Cuvântul Nou, decembrie 1999 (Anul 10, nr. 2640-2664)

1999-12-01 / nr. 2640

Anul X Nr. 2640 CUVÂNTUL NOU la dispoziţia dv. Minciuna, promisiunile şi laudele nu ţin de foamet . Nicolae MUNTEAN, Crasna, str. Principală nr. 1174, ne trimite o scrisoare cu trimiteri la istoria noastră, la personalitatea lui Antonescu, la Ceauşescu şi, desigur, conducătorii de azi ai României: “Antonescu nu întâmplător a venit în cazarma noastră de pe Aleea Tonda, din Bucureşti, în 1940 şi a făcut un apel către ostaşi: “Sunteţi de acord să luptăm împotriva balaurului roşu care ne-a ciuntit ţara şi vrea să ne distingă religia? Acest balaur va veni la putere, va înghiţi totul, nu veţi mai fi stăpâni nici pe pătura cu care vă înveliţi”. Acest Antonescu, deşi nu a fost comunist, cunoştea programul lor, cunoştea doctrina comunistă, ştia unde vom ajunge în final. Spre durerea şi indignarea majorităţii românilor, nu am scăpat nici în prezent de acest “balaur roşu”, tot acei balauri sunt la putere, cei care sau îmbogăţit după 1989 încoace. Minciuni spune dl. Diaconescu, aşa zisul urmaş al lui Maniu, că dumnealor nu fac parte din partidul “balaurului roşu”. Un exemplu recent: dl. ministru Romică Tomescu spunea că cel mai prost sunt plătiţi dumnealor, de la Păduri şi Ape, cu 73 de milioane pe lună, pe lângă alte ministere care au peste 100 de milioane pe lună. Cine vrea să ştie mai multe despre Antonescu, să mă întrebe pe mine. Va să zică, Antonescu nu are voie să aibă o statuie la Cluj, iar cei 13 generali unguri au voie să aibă statuie pe teritoriul României. Dv., ziariştii, mă obligaţi să-mi pun şi eu amprenta de român în completarea articolelor de ziar pe care le scrieţi şi care unele mă satisfac, altele îmi dau de gândit. Nu ne satisface schimbarea din 1996, din contră. Minciuna, promisiunile şi laudele nu ţin de foame. Revenind la Antonescu, mă gândesc că acesta este văzut rău pentru că nu i-a suferit pe mincinoşi, pe hoţi şi pe puturoşi. Nu că ar fi fost criminalul evreilor şi ţiganilor, după cum afirmă domni de la UDMR. Nu vrea să fac un compliment ziariştilor, dar unii dintre ei sunt mai deştepţi decât cei care ne conduc. Studenţii, muncitorii, toţi cei care pronunţă numele lui Ceauşescu vor să spună că el era mai serios decât actualii conducători, cu toată simpla lui pregătire. Dealtfel, şi sondajele spun care a făcut cel mai mult rău poporului, pe locul doi, după Ceaușescu, se află al doilea iubit conducător al poporului român, care este dl. Constantinescu”. Rubrică realizată de Dumitru MANOLĂCHESCU Rapid a început Neavând derby-uri de mare atracţie în program, etapa cu numărul 19 a campionatului diviziei A părea că va trece nebăgată în seamă. Până la urmă nu a fost însă aşa, şi asta, în primul rând, pentru că, surprinzând lumea, liderul şi-a pus singur piedică. Gloria i-a lăsat pe cei din Şoseaua Ştefan cel Mare să-şi facă jocul, dar, fără Lupescu, Mutu şi Vlădoiu, aceştia nu au însemnat mare lucru. “Câinii” nu s-au gândit nici o clipă că nu vor obţine cel puţin un punct pe terenul celei care lea sărit întotdeauna în ajutor. Ei n-aveau însă de unde să ştie că Preda va greşi chiar în final, făcând loc celei mai mari surprize a sezonului. Eşecul lui Dinamo a picat ca un dar de sărbători pentru Rapid, care îşi cam luase gândul de la titlu. Bineînţeles că giuleştenilor nu le-a fost greu să învingă pe FCM Bacău, ai cărei jucători s-au trezit abia spre final, când au marcat golul de onoare. Acum, distanţa dintre alb-vişinii şi lider s-a redus la 11 puncte, şi se va mai reduce, pentru că, din dragoste pentru propria lui persoană, Dinu va distruge tot ce a construit. Ceahlăul nu a rezistat decât o repriză sub Tâmpa, pierzând, la reluare, meciul disputat în compania Braşovului şi, odată cu el, poziţia a doua în ierarhia primei divizii, pe care a urcat Rapid. Cele două pretendente la viitoarea toamnă cursa de urmărire europeană continuă să fie talonate îndeaproape de FC Argeş, care, beneficiind de generozitatea Petrolului, s-a întors cu un punct preţios de la Ploieşti, reuşind să egaleze campioana în clasamentul adevărului. FC Extensiv şi FC Naţional nu se mai întâlniseră cam de multişor cu victoria. Au făcut-o însă sâmbătă, învingând Oţelul şi, respectiv Astra. Ceea ce surprinde este că team-ul din Bănie a trecut uşor peste acel 28 de la Galaţi, izbutind să se revanşeze, nu în acelaşi mod (asta ar fi fost culmea!), dar suficient de clar pentru a sublinia ideea revenirii în rândul formaţiilor care luptă pentru evitarea retrogradării, în ceea ce o priveşte pe gruparea din Cotroceni, ea a avut mult de furcă cu Astra, dar până la urmă a reuşit să-i înfrângă rezistenţa, îmbogăţindu-şi zestrea de puncte. Clasamentul adevărului 1 Dinamo Bucureşti +23(+42) 2 Rapid Bucureşti +12(+12) 3 FC Argeş Piteşti +12(+10) 4 Ceahlăul Piatra Neamţ+7(+5) 5 Gloria Bistriţa +2(+3) 6 Steaua Bucureşti -2(+3) 7 FCM Bacău -2(-3) 8 Petrolul Ploieşti -2(-6) 9 Astra Ploieşti -3(+2) 10 Rocar Bucureşti -3( -5) 11 Universitatea Craiova -5(+3) 12 Oţelul Galaţi -6(-3) 13 FC Braşov -7(-1) 14 FC Farul Constanţa -8(-7) 15 FC Naţional -9(+1) 16 FC Oneşti -9(-15) 17 CSM Reşiţa -13(-20) 18 FC Extensiv Craiova-13(-21) La sfârşitul acestei săptămâni se dispută partidele FCM Bacău-FC Naţional, Astra Ploieşti-FC Oneşti, Universitatea Craiova- FC Farul Constanţa, Oţelul Galaţi-Petrolul Ploieşti, Gloria Bistriţa-FC Extensiv Craiova, FC Argeş-Rocar Bucureşti, Steaua-FC Braşov, Ceahlăul Piatra Neamţ- Rapid şi Dinamo-CSM Reşiţa. S. NICOLAE  Astăzi, Rocar-Steaua Partida ar fi trebuit să se dispute sâmbătă. Cum însă Steaua a jucat joi la Praga, LPF a fost de acord cu amânarea întâlnirii, care va avea loc în această după-amiază. Rezultatul confruntării din Drumul Găzarului are importanţă mai ales pentru gazde, care încearcă să se ţină departe de zona “nisipurilor mişcătoare”. Antrenorul Florin Marin nici nu concepe, dealtfel, să nu câştige, optimismul lui bazându-se pe forma bună arătată în ultima vreme de elevii săi, care, atunci când evoluează pe teren propriu, sunt deosebit de combativi, în ceea ce o priveşte pe Steaua, ea trece prin momente dificile, fapt relevat de întâlnirile cu Petrolul (din campionat) şi Slavia Praga (din “Cupa UEFA”), pe care le-a pierdut cu acelaşi scor (1-4). Antrenorul Emerich Jenei se va strădui, desigur, să-i trezească pe Reghecampf, Miu, Baciu, Duru, Bordeanu, Linear, Roşu, Sabin Ilie şi ceilalţi, fiindcă, o echipă cu palmaresul celei conduse de el, nu poate deveni ciuca bătăilor într-un campionat modest cum este al nostru. Dacă va reuşit sau nu, vom vedea astăzi după-amiază, urmărind disputa din Drumul Găzarului. Partida Rocar-Steaua începe la ora 14. (N. VÂLCEANU) CUVÂNTUL NOU ési a # 1 Organizaţia Mondială a Sănătăţii a declarat 1 decembrie, Ziua Mondială Anti-SIDA, sub deviza: “Copii şi tineri, ascultaţi, învăţaţi, trăiţi!” * 9 * 9 După cum se ştie 1 decembrie este declarată de către OMS drept Ziua Mondială Anti-SIDA, deviza din acest an fiind una generoasă: “Copii şi tineri, ascultaţi, învăţaţi, trăiţi!” Aşa după cum precizează dr. Nemes Enikő Lidia, din cadrul Serviciului de Promovare a Sănătăţii şi Programe de Educaţie pentru Sănătate din judeţul Covasna, Sindromul de Imunodeficienţă Dobândită (SIDA) este o boală infecţioasă cauzată de virusul HIV. Acest virs pătruns în organism atacă şi slăbeşte sistemul imunitar, sistem care este apărătorul organismului împotriva bolilor. Este bine să se ştie că a fi infectat cu HIV nu este identic cu a avea...SIDA! O persoană poate fi infectată cu amintitul virs,timp de 10 sau 12 luni înainte ca boala să se declanşeze. în această perioadă ea poate transmite însă virusul şi altor persoane, iar prezenţa HIV în sânge se poate detecta prin testare numai după 12 săptămâni de la data infectării. Virusul se transmite prin contact sexual, prin contact cu sângele persoanei infectate (ace şi seringi infectate), ca şi transplacentar, de la mamă la făt. Cea mai răspândită cale de transmitere a versului este prin relaţie sexuală, categoriile de risc crescut reprezentândule homosexualii, bisexualii, consumatorii de droguri injectabile, prostituatele, în absenţa încă a unui tratament eficient şi a unui vaccin, singurul mijloc de a lupta rămâne, aşadar, doar...prevenirea. Atenţie, deci la relaţiile sexuale ocazionale, iar în asemenea împrejurări este obligatorie utilizarea prezervativului. Este, de asemenea, recomandabil să se evite drogurile şi mai ales, folosirea de ace şi seringi infectate. Fiindcă se ştie, paza bună... F. CHRISS Pagina 3 Anotimpul rece a sosit, dar asta nu înseamnă mare lucru pentru cei care ar trebui să rezolve arhicunoscuta situaţie ... deplorabilă a Dispensarului TBC din Sfântu Gheorghe Despre gravele probleme cu care se confruntă atât personalul Dispensarului TBC din Sfântu Gheorghe cât şi pacienţii care-i calcă periodic pragul nu mai este cazul să amintim. Ceea ce trebuie spus este faptul că situaţia critică în care se află unitatea sanitară de vreo opt ani de zile va continua, probabil, să se menţină încă o iarnă în plus... Nu demult, într-o şedinţă a Consiliului local municipal s-a făcut marea descoperire a “hârţogăraielor” dispensarului, care se aflau la SC Gospodăria Comunală SA Sfântu Gheorghe, în timp ce de mai multă vreme instituţia era trecută în patrimoniul Primăriei municipiului. Acesta n-a fost un obstacol prea mare, de altfel, rezolvat în scurt timp, cu atât mai mult cu cât înainte mai fuseseră rezolvate şi alte probleme ale dispensarului (pe care ziarul nostru le-a semnalat la vremea respectivă) în care intră anual peste 20.000 de tuberculoşi. Nenorocirea este că angajaţii şi bolnavii deopotrivă, suferă în continuare, iar de la şedinţa Consiliului local municipal în care s-a luat hotărârea ca dispensarul să fie dat în folosinţă gratuită către Spitalul Judeţean Covasna, care urmează să execute anumite lucrări de urgenţă înainte să cadă zăpada, au trecut vreo două săptămâni. Directorul Dispensarului TBC, dl. dr. Sipos Andrei ne-a declarat că, deşi, s-a făcut o licitaţie pentru ca o anumită firmă să preia efectuarea lucrărilor, în continuare la dispensar căldură se face, aşa cum se face, cu lemnele primite de la spital, toaleta este deplorabilă, în mai multe săli nu se poate aerisi de câţiva ani etc.. Efectiv întreaga harababură şi lipsă de eficienţă (nu credem că ar fi vorba de rea voinţă din partea cuiva) este, după atâta caz făcut pe această temă, de “no comment”. Acum când anotimpul rece a sosit, rămâne de văzut câte ierni vor mai trece până la soluţionare... Doru D. FELDIOREAN yku , xt) a Foaie de spiritualitate ortodoxă a '*r uJFuI (JIUMU/lf) Episcopiei Covasnei şi Harghitei A apărut nr. 3 pe acest an al Foii de spiritualitate ortodoxă a Covasnei şi Harghitei, GRAI ROMÂNESC. Redactorii acestei publicaţii, îndrumaţi de un comitet de redacţie prezidat de RS. Episcop loan Selejan, vă propun spre lectură articole interesante despre RESTAURAREA FIINŢEI NAŢIONALE PRIN BISERICĂ, precum şi “însemnări de scriitor”, gânduri despre Părintele loan, despre “Modul evanghelic de implicare în istorie”, “Acolo unde cerul se uneşte cu pământul”, “Minunea Crucii - Mănăstirea Făgeţel”, “Hramul Mănăstirii Doamnei din Topliţa” etc. Redactorii Foii sunt drd. Ioan Lăcătuşu, pr. Teofil Tecuschi şi prof. Violeta Pătrunjel. (M.M.) V_________________________________________________________________/ s--------------——■— ---------- -  .IV FC Fortuogo a pierdut fără drept de apel la Catalina Spuneam, în avancronica etapei cu numărul 18 a campioantului diviziei D de fotbal, că FC Fortogo s-ar putea să aibă probleme la Catalina. Şi a avut, echipa din Târgu Secuiesc suferind prima înfrângere din actuala ediţie de campionat. Liderul a început bine confruntarea cu Avântul, fapt ce i-a permis să treacă la conducere (gol Csegezi), iar după ce Orbán Ferenc şi Kölcze au întors rezultatul, să egaleze prin Fábián. Gazdele au sprintat însă sec, distanţânduse la 5-2 (marcatori Silye, Orbán Pál şi Orbán Ferenc), înlăturând orice dubiu în privinţa învingătorului. Oaspeţii au mai avut, totuşi, o zvâcnire (Gazda), dar Kovács a refăcut diferenţa, obligânduşi partenerii de joc să se recunoscă învinşi. O zi prea bună nu a avut nici Perkö, întrucât a părăsit învinsă terenul din Ghelinţa. Nemere a marcat un gol la începutul partidei, după care a închis căile de acces spre poarta lui Deva. în urma rezultatului înregistrat duminică, cele două formaţii au făcut rocadă în clasament, Nemere trecând pe locul 2 graţie golaverajului superior. Succese la limită au obţinut, de asemenea, Harghita Aita Mare şi ICR Bixad. Nici una dintre ele nu a avut însă emoţii în privinţa deznodământului confruntării, întrucât au condus cu 2-0, primind gol spre final, când nu mai era nimic de făcut. La Ozun, un meci cu multe goluri (şapte), câştigat lejer de echipa gazdă. Victoria a avut la un moment dat avantaj de trei goluri, după care a lăsat-o mai moale, permiţându-le celor din Coşeni să-şi înscrie şi ei numele pe lista marcatorilor. Ea a revenit ulterior, refăcând diferenţa şi desprinzându-se clar în învingătoare, întâlnind una dintre formaţiile modeste ale campionatului ( e vorba de nou promovata Avântul Ilieni), FC Cemat a marcat câte două goluri în fiecare repriză, realizând cea mai categorică victorie a sa din actualul sezon. Tot cu 4-0 s-a impus şi IAS Câmpu Frumos. Echipa “agricultorilor” rămâne însă pe ultimul loc al clasamentului, întrucât are golaveraj mult mai slab decât ICR Bixad. într-o etapă dominată net de gazde, singura care face notă discordantă este partida de la Baraolt, încheiată fără un învingător. Minerul a punctat prin Ştefănescu, după care iniţiativa a trecut de partea celor din Brăduţ, care au punctat de două ori la rând, lăsând impresia că sunt capabili să câştige. Dacă nu s-a întâmplat, totuşi, aşa este pentru că Albert Zoltán a marcat în ultimele secunde ale partidei, restabilind echilibrul pe tabela de marcaj. Rezultatele etapei a XVIII-a Avântul Catalina-FC Fortyogo 6-3 IAS Câmpu Frumos-ICR Malnaş 4- 0Victoria Ozun-Oltul Coşeni 5- 2 FC Cernat-Avântul Ilieni 4-0 Harghita Aita Mare-Carpaţi Covasna 2-1 ICR Bixad-Stăruinţa Bodoc 2-1 Minerul Baraolt-PRIMA Brăduţ 2-2 Nemere Ghelinţa-Perko Sânzieni 1-0 Campioantul diviziei D se reia la primăvară, cu meciurile etapei a XIX-a. S. REMUS-ADRIAN ............. ...................... . Clasamentul 1 FC Fortyogo 18152 176-1347 2 Nemere Ghelința 18103 546-2633 3 Perko Sânzieni 18103 536-2233 4 Minerul Baraolt 18101 745-3431 5 Victoria Ozun 18101732-2731 6 ICR Malnaş 18 92 737-3529 7 Carpați Covasna 18 84 638-2228 8 Stăruința Bodoc 18 83 726-2127 9 Avântul Catalina 18 81952-3825 10 FC Cernat 18 74 732-3725 11 Oltul Coşeni 18 81937-4825 12 Harghita Aita Mare 18 621029-4520 13 PRIMA Brăduț 18 54 923-4119 14 Avântul Ilieni 18 431126-3915 15 ICB Bixad 18 411321-5213 16 IAS Câmpu Farmos 18 411326-6413 Cursurile pieţei valutare din 30 noiembrie 1999 anunţate de BNR 1 franc elveţian 11298 1 EURO 18101 1 liră sterlină 28654 1 dolar SUA 17893 1 AUR (preţ în lei) 167979 1 şiling austriac 1315 1 marcă germană 9255 1 franc francez 2759 Campionatul Mondial de handbal feminin L___________________________________________________a Echipa României are drept obiectiv clasarea în primele cinci locuri Luni, în Norvegia, s-a dat startul într-o nouă ediţie a Campionatului Mondial de handbal feminin, la care, alături de echipa ţării gazdă, participă Polonia, Olanda, Belarus, Cehia, Australia (grupa A), Austria, Franţa, România, Ucraina, Cuba, Coasta de Fildeş (grupa B), Danemarca, deţinătoarea trofeului, Germania, Macedonia, Angola, Japonia, Agrentina (grupa C), Ungaria, Coreea, Rusia, Brazilia, Congo şi China (grupa D). La această competiţie, echipa României, din rândurile căreia fac parte Luminiţa Huţupan, Kerekes Ildikó (Oltchim Rm. Vâlcea), Tolnai Talida (Silcotub Zalău)-portari, Alina Dobrin (Rapid), Marinela Pătru (Silcotub)extreme stânga, Ramona Farcău (Silcotub), Cristina Vărzaru (Oltchim)-extreme dreapta, Steluţa Luca, Gabriela Tănase (Oltchim)-intern dreapta, Carmen Amariei (Oltchim), Monica Iacob (Rapid)-intern stânga, Vali Cozma (Oltchim), Sanda Criste (Silcotub)-pivoţi, Aurelia Stoica (Oltchim) și Mihalea Ignat (Silcotub)centru, are ca obiectiv clasarea în primele cinci locuri, ceea ce înseamnă calificarea la Jocurile Olimpice de anul viitor, de la Sydney. Ieri, reprezentativa României a întâlnit Cuba la Trondheim, iar astăzi (ora 15. 30) va juca în compania Coastei de Fildeş. Următoarele adversare ale fetelor noastre sunt echipele Franţei (joi, ora 18), Austriei (sâmbătă, ora 19) şi Ucrainei (duminică, ora 17). “Mondialele” au început la Oslo, cu meciurile din grupa A, soldate cu următoarele rezultate: Polonia-Australia 29-19, Norvegia-Belarus 29-13 şi Olanda-Cehia 25-21. (N. VÂLCEANU) Panoramic sportiv BASCHETBALISTELE TRICOLORE DAU PIEPT CU LITUANIENCELE Reprezentativa feminină de baschet a României susţine astăzi cel de-al treilea său meci din grupa semifinală B de calficare la turneul final al Campionatului European din anul 2001. Adversară îi va fi echipa Lituaniei, pe care o întâlneşte în condiţii de deplasare. Pentru acest meci, care se anunţă deosebit de dificil, antrenorii Gheorghe Mandache şi Magdalena Jerebie le au la dispoziţie pe Anca Stoenescu, Andra Mandache, Carmen Nistor, Larisa Serghei, Cristina Matei, Daniela Colceag, Laura Niţulescu, Cristina Ciocan, Monica Brosovszky şi Floriana Paşcalău. întâlnirea va fi condusă de Thomas Teluch (Cehia) şi Aleksander Iaroski (Belarus). în partidele anterioare, România a învins Germania cu 74-67 şi Danemarca cu 69- 65. S-A FORMAT ELITA. A luat sfârşit prima parte a Diviziei Naţionale de rugby, în urma căreia se cunosc cele opt formaţii care vor forma grupa de elită. Acestea sunt Steaua, Griviţa Roşie (seria A), Dinamo, Rulmentul Bârlad (seria B), Universitatea Remin Baia Mare, CSM Kischbaum Sibiu (seria C), Politehnica Nena Iaşi şi Universitatea 16 Februarie Cluj (seria D). Au rămas pe afară Farul Constanţa, multiplă campioană a ţării, şi Universitatea Timişoara. S-a calificat, în schimb, nou promovata Politehnica Nena Iaşi, care a lăsat o frumoasă impresie în partidele disputate până acum. Echipele vor intra în grupa 1-8 numai cu punctele acumulate în compania colegei de serie. Campionatul se reia în luna martie a anului viitor. SE SCHIMBĂ SISTEMUL DE PUNCTAJ ÎN TENISUL PROFESIONIST. La începutul anului viitor va intra în vigoare un nou sistem de punctare în tenisul profesionist. Ceea ce trebuie reţinut este că jucătorii vor porni de la zero, urmând să adune puncte din turneele la care vor lua parte. Ei nu vor mai primi aşa-zisele bonificaţii şi vor fi obligaţi să participe la principalele 13 concursuri ale anului (cele patru Grand Slam-uri şi cele nouă Super 9). Noul sistem favorizează elita tenisului. în ceea ce-i priveşte pe jucătorii tineri, care vor apărea în calcule cu cele mai bune cinci rezultate, ei nu vor avea, practic, acces la concursurile de Grand Slam şi Super 9, asta din cauza poziţiilor modeste din clasament. (LESTIE) — _______________________________