Cuvântul Nou, iulie 1999 (Anul 10, nr. 2509-2535)

1999-07-01 / nr. 2509

I Anul X Nr. 2509 Nu-i linişte sub "măslinii" Corpului Gardienilor Publici Despre situaţia explozivă care domneşte de mai mult timp în rândul Corpului Gardienilor Publici Covasna am scris nu o dată, dar nici până la această oră lucrurile nu s-au liniştit. Cel puţin aşa rezultă din scrisoarea ce ne-a fost adresată de George Carcadia, liderul de sindicat din unitate: “Stimată redacţie, Ca urmare a articolelor apărute în ultimul timp în presa locală şi a faptului că mi se reproşează de către conducerea CGP Covasna faptul că sunt autorul acestor articole prin care mi se impută că sunt şovin şi chiar că pe seama sindicatului fac politică, ţin să precizez că nu sunt autorul acestor articole şi-n consecinţă doresc să-mi precizez poziţia mea ca preşedinte ales al sindicatului liber al CGP Covasna. Sindicatul CGP Covasna nu este un sindicat politic în ciuda propagandei făcute de conducerea CGP Covasna și vreau să precizez că, conducerea sindicatului nu are membri în nici un partid politic, el apără interesele membrilor de sindicat în raport cu conducerea CGP Covasna. Sindicatul nu are nici o răspundere de faptul că, conducerea CGP Covasna nu este în stare să menţină contractele sau să încheie altele noi, provocând astfel tensiuni şi discriminări în rândul gardienilor publici. Ca sindicat suntem nu numai ignoraţi de către şeful CGP Covasna Mozeş Ioan, dar şi şicanaţi tot timpul în fiecare şedinţă de pregătire lunară de către ajutoarele dânsului. La una din aceste şedinţe mi s-a spus “mai în glumă, mai în serios” că la următoarea restructurare de posturi voi fi primul pe listă şi vor urma cei care iau atitudine în favoarea sindicatului. S-a ajuns ca la aceste şedinţe să se spună gardienilor publici că dacă sunt nemulţumiţi pe linie de serviciu pot să plece unde vor şi, ca noutate, li se dă transferul. Se vorbeşte despre restructurare la gardienii publici şi despre atribuţiile gardienilor, dar nu se vorbeşte despre atribuţiile şefului de corp şi al conducerii, regăsite în art. 9 din Legea 26/1993 şi articolul 20 din HG 518/ 1993 în care se prevăd obligaţii “pentru încheierea de contracte”. Sindicatul nu este de acord cu negocierea individuală a salariilor şi cere încheierea imediată a contractului colectiv de muncă care, potrivit art. 3 din Legea 130/1996 prevede: “Negocierea colectivă la nivel de unitate este obligatorie, cu excepţia cazului în care unitatea are mai puţin de 21 salariaţi.” Fac apel la toţi membrii de sindicat să reziste presiunilor psihice şi financiare care se fac asupra lor, să treacă peste şicanele puse la cale minuţios de către antisindicalişti, să sprijine sindicatul care le apără drepturile, deoarece s-a cerut strămutarea în alt judeţ pentru înscrierea ca persoană juridică. ” Şi restructuraţi şi ! O delegaţie a muncitorilor de la S.C. Electromec Valea Crişului a venit la relaţia noastră spre a-şi spune păsul acum, când au ajuns într-o situaţie deloc de invidiat. într-adevăr, respectiva societate, desprinsă la vremea respectivă din cariera de la Valea Crişului, a ajuns în lichidare, fiind scoasă la licitaţie. Se pare că s-a găsit şi un cumpărător, însă acesta n-are fondurile necesare. Ca urmare, nefiind de lucru, neexistând un patron de la acest atelier de întreţinere au fost disponibilizate 21 de persoane, rămânând deocamdată doar 5. La fel s-a întâmplat şi la “centrala” de la Baraolt, unde au rămas tot 5 persoane, iar 50 au fost disponibilizate. Cum un rău nu vine niciodată singur, iată că muncitorii de la Valea Crişului după ce că au rămas fără loc de muncă, n-au primit nici restanţele de salariu (lichidarea pe lunile mai şi iunie) şi, ceea ce este mai important, nu li s-au înmânat nici cărţile de muncă, deşi au fost încheiate în 25 iunie, deoarece directorul Iacob Pulger nu este de găsit să le semneze!! Ca urmare, muncitorii ajunşi şomeri nu-şi pot depune respectivele cărţi de muncă la Direcţia Generală pentru Muncă şi Protecţie Socială şi, bineînţeles, vor primi drepturile băneşti cu inerenta întârziere. Şi aceasta din cauza dezinteresului, ca să nu spunem altfel, a celor care trebuiau să le rezolve problema. (G.F.) Campionatul judeţean de juniori Avântul Ilieni îşi datorează ascensiunea excelentei prestaţii din retur Ediţia 1998-1999 a campionatului judeţean de fotbal pentru juniori s-a încheiat cu victoria oarecum surprinzătoare a formaţiei din Ilieni. Avântul îşi datorează ascensiunea excelentei prestaţii din retur,, când a obţinut 36 de puncte din tot atâtea posibile. Liderul a început sezonul de primăvară cu o victorie la Chilieni şi a ţinut-o tot aşa până în ultima etapă, în care a învins la limită pe FC SRL Ojdula. Aceasta din urmă a abordat în forţă returul, pe parcursul căruia a obţinut opt victorii consecutive. în ultimele etape, ea a cedat însă la Sita Buzăului şi Ilieni, trebuind să se mulţumească cu poziţia a doua, după ce a condus aproape tot campionatul. Pe treapa a treia, Progresul Sita Buzăului, iar în apropierea podiumului, cele două Olturi, din Chilieni şi Coşeni. Echipa din Ţara Buzaielor a mers în acelaşi ritm, fapt ce i-a permis să-şi mărească avansul faţă de prinicipalele sale urmăritoare, care au alternat reuşitele cu prestaţiile mai puţin convingătoare. Spartacus Hăghig şi Făclia Valea Seacă au încheiat campionatul pe aceleaşi locuri pe care se găseau şi la sfârşitul turului, Ferar Telechia, în schimb, a urcat, aceasta ca unnare a revirimentului marcat în retur. Deşi a obţinut de trei ori mai multe puncte decât în toamnă, Recolta Moacşa nu a putut ceda “lanterna roşie”, ea fiind, în general, formaţia pe seama căreia adversarii şi-au rotunjit golaverajul. 1 Avântul Ilieni 2 FC SRL Ojdula 3 Progresul Sita Buzăului 4 Oltul Chilieni 5 Oltul Coşeni 6 Spartacus Hăghig 7 Făclia Valea Seacă 8 Ferar Telechia 9 Tractorul leţ 10 Progresul Chichiş 11 înfrăţirea Doboli 12 Akácos Surcea 13 Recolta Moacşa Ediţia viitoare a campionatului judeţean de juniori august. (N. VÂLCEANU) începe în ultima parte a lunii Clasamentul final 242112156-2464 242112139- 1864 241815 94-4555 24150 9 91-5745 24150 9 85-8545 2413110 75-6840 2411013 49-7233 24 10113 54-6731 24 9015 55-7527 24 6117 50-■11419 24 5118 31-7516 24 5019 21-6815 24 3120 18--12010 Curs de înot începând de astăzi, firma Sport Service din Sfântu Gheorghe organizează un nou curs de iniţiere în tainele înotului. Cursul se desfăşoară zilnic, între orele 9 şi 10, la Ştrandul Municipal, sub conducerea profesorului de educaţie fizică Alexandru Popa. înscrierile se fac în aceasă dimineaţă, înainte de începerea primei lecţii. S. REMUS-ADRIAN CUVÂNTUL, NOU ŞCOLARIZARE » Grupul Şcolar Industrial “Perspectiva” din municipiul Sf.Gheorghe şcolarizează elevii în următoarele specializări: LICEUL TEHNOLOGIC - Lucrări publice şi construcţii; ŞCOALA PROFESIONALĂ - Zidar, pietrar-tencuitor; Instalator instalaţii sanitare şi de gaze; ŞCOALA DE UCENICI - Dulgher construcţii generale; POSTLICEAL - tehnician devize şi măsurători; Desenatordesignerist în industria lemnului. Pagina 3 Suntem dispuşi ca în vară sau în toamnă să ne dăm demisiile (Urmare din pagina 1) - Lipsa acestei subvenţii crează primăriei cele mai mari probleme ? - Nu putem să lăsăm toată suflarea care stă la blocuri, la noi cam 2500 de persoane, fără apă caldă şi fără căldură o iarnăntreagă. Există prevederi în Legea bugetului şi-n cea a administraţiei publice locale care sună cam aşa: “Consiliile locale pot da subvenţii pentru gigacalorii...” Pot dacă e de unde, deoarece, dacă noi ar fi să dăm această subvenie aproape că n-ajunge bugetul pe acest an. Deci, practic, nu avem de unde să luăm aceste sume şi sunt localităţi în situaţii şi mai grave. Cum procedăm noi în momentul de faţă, cu două credite în bănci de vreo 700 de milioane de lei şi fără să avem în cont un leu pentru combustibil !? Atunci, eu cred că mai important şi eficient pentru ţară este să primim aceste subvenţii, nu să organizeze alegeri anticipate pentru oraşele respective. S-au aruncat pe bugetul local nişte obligaţii, cum ar fi aceste subvenţii sau investiţii pentru învăţământ, fără să se ţină seama că nu există surse financiare. Trebuia să se facă nişte calcule corecte pentru fiecare localitate, deoarece sunt zone în ţară care au cheltuieli specifice; de pildă, una este să ai încălzire pe gaz metan şi alta este pe combustibil,cum e situaţia la noi! Din aceste considerente, reproşaţi ceva colegilor de partid care se află la guvernare ? Eu mă întreb dacă au de gând să compromită în continuare acest partid în actuala coaliţie ? Dacă ăsta este P.D., atunci nu este ce-am vrut eu de la el şi nici cel la care m-am înscris ! Neînplinirile pe care eu le consider majore şi care ne nemulţumeşte sunt cele referitoare la legea învăţământului şi legea administraţiei publice locale. Eu cred că ar trebui mai întâi să respectăm Constituţia, fiindcă aceşti indivizi care se perindă prin Parlament şi aceste coaliţii vremelnic înfiinţate nu pot să adopte legi în afara prevederilor constituţionale. Unii vor să avem o a doua limbă oficială în stat, lucru ce înseamnă un prim pas spre dezastru, deoarece se dă posibilitatea unora să strige şi mai tare despre independenţa pe criterii etnice... - Sondajele arată că P.D.a pierdut din popularitate. Care ar fi soluţia pentru redresarea acestei situații ? Din punctul meu de vedere, P.D. ar fi trebuit să iasă de la guvernare...ieri. Altfel va fi foarte greu ca partidul nostru să recupereze pierderea în popularitate înregistrată în ultima perioadă. Intrând la guvernare cu celelalte partide din coaliție, fără a avea un program comun, am ajuns să nu realizăm mai nimic. U.D.M.R. şi-a realizat tot ce şi-a propus în program, chiar mai mult decât a sperat. Ţărăniştii au promis proprietăţi, probleme care se pare că se va rezolva în vacanţa parlamentară. Nouă nu ne-a dat şansa să finalizăm nici legea cu privire la I.A.S.-uri, nici cea de protecţie socială sau alte legi şi din tot ce a promis partidul nostru se alege praf şi pulbere. Deci vor veni alegerile şi nam realizat mai nimic din platformă, dimpotrivă, alături de ceilalţi am sărăcit poporul, prin unnare, motive sunt destule pentru ca P.D. să prăsească această coaliții de la guvernare, şi asta cât mai repede.  Unii conducători auto ignoră prudenţa... (Urmare din pagina 1) în urma impactului şi-au pierdut viaţa doi cetăţeni, încă unul este rănit grav, accidentaţi fiind şi şoferul vinovat (Sorin Grecu, în vârstă de 36 de ani) şi un pasager aflat în autoturism. Pe lângă pierderile umane irecuperabile, s-a produs şi degradarea autovehiculelor, unul luând chiar foc. Aşadar, extenuarea, şofatul îndelungat pot produce lesne asemenea întâmplări tragice, deoarece organsimul nu poate rezista peste o anumită limită. Sunt şi pietoni ce se fac vinovaţi de producerea unor evenimente rutiere, aşa cum a demonstrat de curând - pe 26 iunie - Maria Cărăuşu, de 48 de ani, domiciliată în Sfântu Gheorghe, ce a fost accidentată mortal în jurul orei 22:30. Motivul? Femeia consumase băuturi alcoolice şi aflându-se pe raza comunei Chiebiş a.. .căzut pur şi simplu pe carosabil în faţa unei maşini. Ca atare, autoturismul CV-45 - GAL, condus de Gal Barna a acroşat-o, iar în urna loviturii M.C. şi-a găsit sfârşitul. Alcoolul consumat de către şoferi înainte de a pleca la drum reprezintă un alt duşman redutabil, ce oricând poate să producă surprize neplăcute. Cu toate că sunt situaţii în care organele de Poliţie depistează asemenea persoane şi le suspendă carnetele, totuşi unii se încumetă să recidiveze. Aşa a procedat şi L. Debreczi din oraşul Covasna, ce a mai condus şi altă dată sub influenţa băuturilor alcoolice, după cum reiese din evidenţa Poliţiei rutiere, de curând încumetându-se să facă la fel... ...Cu alte cuvinte, “capcanele” în care cad anumiţi şoferi, dar şi pietoni, pot fi dintre cele mai nefericite, după cum a reieşit, credem limpede, din faptele relatate în acest articol. « Luptă strânsă pentru primele locuri Turneul final al Campionatului Naţional de handbal pentru juniori II, găzduit de Sala Sporturilor din Sfântu Gheorghe, se află în plină desfăşurare. Iată rezultatele înregistrate în primele două zile: Grupa A Etapa I: LPS Vaslui-CSŞ Drobeta Turnu Severin 32-26 (goluri Dediu 10, Damian 10, Abutoaiei 6, Rău 3, Ungureanu 2, Gugleş 1, respectiv Braban şi Florea, câte 9, Codrarean 3, Stoica şi Bădeanu, câte 2, Boştinaru 1); CSŞ Lie Upetrom Ploieşti- CSŞ Dinamo Braşov 20-26 (Georgescu 6, Şerban 5, Cernat, Drăgan, Panait şi Niţă, câte 2, Apostol 1, respectiv Moraru şi Lovin, câte 6, Martin 5, Moraru şi Onofrei, câte 4, Galescu 1). Etapa a II-a: CSŞ Drobeta Turne Severin-CSŞ Dinamo Braşov 28-31 (goluri Florea 8, Boştinaru, Stoica, Băbeanu şi Caprin, câte 4, Băran şi Bălăiţă, câte 2, respectiv Morariu 10, Martin şi Moraru, câte 6, Onofrei 4, Sutic şi Lovin, câte 2, Voicu 1); LPS Vaslui- CSŞ Lie. Upetrom Ploieşti 31-20 (Dediu 12, Damian 6, Abutoaiei 4, Ştefaniu 3, Ungureanu 2, Enache, Rău, Sârbu şi Gugleş, câte 1, respectiv Drăgan 6, Apostol 5, Georgescu şi Şerban, câte 3, Panait, Niţă şi Aldea, câte 1). Clasamentul 1 LPS Vaslui 2 2 0 0 63-46 6 2 CSS Dinamo 2 2 0 0 57-48 6 3 CSS Tr. Severin 2 0 0 2 54-63 2 4 CSS Ploieşti 2 0 0 2 40-57 2 Grupa B Etapa I: CSS Universitatea Craiova- LPS Suceava 18-31 (goluri Ghionea 7, Vlăduţ 5, Ristea 2, Radu, Stanciu, Dumitru, Trică, câte 1, respectiv Mitrea 10, Glugovschi 9, Chiruţ 6, Cazacu 3, Grădinaru, Şoldănescu şi Bernicu, câte 2, Ichim şi Munteanu, câte 1); CSS 2 Comat Baia Mare-CSŞ Unirea Cluj 29-22 (Sabău, Sania şi Ilieş, câte 6, Stamate 4, Laza şi Truia, cte 2, Ghiurcaşu, Iluţ şi Ferenţ câte 1, respectiv Jurcă 8, Soancă 4, Dorner, Lobonţ şi Murgoi, câte 2, Girbicean, Cozar, Cota şi Oltean, câte 1). Etapa a II-a: LPS Suceava-CSŞ Unirea Cluj 23-17 (Mitrea 7, Cazacu 5, Munteanu 4, Chiruţ 3, Glugovschi 2, Grădinaru şi Bernicu, câte 1, respectiv Jurcă 10, Soancă, Cozar şi Oltean, câte 2, Murgoi 1); CSS 2 Comat Baia Mare-CSŞ Universitatea Craiova 35-27 (Sabău 11, Ilieş 8, Iluţ 5, Laza 3, Santa şi Ferenţ, câte 2, Ghiurcaşu şi Varodi, câte 1, respectiv Ghionea 8, Ristea şi Vlăduţ, câte 6, Bodreanu 4, Trică 2, Dumitru 1). Clasamentul 1 LPS Suceava 2 2 0 0 54-35 6 2 CSS 2 Baia Mare 2 2 0 0 64-49 6 3 CSȘ Unirea Cluj 2 0 0 2 39-52 2 4 CSȘ Craiova 2 0 0 2 45-66 2 Golgeteri: Dediu (LPS Vaslui)-22 de goluri; Jurcă (CSȘ Unirea Cluj) -18 goluri; Mitrea (LPS Suceava), Florea - - (CSȘ Tr. Severin) și •*1 Sabău (CSȘ Baia Mare)-câte 17 .0ri. Astăzi, de ora 10, se întâlnesc echipele situate pe locul patru în cele două grupe, apoi cele de pe locul 3 (ora 11, 15). De la ora 12, 30, echipa de pe locul 1 în grupa A joacă cu cea de pe locul 2 în grupa B, după care, de la ora 13, 45, echipa de pe locul 2 în grupa A întâlnește ocupanta locului 1 în grupa B. Remus STOIAN II "Spirit de echipă" Timp de mai multe săptămâni, în sala de şedinţe a Direcţiei Judeţene pentru Tineret şi Sport din Sfântu Gheorghe se va desfăşura un concurs de şah, pe care organizatorii, comisia judeţeană de resort şi Clubul “Cavareul Sfântu Gheorghe”, l-au intitulat “Spirit de echipă”. La concurs vor participa patru formaţii (A, B, C şi D), fiecare formată din mai muţi jucători (dintre care unul va avea rolul de căpitan), care vor susţine 12 runde, în ziua de vineri a fiecărei săptămâni. Primele partide au loc mâine, de la ora 17. (S. REMUS-ADRIAN) La Sita Buzăului: Cupa Progresul la fotbal Organizaţia de tineret a Partidului Democrat, filiala Covasna, în colaborare cu Asociaţia Sportivă Progresul din Sita Buzăului organizează “Cupa Progresul” la fotbal, competiţie ce va începe duminică, 4 iulie. Sunt invitate să participe toate echipele din zona Buzaielor, înscrierile se fac până vineri, 2 iulie inclusiv, ora 20, la Căminul cultural din Sita Buzăului. Cursurile pieţei valutare din 30 iunie 1999, anunţate V M de BNR 1 franc elveţian 10195 1 EURO 16343 1 liră sterlină 24940 1 dolar SUA 15840 1 franc belgian 405 1 marcă germană 8356 1 franc francez 2491 Infosport • Localitatea Nova Gorica, din Slovenia, găzduieşte în aceste zile ediţia 1999 a Cupei Campionilor Europeni la şah (echipe feminine). Ţara noastră este reprezentată la această competiţie de AEM Timişoara, care le are în componenţă pe Cristina Foişor, Gabriela Olăraşu, Corina Peptan şi Nana Joseliani (Gruzia), ultima fiind una dintre cele mai bune jucătoare din lume. Anul trecut, la Wupperthal, în Germania, AEM Timişoara a câştigat titlul ■eontinental. Formaţia din oraşul de pe Bega porneşte şi de această dată favorită, ea având cele mai de temut adversare în campioanele Poloniei, Rusiei, Ucrainei şi Serbiei. • Sportivilor români li s-a promis mai mereu câte ceva înaintea unei mari competiţii internaţionale. La Olimpiada din 1984, de la Los Angeles,, spre exemplu, învingătorii au primit căte o Dacie, ulterior medaliaţii cu aur fiind răsplătiţi cu premii în bani. Stimulentele din anii precedenţi sunt însă nimic pe lângă cele de la Jocurile Olimpice din Australia. Când spun asta mă gândesc, desigur, la faptul că fiecare sportiv român care va urca pe cea mai înaltă treaptă a podiumului va intra în posesia unui autoturism Ford, învingătorii din probele individuale se aleg cu câte un Ford Mondeo Olimpic, în valoare de 30 de mii de dolari (circa 480 de milioane de lei), iar componenţii echipelor reprezentative cu câte un Ford KA. Fiecare! Acest lucru va fi posibil ca unare a acordului încheiat între Comitetul Olimpic Român şi RomCar SRL, care reprezintă concernul Ford în ţara noastră. • Deşi le are în lot pe majoritatea componentelor primei reprezentative (Luminiţa Huţupan, Kerekes Ildikó, Carmen Amariei, Steluţa Luca, Petronela Fendomeac, Carmen Niţescu, Victorina Bora, Magdalena Urdea, Mihaela Pătru) şi de tineret (Gabriela Tănase, Aurelia Stoica, Mihalea Răceală, Anişoara Durac, Roxana Gatzel), Oltchim continuă să înregimenteze jucătoare de valoare. Una dintre acestea este Alina Dobrin, care în sezonul trecut a evoluat la Rapid. Ea se numără printre titularele echipei naţionale şi urmează să acopere partea dreaptă a atacului campioanei. Principalul transfer realizat în această vară de Oltchim, nu îl reprezintă însă Alina Dobrin, ci Valentina Cozma, care în ultimii patru ani a jucat în Croaţia, la Podravska Koprivnika. Venirea sa la Rm. Vâlcea (este, de fapt, o revenire, pentru că Valentina Cozma a mai făcut parte din formaţia olteană, între 1990 şi 1994), având menirea de a întâri forţa ofensivă a deţinătoarei titlului naţional, care şi-a porpus să parcurgă un drum cât mai lung în ediţia viitoare a “Ligii Campionilor”. Preşedintele clubului vâlcean, Ioan Gavrilescu, a mai pus ochii pe încă o jucătoare de top. Numele ei nu îl vom afla însă decât după finalizarea tratativelor. (LESTIE) RS