Cuvântul Nou, iulie 1999 (Anul 10, nr. 2509-2535)

1999-07-01 / nr. 2509

O măsură ordinară: sesiunea extraordinară Gabriel FLORESCU Nu mai este mult o noutate: la sfârşitul majorităţii sesiunilor parlamentarinii “aleşi ai neamului” sau partide se trezesc că au mustrări de onştiinţă pentru chiulul din timpul regulamentar de “joc” şi propu ca ultimă modalitate pentru salvarea păcatelor arhirăsuflat sesiune extraordinară. Uneori propunerea este respinsă, dar cel mai aesea rămâne în picioare pentru că cei ce decid asupra convocării sa nu se supun acelui “vox populi”. Venerabilii senatori şi deputaţi costată stupefiaţi tocmai acum, la ceasul despărţirii, că o serie de act normative au fost lăsate să se prăfuiască prin sertare, iar la spartulârgului ar fi bine ca ele să fie “aerisite”. Hei-rupul prlamentar la sfârşit de stagiune nu prevesteşte nimic bun, nu va rialva marile probleme ale ţării, executivul oricum a fost abilitat s emită peste 100 (una sută) de ordonanţe, ceea ce demonstreaz încă o dată, dacă mai era nevoie, că Parlamentul a ajuns iarăşi o fel de marionetă bună de aruncat praf în ochii lumii. Nu doar a cel româneşti, ci şi străine. Sesiunea extra-formidabilă nu-şi are roşti din mai multe motive. în primul rând, aflaţi cu gândul mai degrabă : Litoral sau Valea Prahovei (deh, unde să meargă săracii oameni), lipsa de atenţie a legiuitorilor va conduce la legi lipsite de proviziune (nu de parcă altele ar fi cine ştie ce, dar orişicum), neandite până la virgulă şi care vor provoca ulterior discuţii. în al dilea rând, sesiunea extraordinară nu poate rezolva divergenţele d jurul textelor litigioase - iar cel mai pregnant caz rămâne “al luLupu” - de vreme ce n-au avut suficient timp de consultări şi ţşirea unui modus vivendi tip de doi ani. în fine, sesiunea extrardinară nu face altceva decât să evidenţieze o dată în plus cât de pur s-a lucrat în restul timpului dacă au mai rămas atâta lucrări rezolvate. în acest sens declaraţia lui Tokay György spune totul: “Se impune convocarea unei sesiuni de două săptămâni deoarece există mari întârzieri în discutarea unor acte legislative.” Parlamentulomân are un extraordinar dar de a se discredita în ochii cetăţeanul, de a-şi împlini lipsa de încredere relevată din plin de sondajele depinie. De ce n-au reuşit senatorii şi deputaţii să adopte legile ce au adunat în sertare? Foarte simplu: pentru că au chiulit, pentru i le este lehamite de însărcinarea primită din partea electoratului. S chiulit pe rupte din lipsă de chef de a sta la lucrări, s-a absentat unii din raţiuni de partid pentru a nu exista cvorum şi a nu se putea arptă anumite hotărâri, s-a chiulit pentru rezolvarea propriilor atacari atunci s-a zis să se taie nodul gordian, sesiune extraordinară cu diurnă de şedinţă, cu şuete pe holurile Parlamentului, acelaşi dezinteres faţă de interesul general. O sesiune extraordară ce nu va finaliza - îndrăznim să pronosticăm - nici o lege care ar fi putut fi votată la vremea sa, poate chiar la sfârşitul vreunei sptămâni obişnuite de lucru. Convocarea iei reuniuni speciale a Parlamentului s-ar putea justifica în cazulnor situaţii excepţionale, dar în nici un caz când este vorba de resperarea propriilor restanţe. Aceşti domni de o fudulie proprie cei cărora nu le ajungi cu prăjina la nas s-au aflat aproape un an în suaţia greierelui care a cântat întreaga vară, iar acum s-a trezit în dorinţa de a munci. SINDICATELE ŞI REFOrMA Despre reformă ! mai vorbeşte nimeni în ultima vremPuterea s-a axat exclusiv pe plata datei externe şi a uitat cu totul de esiţa guvernării: reforma economică. Iau uitat de ea, în schimb sindicatele,are o înjură de mama focului, cerân întoarcerea la economia dirijistă, cer,d lefuri mari şi locuri de muncă. Fruntaşi în însoerea spre întoarcerea la socialist dacă se poate cu faţă umană, sun moldovenii. Explicaţia e simplă: eiportă cel mai greu tranziţia spre ecoimia de piaţă, ei au trăit prost şi mari, dar acum nu mai au nici măcar sperat că va fi mai bine. Aşa că ies pe stră, le ocupă şi cer anularea licitaţiile câştigate de investitorii străini. Tubă greu de înţeles, să zicem, pentm vestitorul ceh de la TEPRO Iaşi, care a înţelege ce vor românii ăştia: democie, economie de piaţă sau comunism statism? Sindicatele se opun normei, chiar dacă din gură spun că au de acord şi chiar doresc privatizea. Liderii sindicatelor noastre au deoperit că le fuge preşul de sub piciore odată cu disponibilizarea munciţilor, drept pentru care luptă cot la cotu membrii pentru oprirea concedierii colective şi păstrarea locurilor de unică. Din păcate, chestia asta e în cotradicţie cu legile eficienţei economice are domină în economia de piaţă. De-au conflictul pe faţă cu patronii, cu miisterele, cu investitorii, cu toată lumea are doreşte reformă economică. Acţiunile sindicatelor din ultima vreme mă fac să cred că n-i să vedem prea curând reformă şi ecnomie de piaţă în România! ____________________V.MTUDOR /«L-4QIO C(— J'O U )'|:S COTIDIAN SOCIAL - POLITIC AL JUDEȚULUI COVASNA JLS03 —26611 Victor Popescu şi-a dat demisia din funcţia de director al S.C.T.A. “Oltul” Sfântu Gheorghe Cum bine se ştie, în cursul zilei de ieri, 30 iunie a avut loc şedinţa A.G. A. a S.C.T.A. “Oltul” Sfântu Gheorghe. Dar ceea ce nu se ştie, dar probabil se bănuia, în cadrul acesteia Victor Popescu şi-a dat demisia din funcţia de director al societăţii amintite. De asemenea, pe ordinea de zi a şedinţei a figurat un punct “fierbinte” - înlocuirea celui care a fost director al societăţii, un om care a nemulţumit pe toată lumea, sub conducerea căruia, în 6 luni de zile (de la începutul anului) societatea a înregistrat pierderi de aproximativ 400 milioane lei, însă, noul director nu a fost numit de SIF Transilvania (acţionarul majoritar), ci va fi desemnat printr-un concurs ce se va desfăşura în termen de 30 de zile de la această dată. (D. A.) începând de astăzi, Inspectoratul Judeţean de Poliţie vai avea un nou şef în urma pensionării colonelului Gheorghe Măgureanu. Inspectoatul Judeţean de Poliţie rămăsese fără conducere. Interimatul domnului colonel Oprea a durat până astăzi, când, în jurul prânzului, în prezenţa generalului Nicolae Berechet urmează să fie instalat noul şef al inspectoratului. Din surse neoficiale am aflat că acesta va fi colonelul Marcel Stoica, cel ce a îndeplinit până în prezent funcţia de şef al serviciului paşapoarte. Să-i urăm vânt bun la pupă! Cam 270 de primări au ajuns la concluzia: "Suntem dispuși ca în vară sau în toamnă să ne dăm demisiile " Spune doinul Gheorghe Baciu, primarul orașului întorsura Buzăului Vasilica CIOBANU - Se pare că Primăria întorsura Buzăului a început să aibă serioase probleme financiare... Bugetul pe acest an s-a cam dus şi pot să spun că acesta este cel mai prost buget de când mă ştiu eu primar. Recent, am participat la o întâlnire a primarilor de oraşe şi municipii ai P.D., ce a avut loc la Sinaia, prilej cu care s-au pus în discuţie şi probleme despre bugetele locale. Ne-am exprimat punctele de vedere în legătură cu ceea ce există la ora actuală în România şi, mai ales, despre administraţia publică locală. Câţiva primari buni ai P.D., cum ar fi cei de la Piteşti, Vaslui şi Lugoj, au luat poziţii foarte clare şi convingătoare referitor la aceste probleme. Eu am prezentat câteva necazuri pe care le are Primăria întorsura Buzăului, precum şi unele neajunsuri ce au rezultat cu prilejul întâlnirilor Federaţiei primarilor. Astfel, am arătat faptul că, dacă în acest an nu vor fi rectificări pozitive la bugetele locale, cel târziu în luna august, vor rămâne foarte puţine primării în activitate până la sfârşitul anului. - Ce atitudine credeţi că are în prezent electoratul acestui partid ? Probabil că, dacă se merge din rău în mai rău, electoratul care este un critic frecvent al nereuşitelor noastre, va sancţiona atât coaliţia care se află la guvernare, cât şi pe primar, indiferent de culoarea politică. Cu ochiul critic, cetăţeanul stă asupra primarului, mai puţin face el vorbire despre consilierii locali. La un moment dat, cei 270 de primari, chiar am discutat că suntem dispuşi ca în vară sau în toamnă să ne dăm demisiile, iar Guvernul va trebui să organizeze alegeri în localităţile respective. O asemenea situaţie va costa mult mai mult decât sumele pe care le solicităm noi, spre exemplu, subvenţia pentru gigacalorii, fiindcă în iarnă nu se poate intra fără să avem asigurat combustibilul. (Continuare în pagina a 3-a) . Unii conducători auto ignoră prudenţa şi cad prea uşor în felurite “capcane” • Oboseala face ravagii la volan • Tentaţia băuturii şi consecinţele ei nefaste • Mulţi pietoni nu respectă legea • La drum, dar fără... actel Horia C. DELIU Intrând în “Luna lui cuptor”, cum i se spune în popor perioadei celei mai fierbinţi a verii, este normal ca şi vacanţele să-şi capete drepturile. De aceea şi traficul pe drumurile publice se înteţeşte simţitor, în pofida faptului că benzina şi motorina au ajuns atât de scumpe. Cu toate acestea, măcar în sezonul estival majoritatea şoferilor lasă la o parte economiile şi o pornesc la drum, după principiul: “Măcar în concediu să folosesc maşina!”. Dacă se respectă regulile de circulaţie, dacă starea vehiculului este corespunzătoare şi taxele (Băsescu şi cele de asigurare) sunt la zi, nici un impediment nu mai poate sta în faţa celui dornic de a se relaxa într-un cadru natural deosebit. Ce ne facem însă, că pe lângă şoferii amatori corecţi - căci la ei ne vom referi în cele ce urmează - sunt unii care nesocotesc regulile de circulaţie scrise şi nescrise, comiţând felurite abateri, accidente, unele soldate cu pierderi de vieţi omeneşti. Din mozaicul de fapte petrecute pe raza judeţului nostru în ultima vreme, ne vom opri la câteva exemple furnizate de Poliţia rutieră Covasna, exemple ce vin să ilustreze afirmaţiile de mai înainte. Despre gravul eveniment rutier ce a avut loc în apropiere de Târgu Secuiesc în dimineaţa zilei de 25 iunie am relatat pe larg într-un număr anterior al ziarului, dar se cuvine să revenim pentru că implicaţiile sunt deosebite. Pentru cei care nu ştiu despre ce este vorba, să spunem că din pricina oboselii avansate, un şofer din Capitală a aţipit (era ora 5,15, când somnul e mai dulce) la volanul maşinii sale şi a intrat pe contrasens, lovinduse violent de o altă maşină înmatriculată în Ungaria, ce se deplasa regulamentar. (Continuare în pagina a 3-a) 1 . fos i de ce l-am omorât: pe Guvernul se laudă că a evitat încetarea de plăţi, reuşind un adevărat tur de forţă: achitarea a două miliarde de dolari din contul datoriei noastre externe în doar câteva luni. Ne mai rămân, pentru acest an, vreo 300 de milioane de dolari de plătit - un mizilic, o nimica toată faţă de ce-a fost. Bravo, băieţi, aţi _______________ fost buni, aţi reuşit! Cu ce preţ? Iată o întrebare la care nu le vine să răspundă. Pentru că răspunsul este oarecum disconfortant. Şi pe vremea răposatului prea împuşcat ne sacrificam pentru plata datoriei externe. Eram şi atunci, ca şi acum, înfometaţi, săraci, dar cinstiţi. Ura! Trăiască şi înflorească scumpa noastră patrie, cinste şi onoare conducătorilor iubiţi! Aşa era atunci. Acum nu mai strigăm lozinci. Acum le zicem cu glas şoptit, în talk-swouri, la televizor: “Toţi au prezis că vom intra în încetare de plăţi. Uite că n-am facut-o, ne-am plătit datoria externă, am dovedit că putem”. Aferim, coane Vasilescule, dar încă o dată întreb: cu ce preţ? Pentru că ei nu răspund, vă spunem noi, cu preţul înfometării poporului român, al strânsului curelei, cu preţul punerii în pericol a rezervei valutare. Şi chiar cu preţul pierderii electoratului, care nu filozofează pe tema nivelului de trai, ci doreşte pur şi simplu să aibă ce pune pe masă copiilor şi bătrânilor înfometaţi. Ăsta-i preţul real. Bătăile pe umeri ale FMI nu vor ţine loc de voturi, veţi vedea. Supravegherea FMI nu va împiedica electoratul s-o ia de tot spre stânga, cu gândul la comunismul cu faţă umană. Nici un FMI din lume nul va putea împiedică pe alegătorul român să se întrebe şi să vă întrebe: de ce l-aţi mai împuşcaţi, nenorociţilor, pe Ceauşescu dacă faceţi la fel ca el?! înţelegem cu toţii strânsul curelei, numai că asta facem de 10 ani de zile încoace şi nu o ducem deloc mai bine. Celor două miliarde de dolari plătiţi anul ăsta le vor urma alte două miliarde anul viitor. Şi tot aşa, vom tot plăti până n-o mai rămânea nimic... Ca şi măgarul lui Buridan, vom muri exact atunci când vom avea, în sfârşit, ce mânca... Dumitru MANOLĂCHESCU 4 Anul X Nr. 2509 Joi 1 iulie 1999 4 pagini 700 lei Va fi votată Legea fondului funciar la spartul târgului? Deputaţii au hotărît să-şi prelungească programul de miercuri pînă la finalizarea legii fondului funciar. Această decizie a fost luată cu 111 voturi “pentru” şi numai unul împotrivă, la propunerea deputatului PD George Stancov, care a spus că deputaţii trebuie să stea în plen să voteze legea şi nu în pauze. în momentul votului, cvorumul de şedinţă era de 175 de deputaţi, însă unii dintre ei nu au votat, o parte a deputaţilor opoziţiei părăsind sala pe rînd după vot, în băncile opoziţiei rămînînd doar 31 de deputaţi. Această decizie ar putea fi motivată prin faptul că ziua de miercuri este ultima a sesiunii ordinare, iar deputaţii nu doresc să continue dezbaterea legii fondului funciar în sesiune extraordinară. Legea caselor naţionalizate va fi dezbătută în sesiune extraordinară In august Proiectul de lege privind restituirea imobilelor naţionalizate va fi analizat în procedură de urgenţă în Camera Deputaţilor, dezbaterea lui urmînd să aibă loc într-o sesiune extaordinară în perioada 23 -31 august, au hotărît, miercuri, deputaţii. Decizia Camerei Deputaţilor privind dezbaterea în procedură de urgenţă a acestui proiect de lege a fost luată cu 129 de voturi “pentru”, 62 “împotrivă” şi şapte abţineri, reprezentanţii opoziţiei pronunţîndu-se, înainte de vot, împotriva acestei proceduri.- ^ Plenul Camerei Deputaţilor a mai aprobat și propunerea Biroului Permanent privind calendarul de analizare a acestui proiect de lege pe timpul vacanței parlamentare. Astfel, pînă la 15 iulie vor putea fi depuse amendamente la acest proiect de lege, pînă la 1 august urmează avizele Comisiilor, iar raportul Comisiei juridice sesizată în fond urmează să fie depus pînă la 15 august. Proiectul de lege a fost înaintat de Guvern, care a renunţat să emită o ordonanţă de urgenţă privind retrocedarea caselor naţionalizate. Executivul a cerut şi dezbaterea proiectului în procedură de urgenţă, deputaţii aprobînd această cerere într-o interpretare specială. Potrivit Regulamentului Camerei Deputaţilor termenul de depunere a amendamentelor la un proiect de lege aflat în procedură de urgenţă este de două zile, iar comisia sesizată în fond trebuie să finalizeze raportul în trei zile, iar după aceea se trece la dezbaterea în plen. Ministerul Afacerilor Externe a solicitat precizări privind declaraţiile lui Wesley Clark Ministerul român de Externe a întreprins o serie de demersuri prin intermediul misiunilor diplomatice ale României la Bruxelles şi Budapesta pentru a clarifica “presupusele declaraţii ale generalului Wesley Clark, larg mediatizate ca urmare a preluării unei ştiri dintro publicaţie ungară”, a anunţat, miercuri, purtătorul de cuvînt al MAE, Simona Miculescu. Miculescu a spus că, în urma verificărilor întreprinse pînă în prezent, nu se poate confirma “existenţa .......... unor asemenea declaraţii în forma în care au fost comentate în presă”. Simona Miculescu a precizat că MAE român va insista “pentru clarificarea cu cea mai mare precizie şi rigoare” a acestor declaraţii. Pe de altă parte, MAE îşi exprimă “surprinderea faţă de participarea unor politicieni români la montajul incitator promovat în unele medii de presă din exterior şi preluat de publicaţii din ţară, în sensul promovării unor teze menite să perturbe echilibrul relaţiilor dintre statele din această  parte a Europei, teze aflate în evidentă contradicţie cu spiritul stabilităţii şi securităţii europene”, a spus purtătorul de cuvînt al MAE. “Este suprinzătoare, de asemenea, utilizarea de către unele persoane politice a temelor de politică externă în discursuri duplicitare, avînd atitudini complet diferite faţă de astfel de teme atunci cînd se află în exteriorul ţări şi atunci cînd se adresează .... electoratului românesc. MAE al României consideră că astfel de atitudini ..........oportuniste sunt ofensatoare la adresa cetăţenilor României care, conform viziunii promovate de respectivii politicieni, ar avea altă măsură de a judeca politica internaţională decît restul lumii”, a precizat purtătorul de cuvînt. MAE român consideră că “aceste atitudini politicianiste contribuie la crearea unei stări de confuzie în opinia publică, fiind evident că cei care le promovează sînt preocupaţi mai degrabă de interesul propriu pentru imagine decît de intersele de politică externă ale ţării”. 1 MERIDIANE