Cuvântul Nou, septembrie 1999 (Anul 10, nr. 2562-2587)

1999-09-01 / nr. 2562

I COTIDIAN SOCIAL - POLITIC AL JUDEȚULUI COVASNA ^ ■ ■ - —- — — n ■ | ||Mf/|m' - - ^ _______________________•| Anul X Nr. 2562 Miercuri 1 septembrie 1999 4 pagini 700 lei “Viaţa e alcool” - dar ce mai este viaţa? Gabriel FLORESCU O formaţie de muzică uşoară-uşoară cu un nume absolut idiot - “Paraziţii”, a “creat” un song (cântec e cam greu să-i zicem pe româneşte, deşi înseamnă acelaşi lucru) al cărui titlu sună nici mai mult nici mai puţin decât “Alcoolul este viaţă, viaţa e alcool” şi care ocupă un loc destul de avansat în topul postului PRO-FM. Bineînţeles, cum e titlul, aşa-i şi creaţia. Poate că unora le place, treaba lor, gusturile nu se discută mai ales în acest domeniu unde rege este hip-hop-ul. Fără discuţie, se încearcă imitarea cu orice preţ a unor cântece din vestul mai mult sau mai puţin îndepărtat şi destinat unei categorii de tineri alienaţi, lipsiţi de orice perspective şi care se complac în a tăia frunză la câini atâta timp cât mai există frunze, iar după aceea... Asemenea producţii ale subculturii sunt aruncate cu nonşalanţă pe piaţa miilor de posturi de radio care mai de care mai teribiliste şi care-şi caută audienţa printre specimene de cea mai slabă speţă. Nu există discernământ, nu se face o selecţie, nu se urmăreşte decât profitul. Nu ne gândim, Doamne fereşte, la reinstaurarea unei cenzuri comuniste asupra a ceea ce se difuzează sau la revenirea unor practici de genul “80% muzică românească - 20% muzică străină aleasă pe sprânceană”, însă un dram de responsabilitate din partea celor care dau drumul în eter la tot felul de gunoaie tot ar trebui să existe. Nici chiar în Occident nu se sare calul de maniera practicată la noi, şi acolo se promovează în primul rând calitatea, valoarea. Dincolo de aspectele estetice ale acestei muzici un lucru trebuie să dea de gândit. Sau ar trebui să-i preocupe pe guvernanţi. Texte de genul “Alcoolul este viaţa...” oglindesc o stare de spirit a unei categorii de tineri deziluzionaţi de ceea ce a adus ultimul deceniu în viaţa României. Trecând peste teribilismele din textele unor astfel de cântece este evident că destui juni de-ai noştri care nu mai învaţă la Paris cravatei nodul cum să-i lege nici nu prea au cu ce să-şi piardă vremea şi apelează la ceea ce este mai rău: alcool, droguri, violenţă. Sunt încă prea puţini cei ce au reuşit să se integreze în societate, care şi-au găsit un loc de muncă şi reuşesc să facă ceva în viaţă. Cealaltă categorie, a celor aflaţi în bătaia vântului ar trebui să constituie obiectul unor programe speciale ale guvernanţilor, pentru ei ar trebui concepute adevărate măsuri de protecţie şi nu simulacre bune de pus pe hârtie pentru a justifica salariul unor persoane ce trebuie plasate pe undeva, într-un servici cât mai comod. Lăsaţi să se descurce cum o da Dumnezeu, tinerii cei mai uşor influenţabili sunt pradă uşoară în mâna traficanţilor de droguri sau de alcool, devin clienţi ai lumii interlope şi se extaziază la auzul unor texte cum sunt cele cuprinse în “versurile” de mai sus şi în zeci de alte “capodopere”. Dar ministrul Tineretului nu are timp să-i vadă pe aceştia, el se întreţine cu cei care, cât de cât, se află printre laureaţii generaţiei. Or nu aceştia au nevoie de sprijin guvernamental, ci ceilalţi, cei de la marginea societăţii. N-AU NEVOIE DE OAMENI DEŞTEPŢI » » Apropo de situaţia şcolilor şi neajunsurile din învăţământ, cititorii noştri au ajuns la concluzia că Ţara nu are nevoie de oameni deştepţi. De ce? Ne spune nea Petrică: “Oamenii deştepţi, crescuţi cu calculatoare şi pian, sunt destul de puţini şi pleacă oricum în străinătate, nu suportă România. Ceilalţi, se chinuie în şcolile noastre şi, dacă reuşesc să înveţe bine, pleacă şi ei peste hotare fără să-i împiedice nimeni. Cei mai mulţi, însă, cei care formează grosul, plutonul, stau în ţară şi şomează sau fac bişniţă. Normal, pentru că conducerea ţării n-are nevoie de oameni deştepţi. Ce să faci cu ei? Pe ăştia nu-i poţi manipula şi mai au şi pretenţii, fac gălăgie, le trebuie drepturile omului etc. Cred că din cauza asta învăţământul românesc nu va fi niciodată acolo, sus, unde îi e locul. Cred că aici este şi motivul indiferenţei şi dispreţului guvernanţilor faţă de şcoală, care e tratată ca o Cenuşăreasă”. Vox populi, vox dei. Problema e că nea Petrică s-ar putea să aibă dreptate, chiar dacă dl. ministru Marga îl va contrazice cu toată forţa argumentelor irefutabile... V.M. TUDOR Relată interetnice presa minorităţilor naţionale ARARAT im It* periodic al Uniunii Armenilor din România Taxele percepute la vânzarea produselor din tutun şi a băuturilor alcoolice vor fi majorate cu 1%, respectiv cu 2% Taxele percepute activităţilor considerate dăunătoare sănătăţii, cum sunt vînzarea produselor din tutun şi a băuturilor alcoolice, vor fi majorate cu 1%, respectiv cu 2%, urmînd ca sumele astfel obţinute să fie direcţionate către constituirea fondului special pentru ocrotirea sănătăţii, a decis, luni, Executivul, printr-o Ordonanţă. De asemenea, fondul special pentru ocrotirea sănătăţii va fi constituit şi prin reţinerea unei cote de 25% din amenzile aplicate în exercitarea inspecţiei sanitare de stat, ca şi din sumele încasate de unităţile sanitare din valorificarea bunurilor aflate în dotare, menţionează reglementarea. Ordonanţa adoptată luni de Guvern completează şi modifică Ordonanţa 22/ 1992 privind finanţarea ocrotirii sănătăţii. Reglementarea defineşte fondul special pentru sănătatea publică, stabileşte sursele din care acesta este constituit, precum şi modul de colectare, utilizare şi control. Pentru că miniştrii Sănătăţii şi învăţămăntului nu se înţeleg Şcoala începe cu scandal Miniştrii Sănătăţii şi învăţământului, onorabilii domni profesori doctori şi ce-or mai fi Hajdú şi Marga, se ceartă asupra zilei de începere a anului şcolar: unul vrea 1 septembrie, cum zice legea, altul vrea cu două săpătmâni mai încolo din motive de meningită. Credibili sunt amândoi, adică ambii au dreptate: e normal ca anul să înceapă atunci când îi e sorocul legal, dar nici de meningită nu poţi face excepţie. Aşa că, simplu de tot, ar fi trebuit să-i laşi pe cei din Botoşani, Iaşi şi Suceava să hotărască: pot începe anul în condiţii bune, ori nu. Aflători în treabă cum suntem, n-am putut, însă, să nu folosim prilejul de gâlceavă care s-a ivit, drept pentru care, respectivii miniştri s-au încontrat public, şi-au arătat muşchii gândirii fără frontiere şi s-au scuipat unul pe altul cu vorbe, aşa cum le stă bine unor intelectuali sadea. în aceste condiţii, şcoala începe azi în covârşitoarea majoritate a judeţelor, mai puţin cele din nordul Moldovei şi Constanţa, afectate puternic de epidemia de meningită. Cum sunt pregătite şcolile pentru a-şi primi elevii? - iată altă problemă aflată în dezbatere. O groază de şcoli n-au avize sanitare de funcţionare, pentru că n-au minimul de condiţii igienico-sanitare asigurate. în multe judeţe sa trecut, însă, şi peste asta - inclusiv în judeţul nostru -, avizele s-au obţinut cumva şi copiii vor putea începe anul şcolar. Cu deosebire în mediul rural, însă, situaţia şcolilor este gravă, unele constituind puternice focare de infecţie şi epidemii. Asta-i situaţia, elevi, cărţi nu prea aveţi, că tipografiile n-au lucrat, tipografii au fost şi ei în concediu, manualele alternativă nu se ştie ce şi cum sunt, dar veţi vedea voi, liceenii îşi vor cumpăra cărţile şi vor purcede la studiu intens... Ei, nu chiar din prima zi de şcoală, acum e vremea (re)cunoaşterii, a poveştilor din vacanţă, a cercetării mediului uman ambiant. Spor la treabă şi luaţi aminte şi de voi depinde ca şcoala românească să fie un loc în care să te poţi simţi bine! Dumiitru MANOLĂCHESCU “Curajul” de a conduce fără a avea permis poate provoca oricând surprize neplăcute Cinci tineri au suportat consecineţe unui accident grav pe drumul dinspre Şugaş Băi în sera de 29 august un eveniment rutier cu implicaţii grave a avut loc pe drumul dinspre staţiunea Şugaş Băi, despre care în ultimele zile vorbeşte toată lumea din Sfântu Gheorghe. Cinci tineri s-au deplasat cu o maşină “Espero” în cunoscuta localitate situată nu departe de municipiul reşedinţă de judeţ, iar la întoarcere la volan s-a urcat unul dintre ei, pe nume Cosmin Boriceanu, în etate de 20 de ani, care nu poseda permis! Un gest de inconştienţă, de teribilism? Este greu de spus deocamdată. Aproape de intrarea în oraş, acesta a scăpat maşina de sub control, autovehiculul tamponându-se frontal de un copac aflat pe partea stângă a sensului de mers. Din accident a rezultat vătămarea corporală gravă a şoferului şi a pasagerei din dreapta, ca şi a unei tinere aflate pe bancheta din spate. Ceilalţi doi tineri s-au ales doar cu o sperietură zdravănă şi câteva echimoze. Dacă de bine, de rău, imprudentul Cosmin Boriceanu se află acum în afară de pericol, tânăra ce se găsea lângă el se zbate între viaţă şi moarte la Spitalul judeţean din Braşov, putând interveni în orice moment un eveniment tragic în evoluţia stării sale. • • • Dar despre implicaţiile unor asemenea gesturi vom revenei cât de curând, deoarece un eveniment similar s-a petrecut şi în altă parte a judeţului. Horia C. DELIU O prioritate pe agenda Primăriei comunei Zagon: întreţinerea şi extinderea reţelei de alimentare centralizată cu apă potabilă în aceste zile, în Zagon se lucrează la repararea reţelei de alimentare cu apă potabilă a zonei centrale a acestui sat reşedinţă de comună, reţea care prin cele două surse - o fântână dotată cu pompă şi un izvor captat, din care apa este adusă prin cădere liberă - alimentează vreo 40 de gospodării ale populaţiei, precum şi apartamentele din cele două blocuri de locuinţe. După cum ne-a precizat domnul Csoma Iosif, primarul comunei Zagon, se sudează porţiunile de conducte care din cauza vechimii, deci a uzurii fizice avansate, prezintă fisuri, fapt ce produce întreruperi în furnizarea apei sau în asigurarea unei presiuni corespuzătoare a acesteia. Lucrările se execută cu contribuţia bănească a gospodarilor care beneficiază de această reţea. Totodată, Primăria comunei Zagon şi-a propus ca în viitorul apropiat să extindă alimentarea cu apă în sitem centralizat a gospodăriilor din Zagon, precum şi a instituţiilor şi agenţilor economici. în acest scop ar urma să fie captat un izvor situat pe o păşune din apropiere, care în urma măsurătorilor făcute de specialişti sa constatat că are un debit suficient pentru a asigura apa potabilă pentru întreg vagonul. Fiind vorba de o investiţie a cărei materializarea necesită fonduri însemnate, desigur că este aşteptat sprijinul Consiliului judeţean în asigurarea lor în anii următori. Aurel GOLCIU A doua sesiune a examenului de capacitate s-a încheiat • Aproape 82% dintre elevi au fost declaraţi admişi La sfârşitul lunii august s-a desfăşurat, cum bine se ştie, cea de-a doua sesiune a examenului de capacitate, din cei 495 de înscrişi prezentându-se 492 candidaţi, în cursul zilei de ieri, la Clubul elevilor din municipiul Sfântu Gheorghe s-a desfăşurat reorientarea elevilor în funcţie de mediile obţinute la acest examen, numărul promovaţilor fiind de 408. Menţionăm că din cele 52 de contestaţii depuse doar 8 şi-au găsit rezolvarea, însă, spre nedumerirea inspectorilor care s-au ocupat cu reorientarea admişilor, 52 de elevi din Târgu Secuiesc şi 13 din Sfântu Gheorghe nu s-au prezentat la Clubul elevilor. Amintim că printre cei admişi s-au aflat şi 6 elevi veniţi din Braşov, Bacău şi Harghita. Cert este faptul că şi după această reorientare, numărul locurilor în unităţile de învăţământ liceal este încă suficient, acestea putând fi oricând ocupate de elevii rejtişti laexamenul de capacitate.___________ ..... începând cu data de 1 septembrie, Garda financiară va controla agenţii economici care produc, importă şi comercializează alcool, băuturi alcoolice, tutun şi cafea De la Comisarul şef al Gărzii financiare Covasna, Adrian Bojin, aflăm că, începând cu 1 septembrie ’99, Garda financiară va efectua controale care urmăresc respectarea de către agenţii economici a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/ 1998 privind regimul accizelor şi altor impozite indirecte. Se vor avea în vedere, în principal, regimul de autorizare a agenţilor economici care produc, importă şi comercializează alcool, băuturi alcoolice, produse din tutun şi cafea. Având în vedere prevederile exprese ale actului normativ sus-menţionat referitoare la atribuțiile organelor de control ale Gărzii financiare, se vor urmări: «plata taxelor de autorizare •plata către bugetul statului a obligaţiilor fiscale curente, ca şi respectarea înlesnirilor la plată acordate de către Ministerul Finanţelor • existenţa autorizaţiilor sanitare • deţinerea în patrimoniu a capacităţilor de producţie proprii. II. DEMETRIAD PDSR va abroga legile proprietăţii dacă va prelua puterea Deputatul PDSR de Cluj, Alexandru Lăpuşan, a declarat, marţi, în cadrul unei conferinţe de presă, că PDSR va abroga legea retrocedării terenurilor agricole şi legea caselor naţionalizate şi va adopta acte normative noi, în cazul în care va prelua puterea după alegerile din anul 2000, transmite corespondentul MEDIAFAX. Lăpuşan a afirmat că PDSR se va strădui să nu permită adoptarea acestor legi în forma lor actuală, însă, în cazul în care ele vor fi totuşi adoptate sau dacă Guvernul îşi va asuma răspunderea, PDSR le va modifica fundamental, în cazul în care va ajunge la putere. Referitor la legea retrocedării terenurilor agricole, Lăpuşan a spus că PDSR va efectua o analiză serioasă a persoanelor îndreptăţite să îşi primească terenurile, apoi va încerca să reducă valoarea despăgubirilor la minim, deoarece bugetul de stat nu va permite cheltuirea banilor pentru despăgubiri. în ceea ce priveşte legea caselor naţionalizate, deputatul PDSR a afirmat că partidul trebuie să efectueze o analiză a condiţiilor în care au fost confiscate proprităţile imobiliare, “analiză în urma căreia ar rezulta că foarte mulţi dintre cei care revendică acum vreo proprietate nu sunt îndreptăţiţi, sau imobilul nu poate fi revendicat”. De asemenea, PDSR ar acorda despăgubiri doar în măsura în care bugetul ar permite, potrivit lui Lăpuşan. Deputatul PDSR a spus că legile proprietăţii nu pot fi votate înainte de efectuarea unui inventar privind terenurile şi imobilele existente. Guvernul introduce noi categorii de cetăţeni care pot beneficia de Decretul-Lege 118/1990 Executivul a adoptat, în şedinţa de luni, o ordonanţă pentru modificarea şi completarea Decretului-Lege 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, cu modificările ulterioare. Potrivit actului normativ adoptat, de prevederile Decretului-Lege 11/1990 vor beneficia și persoanele care au fost persecutate sau deportate de către regimul instaurat în România cu începere de la data de 14 septembrie 1940 pînă la data de 23 august 1944, din motive etnice sau rasiale. «- ■ Avertizare meteorologică în intervalul 31 august - 4 septembrie vremea va fi instabilă, umedă şi mai rece decât normalul perioadei. Vor cădea ploi care vor depăşi local 25 - 30 l/mp în 24 de ore, îndeosebi în zonele de deal şi de munte. Ploile vor avea caracter torenţial şi continuu, durata lor depășind 36 de ore. Autorităţile iugoslave au prezentat “Cartea albă a crimelor NATO99 Autorităţile iugoslave au prezentat, luni, “Cartea albă a crimelor NATO”, care tratează consecinţele bombardamentelor întreprinse de Alianţa Nord-Atlantică în Iugoslavia, relatează AFP. Autorii lucrării editate de Ministerul iugoslav de Externe susţin teza potrivit căreia bombardarea - " voluntară sau accidentală - a zonelor locuite, a podurilor, uzinelor, spitalelor, posturilor de televiziune şi bunurilor din patrimoniul cultural constituie “un genocid, crime împotriva umanităţii şi crime de război”. O serie de obiective pe care NATO le-a considerat “strategice” erau elemente de infrastructură. Alianţa Nord-Atlantică a recunoscut că a bombardat din greşeală , cauzînd moartea mai multor -QQ9 isc -|aj~ ' JHDH03H9 fUNVrtS :TM±w^anivizionat MERIDIANE persoane. “Cartea albă a crimelor NATO” are 550 de pagini, este ilustrată cu 450 de fotografii în culori ale obiectivelor distruse şi ale corpurilor victimelor civile, printre care se numără şi mulţi copii. Lucrarea conţine rapoarte ale autopsiilor şi mărturii ale răniţilor şi martorilor, §11 furnizate de justiţia iugoslavă. Lucrarea acoperă perioada cuprinsă între 25 aprilie şi 10 iunie, ziua în care bombardamentele s-au încheiat. O primă lucrare de acest gen, în care sunt prezentate consecinţele primei luni de bombardamente, a fost publicată la sfîrşitul lunii mai. Autorităţile iugoslave apreciază că, în urma bombardamentelor NATO, aproximativ 2.000 de civili au fost ucişi şi alţi 6.000 răniţi, dar, pînă în prezent, nu au publicat nici un bilanţ oficial.