Cuvântul Nou, ianuarie 2000 (Anul 11, nr. 2665-2688)

2000-01-04 / nr. 2665

I DOUOIJZICI, mii... Uităm tot de repede ce făceam şieram noi când aveam anii care se desfată acum cum românească pe care n-o preileg cei în vârstă. Vreau să spu noi, când aveam 18 ani, nu ţiu portam muzica uşoară roiească! Eram cosmopoliţină-n măduval oaselor, aveguri în cap - cum zice un vers,ru printre tinerii fani ai trupunoire. Respiram , Beatles, Rolstones etc., iar de Dan Spătăria acceptam să auzim. Ei, „lucru s-au schimbat. Tineretul oră muzica românească,ele româneşti de hip-hop şi tenuri trăsnite, aiurite, lipsit talentul clasic, de armonia caRevelioanele din ultimii ani nedesfătat” (avem ghilimele la reţie, faceţi ce vreţi cu ele:. muzică uşoară românească te tot se cântă româneşte, mai ai curaj să sugerezi un LViartin sau Spice Girls. Interenu? E o realiimică, aş zice. Şi să mai încetri, ăi bătrâni, cu criticile şi irvaţiile,, că la vremea iră ne cam îndepărtase!; izvor... V.M. TUDOR La treaă, condamnaţilor la fericire! nitru MANOLACHESCU Ca toţi bătrânea Petrică e îngrijorat de lipsa medicamentelor compensate, de vizierea apariţiei listelor, de situaţia bolnavilor cronici. Lucruri frământă, de altfel, pe toată lumea, dar nu în egală măsură. întiiul cititorului nostru este unul tranşant, potrivit la început de an. imnilor miniştri, domnilor parlamentari, faceţi ceva pentru a fi intrarea unor fonduri băneşti în ţară, daţi medicamente bălilor că timpul trece şi peste o lună-două mulţi dintre noi vorbilot aşteptând... Lăsaţi interesul personal, lăsaţi maşinuţele de can miliard fiecare, lăsaţi vilişoarele şi posturile bine plătite ale uor, lăsaţi luptele pentru putere şi LA TREABĂ, CĂ NU DEGEASUNTEŢI CONDAMNAŢI LA FERICIRE”, îndemnuri mizatoare transmite clasei noastre politice şi un cititor al ziarulustru din Crasna, dl. Nicolae Muntean, cel care constata că-i buifiu-i bună democraţia la români, inspirându-mi un titlu cu acest ţinut. Iată ce ne scrie dumnealui: “Nu-i bună democraţia, pentă unii înţeleg să-şi facă dreptate fără să respecte legile ţării. E bu pentru că îţi dă dreptul să te exprimi şi să scrii liber. Dar aici ia necaz, pentru că unii care spun sau scriu adevăruri sunt cu judecată de cei cu musca pe căciulă, iar justiţia îi judecă şi-i amiază. Cât despre politicieni, să mai lase dracului algoritmul, neamul şi hoţiile, care sug din bugetul leşinat al statului! în ce-i nişte pe d-nii Sabin Gherman, Boilă, Tokes şi alţii, dacă s-au sătura România şi de tricolorul românesc - valea!, nu- i ţine nimeni cu ei să plece la culorile preferate. Apropo, în legătură cu articolul “Pui care sfidează”, nu sunt numai maghiarii de vină, eu ştiu de font că inamicul nu putea niciodată să înainteze decât acolo und întâlnea o rezistenţă solidă... Vreau să vă mai spun un lucru: timp cât numărul celor care se pretind deştepţi îi depăşeşte pe ca roşiilor, în ţara asta nu va fi bine. De ce? Pentru că acolo unde retinde că este multă deşteptăciune, în aceeaşi măsură există sistie”. Dincolo de traceste cugetări amare există la acest început de an 2000 o fărânt speranţă. Motivată şi de credinţa noastră că nu în acest an va fi mitul lumii, dar şi de două vorbe perfect prozaice, guvernul Isăre este exact speranţa pe care n-o aveam anul trecut pe vremea astdare apoi ne-a lipsit tot anul Nu mai credem de mult în minuni e posibil ca renaşterea României să se producă, totuşi, în anul taţie 2000. Sigur, va fi de muncă şi răbdare, aşa încât îndemnul adresat de oamenii deji, de talpa ţării, de “prostime” conducătorilor este absolut îndăţit, la treabă, condamnaţilor la fericire. Aţi vrut puterea, aţi vridanul cel gras, aţi vrut să respiraţi aerul tare al înălţimilor - loa-aveţi pe toate, dar puneţi-vă acum osul la treabă şi faceţi ceva pru cei care v-au cocoţat acolo, sus, pentru cei care şi-au pus atât aalanţe în voi! Dacă mărisc bine, mişcarea preşedintelui Constantinescu a fost una geni aducându-ne speranţa de care aveam nevoie, întruchipată figura plăcută şi calm hotărâtă a premierului Isărescu. Să tre cauţi, totuşi, pentru că nu ne vom putea bucura la nesfârşit dimbările premierilor înaintea fiecărui început de an. Vreau să stă nu-i o soluţie să schimbi mereu premierii pentru a oferi poporile doi bani speranţă... E momentul să facem ceva ca lumea, să o mai complăcem în mediocritate şi inconsecvenţă. Să luăm de co taurul pe care îl tot alergăm, obosindu-l, din 1990 încoace! Cuvântul nou la dispoziția Dv. I Centrala termică din Ozun funcţionează la capacitate respective, cu atât mai mult cu cât Termocomul din Ozun şi-a creat un stoc de combustibil necesar până la încasarea de la consumatori a sumelor pentru energia termică livrată în a doua parte a lunii decembrie 1999 şi ianuarie 2000, bani cu care să se poată aproviziona în continuare. Cum însă toate resursele financiare ale bugetului Consiliului Local Ozun obținute după rectificarea bugetului din toamna trecută au trebuit să fie utilizate pentru realizarea respectivei centrale termice, obiectiv deosebit de important, mai cu seamă din punct de vedere recut pentru preconizatele reparări ale unor drumuri comunale și nici pentru plata ajutoarelor sociale de care ar fi urmat să beneficieze familiile cele mai nevoiașe din comună. Rămâne de sperat că aceste obiective vor putea fi realizate social, în ultima parte a anului trecut nu au mai rămas fonduri pentr Spre sfârşitul toamnei trecute în comuna Ozun a fost finalizat un important obiectiv de investiţii. Este vorba de o centrală termică care are menirea de a asigura, deocamdată doar energia termică pentru cele 300 de apartamente din cartierul de blocuri de locuinţe al acestei localităţi reşedinţă de comună, urmând ca problema furnizării apei calde să fie soluţionată în sezonul cald viitor. investiţia a costat nu mai puţin de 300 de milioane de lei, bani alocaţi exclusiv din bugetul Consiliului local Ozun, în urma rectificării acestuia cu aceiaşi sumă primită de la bugetul de stat. După o perioadă de încercări şi remedieri, centrala termică a început să funcţioneze la capacitate, astfel că, după cum ne-a declarat domnul Beres Gyula, primarul comunei Ozun, de sărbători toţi locatarii blocurilor au avut căldură în apartamentele lor. Se speră că în continuare, în această iarnă nu vor fi probleme în în primele luni ale acestui an. ce priveşte asigurarea agentului termic pentru locuinţelip^^ 4 ^ ^ Aurel GOLCIU 1 Schimba învăţăm , începând c Daniela ANDREI readicală în sistemul intului preuniversitar ani şcolar 2000-2001 Prin ordinul MEN 5021/dec. 1999 care se referă la educaţional în mediul economic, în sistemul învăţământului din 21 loc o schimbare radicală. După cum amintea doamna Keresztely şcolar general, “practic până în prezent prea mult s-a lucrat pe domenii formularea necesă învăţământul să alternative pentru sector nu s-a realizat pita bine.” Astfel că se doreşte ca ■ începând din anul 2000 acest lucru să se restabilească pentru că astăzi învăţământul nu înseamnă numai o educaţie a tinerilor, ci şi o reaşezare a valorilor în diferitele activităţi din viaţa zilnică. La sfârşitul lunii ianuarie 2000 se va finaliza şi harta şcolară la care o echipă lucrează de un an. Această hartă care rezultă din reorganizarea reţelei şcolare va sta la baza finanţării învăţământului. Şcolile profesinale şi liceele tehnologice începând din 2000 sunt autorizate să organizeze în colaborare cu unităţile economice, cu avizul inspectoratelor şcolare, clase cu specializarea solicitată în mediul economic. Iniţiativa de a înfiinţa o clasă în acest tip de învăţământ nu trebuie să revină numai inspectoratelor şcolare şi a unităţii de învăţământ respective, ci şi din partea unor agenţi economiei sau organizaţii patronale care doresc să înfiinţeze o clasă la şcoala respectivă. Condiţia este ca o astfel de clasă înfiinţată să fie parţial finanţată de iniţiator, pe bază de contract încheiat între beneficiar şi şcoală, iar şcoala trebuie să elaboreze conform curriculumului naţional un program pentru această clasă distinctă, care trebuie să corespundă standardelor naţionale. O altă posibilitate de a realiza şcolarizarea o constituie înfiinţarea unor şcoli profesionale şi de ucenici în baza contractelor încheiate cu elevii de această dată şi cu şcoala. Acest lucru a fost deja stipulat printr-un ordin al MEN din 22 aprilie 1998, dar nu s-a pus în aplicare pentru că nu au existat iniţiative. Şcolile ■ care doresc să participe la pregătirea de meseriaşi în anumite domenii la nivel local sau regional vor putea deveni centre de instruire pentru acestea, instruirea fiind realizată de profesori ingineri, maiştrii. Elevii vor fi remuneraţi (iată deci, fornarea duală introdusă în cadrul programului Leonardo, deja răspunde la acest ordin) pe bază de contract de-a lungul perioadei de instruire, în mod diferențat în funcţie de nivelul de calificare. O naitute absolută care se lansează în anul şcolar 2000-2001 se referă la faptul că ţpolile profesionale şi de ucenici, respectiv liceele pot să organizeze, la cererii c prisă a unor asociaţii de pagini, clase de studiu pe bază de taxe. Părinţii dinnumite judeţe care doresc să-şi vadă copilul la liceu, colegiu, dar numărul lot Mior la aceste unităţi de învăţământ sunt limitate, atunci pot solicita înfiinţarea uor clase suplimentare la acele licee, iar pe [baza taxei00]are Şi probabil vor fi părinţi care doresc acest lucru şi vor solicita Practic această alternativă înseamnă trecerea la finanţarea globală ţ,rțjaij și în sistemul învățământului preuniversitar, ceea ce la universitar s-a n,]izat ceja anul precedent. legTM în comuna Valea Crişului Alimentarea cu apă potabilă - un obiectiv prioritar al anului Vasilica CIOBANU Una din problemele dificile ale Primăriei Valea Crişului a fost şi este alimentarea cu apă potabilă a celor trei localităţi ale comunei. Se poate aprecia însă că, în ultimii doi ani, această comună a fost sprijinită de către Consiliul Judeţean Covasna în ceea ce priveşte alocarea fondurilor pentru realizarea unor studii şi proiecte şi chiar pentru efectuarea unor lucrări în satele Calnic şi Arcuş, unde se intenţionează să se realizeze alimentarea cu apă potabilă prin cădere liberă. în acest mod, furnizarea apei potabile în comună nu va mai fi dependentă de S.C. ELECTRICA S.A. Sfântu Gheorghe, în contul căreia intră sume foarte mari pentru consumul de energie electrică, în principal, ca urmare a creşterii preţurilor la energia electrică.” Realizarea acestui obiectiv, respectiv alimentarea cu apă potabilă prin cădere liberă, ne va aduce însemnate economii în viitorul apropiat, iar banii cheltuiţi până acum pentru pomparea apei din puţurile forate în acest scop vor fi folosiţi la rezolvarea altor probleme în interesul cetăţenilor comunei - spune dl. Silviu Ioachim, primarul comunei Valea Crişului. Practic, în satul Calnic suntem la faza în care se face recepţia definitivă a lucrărilor. De fapt, aici a existat un mai vechi sistem de alimentare cu apă potabilă prin cădere liberă care a fost abandonat, iar acum, împreună cu Institutul de proiectare şi firma "Delta” din Sfânta Gheorghe care execută lucrările, Primăria Valea Crişului a reuşit să repună în funcţiune această veche aducţiune de apă. Dacă lucrurile merg bine în continuare, în primăvara anului în curs intenţionăm să definitivăm lucrările de alimentare cu apă potabilă şi la Şcoala generală Calnic, lucru care înseamnă să efectuăm o ramificaţie a reţelei de alimentare■■ apă potabilă, deoarece această şcoală,n-a fost racordată nici la reţeaua de furnizare a apei potabile din Valea Crişului. S-a căutat această soluţie privind asigurarea comunei cu apă potabilă pentru că vechiul sistem de alimentare cu apă a creat probleme financiare deosebite primăriei, dat fiind faptul că, întâmpinăm greutăţi în ceea ce priveşte cheltuielile de întreţinere, deşi noi am întocmit un buuget de venituri şi cheltuieli pentru această activitate care nu este bugetară, ci este o activitate autofinanţată care aparţine de Primăria Valea Crişului. Spre exemplu, pe lângă costurile aferente, mari, s-au întâmplat cazuri când persoane răuvoitoare au sustras uleul din transformatorul care alimentează cu energie electrică pompele de captare a apei, provocând astfel pagube financiare enorme, pentru că, o singură repunere în funcţiune nea costat cam 7 milioane de lei. ” Aşadar, aflăm că o asemenea situaţie s-a întâmplat chiar în ultimele săptămâni ale anului trecut, ceea ce a presupus nu numai efectuarea unor cheltuieli neprevăzute, ci şi oprirea furnizării apei potabile către populaţie pentru câteva zile. Probabil că, împotriva celor care au comis o asemenea faptă se iau măsuri în vederea recuperării pagubelor financiare, dar pagubele, fie ele materiale sau morale, provocate cetăţenilor din această comună din cauza întreruperii apei potabile pe perioada efectuării defecţiunilor, sigur că nu mai sunt luate în calcul... „ După cum spune interlocutorul nostru, pentru satul Arcuş s-a făcut deja studiul şi este în curs de proiectare lucrarea privind alimentarea cu apă potabilă, totodată au fost curăţate şi verificate puţurile care vor asigura debitul de apă necesar. ---------------------------------------------------------------------__---------------- 1 1 rStrict autentic\ O "distracție" * periculoasă Poate că nu ne-am fi oprit la acest caz ce s-a petrecut în ultima decadă a lunii din anul trecut, dacă el n-ar avea o semnificație aparte, arătând cam cum înţeleg unii tineri să-şi petreacă timpul liber, “detrându se” într-un mod destul de riscant. Domnul cel Nicoale Ivan, purtător de cuvânt în cadrul Inspectoratului de Poliţie al judeţului Covasna ne-a furnizat elemente concrete, pe baza cărora facem considerentele de faţă. Când spunem distracţie riscantă, nu ne referim la modul propriu al expresiei, în sensul că pericolul nu vine de la nu ştiu ce joc, să zicem, cu o armă de foc sau executarea vreunui salt în...gol, ci de la consecinţele gesturilor nesăbuite şi teribiliste. Anchetarea acestor “eroi” - ce bravează faţă de fete, colegi şi prieteni - de către organele de Poliţie şi, eventual, întocmirea unui dosar penal nu au darul de a face fericit pe nimeni. Pe teribilişti în primul rând, dar şi pe părinţi, în subsidiar. Şi cu toate aceste riscuri, un tânăr de 20 de ani,, D. Radu, domiciliat în Sfântu Gheorghe, într-o noapte de decembrie, la orele 24:00, a pus-o de o aventură mai aparte - credea el - dorind să-şi lase amicii cu gura căsacată de admiraţie. Folosindu-se de nişte chei potrivite a sustras un autoturism Dacia 1310 parcat lângă restaurantul “Park” din municipiul reşedinţă de judeţ, pe care l-a abandonat apoi pe strada Presei. Când a fost luat la întrebări de către organele de ordine a avut o replică deconcertantă: “Am vrut să mă plimb cu pintenii, dar nu pe...jos”!!! Vorba ardeleanului, “Nu poftim” distracţie...  Singura variantă a Kremlinului - continuarea reformei Noul preşedinte rus ad interim, Vladimir Putin, nu are altă cale decît să continue reformele deja începute în Rusia, afirmă, într-un interviu, cunoscutul politician liberal rus Anatoli Ciubais, citat de AFP. Prezentîndu-şi opiniile în cadrul unui interviu pentru revista americană “Newsweek“, Anatoli Ciubais consideră că principalele două obstacole cu care Vladimir Putin va fi confruntat reprezintă masa de afacerişti şi de infractori ce au legături strînse cu guvernul şi corupţia extinsă, care a cuprins întregul aparat guvernamental, de la bază pînă la vîrf. “Noul preşedinte va avea de luptat atît cu aceste două racile, cît şi cu altele, dar el nu are altă alegere decît să meargă pe calea reformelor. în această privinţă, el are o şansă unică, aceea de a dispune de o majoritate în Duma de stat“, a declarat Anatoli Ciubais. în ceea ce priveşte linia de acţiune imediată a noului preşedinte, Anatoli Ciubais apreciază că acesta va lua, în primul rînd, unele măsuri de întărire a autorităţii statului, în special a aparatei executiv şi prin eforturi ferme duse în aplicarea integrală a deciziilor ornamentale. Declarîndu-se lui de acord cu necesitatea luării i a astfel de măsuri ferme, Anatoli Ciubais este de părere că există, totuşi, un pericol potenţial destul de serios, izvorît din tradiţiile istorice ale Rusiei, şi anume ca puterea să depăşealimitele legalităţii şi să înceapă să era:d opresiune asupra societăţii d' MERIDIANE Alegerile pentru conducerea PNŢCD vor avea loc după alegerile generale, afirmă Ion Diaconescu Preşedintele PNŢCD, Ion Diaconescu, a anunţat, luni, într-o conferinţă de presă, că alegerea întregii conduceri a partidului - preşedinte, prim-vicepreşedinte, secretar geneal şi vicepreşedinţi va avea loc la Congresul ce se va desfăşura după alegerile generale, precizînd că această metodologie a fost acceptată de BCCC şi va fi supusă aprobării Delegaţiei Permanente la sfârşitul lunii ianuarie. “Am venit cu inovaţia de a lăsa toate aspectele legate de alegerea conducerii după alegerile generale, pentru a evita apariţia de tensiuni şi fricţiuni interne în faza preelectorală“, a spus liderul ţărănist. Vicepreşedintele PNŢCD Nicolae Ionescu- Galbeni a spus că mandatul BCCC este echivalent cu durata dintre Congrese, amintind însă că un articol din Statut prevede că dacă anumiţi membri ai BCCC nu şi-au îndeplinit sarcinile în mod individual, Delegaţia Permanentă poate cere schimbarea lor. Referindu-se la cazul Radu Vasile, Nicolae Ionescu-Galbeni a precizat, răspunzând unei întrebări, că Statutul nu prevede posibilitatea ca excluderea unui membru să fie contestată de către Delegaţia Permanentă, arătînd că numai statutul PCR cuprindea posibilitatea invalidării hotărîrilor forurilor alese la Congresul PCR. Vicepreşedintele PNŢCD Remus Opriş a apreciat că nici unul dintre apropiaţii lui Radu Vasile, care alcătuiesc grupul de la Braşov, nu este dornic să i se alăture acestuia şi de aceea membrii acestui grup nu îi vor oferi nici un fel de sprijin la Delegaţia Permanentă sau la Congres. In ceea ce priveşte retragerea sa, în acestaej din funcţia de preşedinte al partidului, Ion I pnescu a declarat că “este periculos” să C’ongre' de anun-un CLI mult timp înaintea deschidă'’ aPreci'nT ca astfel de afirmaţii ar Liderul tariff Pentru ‘ lupte şi tensiuni“, anul 2000 cu 'a declarat ca |J|N I L u Pl iv'-Mc să revină “total^lcrederea ?" stelă ca liniște lartid. Preţurile asinolonelor fabricate in R,O flnia se majorează, o., 1 ianuarie, In uiva echipării cu dispozi e 8 de reducere a poluări Preţurile de vînzare a automobileul J fabricate în România se vor majora, de la 10 ianuarie, în urma intrării în vigoare a normelor B Euro 2 de reducere a poluării, care obligă producătorii interni să echipeze autovehiculele cu dispozitive anti-poluare, al căror cost se va regăsi în preţul de comercializare al respectivelor autovehicule. Daewoo Automobile România a anunţat deja că preţurile modelelor Tico, Cielo şi Damas I se vor majora cu 10-15%. Din luna ianuarie, I cele trei modele vor fi dotate din fabricaţie cu I dispozitivele antipoluante prevăzute în normele I Euro 2 şi vor putea fi înmatriculate imediat în circulaţie, conform prevederilor legale. Celelalte autoturisme Daewoo din gama I modelelor Leganza, Nubira, Matiz, Musso, I Rorando, Lublin şi Avia dispun deja de I dispozitive antipoluante. Şi autovehiculele produse de Automobile . Dacia Piteşti se vor scumpi, în cuantum egal , cu preţul kit-ului de depoluare, a anunţat recent conducerea societăţii.