Cuvântul Nou, decembrie 1999 (Anul 10, nr. 2640-2664)

1999-12-01 / nr. 2640

Mai mult omagierea trecutului decât bucuria prezentului Gabriel FLORESCU Ziua Naţională constituie pentru toate popoarele prilej de sărbătoare şi bucurie. Americanii ies cu mic cu mare pe străzi, fanfarele se întrec să capteze atenţia, se lansează focuri de artificii, se împodobesc străzile şi clădirile, steagurile fâlfâie pretutindeni. în Franţa, de fiecare 14 iulie se organizează o mare paradă militară la care sunt prezente milioane de persoane, inclusiv conducerea statului. La fel se întâmplă şi-n alte locuri, excepţia de la regulă constituind-o, bineînţeles, România. Dacă după ’89 la Alba Iulia se mai organiza câte ceva, festivitatea tindea să se transforme mereu într-o “gală politică”. Anul trecut până şi această cinstire a unui moment de asemenea însemnătate a căzut în desuetitudine. Motivele nu are rost să le discutăm. 1 Decembrie 1918 de redevenit încet-încet doar un moment însemnat din istoria contemporană a României, pierzându-şi în cea mai mare parte aura unei sărăbători naţionale. Sigur, mai există încă oameni care nu se sfiesc să salveze cât de cât aparenţele, să depună câte o coroană de fiori şi să fie de faţă la o mini-paradă militară, dar caracterul de reală sărbătoare a populaţiei, de bucurie sau satisfacţie a dispărut. Ba mai mult, în anul de graţie 1999 auzim că în tot mai multe locuri 1 Decembrie se va sărăbători prin muncă! Ca pe vremuri. Să le fi pierit oamenilor cheful de a se simţi bine, de a petrece această zi alături de semenii lor sau este vorba despre o blazare şi dezamăgire datorată situaţiei din România, îndeosebi ca urmare a grijilor materiale? Este sigur că răspunsul se găseşte în problenele de ordin economic ce nu oferă cetăţeanului prilej de a se simţi liber, ci îl obligă să se gândească la problemele zilei de mâine. 1 Decembrie 1918 trebuie să rămână însă în memoria noastră pentru ceea ce a reprezentat acea zi în conştiinţa înaintaşilor noştri de-acum 81 de ani. Adică o piatră de hotar în devenirea noastră ca stat naţional-unitar al tuturor românilor de-o parte şi alta a Carpaţilor. Indiferent de gustul amar al prezentului, ceea ce s-a petrecut atunci la Alba Iulia a reprezentat un moment unic al istoriei noastre, aşa cum cucerirea Bastiliei în 1789 a devenit pentru francezi o răscruce a evoluţiei viitoare. Să ne plecăm, aşadar, în faţa memoriei înaintaşilor care au făcut posibilă Marea Unire din 1918, chiar dacă astăzi ne încearcă alte sentimente. Noi, urmaşii acelor eroi avem datoria de a le continua opera începută cu mari jertfe, avem sarcina de a veghea ca unirea românilor să rămână ca atare peste timp, în ciuda acelor cozi de topor sau neprieteni care ar dori ruperea Transilvaniei de Ţară sau federalizarea ei în interesul altor ţări. Să dăm, aşadar, de-o parte pentru moment multele gânduri “lumeşti” şi să ne aducem aminte cu pioşenie că acel 1 Decembrie 1918 a creat premisele pentru ca toţi românii să trăiască între graniţele aceleiaşi ţări. LA MULŢI ANI, ROMÂNII?! Decembrie este o lună românească sută la sută, în Decembrie s-a petrecut Unirea cea mare, în decembrie s-a întâmplat şi Revoluţia română, luna asta are atâtea sărbători încât te şi întrebi când mai are omul timp să muncească, să doarmă, să-şi educe pruncii... Dumnezeu ne-a dat de toate în Decembrie. Cu 10 ani în urmă sărbătoream Ziua Naţională în August 23, în Decembrie era doar Marea Unire, în august era cald, plăcut, ieşeam la iarbă verde, frigeam o bucată de carne, înghiţeam o ladă de bere şi totul era OK, uitam o zi de mizerie şi dictatură. Dormeam somn profund, fără nelinişti existenţiale, nu-i visam pe Radu Vasile, pe regele Mihai sau pe Ion Iliescu jucându-se cu soarta noastră... Acum e altceva, Ziua Naţională sa mutat în Decembrie, e frig, e cenuşiu, dar sărbătoarea scumpă sufletului românesc e în tot ce mişcă şi-n tot ce astăzi va râde la soare... E frumos în decembrie la români, nu e chiar veselia fără griji care-ar trebui să fie, e multă sărăcie şi încrâncenare, dar în Decembrie e mult soare în inimile noastre, mult soare şi multă căldură. La mulţi ani, Românie! La mulţi ani, români! De astăzi Preţul benzinei s-a majorat din nou începând de astăzi, SNP PETROM SA majorează preţurile la carburanţi datorită creşterii cursului leu-EURO, în funcţie de care se calculează accizele, şi a creşterii preţului ţiţeiului pe piaţa mondială, în cadrul scursalei PECO Covasna , la toate staţiile de benzină ale societăţii, preţurile cu amănuntul vor fi următoarele: benzină Super Plus -10.400 lei /l, benzină Premium - 10.300 lei/l, şi motorină - 7.000 lei/l. IOU pwimm. « Anul X Nr. 2640 Miercuri 1 Decembrie 1999 4 pagini 700 lei Dragi locuitori ai judeţului Covasna în regula scurgerii timpului istoric există într-o zi ANUL NOU - universal, stabilit dect de învăţăceii lumii la care facem trimiteri, ne raportăm programatic şi-i împărţim dimensiunea în luni, săptămâni, zile, ore, minute şi secunde. Există, însă, şi un alt AN NOU al fiecăruia din noi şi al fiecărei ţări deopotrivă. Este ziua de naştere. Astăzi, împreună vom cinsti cum se cuvine ANUL NOU al Ţării, pornit aşa în acel 1 Decembrie 1918, când gândul şi fapta de unire a românilor au dat naştere României Mari - triumf râvnit în secole de frământată istorie. Astăzi ne bucurăm de ziua de naştere a Patriei născută din trudă şi chin, din încăpăţânata luptă şi totala jertfă a înaintaşilor, plămădită din duhul lui Traian şi Decebal, din vuietul Rovinelor şi a Podului înalt, din apoteoza Plevnei şi a Mărăşeştilor. Chiar dacă grijile zilei sunt nemeritate şi nefiresc de mari, chiar dacă fiecare din noi este sfredelit de semnele lui de întrebare ce este, ce va fi şi ce Se va alege, să avem detaşarea ca astăzi să ne bucurăm sincer de ZIUA NAŢIONALĂ. Putem nutri, astfel, speranţa pentru an întâi Decembrie mai fericit, mai cu dare de mână, mai paşnic şi mai prosper. Şi aşa putem să înfăptuim şi noi ceva din viziunea testamentară a celor ce au zidit marea zi de naştere a României - de a fi untiţi, de a ne bucura de unire şi de a-i asigura prin muncă şi devoţiune perenitatea. LA MULTI ANI! Prefect, dr. Gheorghe TATU LICITAŢII LA F.P.S. COVASNA • în 10 zile, F.P.S. Covasna a vândut pachetele de acţiuni deţinute la FORAJ SONDE GHELINŢA, SCULE DE FILETAT Sf. Gheorghe şi ROCAR întorsura Buzăului. • Joi, 18 noiembrie, F.P.S. Covasna a vândut prin licitaţie cu strigare pachetul de acţiuni deţinut la FORAJ SONDE Ghelinţa. Respectiva societate comercială a fost cumpărată de Vaier Dobocan, din Cluj. • Peste o săptămână, pe 25 noiembrie, la sediul F.P.S. Covasna a avut loc licitaţia cu strigare pentru vânzarea pachetului de acţiuni deţinut de FPS la SCULE DE FILETAT Sf. Gheorghe. Pachetul de acţiuni a fost cumpărat de C-tin Cătălin Chelu, din Galaţi, la preţul de 1250 de ei acţiunea. • Vineri, 26 noiembrie, la licitaţia pentru cumpărarea pachetului de acţiuni deţinut de FPS la ACCESORII MECANICE Sf. Gheorghe nu s-a prezentat nici un ofertant. • Luni, 29 decembrie, pachetul de acţiuni deţinut de FPS la ROCAB întorsura Buzăului a fost cumpărat, în urna licitaţiei, de Asociaţia salariaţilor PAS de la Rocab. Preţul unei acţiuni: 50.000 lei N. DEMETRIAD Inaugurarea Camerei de Comerţ, Industrie S 7 şi Agricultură româno-iugoslavă Ieri a avut loc la Sfântu Gheorghe inaugurarea Camerei de Comerţ, Industrie şi Agricultură româno-iugoslavă, sucursala centrală pentru judeţele Covasna, Harghita, Mureş şi Braşov. Alegerea municipiului reşedinţă al judeţului nostru pentru respectivul sediu s-a datorat receptivităţii de care au dat dovadă oficialităţile locale. în România vor funcţiona 8 astfel de filiale interjudeţerte, în vreme ce în Iugoslavia numărul lor va fi de 19. în conducerea sucursalei din Sfântu Gheorghe a fost numit dl. Becsek Gabor, iar în fruntea centralei naţionale ce va funcţiona la Braşov, dl. Codin Mălăiă. Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură româno-iugoslavă are drept obiectiv sprijinirea reconstrucţiei Iugoslaviei, fiind agreate instituţiile neguvernamentale. MOTTO: "Şi ideea care stă astăzi la baza operei politice împlinite în acest fericit an 1918 e tot aşa de veche ca neamul însuşi" NICOLAE IORGA MAREA UNIRE DE LA 1 DECEMBRIE 1918 Contextul internaţional ce a dus la desăvârşirea statului naţional unitar român Odată cu izbucnirea primului război mondial România s-a aflat în faţa unor noi opţiuni. Oamenii politici ai vremii au decis ca ţara (regatul României) să adopte o politică de neutralitate faţă de părţile implicate în conflict (Antanta şi Puterile Centrale). Poziţia geografică, potenţialul uman, bogăţiile solului şi ale subsolului de care dispunea România au deterninat ca fiecare din cele două tabere beligerante să întreprindă acţiuni menite a o atrage în război de partea ei. Oferta cu cea mai mare greutate, care i se prezenta României, în caz de victorie, era încadrarea în statutul naţional român a unor teritorii locuite în majoritate de români. Ţările Antantei îi ofereau Transilvaniei, Banatul în întregime şi Bucovina. La rândul lor Puterile Centrale îi ofereau Basarabia, şi chiar mai mult. După lungi tratative s-a încheiat la Bucureşti în 17 august 1916 tratatul de alianţă a României cu Antanta, starea de spirit din ţară fiind decisivă în stabilirea politicii româneşti. Ceea ce n-a ştiut atunci România a fost că la scurt timp s-a încheiat un acord secret între Franţa şi Rusia în care nu se considera obligatorie respectarea clauzelor teritoriale din tratatul cu România, ci acestea puteau fi stabilite la sfârşitul războiului în funcţie de condiţiile de atunci, în profida declaraţiilor acestor ţări lupta pentru dezrobirea popoarelor asuprite din Monarhie, politica lor faţă de Austro-Ungaria a cunoscut destule meandre. Pentru România campania militară din anul 1916 se încheiase cu un dezastru, în profida paginilor de glorie înscrise în vara anului 1917 la Mărăşti, Mărăşeşti, Oituz în urna defecţiunii ruse, provocată în urma loviturii de stat bolşevice, România a ajuns în imposibilitatea de a mai continua lupta. S-a văzut astfel silită să încheie amistiţiul de la Focşani, în decembrie 1917, şi apoi pacea separată cu Puterile Centrale, la Bucureşti, în 17 mai 1918. Ofensiva declanşată de armatele aliate din Orient la 15 septembrie 1918 s-a soldat cu rezultate importante. Bulgaria şi Turcia au fost silite să încheie armistiţii, armatele aliate se apropiau de linia Dunării şi controlând Marea Neagră, se puteau îndrepta spre Ucraina. Obiectivele lor rămâneau în continuare scoaterea Austro-Ungariei din război şi apoi participarea la un atac împotriva Germaniei. CRIŞAN N. Cristian Arhivele Naţionale - Direcţia Judeţeană Covasna (Continuare în pagina a 2-a) i de ani de la Marea Unire aniversară şi în municipiul Sfântu Gheorghe Seara zilei de 29 noiembrie, la Casa de Cultură a Sindicatelor din municipiul Sfântu Gheorghe a constituit prilej de sărbătoare pentru toţi cetăţenii de etnie română şi nu numai, din judeţul Covasna. La invitaţia Prefecturii Covasna, organizatorul principal al acestui spectacol susţinut cu ocazia Zilei Naţionale a României, au fost prezenţi formaţiile de muzicăcovăsnene Mix Magic din Sfântu Gheorghe şi cunoscuta trupă MAKOS din oraşul Covasna care a susţinut recitaluri anul acesta la Mamaia, facânduşi apariţia şi în cadrul popularului concurs televizat la ANTENA 1 - TELE EUROBINGO SHOW, în deschiderea spectacolului, la care intrarea a fost gratuită pentru toţi cei care au dorit să sărbătorească împreună Ziua Naţională (şi credeţi-mă - sala a fost arhiplină, în special tineri), dl. prefect Gheorghe Tatu a susţinut o scurtă alocuţiune prin care a evocat semnificaţia acestei mari sărbători a românilor. După aceast scurt moment, actriţa Teatrului “Andrei Mureşanu” din Sfântu Gheorghe, Valentina Cazacu a prezentat cele două amintite formaţii care, într-un ropot de aplauze au urcat pe scenă, având în încheiere un succes răsunător. Nu a lipsit nici Ansamblul Folcloric “Dor Transilvan” din Cluj Napoca fiind prezent pentru a doua oară în Sfântu Gheorghe cu aceeaşi ocazie, desigur la invitaţia Prefecturii Covasna şi cu sprijinul Consiliului local Cluj Napoca şi primarului Gheorghe Funar. După cum preciza dl. Tiberiu Groza, directorul ansamblului, aceasta aniversează acum 50 de ani de activitate, fiind laureaţi ai numeroaselor festivaluri naţionale şi internaţionale, “un mesager peste hotare al folclorului românesc”. A participat la cea de-a 29 ediţie a Festivalului Mondial din Italia unde au câştigat Premiul Oscar pentru folclor. De asemenea, nu trebuie să uităm prezenţa inegalabilei voci a Moldovei (cum afirma dl. Groza) - interpreta de muzică populară Laura Lavric şi nu în ultimul rând Maria Marcu, care, aşa cum era de aşteptat, au încântat inimile celor prezenţi. Toate aceastea nu ar fi putut fi posibile dacă nu ar fi existat sponsori, care prin sprijinul oferit au dat dovadă de solidaritate la cea mai mare sărbătoare a românilor. D. ANDREI Astăzi seară, de la ora 19, vom “regăsi” //O scrisoare pierdută" Diseară, Ion Luca Caragiale va fi din nou contemporanul nostru, al celor ce iubim teatrul. Actorii de la Teatrul Andrei Mureșanu - Tudor Smoleanu, Ileana Surdu, Dan Turbatu, Mirela Bucur, Tiberiu Tudoran, Gelu Badea, Mona Codreanu, Nelu Roman, Sergiu Alius şi Duţa Guruianu - ne invită să “căutăm” împreună “o scrisoare pierdută” veche de un secol, dar actuală ca orice scriitură genială. Febra alegerilor ce-i cuprinde tot mai mult pe politicienii de astăzi vom constata că nu-i ocolea nici pe cei din vremea lui conu Iancu, chiar dacă regizorul Gelu Badea a încercat să-i “contemporanizeze”. Aşadar, ne aşteaptă o searăeveniment, când pentru prima oară de la înfiinţarea sa, Teatrul Andrei Mureşanu din Sfântu Gheorghe ne prilejuieşte întâlnirea cu una din capodoperele dramaturgiei românești și de la care nu poate lipsi nici un iubitor de cultură. Conferinţă festivă a Fundaţiei Naţionale de Călătorii şi Expediţii Ştiinţifice Prefectul Gheorghe Tatu a înmânat trofeul "Peneroplis" domnului Szöcs Imre Conferinţa festivă a Fundaţiei Naţionale de Călătorii şi Expediţii Ştiinţifice care a avut loc ieri după amiază în saloanele restaurantului Bodoc a avut în programul său de desfăşurare trei puncte principale: * lansarea programului de burse pentru doi studenţi în anul 2000, * constituirea organizaţiei de tineret a fundaţiei şi * înmânarea trofeului “Peneroplis”. Cele trei puncte ale ordinii de zi au fost epuizate, organizaţia ,de tineret a fundaţiei a fost creată, s-au înmânat şi brevetele celor mai tineri expediţionari, programul de burse a fost lansat, iar trofeul Peneroplis a fost înmânat de prefectul judeţului, domnul Gheorghe Tatu, domnului Szocs Imre din Sfântu Gheorghe, patronul unei firme de turism montan. Motivaţia acordării acestui trofeu: expediţiile întreprinse de dl. Szocs în Himalaya, Anzii Cordilieri şi Matherham. în încheierea festivităţilor, participanţii s-au întrţinut cordial la un pahar de vin în saloanele hotelului Bodoc. (Mitus ENĂCHESCU) Franţa, Marea Britanie, Germania şi Italia au adoptat un document privind viitorul sistem european de apărare Franţa, Marea Britanie, Germania şi Italia au adoptat un document privind structurile militare care urmează să fie puse la punct în cadrul Uniunii Europene, urmînd ca actul să fie transmis ! , . . . • preşedinţiei finlandeze a UE, în I pregătirea summitului de la Helsinki, se arată într-o declaraţie franco-germană publicată, marţi, la Paris, relatează AFP, în această declaraţie, adoptată la summitul franco-german de la Paris. “Franţa şi Germania recomandă participanţilor la summitul european de la Helsinki să ia în considerare propunerea fondată pe documentul intitulat «Organe militare, planificare şi conducere a operaţiunilor efectuate de Uniunea Europeană»”. Acest document, rămas secret pînă marţi, a fost elaborat de Franţa, Marea Britanie, Germania „ _____ şi Italia, au explicat MERIDIANE ».« Preşedinţiei franceze. Actul prevede “dezvoltarea unor capacităţi militare ale UE” şi punerea în funcţie a unor “organe de decizie” şi a unor mecanisme militare, potrivit declaraţiei. “Aceste elemente sunt indispensabile pentru a conferi UE capacitatea autonomă de a decide şi, acolo unde Alianţa Nord- Atlantică nu este angajată, să iniţieze şi să conducă operaţiuni militare”, au afirmat Berlinul şi Parisul.  mi BIBLOTECA JUDEȚEANĂ COVASNA SFÂNTU GHEORGHE Tel. 351 608. 315577 SEPSISZENT GYÖRGY Kovászna megyei könyvtár ............. - - - —~.....-