor a scăzut la 176 cm, după care, din nou a început să crească; la ora 12,00 era de 205 cm, la ora 13,00 de 210 cm. în după amiaza aceleiaşi zile, apele au început să scadă, ajungând ca ieri, la ora 6,00, nivelul lor să fie de 144 cm. La ieşirea din Crasna, spre Creşniţa şi Puca, unde există o vale foarte bine amenajată, n-au fost probleme cu inundaţiile pentru că n-au venit ploi mari dinspre Puca, în schimb, spre Zăbrătău au căzut cantităţi mari de apă şi de-acolo s-au scurs şiroaie mari, provocând unele pagube. Viitura s-a produs în aval de podul Munteni, deci spre Buzău, la kilometru 99 plus 800, în punctul numit “La Plătteni”, provocând colmatarea capului de pod în amonte şi revărsarea apei peste şosea. în atare situaţie, angajaţii Districtului întorsura Buzăului al “Drumurilor Naţionale” au purces la decolmatarea acelui loc şi, în foarte scurt timp, au fost libere scurgerea apelor în Buzău şi circulaţia pe şosea. De asemenea, un brad masiv a căzut peste acest drum naţional şi din nou aceşti oameni au acţionat promt, pentru a elibera zona. La intrarea dinspre Crasna, aproape 40 de ani de fâneaţă a fost inundată de apele unui pârâu, numit “După Funduri”, care vine din partea dreaptă a Zăbrătăului. Fâneaţa era cosită, cu căpiţe de fân în uscare şi aparţine proprietarilor: dl. Vasile Mitrofan, d-na Maria Mitrofan şi dl. Aurel Bularca. De fapt, înainte ca apele să se reverse peste aceste suprafeţe, oamenii au luat fânul din zona unde terenul era mai jos şi l-au ridicat pe mal, dar apele l-au prins şiacolo, în curtea Şcolii generale Crasna, apele erau de aproximativ 35 de cm, ape venite de pe versantul dinspre Zăbrătău. La Şcoala generală Bobocea apele au ieşit ca de obicei, însă s-au revărsat pe o suprafaţă destul de mică, în noaptea când cota apelor Buzăului a atins nivelul cel mai mare, în zona localului “Fântiniţa”, apele s-au revărsat pe o suprafaţă întinsă de teren, iar acum terenul bălteşte. De-a lungul râului Buzău, începând de la podul din Sita Buzăului, deci după PECO, oamenii au fost permanent în alertă, mai ales cei care locuiesc între podul Bobocea şi Crasna. Ei au urmărint permanent nivelul apei pentru ca atunci când acesta se ridică să-şi poată baricada intrările în şură, şuveică sau în magazii ca să nu pătrundă apa. în aval, oamenii erau pregătiţi să-şi ducă animalele mai la deal, ei fiind deja obişnuiţi cu asemenea necazuri. în timpul ploilor abundente, cetăţenii din comuna Sita Buzăului duc teama şi groaza inundaţiilor, deoarece, din anul 1982 încoace au fost inundaţii care au făcut mari pagube. Spre exemplu, cu câţiva ani în urmă, gospodăria unui cetăţean care locuieşte vizavi de Şcoala generală Bobocea a fost tare afectată de furia apelor, apa ajungând în casa omului până la 1,5 m. Din această cauză, cetăţeanul a dărâmat casa şi a înălţat temelia cu vreo 2m, în asemenea situaţie se află mai mulţi cetăţeni din zonă, iar acum chiar dacă inundaţiile produc daune pe terenurile agricole, aceştia nu mai au probleme cu casa. : “După cum am fost de necăjiţi, chiar chiar de pâine nu ducem lipsă acum...” Vasilica CIOBANU Cam de două luni şi jumătate, doamna Maria Ticuşan din satul Zăbrătău, comuna Sita Buzăului, are şapte copii. Mihaela, fiica cea mai mare, este deja absolventă a opt clase şi a adus recent familiei sale o mare bucurie, anume că a fost printre cei şapte elevi de la Şcoala generală din Zăbrătău care au reuşit la examenul de capacitate, în condiţiile în care au susţinut acest examen 18 elevi de aici. “Ne gândim dacă s-o dăm sau nu mai departe la şcoală, pentru că ne este foarte greu, chiar şi la liceu în întorsura Buzăului - spune doamna Maria Ticuşan. De când a intrat la şcoală, Mihaela vrea să se facă învăţătoare, dar nu ştim cum s-o întreţinem în şcoală pentru că sunt cheltuieli mari. “ Situaţia materială a acestei familii este destul de modestă, deşi cei doi soţi s-au străduit din răsputeri să-şi înjghebeze o gospodărie, în ziua documentării noastre, doamna Maria Ticuşan se gândea (după cum avea să ne spună) cum îi este mai convenabil: să cumpere sau să facă pâine. îşi făcea probleme că este şi grâul destul de scump, dacă lua în calcul motorica şi uzura maşinii cu care soţul dumneaei mai lucrează pe ici pe colo să facă un ban Tot atunci, unul dintre copii îi spunea să facă gogoşi, iar altul că n-a mai mâncat demult cozonac, dar, din păcate, mama lor nu avea ulei. " Sunt lipsuri destule şi nu poţi să faci cum vrei, faci cum poţi ! - spune doamna Maria Ticuşan. Chiar zilele astea am terminat orezul pe care l-am primit ată-iarnă de la Primăria Sita Buzăului, că m-a chemat şi ne-a dat orez, zahăr, detergent, iar în iarna trecut am primit şi mai multe alimente. ” în această casă, în afară de alocaţia de stat pentru copii, nu există altă sursă sigură de venit, ci atât cât câştigă domnul Vasile Ticuşan, lucrând pe la terţe persoane, în special cu autoutilitara aceea pe care anume a cumpărat-o şi-a pus-o la punct. “Am plecat la Lugoj şi am lucrat la o fermă de vaci ca să strângem ceva bani să nu avem necazuri cu banca, că ne-ammprumutat să construim casa asta, și-apoi nu vroiam să ne ante lumea cu degetul - spune în continuare doamna Maria Ticusin. Când am venit de la Lugoj am cumpărat (Continuare în pagina a 4-a) Pto la colt din cauza escrocheriilor membrilor săi Partidul Democrat se apără atacând Deputatul PD Paula Ivănescu a declarat, joi, că, în ultimul timp, Partidul Democrat este supus unui “atac mîrşav şi mincinos”, care este “concertat şi dirijat inclusiv din zona Palatului Cotroceni”. Paula Ivănescu a făcut aceste declaraţii în conferinţa de presă a PD şi a arătat că această poziţie a fost dezbătută de către conducerea partidului. Ea susţine că aceste atacuri sunt urmarea refuzului PD de a-l sprijini pe Emil Constantinescu pentru a obţine un nou mandat de preşedinte. Paula Ivănescu a afirmat că, la întîlnirea grupurilor PD cu preşedintele Constantinescu din toamna anului 1998, acesta s-a plîns că reprezentanţii PD îi sînt “ostili” şi a spus că îi va chema pe aceştia “pe rînd” fiindcă “în colectiv nu se poate lucra”. Ea a susţinut că, după această întîlnire, pe care a calificato “deloc plăcută”, a primit informaţii, “inclusiv din zona presei”, potrivit cărora se va “regiza” un atac împotriva PD. Paula Ivănescu a afirmat, arătînd că se bazează pe “regula bunului simţ”, că şi celelalte partide din coaliţie sunt implicate în aceste atacuri împotriva PD, întrucît trebuia găsit un “ţap ispăşitor” pentru scăderea popularităţii lor. Ea a apreciat că, prin arestarea “abuzivă” a fostului prefect PD de Braşov Ioan Opriş, şi prin “manipularea” afacerii Sunoil împotriva PD se încearcă intuiuirica lui Petre Roman din campania electorală, precum şi a PD de la o “eventuală altă guvernare”. Deputatul PD a arătat că, în “mediile din Prahova”, administratorul societăţii Sandil, LiviuNiţă, este cunoscut ca membru al PNL şi ar fi “mai logic” ca acest scandal să fie asociat cu acest partid. Paula Ivănescu a precizat că nu cunoaşte exact situaţia de la Sunoil, dar “a auzit” că această firmă nu a adus prejudicii nimănui şi are o activitate comercială “cvasicorectă”. Deputatul PD a mai anunţat că organizaţia PD Prahova îi va acţiona în judecată pe deputaţii Adrian Moroianu şi Adrian Vilău, care au furnizat presei primele informaţii legate de afacerea Sunoil şi au asociat numele PD de acest scandal. (Continuare în pagina a 2-a) Programul TV 25 iunie - 2 iulie nfjfr #nyp!f Voivodina încearcă obţinerea autonomiei Voivodina, bogata provincie din nordul Serbiei, vrea să se smulgă de sub influenţa economică a Belgradului, în timp ce puternica sa minoritate maghiară revendică autonomia de teamă că va trebui să plătească notele de plată ale războiului din Kosovo, comentează AFP. “Grînarul” Serbiei, Voivodina, care numără două milioane de locuitori, se plînge că este exploatată de Belgrad şi că nu este folosită decît ca să umple visteria statului. Prin Constituţia din 1974, ............................ ea devenise, la fel ca şi Kosovo, o provincie autonomă în cadrul Serbiei. La nivel federal, ea era reprezentată la Preşedinţia iugoslavă la acelaşi nivel cu Kosovo şi cu cele şase republici ale federaţiei. în 1989, Belgradul a suprimat autonomia provinciei Kosovo şi a redus-o puternic pe cea a Voievodinei, generînd în cele două provincii puternice tensiuni cu autorităţile centrale. Comparaţia se opreşte însă aici, în timp ce în Kosovo albanezii constituie peste 80 la sută din populaţie, circa 25 de minorităţi etnice coabitează în Voivodina, unde sîrbii, în proporţie de 57 la sută, sunt majoritari, iar maghiarii sunt minoritatea cea mai numeroasă, cu o proporţie de 17 la sută, fiind urmaţi de sloveni, români, croaţi, romi etc. Spre deosebire de revendicările separatiste ale kosovarilor, cele ale Voievodinei au fost întotdeauna esenţial economice, tinzînd către descentralizare sau chiar “federalizare”.“Dacă noi continuăm să cultivăm grîu pentru ca .....................Belgiul să-l revîndă, merităm să-i fim sclavi”, spune Dragan Veselinov, liderul coaliţiei Voivodina (KV, de opoziţie), care deţine patru locuri în Parlamentul sîrb. Situată la nord de Dunăre, Voivodina nu s-a considerat niciodată ca făcînd parte din Balcani, din punct de vedere geografic, dar şi cultural. “Voivodina este nemulţumită de statutul său colonial şi de faptul că se vrea îndepărtarea ei de Europa Centrală”, explică Veselinov. “Va trebui să-şi recapete autonomia şi aceasta va trebui să fie mai extinsă decît cea din 1974”, afirmă liderul KV. MERIDIANE