Cuvântul Nou, februarie 2000 (Anul 11, nr. 2689-2713)

2000-02-01 / nr. 2689

CUVÂNTUL NOU Anul XI Nr. 2689 Marti 1 februarie 2000 4 pagini 800 lei Preţul carburanţilor auto ar putea să scadă Preţurile carburanţilor s-ar putea diminua cu cel mult 500 de lei, ca urmare a reducerii accizelor pentru produsele petroliere, au declarat, luni agenţiei MEDIAFAX surse autorizate din Petrom. Potrivit sursei citate, calculele estimative arată că benzina Premium şi cea fără plumb ar putea fi mai ieftine cu 500 de lei, iar motorina cu 400-500 de lei. Purtătorul de cuvînt al Societăţii Naţionale a Petrolului, Gabriel Năstase a declarat că societatea calculează în prezent noile preţuri la carburanţi. Ministrul Finanţelor, Traian Decebal Remeş a declarat, duminică, după şedinţa Executivului, că, în opinia sa, influenţa reducerii accizelor pentru carburanţi va fi de 8 procente. Executivul a decis duminică reducerea accizelor, de la 15 februarie, pentru carburanţii, auto cu 25% pentru benzina fără plumb,, cu 11,8% pentru cea cu plumb şi cu 20% pentru motorină. Suntem un popor de Ane ale lui Emil Dumitru MANOLĂCHESCU Preşedintele Emil Constantinescu i-a încurajat cu prezenţa şi cu un discurs războinic pe ţărănişti, la greaua pierdere pricinuită de plecarea din rândurile partidului a celor care au fost fruntaşi ai PNŢCD, Radu Vasile, Sorin Lepşa şi alţii. Domnul preşedinte a lăsat faţada de-o parte şi s-a demascat ca lider autoritar al Convenţiei Democrate, al PNŢCD şi al viitoarei Opoziţii din ţara noastră. Discursul prezidenţial i-a încurajat, fără îndoială, pe ţărănişti. Voinicii talibani şi-au ascuţit topoarele, şi-au încordat văzul de dinapoia ochelarilor şi au jurat să fie mai uniţi decât cerul cu pământul, pentru a reuşi să facă din România o ţară frumoasă şi bogată, aşa cum era ea pe vremuri... Apelând la istorie, la modestia liderului ţărănist Ion Diaconescu, la amintirea puşcăriilor îndurate de fruntaşii PNŢCD, preşedintele Emil Constantinescu n-a uitat să anatemizeze “ura generală”, “violenţa verbală continuă” împotriva PNŢCD. De ce toate astea? - s-a întrebat preşedintele. Iar ecoul a răspuns: “Pentru că nu merită altceva”... Ce nu s-a întrebat preşedintele şi nici n-a amintit în cuvântarea sa a fost de unde vine această ură şi violenţă, de cine şi de ce este ea motivată? Răspunsul este, să recunoaştem, cel puţin incomod: totul vine din interiorul PNŢCD! Şi ura, şi violenţa, şi orgoliile nemăsurate, şi certurile fără de sfârşit, şi piedicile reciproce... Toate vin din interiorul partidului. Nu pedeseriştii, nu democraţii, nu peremiştii sunt vinovaţi pentru dezastrul în care se zbate acum principalul partid de guvernământ. Sau, oricum, nu ei în primul rând. Răul, necinstea, lăcomia, prostia, hoţia au ros partidul din interior, până când au ajuns la suprafaţă. E de aşteptat ca “viermele neadormit” să roadă în continuare, dacă cei care au mai rămas buni şi zdraveni la cap nu vor reforma partidul, cum zicea Radu Vasile, din interior. In accesul său oratoric, preşedintele Constantinescu a spus cuvinte memorabile: “Construcţia zideşte în ea o suferinţă”. Adevăr ,grăit-aţi, domnule preşedinte. Românii ştiu foarte bine chestia asta. De la Meşterul Manole încoace suntem un popor de constructori. Şi de la Ana lui Manole suntem un popor de Ane! Problema e că dacă tot îngropăm de vie câte-o fiinţă în zidul fiecărei case, rămânem fără oameni neprihăniţi ca să nu zic fără femei neprihănite, să nu discriminăm... Iar construcţia tot şubredă va fi, pentru că nevinovaţi nu prea mai sunt. Trebuie să recunosc, însă, că mi-aţi sugerat acest titlu, rupt din realitatea românească: suntem un popor de Ane ale lui Emil! Desfăşurarea Delegaţiei Permanente a PNŢCD a demonstrat degradarea imaginii acestui partid, consideră liderul UFD Adrian Iorgulescu Co-preşedintele UFD, Adrian Iorgulescu, a declarat, luni, într-o conferinţă de presă, că urmărind desfăşurarea Delegaţiei Permanente a PNŢCD, a constatat că “imaginea acestui partid a suferit o teribilă degradare”. Iorgulescu a subliniat ,că “degringolada din PNŢCD şi CDR trebuie privită cu îngrijorare şi regret”, mai ales în situaţia în care “slăbiciunea PNŢCD a atras după sine şi ridicarea pretenţiilor PNL”. “Ţărăniştii şi-au făcut-o cu mîna lor şi vor răspunde în faţa istoriei”, a conchis Iorgulescu, adăugînd că, din cauza actualei situaţii politice, “s-a deschis cutia Pandorei atît în PNŢCD cît şi în CDR”. REÎNCEPE LUPTA PARLAMENTARĂ Astăzi se reiau lucrările sesiunii parlamentare. Deputaţii şi senatorii se vor reîntâlni în formaţiuni, grupuri şi grupuscule mai noi sau mai vechi. Reîncepe lupta, revin orgoliile,, vom avea din nou parte de circ. Odihniţi după o iarnă ca-n basmele copilăriei, parlamentarii sunt gata să înceapă bătălia finală într-un an electoral cât cuprinde. Totul va fi bine dacă drăguţii noştri aleşi îşi vor aduce aminte că se află în Parlament ca să apere interesele alegătorilor. Asta înseamnă, de pildă, să nu chiulească, să stea cu mintea trează, să nu moţăie pe ei în cursul obositoarelor şi interminabilelor şedinţe. Pe rolul celor două Camere se vor afla “cestiuni importante la ordinea zilei”, cum ar fi Legea privatizării fostelor IAS-uri, Legea caselor naţionalizate şi, înainte de toate, Legea bugetului, care va trebui votată cât mai repede cu putinţă. Circul va fi, însă, total, pentru că echilibrul dintre Putere şi Opoziţie a devenit periculos o dată cu plecarea din PNŢCD a grupului Popular al lui Radu Vasile. Altfel spus, parlamentarii Puterii vor trebui să-şi adune toate forţele pentru a reuşi să impună cele trei legi esenţiale în fonna dorită. Ceea ce va costa nu doar energie cu nemiluita, ci şi timp. Timp care nouă, românilor, începe să nu ne mai ajungă... V.M. TUDOR /* "" A Invitata noastră OTILIA ROMEA Demonstrând şi pe mai departe o implicare activă în soluţionarea problemelor revoluţionarilor covăsneni, Conducerile Prefecturii şi Consiliului judeţean s-au întâlnit ieri într-o eficientă şedinţă de lucru cu dl. Valentin Preda, din partea Guvernului României, şi cu conducerea Asociaţiei Răniţilor şi Urmaşilor Eroilor Martiri Horia C. DELIU Aflat pentru a doua oară în judeţul Covasna, dl. Valentin Preda, director cu probleme legislative în cadrul Secretariatului de Stat pentru problemele Revoluţionarilor din Guvernul României, s-a aflat în acest sfârşit şi început de săptămână la Sfântu Gheorghe, pentru a cunoaşte la faţa locului problemele cu care se confruntă membrii Asociaţiei Răniţilor şi Urmaşii Eroilor Martiri în Revoluţia din decembrie 1989, Covasna - Harghita. Cum s-au adunat destule chestiuni ce se cereau elucidate, dl. Niţu Smarandache, preşedintele Asociaţiei, a dorit să clarifice toate aspectele într-o transparenţă totală, aşa cum a procedat mereu, invitând conducerea Prefecturii, a Consiliului judeţean şi a Primăriei municipale (care de data aceasta a lipsit inexplicabil!), cât şi reprezentanţii mass- media. Au dat curs invitaţiei din prefect şi suprefect, Gheorghe Tatu şi Gazda László, dl. vicepreşedinte László Iuliu, (dl. preşedinte al Consiliului judeţean, Orbán Arpad lipsind din localitate) şi dna Kiss Enikő, contabil-şef, ca şi dl. Albert Alexandru, vicepreşedintele Asociaţiei revoluţionarilor. încă din capul locului, fiind prima întâlnire oficială pe acest an, dl. Niţu Smarandache le-a urat celor prezenţi numai pe mine în 2000, mulţumindu-le pentru participare. Un cuvânt aparte a avut pentru presă, cu care Asociaţia a colaborat foarte bine în 1999 şi speră să aibă relaţii la fel de bune şi pe viitor. Dânsul a reiterat şi cu acest prilej necesitatea oglindirii de către jurnalişti a adevărului în relatările despre activitatea Asociaţiei pe care o conduce, arătându-şi disponibilitatea pentru orice solicitare privind clarificarea unor aspecte neelucidate. (Continuare în pagina a 3-a) FDSR este interesat de formaţiunea lui Radu Vasile Preşedintele PDSR Ion Iliescu a declarat, luni, că grupul Radu Vasile prezintă un anumit interes pentru PDSR din cauza “poziţiei deschise şi a apetitului pentru dialog”, iar unele elemente de program al acestui grup sunt “pe deplin compatibile” cu programul PDSR. Iliescu a precizat că elementele comune sunt preocuparea grupului Radu Vasile pentru componenta socială, economia eficientizată şi tema naţională. Zece parlamentari ai PNŢCD şi-au anunţat, vineri, într-o conferinţă de presă, demisiile din acest partid şi au format grupul de iniţiativă pentru constituirea grupului parlamentar Popular Creştin-Democrat. La conferinţa de presă, senatorul Radu Vasile, exclus anterior din PNŢCD, a prezentat manifestul viitorului Partid Popular Român, care va fi înfiinţat de acest grup. Potrivit manifestului, acest partid susţine reforma monetară şi promovarea femeilor în funcţii de conducere. " Sâmbătă, la Miercurea Ciuc, Episcopul loan Selejan a binecuvântat Adunarea Eparhială Dumitru MANOLACHESCU Desfăşurată sub binecuvântarea Episcopului loan Selejan, Adunarea Eparhială care a avut loc sâmbătă, 29 ianuarie, la Miercurea Ciuc a analizat problemele de actualitate şi de perspectivă ale Bisericii Ortodoxe din judeţele Covasna şi Harghita, insistând asupraproblemelor bisericeşti şi culturale, *a celor de suflet şi *a stresantelor chestiuni financiare. Referatele prezentate cu acest prilej de părinţii consilieri au reliefat împlinirile păstoririi Vlădicului loan, contribuţia părintelui episcop la dezamorsarea corflictului de-acum un an, dintre Guvern şi mineri, la mănăstirea Cozia, întâlnirea episcopului Covasnei şi Harghitei cu ambasadorul american la Bucureşti, James Rosapepe, de la mănăstirea Izvorul Mureşului, precum şi eforturile depuse de Prea Sfinţia Sa în rezolvarea unor probleme care ţin de salarizarea clerului ortodox, de nevoile bisericii şi ale preoţilor, de păzirea turmei ortodoxe de lupii răpitori. P.S. Ioan a lămurit unele aspecte sugerate de implicarea sa în dezamorsarea conflictului cu minerii. “România putea fi aruncată atunci definitiv în haos, ar fi urmat o baie de sânge, un masacru cu mai multe victime decât la Revoluţie” - a spus părintele Ioan, încheind. “Dacă veţi auzi pe unii şi pe alţii că aruncă cu pietre în mine pentru că am fost, atunci, la Cozia, lămuriţi-i că am preferat să ajung acolo ca mediator decât cu flori la mormintele celor care ar fi căzut”. în legătură cu întâlnirea de la Izvorul Mureşului, din 17 august 1999, cu ambasadorul american, Prea Sfinţia Sa a afirmat că biserica ortodoxă s-a pregătit cu realism şi demnitate pentru acest eveniment, ceea ce a adus “o bilă albă pentru ţară şi ortodoxie, cu ecouri favorabile în lumea întreagă”. (Continuare în pagina a 3-a) Preţul mizer al laptelui achiziţionat direct de la producător Vasilica CIOBANU Am primit la redacţie o scrisoare de la un producător de lapte din zona Buzaielor în care se relatează următoarele: “Suntem vechi cititori ai ziarului dumneavoastră, nu v-am scris niciodată, dar în urma articolului apănit în ziua de 5 ianuarie 2000, intitulat “Atâta timp cât crescătorii de vaci nu asigură calitatea laptelui la nivelul standardelor europene, n-o să-l mai poată valorifica... ”, ne-am gândit că trebuie să răspundem la acesta. Nu suntem împotriva a ceea ce spune dl. Broanăr, patronul firmei MILCOM, dar cum poate ţăranul, crescător de vaci de lapte, să asigure lapte de calitate superioară când nu are cu ce cumpăra asemenea instalaţii ? De ce dl. Broanăr nu a amintit nimic de preţul mizer al laptelui ? Laptele de 3,5 la sută grăsime este la preţul de 1850 de lei litrul, iar cel mai scump abia ajunge la 2200 de lei litrul, când pe piaţă laptele a ajuns la 7000 de lei litrul. Să crească şi dumnealui vaci de lapte şi să vadă cu ce profit ar ieşi de pe urma lor. Este foarte scăzută producţia de lapte? Da, pentru că oamenii, crescători de vaci, nu-l mai dă la achiziţii, mai bine îl duc la piaţă sau chiar îl dau la porci. Avem trei vaci de lapte (şi nu orice vaci) şi de-abia ne asigurăm existenţa familiei (compusă doar din patru persoane). Cu ce putem cumpăra acele instalaţii performante de care vorbeşte dl. Broanăr ? Totul s-a scumpit, dar preţul laptelui la achiziţii văd că a rămas acelaşi. Dânşii (patronii) au scumpit produsele la vânzare cu mii de lei, iar pe ţăran îl amăgeşte cu 100-200 de lei la litrul de lapte. în magazin, laptele de 1,8 la sută grăsime costă 4000-4500 de lei litrul. Deci, după ce scoate din el unt, dânşii îl vând aproape dublu faţă de cum îl achiziţionează. Tratamentele pentru gălbează au ajuns la sute de mii de lei pentru o vacă. De asemenea, kilogramul de tărâţă costă 1600 de lei. Atunci, stau şi mă-ntreb: merită ca ţăranul să mai crească vaci ? în zona noastră (zona Buzaielor) păşunile sunt cum sunt, că dacă dăm vacile în păşunat, nu mai mulgem lapte aproape deloc, de aceea suntem nevoiţi să ţinem şi vara vacile în grajd. Aşa că, să nu se supere dl. Broanăr că, la preţul pe care-l dă pe litrul de lapte, calitatea laptelui cred că este foarte bună !” Referitor la cele relatate despre preţul laptelui suntem întru totul de acord cu semnatarul acestei scrisori. Totodată, apreciem şi faptul că acesta precizează că nu este împotriva ideilor prezentate de către dl Adrian Broanăr, unul din cei doi patroni ai S.C. MILCOM SRL Sărămaş, deşi uneori lasă să se înţeleagă cu totul altceva. Cititorul nostru trebuie însă să ştie că dl. Adrian Broanăr nu a făcut altceva prin cele afirmate decât să tragă un semnal de alarmă în ceea ce priveşte calitatea laptelui şi (Continuare în pagina a 3-a) . . AANOI-JAQ3M VfdZST A9HOADlN3ZSF.J-s Z2ssie:800 3H9HO wyd% VNSVAOO vf ' vő -penata Reprezentanţii arabi, israelieni şi occidentali au început pregătirile în vederea relansării negocierilor multilaterale Delegaţiile a patru state arabe, cea israeliană şi a statelor occidentale, printre care şi cea americană, au început, luni dimineaţă, la Moscova, o serie de discuţii în vederea pregătirii reuniunii comitetului de continuare a negocierilor de pace din Orientul Mijlociu, au precizat unii dintre participanţi, citaţi de AFP. Secretarul american de Stat , Madeleine Albright, care a părăsit Forumul economic mondial desfăşurat la Davos (Elveţia), şi omologul său rus Igor Ivanov au avut o primă întrevedere, la Moscova. In afara reprezentanţilor celor două state sub egida cărora se vor desfăşura negocierile multilaterale, la reuniunea comitetului vor participa şi patr state arabe: Arabia Saudită, Tunisia, Egiptul şi Iordania, la fel ca şi reprezentanţii Autorităţii Palestiniene. Israelul este reprezentat la aceste negocieri de ministrul de Externe David Levy. Potrivit unei surse din cadrul UE, din partea Uniunii participă o delegaţie formată din liderul diplomaţiei portugheze, Jaime Gama, a cărui ţară deţine preşedinţia semestrială a UE, comisarul european pentru Afaceri Externe, Chris Patten, înaltul reprezentant al UE pentru Politică Externă, Javier Solana, şi emisarul european pentru Orientul Mijlociu, Miguel Angel Moratinos. Norvegia, Canada şi Japonia vor fi, de asemenea, reprezentate la această reuniune, care are rolul de a relansa negocierile multilaterale suspendate în urmă cu trei ani şi jumătate. Comitetul de continuarea a negocierilor privind procesul de pac din Orientul Mijlociu va fixa datele la care vor reuni cele cinci echipe de lucru creat lansarea tratativelor . Este vorba despi dezvoltarea economii, reprezentanţii UE, c , în 1992, o dată cu tilrale.rup însărcinat cu o bală, prezidat de ivind refugiaţii, condus de Canada, al resurselor de apă, condus de SUA, cel al mediului înconjurător, condus de Japonia Sesiunea parlamentară de primăvară este ultima şansă pentru ca actuala coaliţie majoritară să îşi mai promoveze legile Ultima sesiune completă a actualei legislaturi va începe, marţi, cînd Camera Deputaţilor şi Senatul sunt convocate în şedinţe separate în plen. (Continuare în pagina a 2-a)